Tidsur til Skotte 16Kwa

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Brugeravatar
Emborg41
Stoker IX
Stoker IX
16
Indlæg: 355
Tilmeldt: 29 apr 2008 13:56
Mit fyr: Scotte på Opop kedel + Solvarme
Areal: 230 + kælder
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 9300
Årligt forbrug: ca. 7 Tons
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Tidsur til Skotte 16Kwa

Indlæg af Emborg41 »

Hej Stokernut

Nu er jeg ikke ude på at være grov eller bedrevidende, MEN når du som du skriver ikke har spor forstand på strøm, så vil mit råd være at købe det omtalte tænd/sluk ur og tilkalde en elektrikker. Vis ham denne tråd, så burde han kunne hjælpe dig.

Strøm er ikke noget man leger med.


Peter

Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
15
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: Tidsur til Skotte 16Kwa

Indlæg af Frank_Rasmussen »

"Ekstern Kontakt" indgangene er også på senere styringer end den version 4, som Stokernut har.

Men i de senere styringer går uret rigtigt, og der er et display, der gør det forholdsvis let at indstille det, som Stokernut vil. Derfor er "Ekstern Kontakt", nok ikke brugt så meget længere.
Og med mindre vi taler om en elektrikker, som er Scotte ekspert, så tror jeg næppe det bliver et hit.
Det har du fuldstændigt uret i. Det vil tage elektrikeren 2 minutter at regne ud, hvis du viser ham diagrammet i manualen og peger, hvor der står "Ekstern Kontakt".

Bemærk, hvad der står i linket til Harald Nyborg: "Må kun installeres af en autoriseret elinstallatør". En ting er at bruge selvbindestrikker i stedet for at fehår til sine rørsamlinger, det jo noget som let kan rettes; noget andet er at brænde styringen af ved at sætte 230 V til "Ekstern Kontakt"...

Ups, så ikke lige, at det var allerede var postet af Emborg41
Brugeravatar
frølårsraketten
Stoker VII
Stoker VII
14
Indlæg: 286
Tilmeldt: 31 dec 2009 04:08
Mit fyr: Aduro H1
Areal: 109 m²
Brændsel: piller fra Helenemøllen
Fremviser gerne i postnummer: 5600
Geografisk sted: Sydfyn
Kontakt:

Re: Tidsur til Skotte 16Kwa

Indlæg af frølårsraketten »

stokernut » 21 Mar 2011, 19:10 skrev:
He, he det ved jeg heller ikke selv, men hvis du fortæller mig hvordan jeg kan se det, så skal jeg fortælle dig det.
Det ses fex. på fakturaen, i brugsanvisningen eller på skærmen når styringen tændes. Ved ældre styring mener jeg < v5.00.
Og mht. "Ekstern kontakt" etc. så ville det total "god musiksmag" at få et "gør det selv" indlæg.
Med "Ekstern kontakt" drejer det sig om de ledningsterminaler der sidder på hovedprintet.
ævle, bævle,

Mit point er, at det er måske simpelt for jer, men jeg har INGEN ide om, hvad i snakker om, mht. "potentialdrift" (eller hvad det nu hedder).
"potentialdrift" :roll: Jeg skrev potentialfrit (uden spænding).
PLEASE giv nu os andre en chance.
Du får alle de chancer du skal ha, men det kræver samtidig et åbent sind og lidt nysgerrighed.

Men med tonen i dit svar, mener jeg du bør entrere med en fagmand!
Med venlig hilsen Pierre
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Aduro H1
stokernut
Stoker X
Stoker X
15
Indlæg: 497
Tilmeldt: 18 dec 2008 20:09
Mit fyr: 16 kw Scotte
Areal: 200
Brændsel: piller
Dagligt forbrug: ca. 30 kg
Årligt forbrug: ca. 5 tons

Re: Tidsur til Skotte 16Kwa

Indlæg af stokernut »

Jamen jeg har INGEN som helst ønske om selv at lege med strøm, men selv om jeg viser et diagram til en elektriker, så har han ingen begreb om rensning af herden (eller hvad den hedder), eller korrekt nedlukning. For slet ikke at tale om at få pumperne til at følge med fyret.
frølårsraketten skrev:Det ses fex. på fakturaen, i brugsanvisningen eller på skærmen når styringen tændes.
Ok jeg kan prøve at slukke og tænde fyret og se om der står noget, men mht. brugsanvisningen, så er det, at det ville være genialt at vide hvad jeg skal kikke efter. Det kunne være side 7 nederst (or what ever). Har lige haft den åben og jeg kan ikke se noget der umiddelbart fortæller hvad styring jeg har (men det står givet i et af mine andre indlæg, da jeg nok er blevet spurgt før) icon_cheesygrin.gif

Pointen er, at jeg ved ikke særlig meget om mit fyr og det interessere mig ikke det mindste. Havde jeg råd, fik jeg jordvarme, inden nogen kunne stave til "Ib".

