Sommerdrift og kedeltemperatur

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Kr.Estrup
Stoker I
Stoker I
13
Indlæg: 17
Tilmeldt: 14 nov 2010 02:52
Mit fyr: Scotte 16kW
Areal: 160
Brændsel: FlexHeat piller
Fremviser gerne i postnummer: 4800
Dagligt forbrug: 22

Sommerdrift og kedeltemperatur

Indlæg af Kr.Estrup »

Hej Drenge.. nu har jeg læst en masse igennem uden at finde noget JA eller NEJ..

Jeg har lige sat min scotte over på at køre 4 x 2,5t i døgnet.. og har monteret en drifttermostat på kedlen som styrer min (ene) pumpe.. Dette er også fint nok.. og virker nu som det skal.. når fyret slukker.. slukker pumpen ikke længe efter og stopper cirkulationen ind til gulvvarmeshunten..

MEN.. gulvvarmeshunt pumpen er "ågenbart" eller "naturligvis" om man vil, kraftig nok til at suge vandet ude fra fyret.. så det har egentligt ikke hjulpet så meget på at undgå temperaturfald i slukketiden at slukke den første pumpe.. Naturligvis vil termostaten på shunten jo åbne når gulvtemperaturen falder og dermed tage vand ind fra rørene ud til fyret.. og da dette bliver koldere vil den åbne mere og mere.. og dermed cirkulere vandet i hele systemet.. Dette er helt klart for mig og en ting jeg vil have fundet en løsning på når jeg "lærer" en.. :)

Nu er det så at når fyret har været slukket i flere timer har gulvpumpen suget kedeltemperaturen helt ned på omkring 25 grader.. der stabiliserer den sig så i mange timer.. Men hvor godt har kedlen af det? da man jo helst skal have over 45 grader ifølge scotte manualen..

Mit spørgsmål er nu.. hvordan klarer I andre denne detalje når i også kører med tidsstyring?

Og hvad med kedlen hos dem af jer som har fyret helt slukket hele sommeren? Hvad gør man..? Ruster den ikke inden i når alt står stille i flere måneder?

Skal jeg hive en ledning fra min drifttermostat ind til gulvvarmen også og slukke den? Eller skal tidsstyringen passe med at kedlen ikke må komme under 45 grader?

Bud eller "jamen det ved alle da, man gør" modtages gerne.. :) Det er sikkert basal fyr viden..

Brugeravatar
Emborg41
Stoker IX
Stoker IX
16
Indlæg: 355
Tilmeldt: 29 apr 2008 13:56
Mit fyr: Scotte på Opop kedel + Solvarme
Areal: 230 + kælder
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 9300
Årligt forbrug: ca. 7 Tons
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Sommerdrift og kedeltemperatur

Indlæg af Emborg41 »

Hej Kr.Estrup

Du har efter min bedste overbevisning ingen grund til bekymring :)

Når pumpen slukkes og "suger" varmen ud, er frem og returløb til kedlen lige kolde eller varme om man vil. Derfor vil der ikke opstå kondens da det er temperaturforskelligheden der er farlig.

Jeg har min kedel slukket hele sommeren, og der har ikke været antydningen af kondens.

Peter
Brugeravatar
Flunk
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
17
Indlæg: 5377
Tilmeldt: 02 jan 2007 10:20
Mit fyr: Scotte 16 kW med Blackstar BS1016 kedel
Areal: 186 + 160 l VVB
Brændsel: 8 mm Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3660
Geografisk sted: Sjælland N / Slagslunde
Blevet takket: 1 gang

Re: Sommerdrift og kedeltemperatur

Indlæg af Flunk »

Jeg har samme setup , blot på en Benekov.
Jeg har pumpen på gulvvarmecirkulationen til at stoppe sammen med pumpen på kedlevands cirkulationen.
Herudover ar jeg en magnetventil der lukker for VVB, da det i mit tilfælde viste sig at der opstod selvcirkulation gennem VVB.
Efter 6 timers stop, er kedlen stadig ca. 45 grader varm.
__________________________________________________________

Flunk ( Claus )

Online: http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/d ... ?mac=Flunk
Kr.Estrup
Stoker I
Stoker I
13
Indlæg: 17
Tilmeldt: 14 nov 2010 02:52
Mit fyr: Scotte 16kW
Areal: 160
Brændsel: FlexHeat piller
Fremviser gerne i postnummer: 4800
Dagligt forbrug: 22

Re: Sommerdrift og kedeltemperatur

Indlæg af Kr.Estrup »

Det lyder godt.. og spændende.. jeg vil prøve at smide en ledning ind og styre shunt pumpen også så den ikke suger ude i fyret..

Jeg var ikke klar over at det var differencen som var den vigtige i det med returvands temperaturen.. Jeg troede.. ja jeg ved ikke hvad jeg troede.. men noget med pladekedler ruster inde fra under 45 grader eller lignende..

Nu er jeg nede på 11kg i døgnet mod 22 før med varme på hele tiden.. Den kører jo noget højere effekt når den skal varme vandet op.. i stedet fro bare at holde det varmt..

Jeg kunne godt drømme om flere PID knapper i stokerkontrol så man kunne have en aggressiv hurtig opvarmende regulering og en meget afslappet "holde vandet varmt" regulering.. mine 1,0 / 0,1 / 0,0 har lidt svært ved at finde ud af hvad de skal når vandet er meget koldt..

