Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Uni-Boilers Uni Fire 12 fra 2001

Hvis du ikke ved hvor du skal stille dit spørgsmål, er du velkommen til at gøre det her
Brugeravatar
Flunk
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 5377
Tilmeldt: 02 jan 2007 10:20
Mit fyr: Scotte 16 kW med Blackstar BS1016 kedel
Areal: 186 + 160 l VVB
Brændsel: 8 mm Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3660
Geografisk sted: Sjælland N / Slagslunde
Modtaget likes: 1 gang

Re: Uni-Boilers Uni Fire 12 fra 2001

Indlæg af Flunk » 22 mar 2011 18:43

Husk at spørge om indstilling af PID samt hvordan du kommer ind i servicemenuen.
__________________________________________________________

Flunk ( Claus )

Online: http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/d ... ?mac=Flunk


Landbo
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1429
Tilmeldt: 20 nov 2008 20:55
Mit fyr: SK-STOKER 16 Kw med TM-3006
Areal: 170
Brændsel: Flis og andet brændbart.
Årligt forbrug: ????
Geografisk sted: Thy (Vest for Thisted)

Re: Uni-Boilers Uni Fire 12 fra 2001

Indlæg af Landbo » 22 mar 2011 19:16

Hej Helene.

Du skriver at forrige ejer fyrede med smuld. Har en lumsk mistanke om det omtalte 'smuld' måske ikke vejede ret meget pr m2. Vil faktisk gætte på træpillerne vejer 2-5 gange mere. På en TM 3006 er det nødvendigt at nedsætte den maximale snegletid når der skiftes til brændsel med en anden vægtfylde, dvs. den tid sneglen køre for hvert indskub. Ligeledes skal snegletiden sættes tilsvarende ned når stokeren er i pause. Er det noget i har fået gjort da i skiftede brændsel ?

En meget kraftig overfodring kan nemlig også give nogle af de symtomer du beskriver.

Buldre det nogensinde i kedlen når stokeren køre ?
Hvilken farve har kedlen indvendigt ?
Hvordan ser asken ud, farve og pillerester ?
Hvilken farve har røgen der kommer fra skorstenen ?
Mvh. Leif.
Selvgjort er absolut velgjort - når det virker efter hensigten !
Motto: Forsøg altid at lave tingene så enkelt det er muligt.

Landbo
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1429
Tilmeldt: 20 nov 2008 20:55
Mit fyr: SK-STOKER 16 Kw med TM-3006
Areal: 170
Brændsel: Flis og andet brændbart.
Årligt forbrug: ????
Geografisk sted: Thy (Vest for Thisted)

Re: Uni-Boilers Uni Fire 12 fra 2001

Indlæg af Landbo » 22 mar 2011 20:43

Hej igen.

Fandt lige på mystisk vis en manual til en TM 3010. Jeg kan se den styring er meget forskellig fra en TM 3006, som vi normalt bruger.

Her er manualen:
TM3010 Brugermanual v1.01r4.pdf
(993.15 KiB) Downloadet 125 gange
Mvh. Leif.
Selvgjort er absolut velgjort - når det virker efter hensigten !
Motto: Forsøg altid at lave tingene så enkelt det er muligt.

Brugeravatar
Lau
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 794
Tilmeldt: 16 sep 2007 16:39
Mit fyr: MGM Junior
Areal: 135 rimelig iso.
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6621
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Vejen (",)
Givet likes: 23 gange
Modtaget likes: 14 gange

Re: Uni-Boilers Uni Fire 12 fra 2001

Indlæg af Lau » 22 mar 2011 20:48

Ohøj, inde på TM hjemmesiden, kan man se følgende:
"TM3010 med standardopsætning
Koblingsprint til én stokermotor og én blæsermotor
Temperatursensor
Bi-metalkontakt for varm stoker overvågning
Lambdasonde til iltovervågning
Kabinet til montering på f.eks. væg eller kedel
tmManager pakke med opsætningsværktøj, manual og kabler"

Ovenstående er noget jeg vil tro følger med, når man køber en TM3010 styring.
Har i stumperne liggende? så kan i vel installere noget software på en pc, sætte et kabel i fyret og lure indstillingerne.
Sådan gøres det også på de fleste andre moderne fyr.

