Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

montering af solvarme !! hjælp akut

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Besvar
Brugeravatar
TaagMan
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 22 sep 2010 19:16
Mit fyr: Woody 10kW, BlackStar 20, V10 styring
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: 15-20
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Bjerringbro

Re: montering af solvarme !! hjælp akut

Indlæg af TaagMan » 23 mar 2011 13:28

levi » 22 Mar 2011, 22:51 skrev: Den er iKKE godkendt i DK (VA-godkendt) - så sker der skade på anlægget, - så står du selv med lorten.
Ikke for at være på tværs, men det er altså Producent/Importør der står med lorten. For det andet, så går VA godkendelsen på om produktet er sundhedsskadeligt... så jeg forstår ikke lige hvad du mener med "skade på anlægget" ?
Aka. Martin Pedersen/Falkeøje
Online fyrdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html


levi

Re: montering af solvarme !! hjælp akut

Indlæg af levi » 23 mar 2011 15:19

TaagMan » 23 Mar 2011, 13:28 skrev: Ikke for at være på tværs, men det er altså Producent/Importør der står med lorten. For det andet, så går VA godkendelsen på om produktet er sundhedsskadeligt... så jeg forstår ikke lige hvad du mener med "skade på anlægget" ?
I DK skal alt til drikkevand/spildevand være DS eller VA godkendt. (gælder ikke en varmtvandsbeholder, - men gælder alle øvrige komponenter i forbindelse med varmtvandsbeholderen der har berøring med brugsvandet, - heriblandt en sikkerhedsventil).

(Man tester hvilket tryk tingene kan klare, - OG om produkterne udskiller sundhedsskadelige stoffer).

Nogle kan sikkert huske en udsendelse i operation X for et par år siden, - hvor man fandt ud af der blev solgt kopi blandingsbatterier der ikke var godkendt, - men som var smeltet sammen på en Kinesisk rasteplads, - disse haner udskilte op til 50 gange så meget bly og andre affaldsstoffer end hvad der er sundhedsmæssigt anbefalet.

Du har ret, - hvis anlægget er CE mærket, - så kan importøren drages til ansvar hvis han sælger ting der ikke overholder gældende regler/min. kvalitetskrav i DK - hvis man er frisk på sådan en sag.

En sikkerhedsventil er en ligeså vigtig anordning som en ekspansion, - hvis den ikke er beregnet til trykket i DK (Som er blandt verdens højeste op til 10 bar) - og den svigter/Eller sprænger læk, - så kan man få et forsikringsproblem.

Jeg mindes en sag for et par år siden, - hvor der blev solgt nogle Nilhaner, - som IKKE var VA godkendt, - disse skød topstykket af pga. trykket, - forsikringen ville ikke dække da der var brugt ikke godkendte produkter...

Hvem der endte med at hænge på lorten mindes jeg desværre ikke :(

Brugeravatar
TaagMan
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 22 sep 2010 19:16
Mit fyr: Woody 10kW, BlackStar 20, V10 styring
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: 15-20
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Bjerringbro

Re: montering af solvarme !! hjælp akut

Indlæg af TaagMan » 23 mar 2011 16:29

Det skal jeg ikke kunne sige Levi... men det er altid importørs ansvar at overholde dansk lovgivning, og f.eks. dansksolvarme siger de overholder CE. Det er ikke rigtigt, men det siger de... elstaven på deres tank har f.eks. heller ingen jord. Det overholder heller ikke dansk/europæisk lovgivning.
Aka. Martin Pedersen/Falkeøje
Online fyrdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

levi

Re: montering af solvarme !! hjælp akut

Indlæg af levi » 23 mar 2011 16:45

TaagMan » 23 Mar 2011, 16:29 skrev:Det skal jeg ikke kunne sige Levi... men det er altid importørs ansvar at overholde dansk lovgivning, og f.eks. dansksolvarme siger de overholder CE. Det er ikke rigtigt, men det siger de... elstaven på deres tank har f.eks. heller ingen jord. Det overholder heller ikke dansk/europæisk lovgivning.
Jeg er helt enig, - men hvis ingen "punker" importøren, - så sker der jo ikke noget for at få rettet tingene :evil:

Problemet er jo nok at priserne vil stige hvis produkterne skal overholde reglerne, - og det vil man nok miste en hel del kunder på.

Forskellen på solvarmeanlæg, - er service og naturligvis komponenterne.

Man kan ikke sammenligne solfangeranlæg på prisen alene, - man skal se hvad pakkerne indeholder, - og hvilke komponenter der medfølger (Og i hvilken kvalitet!).. - Det er heri prisforskellen ligger.

Det er IKKE svært at finde solfangeranlæg i Kina/Polen til eventyr priser, - men man får hvad man betaler for!

C2-PASSAT
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 120
Tilmeldt: 13 nov 2010 13:40
Mit fyr: Passat c2
Areal: 160
Brændsel: Træiller
Fremviser gerne i postnummer: 6752
Årligt forbrug: 7ton ??
Geografisk sted: Glejbjerg-6752

Re: montering af solvarme !! hjælp akut

Indlæg af C2-PASSAT » 23 mar 2011 19:44

TaagMan » 23 Mar 2011, 16:29 skrev:Det skal jeg ikke kunne sige Levi... men det er altid importørs ansvar at overholde dansk lovgivning, og f.eks. dansksolvarme siger de overholder CE. Det er ikke rigtigt, men det siger de... elstaven på deres tank har f.eks. heller ingen jord. Det overholder heller ikke dansk/europæisk lovgivning.
Som det nok kan læses ud af starten af min tråd er det ikke en udlært vvsèr der skriver !! men Martin er du sikker på at jord forbindelsen ikke er monteret lige under el-staven ?? der slutter jeg ihverfald min jord til !!

