Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Gode råd omkring ombygning af solvarme/træpillefyr/pool

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

Re: Gode råd omkring ombygning af solvarme/træpillefyr/pool

Indlæg af Flemming DJ » 20 mar 2011 20:31

Det er klart et plus med en akkutank... men ikke strengt nødvendigt. :)
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk


Frank T
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 27
Tilmeldt: 05 mar 2011 19:52
Mit fyr: Baxi Multiheat 15Kw
Areal: 155
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4320

Re: Gode råd omkring ombygning af solvarme/træpillefyr/pool

Indlæg af Frank T » 22 mar 2011 13:17

svbech » 19 Mar 2011, 18:33 skrev:Hej Frank

Min tanke var at UVR 1611 skulle kunne "koldstarte" Baxien også selv om den har været slukket i flere dage.

Med den mængde rør du har så tror jeg sagtens du vil kunne klare dig med sol alene i lange perioder af gangen.

Jeg har grublet lidt over det med at få UVR 1611 til at starte og stoppe for din Baxi, og tror godt vi kan få den til det men der lige et par ting der skal overvejes.

Hvad sker der hvis Baxien slukkes med on/off knappen i betjeningspanelet på fyret, og der ligger en del piller/gløder i kammeret.? fortsætter blæseren med at køre indtil de er brændt ud? Eller risikerer man at ilden kan finde på at brænde tilbage?

Er du villig til at skulle sætte et par ledninger ind i Baxiens kontrolpanel? sådan at UVR 1611 kan aktivere snegl, og on off knap.
Jeg har nu talt med Baxi, de vil ikke anbefale at jeg slukker fyret på "kniven" det kan brænde tilbage, siger de, men da jeg så spurgte hvorfor det ikke er tilfældet når jeg slukker on/off knappen, for her slukker blæser og snegl nemlig også, ja så kunne de ikke give et svar!!! Mine forsøg på de 20 og 30 min. var i øvrigt ved at hive stikket på væggen ud, det fik jeg vist ikke skrevet!
De poiterede dog at brændkammeret skal være helt tæt ved kørsel, men jeg kan selv fikse nogle rør, og er nu blevet så meget klogere, at det er varm luft der tænder pillerne, ikke en elstav, så nu skal der forsøges med en varmeblæser og nogle rørføringer til en start, ind gennem skuehullet i lågen, hvis det kan få gang i fyrret, så skal der bruges mere energi på projektet den vej rundt :roll:

svbech
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 183
Tilmeldt: 04 jan 2008 07:43
Mit fyr: Scotte 16kw - Tassco med oliefyr
Areal: 290
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Årligt forbrug: 8-9 ton

Re: Gode råd omkring ombygning af solvarme/træpillefyr/pool

Indlæg af svbech » 22 mar 2011 18:30

"Jeg har nu talt med Baxi, de vil ikke anbefale at jeg slukker fyret på "kniven" det kan brænde tilbage, siger de, men da jeg så spurgte hvorfor det ikke er tilfældet når jeg slukker on/off knappen, for her slukker blæser og snegl nemlig også, ja så kunne de ikke give et svar!!! "

Jeg har læst i manualen at man straks efter man har slukket skal tømme brændkammeret for piller og gløder.
Det er altså sådan Baxi officielt håndterer risikoen for tilbagebrænding.

Det skønneste var hvis blæseren blev ved med at køre indtil bålet brændte helt ud. Men her skal vi jo også være opmærksomme på at hvis blæseren kan puste bare den mindste lille smule tilbage i sneglen så fortsætter ilden bare den vej ind...

På en Scotte som min kører blæseren bare op på 100% og tømmer herden, og standser så.
På Scotten er det vel også sådan at idet varmelegmet sidder under herden hvor igennem luften kommer så er det også den varme luft der antænder pillerne.

Måske man skulle lade sneglen køre lidt baglæns før den slukker, eller vil det bare trække gløder med ind?
Det kan jeg ikke lige gennemskue.. :headbang:

Men jeg tror sagens at en varmeblæser kan klare jobbet med at tænde pillerne.