Brugeravatar
Flunk
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 5377
Tilmeldt: 02 jan 2007 10:20
Mit fyr: Scotte 16 kW med Blackstar BS1016 kedel
Areal: 186 + 160 l VVB
Brændsel: 8 mm Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3660
Geografisk sted: Sjælland N / Slagslunde
Modtaget likes: 1 gang

Re: Uni-Boilers Uni Fire 12 fra 2001

Indlæg af Flunk » 23 mar 2011 05:55

Med baggrund i manualen, er du så sikker på at Autogear står i "Auto" ?
Side 11 i manualen
__________________________________________________________

Flunk ( Claus )

Online: http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/d ... ?mac=Flunk


HeleneT
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 20
Tilmeldt: 21 mar 2011 14:12
Mit fyr: UniFire 12 med TM 3010 styring
Areal: 230 plus 100
Brændsel: prøver at indkøre træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7800
Dagligt forbrug: ca 45 kg
Årligt forbrug: ?

Re: Uni-Boilers Uni Fire 12 fra 2001

Indlæg af HeleneT » 23 mar 2011 08:17

Tak for svar.
Manualen har vi også - styringen er ret simpel og meget nemt at ændre, altså de småting man kan.
Ja jeg er sikker på, at gear står i auto - har nemlig prøvet at køre både uden autogear og med.
Problemet er, at vi har ikke fået de kabler og opsætningsværktøj, der hører til. Men jeg har forespurgt det ved tidligere ejer og har ikke fået svar endnu.

Landbo: Jeg har nemlig samme mistanke lige nøjagtig fordi smuldet ikke vejer ret meget plus jeg selv synes, den kører længe ind i drifts pausen. Selv om den står i lavt gear kører den alt for mange træpiller ind, så temp som sagt stiger i pause perioden, og så kan vi slet ikke styre temp på fyret. Det er altid i driftspause, den bliver varm.

For at svare på dine spørgsmål:
Ja det buldrer i kedlen men kun ved driftspause - igen mistanke
Kedlen øh ja der er lidt sod men ellers brænder den pæn ren, stenene er ikke misfarvet eller noget
Asken er mørkt men der er en smule hvidt i.
Røgen fra skorstenen er sådan en mellemting mellem lys og mørk - lidt grå.

Alle disse faktorer har også støttet mig i min opfattelse - altså efter jeg har fået læst en masse herinde.

Så jeg skal have så mange oplysninger fra TM angående PID plus standard indstillinger så jeg kan sammenligne, hvordan den er indstillet nu.

Landbo
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1429
Tilmeldt: 20 nov 2008 20:55
Mit fyr: SK-STOKER 16 Kw med TM-3006
Areal: 170
Brændsel: Flis og andet brændbart.
Årligt forbrug: ????
Geografisk sted: Thy (Vest for Thisted)

Re: Uni-Boilers Uni Fire 12 fra 2001

Indlæg af Landbo » 23 mar 2011 20:50

HeleneT skrev:Tak for svar.
Manualen har vi også - styringen er ret simpel og meget nemt at ændre, altså de småting man kan.

Fandt den også for at andre kunne også være med. :)

Ja jeg er sikker på, at gear står i auto - har nemlig prøvet at køre både uden autogear og med.
Problemet er, at vi har ikke fået de kabler og opsætningsværktøj, der hører til. Men jeg har forespurgt det ved tidligere ejer og har ikke fået svar endnu.

Landbo: Jeg har nemlig samme mistanke lige nøjagtig fordi smuldet ikke vejer ret meget plus jeg selv synes, den kører længe ind i drifts pausen. Selv om den står i lavt gear kører den alt for mange træpiller ind, så temp som sagt stiger i pause perioden, og så kan vi slet ikke styre temp på fyret. Det er altid i driftspause, den bliver varm.

For at svare på dine spørgsmål:
Ja det buldrer i kedlen men kun ved driftspause - igen mistanke

Når det buldre i kedlen er der alt for meget brændsel i herden i forhold til den luft blæseren giver da røggasserne afbrændes inde i kedlen/røgrør hvor der formodes at kunne komme lidt falsk luft ind.

Kedlen øh ja der er lidt sod men ellers brænder den pæn ren, stenene er ikke misfarvet eller noget
Asken er mørkt men der er en smule hvidt i.

Til at begynde med bør du nok satse på og få asken lavet askegrå, mørk aske tyder også på afbrænding med luftunderskud.

Røgen fra skorstenen er sådan en mellemting mellem lys og mørk - lidt grå.

Røgen burde være usynlig på denne årstid under drift, det tyder på at stokeren generelt køre med iltunderskud. Har du prøvet at kallibrere lambdasonden (side 9) ?

Bemærk at lambdasonden SKAL være i fri luft når det sker, dvs, den skal skrues ud sf røgrøret hvilket man ikke nævner noget i manualen om !

