Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

sammen kobling af 3 Akk.tanke

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
vvsthomas
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 02 mar 2011 19:58

sammen kobling af 3 Akk.tanke

Indlæg af vvsthomas » 17 mar 2011 20:39

Hvordan forbinder jeg, mest korrekt ,3 ens akkomulerings tanke, og opnår en god lag deling.

Serie eller parrelt ,eller en blanding ? Vil helst undgå styring hvis det kan lade sig gøre.

på forhånd tak


svbech
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 183
Tilmeldt: 04 jan 2008 07:43
Mit fyr: Scotte 16kw - Tassco med oliefyr
Areal: 290
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Årligt forbrug: 8-9 ton

Re: sammen kobling af 3 Akk.tanke

Indlæg af svbech » 17 mar 2011 20:56

Hvad skal du lade tankene med?

Fyr, sol, vind eller ?

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: sammen kobling af 3 Akk.tanke

Indlæg af pelle » 20 mar 2011 03:20

Vil mene serieforbindelse burde være den måde det kan gøres på.....
serieforbindelse.jpg
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Flemmingth
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1034
Tilmeldt: 20 mar 2010 20:25
Mit fyr: MGM Comfort 15 + Passat Ventum VG-40
Areal: 210
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Roust, 6818 Årre
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 34 gange

Re: sammen kobling af 3 Akk.tanke

Indlæg af Flemmingth » 20 mar 2011 11:35

Diskussion om parallel- eller serieforbindelse er bedst, kan føre til en mindre religionskrig AN6F5B~119.GIF

Mine er parallelforbundne og det virker OK, selv med en VVB i den ene.
Når man serieforbinder skal tankene isoleres enkeltvis.
Parallelforbundne kan pakkes ind som én tank.
Kedel-anlæg.doc
(79.5 KiB) Downloadet 113 gange
Med varm hilsen
Flemming Thomsen
Hvad kan udskydes til imorgen, skal ikke laves idag - thi imorgen er det måske overflødigt

anderswitt
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 458
Tilmeldt: 30 maj 2010 22:27
Mit fyr: orland 25 super
Areal: 180m2
Brændsel: bøg/ask
Fremviser gerne i postnummer: 4983
Årligt forbrug: 20-30rm

Re: sammen kobling af 3 Akk.tanke

Indlæg af anderswitt » 20 mar 2011 14:50

flemming har du en ventil /kuglehane (14) sidende på fremløbet efter fast br. kedel og inden eksp. beh
få den væk inden kedlen eksploderer.

men får du ikke 3 halvkolde tanke hvis man ikke fyrer så meget en dag

min tidligere mester aut vvs havde 4 akk og den ene med vvb spirel i og brugte den som hoved akk og flyttede så varmen fra den af de andre 3 som var varmest blev flyttet via en pumpe og en motor ventil til hoved beholderen og det
virkede bare helt godt og de ku have forskellige temp alle 4 tanke


Flemmingth
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1034
Tilmeldt: 20 mar 2010 20:25
Mit fyr: MGM Comfort 15 + Passat Ventum VG-40
Areal: 210
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Roust, 6818 Årre
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 34 gange