Tak for svar :)
Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
15
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Har takket: 68 gange
Blevet takket: 96 gange

Re: Sommerdrift og kedeltemperatur

Indlæg af Zarge »

Ja, med mindre du gerne vil udnytte restvarmen i anlæget til at varme gulvet lidt, så lad da endelig termostaten kvæle gulvpumpen også, Så sparer du strømmen på den, og på et eller andet plan, så vil gulvet vel begynde at hive varme fra rummet og varme resten af anlæget op før eller senere... Ved ikke om det er et praktisk problem, men i teorien vil det vel ske når vandet når under gulvets temperatur...?

Brugeravatar
Lund
Stoker XV
Stoker XV
14
Indlæg: 1493
Tilmeldt: 09 dec 2009 21:50
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 150
Brændsel: Biopillen 8 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 7620
Årligt forbrug: 5,5 Ton
Geografisk sted: Tørringhuse/Lemvig
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 3 gange
Kontakt:

Re: Sommerdrift og kedeltemperatur

Indlæg af Lund »

Kr.Estrup » 23 Mar 2011, 20:05 skrev:Hej Drenge.. nu har jeg læst en masse igennem uden at finde noget JA eller NEJ..

Jeg har lige sat min scotte over på at køre 4 x 2,5t i døgnet..
Godaw, hvordan har du så placeret de 4 tidspunkter?
Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
14
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 3 gange

Re: Sommerdrift og kedeltemperatur

Indlæg af Flemming DJ »

Kr.Estrup » 23 Mar 2011, 20:05 skrev:Nu er det så at når fyret har været slukket i flere timer har gulvpumpen suget kedeltemperaturen helt ned på omkring 25 grader.. der stabiliserer den sig så i mange timer..
Zarge> Det er det her, der sker, når pumpen fortsætter, og gulvets varme holder anlægget varmt. :)
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk
Kr.Estrup
Stoker I
Stoker I
13
Indlæg: 17
Tilmeldt: 14 nov 2010 02:52
Mit fyr: Scotte 16kW
Areal: 160
Brændsel: FlexHeat piller
Fremviser gerne i postnummer: 4800
Dagligt forbrug: 22

Re: Sommerdrift og kedeltemperatur

Indlæg af Kr.Estrup »

Ja jeg tænker netop som i skriver at når shuntpumpen stadig kører står den og hiver varmen ud af gulvet når den kommer derned omkring 25 grader.. og så skal den jo bruge mere energi på at varme beton'en op igen.. Eneste ulempe ved at slukke gulvet er at hvis nu solen varmer nogle dele af gulvet op, kunne man udnytte vandet til at hive den varme rundt på resten af gulvet.. men jeg kan så også godt se at de kolde dele af gulvet nok er større end den solopvarmede del.. (vel at mærke, sol ind gennem vinduerne) Ok den holder nok ikke i byretten.. :)

Må have slukket nr2 pumpe også..

Jeg har sat mine 4 x XX tændinger til kl 02 , 08 , 14 og 20.. det er egentligt ligemeget.. det tager så lang tid at varme min betonklods op at jeg ikke tror det kan mærkes synderligt hvad tid det kører..

Og når så det bliver varmere eller koldere øger jeg bare tiden hvor længe fyret kører.. det er vel egentligt det som vejrkompentsering også gør? Kunne være man skulle ud i det også en dag..
Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
14
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 3 gange

Re: Sommerdrift og kedeltemperatur

Indlæg af Flemming DJ »

Kr.Estrup » 28 Mar 2011, 06:42 skrev:Ja jeg tænker netop som i skriver at når shuntpumpen stadig kører står den og hiver varmen ud af gulvet når den kommer derned omkring 25 grader.. og så skal den jo bruge mere energi på at varme beton'en op igen.. Eneste ulempe ved at slukke gulvet er at hvis nu solen varmer nogle dele af gulvet op, kunne man udnytte vandet til at hive den varme rundt på resten af gulvet..
Ja, efter en 6-8 timer - MÅSKE!

Når vi kører med ren solvarme, tænder og slukker cirkulationspumperne via et hjælperelæ sammen med omskift til varmeveksleren, så vi kun flytter varmt vand ind i gulvene - det gi'r rigtigt god mening. :D
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk
Kr.Estrup
Stoker I
Stoker I
13
Indlæg: 17
Tilmeldt: 14 nov 2010 02:52
Mit fyr: Scotte 16kW
Areal: 160
Brændsel: FlexHeat piller
Fremviser gerne i postnummer: 4800
Dagligt forbrug: 22

Re: Sommerdrift og kedeltemperatur

Indlæg af Kr.Estrup »

Det med at flytte varmt vand ind KUN lyder som en rigtig fornuftig ide.. Hvordan fungere det rent praktisk? Jeg har min manuelle termostat på shunten.. kan man sætte en elektisk on off dims på den så den lukker helt med pumperne? Jeg har ingen vvb eller noget endnu.. KUN rent gulvvarme.. så det kunne jo være meget sjovt at koble noget med ind når man sætter vvb på en dag.. :)

Nu må jeg igang med at få trukket den ledning ind til den anden pumpe.. Sæt igang Kristian

Besvar