trøster mig med at hvis vvb skulle springe i luften har vi 4 km. til nærmeste by og beholderen står i en staldbygning der kun bruges til opbevaring. selvfølgelig lidt surt hvis pengene er brugt på et dårligt anlæg !! ved godt man får hva man betaler for men kan ikke følge ideen i at montere et anlæg til 50-80000 som aldrig kan tjene sig selv ind !!
måske den dag lotto-gudinden tilsmiler mig
Kan godt lide billig ! men elsker gratis !!


levi

Re: montering af solvarme !! hjælp akut

Indlæg af levi » 23 mar 2011 19:47

C2-PASSAT » 23 Mar 2011, 19:44 skrev: Som det nok kan læses ud af starten af min tråd er det ikke en udlært vvsèr der skriver !! men Martin er du sikker på at jord forbindelsen ikke er monteret lige under el-staven ?? der slutter jeg ihverfald min jord til !!

trøster mig med at hvis vvb skulle springe i luften har vi 4 km. til nærmeste by og beholderen står i en staldbygning der kun bruges til opbevaring. selvfølgelig lidt surt hvis pengene er brugt på et dårligt anlæg !! ved godt man får hva man betaler for men kan ikke følge ideen i at montere et anlæg til 50-80000 som aldrig kan tjene sig selv ind !!
måske den dag lotto-gudinden tilsmiler mig
50-80000 kr er nok også liiiige lidt højt sat ift. andre anlæg :)

Vi snakker måske en forskel på 10-20 procent ialt..

Brugeravatar
TaagMan
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 22 sep 2010 19:16
Mit fyr: Woody 10kW, BlackStar 20, V10 styring
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: 15-20
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Bjerringbro

Re: montering af solvarme !! hjælp akut

Indlæg af TaagMan » 23 mar 2011 20:03

C2-PASSAT » 23 Mar 2011, 19:44 skrev: Som det nok kan læses ud af starten af min tråd er det ikke en udlært vvsèr der skriver !! men Martin er du sikker på at jord forbindelsen ikke er monteret lige under el-staven ?? der slutter jeg ihverfald min jord til !!
Så har han nok alligevel hørt efter da jeg brokkede mig. Der var ingen steder at montere min... det endte jeg med at lave selv.
Aka. Martin Pedersen/Falkeøje
Online fyrdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

C2-PASSAT
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 120
Tilmeldt: 13 nov 2010 13:40
Mit fyr: Passat c2
Areal: 160
Brændsel: Træiller
Fremviser gerne i postnummer: 6752
Årligt forbrug: 7ton ??
Geografisk sted: Glejbjerg-6752

Re: montering af solvarme !! hjælp akut

Indlæg af C2-PASSAT » 23 mar 2011 20:25

måske lidt højt søren :wink: :wink: men læste en tråd hvor priser med montage på 75-80000 blev nævnt !! med alle dele kommer jeg på ca 22000 kr for 60 rør og 500 l. færdig monteret. tror ikke jeg har noger jern tilbage i huset. håber jeg har forstået det rigtigt at der ikke er nogen sundheds risiko ???


MARTIN: selvfølgelig skal de overholde hva de skriver !! men tror de har fået ram på den jord forbindelse :wink:
har du skiftet din T/P ventil i vvb ??
Kan godt lide billig ! men elsker gratis !!

levi

Re: montering af solvarme !! hjælp akut

Indlæg af levi » 23 mar 2011 21:09

C2-PASSAT » 23 Mar 2011, 20:25 skrev:måske lidt højt søren :wink: :wink: men læste en tråd hvor priser med montage på 75-80000 blev nævnt !! med alle dele kommer jeg på ca 22000 kr for 60 rør og 500 l. færdig monteret. tror ikke jeg har noger jern tilbage i huset. håber jeg har forstået det rigtigt at der ikke er nogen sundheds risiko ???


MARTIN: selvfølgelig skal de overholde hva de skriver !! men tror de har fået ram på den jord forbindelse :wink:
har du skiftet din T/P ventil i vvb ??
Jeg tror ikke du sundhedsmæssigt skal frygte den ventil overhovedet, - men godkendt er den ikke.

Jeg ville montere et rigtigt sikkerhedsarmatur til beholderen.

Forøvrigt, - når man skriver MONTERET, - så er det jo af en AUT. Vvs-mand at prisen kan komme op i det leje, - du monterer jo selv, - så prisen var jo aldrig kommet derop uanset hvilket anlæg du havde købt ?

C2-PASSAT
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 120
Tilmeldt: 13 nov 2010 13:40
Mit fyr: Passat c2
Areal: 160
Brændsel: Træiller
Fremviser gerne i postnummer: 6752
Årligt forbrug: 7ton ??
Geografisk sted: Glejbjerg-6752

Re: montering af solvarme !! hjælp akut

Indlæg af C2-PASSAT » 23 mar 2011 21:44

SØREN: ja det har du vel ret i men kan bare ikke følge ideen med at betale 3 kr for at spare 1 :roll: :roll: men der kan jo selvfølgelig være af andre grunde man montere solvarme..
jeg bibeholder den gamle Metro beholder og kobler den nye ind før den. jeg har nemlig langt mellem sol beholderen og huset hvor vandet skal bruges. og ville også spare cirkulations pumben og så må jeg jo betale lidt mere strøm om sommeren til at holde varmen i metro beholderen inde i huset
Kan godt lide billig ! men elsker gratis !!


Besvar