Re: sammen kobling af 3 Akk.tanke

Indlæg af Flemmingth » 20 mar 2011 16:41

anderswitt skrev:flemming har du en ventil /kuglehane (14) sidende på fremløbet efter fast br. kedel og inden eksp. beh
få den væk inden kedlen eksploderer.
Ja - kugleventil 14 sidder der godt nok - endnu. :oops:
Den er en forglemmelse fra én af de utallige ombygninger jeg har foretagt, og forsvinder når jeg engang får adskilt systemet i det område.
Jeg er nu ikke bange for nogen ulykke (kender fuldt ud risikoen og evt. konsekvenser), for den kan ikke lukkes. Håndtaget er afmonteret og kugleventilen er væk i isolering og inddækning, så man skal vide hvor den er, bruge bidetang, kniv og skiftenøgle for at betjene den.
anderswitt skrev:men får du ikke 3 halvkolde tanke hvis man ikke fyrer så meget en dag
Lagdelingen er meget fin i tankene. Ca. 30 cm mellem 80 gr.C og 30 gr.C, så det funker bare. Og så er det evigt spændende at holde øje med vands termiske egenskaber. Der er 3 fælles termometre (top-midt-bund) på tank 2+3, og ligeså på tank 1, hvor VVB sidder i øverste 1/3.
I sommertiden fyrer jeg alle 3 tanke op til 80 gr.C, og har så varmt vand og lidt varme til gulve i køkken og badeværelse i 7-10 dage. De første par dage falder temp. i tank 1 nedefra. Derefter bliver dens temp.forskelle stabile, og tank 2+3 begynder at afkøles. Dvs. den naturlige cirkulation stille og roligt flytter koldt vand fra bunden af tank 1 til bunden af tank 2+3, og varmt vand fra toppen af tank 2+3 til toppen af tank 1. Når toppen af tankene efter en god uges tid er nået ned på 50-60 gr.C og midt-bund er 30 gr.C, så får kedlen lige en børfuld træ, og sceancen gentager sig. Facinerende - synes jeg ihvertfald.
Jeg orker ikke at regne på det, men solvarme bliver nok svært at forrente i mit tilfælde, for alt mit brænde koster gratis icon_cheesygrin.gif
Den gode lagdeling er opnået ved at påsvejse en ca. ø300 mm plade ca. 10 mm foran tankenes ind- og udløb (minimum afstand skal være 1/4 x rørets inderdia.). Dvs. at når vand strømmer ind, fordeles det langs tankens top/bund, og når det strømmer ud, tages det langs top/bund.
Med varm hilsen
Flemming Thomsen
Hvad kan udskydes til imorgen, skal ikke laves idag - thi imorgen er det måske overflødigt

Brugeravatar
Exsmeden
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 176
Tilmeldt: 29 nov 2008 15:50
Fremviser gerne i postnummer: 6200
Geografisk sted: Sønderjylland
Givet likes: 114 gange
Modtaget likes: 3 gange

Re: sammen kobling af 3 Akk.tanke

Indlæg af Exsmeden » 20 mar 2011 18:23

Flemmingth » 20 Mar 2011, 16:41 skrev: Ja - kugleventil 14 sidder der godt nok - endnu. :oops:
Den er en forglemmelse fra én af de utallige ombygninger jeg har foretagt, og forsvinder når jeg engang får adskilt systemet i det område.
Jeg er nu ikke bange for nogen ulykke (kender fuldt ud risikoen og evt. konsekvenser), for den kan ikke lukkes. Håndtaget er afmonteret og kugleventilen er væk i isolering og inddækning, så man skal vide hvor den er, bruge bidetang, kniv og skiftenøgle for at betjene den.
Lagdelingen er meget fin i tankene. Ca. 30 cm mellem 80 gr.C og 30 gr.C, så det funker bare. Og så er det evigt spændende at holde øje med vands termiske egenskaber. Der er 3 fælles termometre (top-midt-bund) på tank 2+3, og ligeså på tank 1, hvor VVB sidder i øverste 1/3.
I sommertiden fyrer jeg alle 3 tanke op til 80 gr.C, og har så varmt vand og lidt varme til gulve i køkken og badeværelse i 7-10 dage. De første par dage falder temp. i tank 1 nedefra. Derefter bliver dens temp.forskelle stabile, og tank 2+3 begynder at afkøles. Dvs. den naturlige cirkulation stille og roligt flytter koldt vand fra bunden af tank 1 til bunden af tank 2+3, og varmt vand fra toppen af tank 2+3 til toppen af tank 1. Når toppen af tankene efter en god uges tid er nået ned på 50-60 gr.C og midt-bund er 30 gr.C, så får kedlen lige en børfuld træ, og sceancen gentager sig. Facinerende - synes jeg ihvertfald.
Jeg orker ikke at regne på det, men solvarme bliver nok svært at forrente i mit tilfælde, for alt mit brænde koster gratis icon_cheesygrin.gif
Den gode lagdeling er opnået ved at påsvejse en ca. ø300 mm plade ca. 10 mm foran tankenes ind- og udløb (minimum afstand skal være 1/4 x rørets inderdia.). Dvs. at når vand strømmer ind, fordeles det langs tankens top/bund, og når det strømmer ud, tages det langs top/bund.
Kan du ikke prøve at lave en skitse af den ø300 mm plade?
M.v.h.
Exsmeden
Suporter på
1: Scotte Blackstar 10KW 110l combi Vvb Huset er på 180 m2
2: Woody Mini 10Kw 150l combi Vvb Huset er på 240 m2
3: MCZ EGO Pilleovn.