Hvis det ikke hjælper kan du prøve at stille iltprocenten op ved at vælge et højere gear på iltsiden (side 4&9 i manualen)


Alle disse faktorer har også støttet mig i min opfattelse - altså efter jeg har fået læst en masse herinde.

Så jeg skal have så mange oplysninger fra TM angående PID plus standard indstillinger så jeg kan sammenligne, hvordan den er indstillet nu.

Tror ikke du finder noget med PID instillinger i den styring. PID er egentelig bare en algoritme der bruges til at ramme et gennemsnit og formodes at være skjult i TM 3010. Endelig, finder du nogle 'håndtag' og stille på bør du være meget forsigtig hermed, da det nemt kan blive værre.
Nu nævnte du at stokeren var meget lident velholt ved overtagelsen. Har du renset blæseren og tilhørende luftkanaler i herden med trykluft ?
Mvh. Leif.
Selvgjort er absolut velgjort - når det virker efter hensigten !
Motto: Forsøg altid at lave tingene så enkelt det er muligt.

HeleneT
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 20
Tilmeldt: 21 mar 2011 14:12
Mit fyr: UniFire 12 med TM 3010 styring
Areal: 230 plus 100
Brændsel: prøver at indkøre træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7800
Dagligt forbrug: ca 45 kg
Årligt forbrug: ?

Re: Uni-Boilers Uni Fire 12 fra 2001

Indlæg af HeleneT » 23 mar 2011 21:49

Stokeren har fået vedligehold og er blevet efterset af fagmand. Vi har fået skiftet blæseren, men har da ikke renset luftkanaler med trykluft. Men det kan jeg da gøre :)

Jeg har snakket med TM idag og venter nu bare på at posten kommer med et kabel til mig, så jeg kan koble pc til styring.
Jeg har modtaget et link hvor jeg kan downloade det jeg skal bruge fra TM. En Tm bio manager.

Så der kommer garanteret endnu flere spørgsmål, når jeg først har været inde og kigge :wink:
I min mail stod der så også at PID regulator instillingerne ikke lige var noget man pillede ved, men jeg kan da sammenligne om det er standardindstillinger - men det kan jeg da se herinde, at folk piller lystigt med.

Igen tusind tak for jeres svar og gode forklaringer - det er uvurderligt for en stoker novice som mig icon_cheesygrin.gif

Landbo
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1429
Tilmeldt: 20 nov 2008 20:55
Mit fyr: SK-STOKER 16 Kw med TM-3006
Areal: 170
Brændsel: Flis og andet brændbart.
Årligt forbrug: ????
Geografisk sted: Thy (Vest for Thisted)

Re: Uni-Boilers Uni Fire 12 fra 2001

Indlæg af Landbo » 24 mar 2011 17:15

Ja ok Helene.

Ja PID instillingerne skal man holde sig fra, hvis man ikke ved hvad man laver. icon_cheesygrin.gif

Kom til og læse manualen en gang til i går aftes. Fandt noget med man kan stille på snegletiden (hedder stoker ved TM) under menuen Motor 1. Der kan man regulere på indføringen. Desværre kan jeg ikke rigtig blive klog på i hvilken mode det indvirker på.

Har du kallibreret iltsonden ? Det er nemlig meget vigtigt du gør det som første skridt før du piller andre steder da alle andre indstillinger ellers ikke passer alligevel.

Vi glæder os til og få en tilbagemelding om hvordan det 'spænder af'.

Pøj pøj.
Mvh. Leif.
Selvgjort er absolut velgjort - når det virker efter hensigten !
Motto: Forsøg altid at lave tingene så enkelt det er muligt.

HeleneT
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 20
Tilmeldt: 21 mar 2011 14:12
Mit fyr: UniFire 12 med TM 3010 styring
Areal: 230 plus 100
Brændsel: prøver at indkøre træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7800
Dagligt forbrug: ca 45 kg
Årligt forbrug: ?

Re: Uni-Boilers Uni Fire 12 fra 2001

Indlæg af HeleneT » 25 mar 2011 11:51

Jeg har måtte give op og få hjælp fra TM. MIn computer vil ikke snakke med styringen, og så vil jeg ikke begynde på alt for meget.

Ja har også studset meget over den menu, men har rodet med alt på styringen og kan ikke komme til at regulere det - for så havde det da været nemt :)

Men som sagt, tror bare jeg piller fingrene fra det indtil der har været en med forstand på styringen - så må jeg lave on/off varme med stokeren indtil da :roll:

Men skal da nok følge op på sagen og forhåbentlig kan den person, jeg får ud, også få min computer til at makke ret sammen med styring til en anden gang.

Igen tak for hjælpen :great:


Besvar