Frank T
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 27
Tilmeldt: 05 mar 2011 19:52
Mit fyr: Baxi Multiheat 15Kw
Areal: 155
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4320

Re: Gode råd omkring ombygning af solvarme/træpillefyr/pool

Indlæg af Frank T » 22 mar 2011 20:52

svbech » 22 Mar 2011, 18:30 skrev:"Jeg har nu talt med Baxi, de vil ikke anbefale at jeg slukker fyret på "kniven" det kan brænde tilbage, siger de, men da jeg så spurgte hvorfor det ikke er tilfældet når jeg slukker on/off knappen, for her slukker blæser og snegl nemlig også, ja så kunne de ikke give et svar!!! "

Jeg har læst i manualen at man straks efter man har slukket skal tømme brændkammeret for piller og gløder.
Det er altså sådan Baxi officielt håndterer risikoen for tilbagebrænding.

Det skønneste var hvis blæseren blev ved med at køre indtil bålet brændte helt ud. Men her skal vi jo også være opmærksomme på at hvis blæseren kan puste bare den mindste lille smule tilbage i sneglen så fortsætter ilden bare den vej ind...

På en Scotte som min kører blæseren bare op på 100% og tømmer herden, og standser så.
På Scotten er det vel også sådan at idet varmelegmet sidder under herden hvor igennem luften kommer så er det også den varme luft der antænder pillerne.

Måske man skulle lade sneglen køre lidt baglæns før den slukker, eller vil det bare trække gløder med ind?
Det kan jeg ikke lige gennemskue.. :headbang:

Men jeg tror sagens at en varmeblæser kan klare jobbet med at tænde pillerne.
Jeg nåede i dag så langt med mit varmeblæser forsøg, at min blæser godt kan tænde pillerne, meen så nåede jeg heller ikke længere, for i samme nu de tændte opdagede jeg at hunden var sneget med ind i fyrrummet og havde tømt skålen med rottegift, så aftenen gik så med at besøge dyrehospitalet :evil: :evil: men den overlever da :great:

Frank T
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 27
Tilmeldt: 05 mar 2011 19:52
Mit fyr: Baxi Multiheat 15Kw
Areal: 155
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4320

Re: Gode råd omkring ombygning af solvarme/træpillefyr/pool

Indlæg af Frank T » 28 mar 2011 19:37

Jeg har nu slået min iltstyring fra, efter råd fra en kollega, og nu kan jeg styre alle parametre i fyret, så jeg tror det vil køre mere økomonisk i fremtiden, men nu ser vi :lol: min røgtemp. er dog blevet lidt lav, omkring 100 grader, men jeg tror ikke det giver problemer med kondens, det er en nyere kort isoleret stålskorsten, så nu ser vi.
Meeen, min største hurdle lige nu er at bygge mit solfangeranlæg om, og ikke mindst programere UVR`en, jeg er forvirret på højt plan når jeg læser manualen :roll:
Jeg tænker at jeg vil tømme glycol`en af fangerne, men kan de tåle at stå uden væske på i solen, eller skal alle rør pilles af først :(
Næste træk er at bygge rørføringen om, så fremløben fra fangerne går til en trevejsventil, den har jeg allerede, og fra ventilen til min VVB og veksleren til pool`en. Herefter skal min tidligere buffertank køres laaangt væk :great:
Mit næste problem er programmeringen af UVR`en, jeg vil gerne have den til at køre i VVB så længe fremløbet er varmere end føleren i bunden af VVB, så temperaturen hele tiden er højere eller lig med temperaturen i VVB bundføler, når VVB har nået 70 grader i bunden, skal trevejs ventilen skifte om til pool´ en, og kører til denne, så længe fremløben fra fangerne kommer med mere varme end pool`en er varm, det sker nok til langt ud på aftenen?
jeg har nu en føler i VVB, men skal bruge en fra veksleren til pool`en, når temperaturen fra fangerne er under pool`ens temp. skal solfangerpumpen stoppe. Hvordan får jeg det programmeret?
Kan man stoppe pumpen fra fangerne som sikkerhed hvis VVB lige pludselig bliver meget varm, eller går det hele så op i damp?