PS Og jer er total åben (mht sind), men undre mig måske bare over, at der ikke er nogen, der har en SIMPEL logisk forklaring. Jeg kan vel ikke være den eneste der gerne vil køre tænd/sluk på mit fyr??
16Kw Scotte med 6.35 styring
Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
15
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: Tidsur til Skotte 16Kwa

Indlæg af Frank_Rasmussen »

Stokernut, vi fik jo pillefyr samtidigt, så jeg husker tydeligt, at du har et version 4-anlæg svarende til manualen i http://www.scotte.dk/getdoc.asp?id=62&m ... 5BD7D22757 .

På side 11 i manualen ses diagrammet, hvor "Ekstern kontakterne" er markeret med "External Cut Off". Disse kontakter skal forbindes med kontakturet fra f.eks. Harald Nyborg.

Til at afbryde dine cirkulationspumpe(r), når kedlen bliver kold, kan man udover den drifttermostat, som er nævnt tidligere i dette emne, sikkert også bruge en fristående, som f.eks. http://www.scotte.dk/product.asp?product=810 .

Erkend, at det med strøm ikke lige er dig, og lad heller også elektrikeren sætte den op.

PS: Styringen finder selv ud af at lukke ned, når man bruger "Ekstern kontakterne"...det vil elektriker sikkert også gennemskue...

stokernut
Stoker X
Stoker X
15
Indlæg: 497
Tilmeldt: 18 dec 2008 20:09
Mit fyr: 16 kw Scotte
Areal: 200
Brændsel: piller
Dagligt forbrug: ca. 30 kg
Årligt forbrug: ca. 5 tons

Re: Tidsur til Skotte 16Kwa

Indlæg af stokernut »

Frank_Rasmussen » 21 Mar 2011, 21:59 skrev:Stokernut, vi fik jo pillefyr samtidigt, så jeg husker tydeligt, at du har et version 4-anlæg svarende til manualen i http://www.scotte.dk/getdoc.asp?id=62&m ... 5BD7D22757 .

På side 11 i manualen ses diagrammet, hvor "Ekstern kontakterne" er markeret med "External Cut Off". Disse kontakter skal forbindes med kontakturet fra f.eks. Harald Nyborg.

Til at afbryde dine cirkulationspumpe(r), når kedlen bliver kold, kan man udover den drifttermostat, som er nævnt tidligere i dette emne, sikkert også bruge en fristående, som f.eks. http://www.scotte.dk/product.asp?product=810 .

Erkend, at det med strøm ikke lige er dig, og lad heller også elektrikeren sætte den op.

PS: Styringen finder selv ud af at lukke ned, når man bruger "Ekstern kontakterne"...det vil elektriker sikkert også gennemskue...
Se nu begynder det at ligne noget. Nu er jeg allerede blevet så klog, at mine pumper skal styres af Temp og ikke af et tidsur.

Og jeg ERKENDER klart strøm ikke er mig, men derfor kan man jo godt ønske sig en helt detaljeret forklaring, med billeder, links og tegninger etc. Men TAK jeg er blevet lidt klogere.