Flemmingth
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1034
Tilmeldt: 20 mar 2010 20:25
Mit fyr: MGM Comfort 15 + Passat Ventum VG-40
Areal: 210
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Roust, 6818 Årre
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 34 gange

Re: sammen kobling af 3 Akk.tanke

Indlæg af Flemmingth » 20 mar 2011 20:33

Exsmeden skrev:Kan du ikke prøve at lave en skitse af den ø300 mm plade?
Håber skitsen giver mening.
Jamen - så skal man jo ind i tanken ??
Ja det skal man !!
Forklaring:
Den første tank (1) jeg lavede fik jeg gratis, for der var hul i bunden. I stedet for blot at svejse hullet til, skar jeg et større hul for at checke tankens tilstand (er der hul ét sted, er der nok næsten hul andre steder). Det blev til at tankens bund skulle skiftes, og da jeg havde tanken åben monterede jeg alt det isenkram der er vist på tegningen i mit forrige indlæg - just in case.
Tank 2 havde også rådden bund som blev udskiftet. Gamle olietanke kan let have rådden bund, da der ofte har samlet sig et lag vandholdigt "snask" i bunden gennem årene, som kan tære stålet.
:shock: Fortvivl nu ikke, alle jer der også har brugt gamle olietanke. I kan jo være heldige, at i har fået fat i OK tanke :?
På tank 3 skar jeg et ø400 mm hul i tankbunden, med tilslutningsstudsen i centrum. Bunden var OK, så jeg svejsede en ø300 mm ledeplade på indersiden af det udskårne og svejsede det udskårne i igen.
Samme procedure i tanktop.
Efter endt ombygning tæthedsprøver jeg tankene med vand og 5 meter vandsøjletryk. new22 PAS PÅ ! Den ene tank fik 7 m VS. Den sprak ikke, men blev en smule buttet mellem forstærkningerne :oops:
Når en tank har stået nat over med 5 m VS uden at blive det mindste fugtig udenpå, er den godkendt til at komme op på loftet, hvor den max bliver udsat for 2 m VS (væskesøjletryk fra exp.tank).
20110320195521384.pdf
(86.65 KiB) Downloadet 105 gange
Med varm hilsen
Flemming Thomsen
Hvad kan udskydes til imorgen, skal ikke laves idag - thi imorgen er det måske overflødigt

vvsthomas
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 02 mar 2011 19:58

Re: sammen kobling af 3 Akk.tanke

Indlæg af vvsthomas » 05 apr 2011 19:52

De bliver ladet med fastbrændsel.

Havde tænkt mig denne opstilling.

Tank 1 vil blive først varm, derefter nr 2 og så nr 3 pga. varmefordelingen ?

Det vil sige jeg får "hurtigt"varme ud i radiatoren og lader først rigtigt på tankene når der er varme på huset?

Tankene er isoleret enkeltvis.

Det vil sige parrelet forbundet fra varmekilde og serie til radiator kreds.


Vil det virke ? kommertar modtages meget gerne.
Vedhæftede filer
skitse.jpg

Flemmingth
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1034
Tilmeldt: 20 mar 2010 20:25
Mit fyr: MGM Comfort 15 + Passat Ventum VG-40
Areal: 210
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Roust, 6818 Årre
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 34 gange

Re: sammen kobling af 3 Akk.tanke

Indlæg af Flemmingth » 05 apr 2011 21:41

:( Du'r ikke !

Opvarmning af tankene og afkøling af tankene skal forgå efter samme princip, ellers opnår du ikke temperatur lagdeling.
Med varm hilsen
Flemming Thomsen
Hvad kan udskydes til imorgen, skal ikke laves idag - thi imorgen er det måske overflødigt


Besvar