svbech
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 183
Tilmeldt: 04 jan 2008 07:43
Mit fyr: Scotte 16kw - Tassco med oliefyr
Areal: 290
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Årligt forbrug: 8-9 ton

Re: Gode råd omkring ombygning af solvarme/træpillefyr/pool

Indlæg af svbech » 28 mar 2011 20:32

Hej Frank

Jeg ved ikke med sikkerhed om solfanger kan tåle at stå uden væske, men jeg tror det. Ellers kan man jo smide en harald pressening omkring.

Jeg vil gerne lave programeringen af din UVR, men for at gøre det skal jeg bruge et diagram af dit anlæg, (hele anlæget) som du vil lave det, ellers er det ikke til at overskue.
De funktioner du du beskriver kan sagtens indbygges i sytemet, men først efter der er styr på rørføringen. new4

Her er der et eksempel fra TAs´hjemmeside på diagram og programering af en simpel pool løsning, det giver en ide om hvad det er vi arbejder hen imod.
Tapps - POOLeks.pdf
(11.8 KiB) Downloadet 65 gange
Jeg sender dig filen i det oprindelige format "eng" du kan åbne den med Tapps, hvis du højreklikker på blokkene, og vælger parameterisation kan du se hvordan de fungerer, det er ikke så svært igen :wink: når man først her leget lidt med det.

sologbrænde
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 347
Tilmeldt: 01 nov 2010 08:07
Mit fyr: BAXI BONUS 30
Areal: 230 + 80
Brændsel: TRÆ MM
Fremviser gerne i postnummer: 4653
Geografisk sted: 4653
Modtaget likes: 6 gange

Re: Gode råd omkring ombygning af solvarme/træpillefyr/pool

Indlæg af sologbrænde » 28 mar 2011 22:54

Hej Frank
Har lige fulgt lidt med her.
?? Din gl. buffertank skal køres langt væk, skriver du, skal den så langt væk at du kaserer den, kunne jeg godt bruge sådan en.

Frank T
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 27
Tilmeldt: 05 mar 2011 19:52
Mit fyr: Baxi Multiheat 15Kw
Areal: 155
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4320

Re: Gode råd omkring ombygning af solvarme/træpillefyr/pool

Indlæg af Frank T » 29 mar 2011 06:24

sologbrænde » 28 Mar 2011, 22:54 skrev:Hej Frank
Har lige fulgt lidt med her.
?? Din gl. buffertank skal køres langt væk, skriver du, skal den så langt væk at du kaserer den, kunne jeg godt bruge sådan en.
det er en buffertank der er "bygget" ud af en gammel firkantet olietank, så dan kan ikke tåle tryk i anlægget, det har jeg brug for, derfor kan jeg ikke bruge den, men når jeg får pillet den fra er du mere end velkommen til at hente den :great:

sologbrænde
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 347
Tilmeldt: 01 nov 2010 08:07
Mit fyr: BAXI BONUS 30
Areal: 230 + 80
Brændsel: TRÆ MM
Fremviser gerne i postnummer: 4653
Geografisk sted: 4653
Modtaget likes: 6 gange

Re: Gode råd omkring ombygning af solvarme/træpillefyr/pool

Indlæg af sologbrænde » 29 mar 2011 08:26

Hej Frank

Det lyder fint, hvornår tror du det sker.
Sender dig lige en PB.

svbech
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 183
Tilmeldt: 04 jan 2008 07:43
Mit fyr: Scotte 16kw - Tassco med oliefyr
Areal: 290
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Årligt forbrug: 8-9 ton

Re: Gode råd omkring ombygning af solvarme/træpillefyr/pool

Indlæg af svbech » 29 mar 2011 22:07

Ups, den fil jeg satte op i går var ikke den rigtige, der var gået ged i konverteringen til pdf swoon.gif

Prøver lige igen:
Tapps - POOLeks.pdf
(59.2 KiB) Downloadet 57 gange
:great:


Besvar