Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Montering af ekspansion blackstar

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
JJacobsen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 17
Tilmeldt: 17 mar 2011 20:20

Re: Montering af ekspansion blackstar

Indlæg af JJacobsen » 19 mar 2011 13:44

[quote="svbech » 19 Mar 2011, 13:09"]@Taagman

Det er korrekt at en ekstra ventil ingen skade gør, men det er grundlæggende forkert at sætte den ind i anlæget, den har ikke noget at gøre der.
Trykekspansions beholdere vil ingen effekt have idet hans anlægs tryk med åben ekspansion nok ikke kommer op over 0,5-0,8 bar.

Hmm ville du helt anbefale at jeg ikke montere den omtalte tank på blackstar kedlen og istede kun montere den anbefalede trykventil.

jeppe


Brugeravatar
TaagMan
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 22 sep 2010 19:16
Mit fyr: Woody 10kW, BlackStar 20, V10 styring
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: 15-20
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Bjerringbro

Re: Montering af ekspansion blackstar

Indlæg af TaagMan » 19 mar 2011 13:46

Man kan stille spørgsmålet om det er godt eller skidt at have en overtryks ventil på. Min gamle installation (ikke lavet af mig), frøs tilgangen til den åbne ekspansion, og jeg var da egentlig glad for at overtryks ventilen fyrede af, så den ikke fik lov at bygge energi op til en bombe... men om det var en 1,5 bar eller en 2,5 bar, det kan jeg simpelthen ikke huske... men jeg er rimelig sikker på den er lovpligtig... men hvad bar, kan jeg ikke huske.
Aka. Martin Pedersen/Falkeøje
Online fyrdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

svbech
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 183
Tilmeldt: 04 jan 2008 07:43
Mit fyr: Scotte 16kw - Tassco med oliefyr
Areal: 290
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Årligt forbrug: 8-9 ton

Re: Montering af ekspansion blackstar

Indlæg af svbech » 19 mar 2011 16:10

Jeg vil ikke anbefale tryk enspansionen, den er unødvendig, og man skal principielt holde tingene så simple som muligt.
Jo flere ting man sætter ind jo mere er der der kan gå i stykker, og skal vedligeholdes.

Jer er ikke sikker, men mener ikke det er lovpligtigt med overtryksventil når der er åbenekspansion new4

Men vi vil da nødig have problemer AN6F5B~119.GIF new5 med de stedlige myndighedder.


Iøvrigt så vil jeg tro at den ventil du taler om er det std. sæt med udlufter, manometer, og ventil man køber til at sætte på fyret?
Er det det så kan jeg nu ikke se noget i vejen med det new2

Landbo
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1429
Tilmeldt: 20 nov 2008 20:55
Mit fyr: SK-STOKER 16 Kw med TM-3006
Areal: 170
Brændsel: Flis og andet brændbart.
Årligt forbrug: ????
Geografisk sted: Thy (Vest for Thisted)

Re: Montering af ekspansion blackstar

Indlæg af Landbo » 19 mar 2011 20:09

Ja ok Jeppe. Det er lidt svært at gennemskue af dit indlæg, hvordan du havde tænkt det skulle laves på dit anlæg.

Kort og godt må du ikke sløjfe den åbne expangtion på grund af brændeovnen. Du må gerne koble den såkaldte sikkerhedspakke på kedlen til pillebrænderen, det sker der ikke noget ved. Undre mig dog over du overhovedet vil ha en unødvendig trykexpangtionstank siddende i fyrrummet og fylde, men det er din bestemmelse alene. :)

Vedrørende diskutionen om en overtryksventil på en kedel med åben expangtion. Faktisk anbefaler arbejdstilsynet der monteres en sådanne. Som Tagmann er inde på, beskytter den anlæget/kedlen mod overtryk hvis afløbet til expangtionen fryser. Vil stærkt anbefale der monteres en 1,5 bars direkte på afgangen af både kedel til pillebrænder og brændeovnens gris. Så er der nemlig ingenting der kan 'revne' hvis expangtionen fryser. Hvis det er selve kedlen eller grisen der er frosset, vil en overtryksventil højst sansynligt ikke hjælpe mod det siger BOMMM, men kun en tåbe kan finde på og fyre op i en frossen kedel og dem (tåber) kan ingen hjælpe alligevel. icon_cheesygrin.gif

Fortsat god weekend.
Mvh. Leif.
Selvgjort er absolut velgjort - når det virker efter hensigten !
Motto: Forsøg altid at lave tingene så enkelt det er muligt.

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Re: Montering af ekspansion blackstar

Indlæg af Zarge » 19 mar 2011 20:34

Men if hvad der blev skrevet længere oppe så vil tryk udløsningen fra sikkerhedsventilen jo netop resultere i at fordampnings punktet sænkes, og der vil ske en eksplosiv udvidelse af dampen med bang til følge...
Som jeg læser det, så er løbet kørt hvis ventilen udløses, men hvis man er heldig, og temperaturen holder sig under damppunkter under trykket i anlæget så overlever det...
Ved ikke om det er rigtigt forstået... Syntes det strider imod alt hvad jeg troede jeg vidste, men det giver jo egentlig alligevel mening...


Brugeravatar
TaagMan
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 22 sep 2010 19:16
Mit fyr: Woody 10kW, BlackStar 20, V10 styring
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: 15-20
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Bjerringbro

Re: Montering af ekspansion blackstar

Indlæg af TaagMan » 19 mar 2011 21:46

Zarge, hvis der skete nogen "eksplosiv udvidelse af dampen", så forbliver trykventilen jo bare forblive åben. I mit hoved giver det ingen mening... men, jeg kan selvfølgelig tage fejl... men så var jeg her ikke i dag, for jeg HAR fået skoldende varmt kedel damp ud i mit fyrrum og på mig... og jeg havde en gammel HS Tarm kedel der stod og "dundrede"/tryk kogte... og jeg er her endnu... selvom jeg stod foran den og var ved at kvæle ilden da sikkerhedsventilen gik...
Aka. Martin Pedersen/Falkeøje
Online fyrdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html


Besvar