Passat

Spørgsmål vedr. Passat samt det tilbehør der laves til Passat Stokerfyr
Besvar
Anonymous

Passat

Indlæg af Anonymous »

Hej

Jeg fik mit første passat C4 i 93. Og troede alt var godt med korn. I de næste år tilbragte jeg mange timer i fyrrummet. Fyret blev ædt op af kornet og jeg måtte have ny kedel efter kun 7 år (30.000) Nu bruger jeg kun træpiller. Der er iltstyring, shunt og senest opdaterede elektronik monteret.
Denne og tidligere vintre er (var) helt uden problemer kun en rensning hver anden uge. Og 5 gange tømning af askeskuffe. Til ham med shunten - sæt en kugleventil foran shunt (skal kun stå lidt åben) og et termometer hvor retur går ind i fyret så du sikrer 60 + grader i bunden så kører det.

Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
17
Indlæg: 11096
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Har takket: 120 gange
Blevet takket: 141 gange

Indlæg af Ulrik »

Hej jsj

Der er vist forskellige erfaringer med korn. Nogle gode og andre knap så gode.
Det lyder umiddelbart som om det er dyrt at skifte kedel i en C4, mange kedler koster under 10.000 og så er kvaliteten endda god.

Sørgede du for at have de rigtige indstillinger til korn? Røgtemp over 140. kedeltemp 75-80 gr og retur på 70?
Kridt i kornet for at neutralisere syren osv.?
MvH Ulrik©
Anonymous

Indlæg af Anonymous »

Alt det viste man ikke i 93.
Røjtemp. etc var som du siger undtagen returtemp. det kom først senere. Det med kridtet syntes jeg virkede dårligt på slagger.
Skatteregler omkring korn samt det ekstra besvær syntes jeg taler for piller - men nu er de vist steget igen jeg har lige givet 1,97 mod 1,62 for en måned siden
mvh
Jørn
Brugeravatar
Brian B
Stoker XV
Stoker XV
17
Indlæg: 1051
Tilmeldt: 23 dec 2006 09:12
Mit fyr: Alcon 3A Pellx P21
Areal: 150
Brændsel: RW
Årligt forbrug: 8 ton
Geografisk sted: Aabybro

Indlæg af Brian B »

hej
Jeg blev lige lidt nysgerrig hvilken skatte regl ?
Jeg kender osse en der satte en passat til på korn pga forkerte temp. men han slap med 10000 kr for en ny kedel fordi han selv flyttede det rundt.
Mvh Brian
26 stk himin HG-250S og kostal piko 7.0
Nu med renseblæs på pellx
Anonymous

Indlæg af Anonymous »

Hej
Det er syren i kornet som er skurken. Min temperatur lå altid omkring 140 så den var høj nok. I de første kedler brugte man desværre forkert ståltype som blev "ædt" af syren. Fejlen er rettet. Skat siger nu at forbrug af korn af egenavl skal beskattes på lige fod med andet forbrug af egenavl. Du kan finde det på skat´s hjemmeside.
mvh
Jørn

Besvar