Findes der så en elektriker her, der vil tjene nogle penge og udføre opgaven???
16Kw Scotte med 6.35 styring
Brugeravatar
frølårsraketten
Stoker VII
Stoker VII
14
Indlæg: 286
Tilmeldt: 31 dec 2009 04:08
Mit fyr: Aduro H1
Areal: 109 m²
Brændsel: piller fra Helenemøllen
Fremviser gerne i postnummer: 5600
Geografisk sted: Sydfyn
Kontakt:

Re: Tidsur til Skotte 16Kwa

Indlæg af frølårsraketten »

stokernut » 22 Mar 2011, 09:25 skrev: Se nu begynder det at ligne noget. Nu er jeg allerede blevet så klog, at mine pumper skal styres af Temp og ikke af et tidsur.
Det fik du vist allerede at vide i fjor, hvor du havde den megalange tråd vedr. sommerstyring. (viewtopic.php?f=137&t=7745).

thoken skrev bl.a.: "Pumpen kan du bare styre med en termostat, så pumpen kun kører når der er noget varme at flytte, og dermed ikke tapper energien ud af din vvb!"
Med venlig hilsen Pierre
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Aduro H1
stokernut
Stoker X
Stoker X
15
Indlæg: 497
Tilmeldt: 18 dec 2008 20:09
Mit fyr: 16 kw Scotte
Areal: 200
Brændsel: piller
Dagligt forbrug: ca. 30 kg
Årligt forbrug: ca. 5 tons

Re: Tidsur til Skotte 16Kwa

Indlæg af stokernut »

frølårsraketten » 22 Mar 2011, 17:33 skrev: Det fik du vist allerede at vide i fjor, hvor du havde den megalange tråd vedr. sommerstyring. (viewtopic.php?f=137&t=7745).
Ja men jeg må fastholde der er alt for meget: "Klip lusen over og forbind din A-22 fase!" Der er fantastisk langt mellem medlemmer på dette forum som reelt tager hensyn til vi ikke alle er fyrnørder. Det ville være rart med nogle detaljerede indlæg, med billeder eller skitser.

Nogen gange kunne man få indtryk af, at nogen af dem, der kommer med råd, rent faktisk ikke helt ved hvad de taler om, siden det er så svært at komme med råd, vi andre ukyndige kan forstå. Lidt sjovt du nævner min gamle tråd. Et tydeligt eksempel på et råd om at klippe en lus e. lign. men INGEN gad i starten bruge tid på at forklare hvorfor. Til sidst endte det vel med at selv eksperterne var forvirret.

Og helt ærlig: "Ring til en elektriker!" Det er nok ikke lige det råd man søger på et forum, som dette. Sådan et råd kan jeg godt selv regne ud, uden at gå på et "pilleforum". Jeg spørger her i håb om, en af alle jer kloge, gider bruge lidt tid på at lave et "gør det selv indlæg". At der så efterfølgende skal en elektriker ind og udføre opgaven, er en hel anden sag.

Men OK det er måske bare for svært (-;
16Kw Scotte med 6.35 styring
Brugeravatar
Emborg41
Stoker IX
Stoker IX
16
Indlæg: 355
Tilmeldt: 29 apr 2008 13:56
Mit fyr: Scotte på Opop kedel + Solvarme
Areal: 230 + kælder
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 9300
Årligt forbrug: ca. 7 Tons
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Tidsur til Skotte 16Kwa

Indlæg af Emborg41 »

Kære stokernut

Du bruger ikke et ret pænt sprog i forhold til at du ønsker andres GRATIS hjælp og vejledning.

Jeg er ikke selv særlig god tll det skriftlige sprog, men når jeg læser dine indlæg virker de desværre meget nedladende over for folk der gør deres bedste for at hjælpe.

Ud fra tonen i dine indlæg, har jeg ihvertfald ikke lyst til at prøve at forklare. SORRY

Med venlig hilsen

Peter
From
Stoker X
Stoker X
17
Indlæg: 496
Tilmeldt: 17 jan 2007 14:07
Mit fyr: Woody 24kw ver 6.69+ Opop 418
Areal: 125 bolig+200 garage
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: 25 kg
Årligt forbrug: 7-8 ton
Geografisk sted: Gravlev
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 16 gange

Re: Tidsur til Skotte 16Kwa

Indlæg af From »

stokernut » 22 Mar 2011, 19:56 skrev:
Ja men jeg må fastholde der er alt for meget: "Klip lusen over og forbind din A-22 fase!" Der er fantastisk langt mellem medlemmer på dette forum som reelt tager hensyn til vi ikke alle er fyrnørder. Det ville være rart med nogle detaljerede indlæg, med billeder eller skitser.
Nogen gange må man bare indse at det kræver en vis minimums viden for at løse et problem. Jeg laver selv det meste på min bil, men jeg lukker hverken motor eller gearkasse op, da det går over min forstand. Ligeledes bør du nok holde dig fra at rode med strøm.

Besvar