Gode råd omkring ombygning af solvarme/træpillefyr/pool

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Frank T
Stoker I
Stoker I
13
Indlæg: 27
Tilmeldt: 05 mar 2011 19:52
Mit fyr: Baxi Multiheat 15Kw
Areal: 155
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4320

Re: Gode råd omkring ombygning af solvarme/træpillefyr/pool

Indlæg af Frank T »

Kan man ikke kører solfangerens vand direkte i veksleren til pool`en, så vidt jeg kan se er veksleren fremstillet af rustfrit stål, så sparer jeg en buffertank, og jeg synes min erfaring fra denne vinter, er den at der ikke på noget tidspunkt er kommet mere end 60 grader varmt vand fra fangerne, og hvis man skifter om til pool`en ved 75 grader i VVB så skulle det vel være meget fint, eller..................

Jeg ved ikke om du har forsøgt at sende tegningen til mig, men den er ikke kommet frem :lol:

Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
14
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 3 gange

Re: Gode råd omkring ombygning af solvarme/træpillefyr/pool

Indlæg af Flemming DJ »

Jow, man kan! smiley140.gif
Flemming DJ » 07 Mar 2011, 21:09 skrev:Enig med svbech. Det gi'r ikke så meget mening at ha' buffer til poolen, mens en sådan derimod kunne udnytte solvarmen optimalt p.g.a. lagdelingen, hvis den samtidigt var lager for centralvarmen
Jeg ville (hvis det ikke gi'r en nævneværdig ekstraudgift) bruge akkutanken i.f.m. centralvarmen. Det er også rart at ha' lidt at trække af til rumvarme i ydersæsonen. Så burde du kunne slukke fyret i en endnu længere periode om sommeren.
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk
svbech
Stoker V
Stoker V
16
Indlæg: 183
Tilmeldt: 04 jan 2008 07:43
Mit fyr: Scotte 16kw - Tassco med oliefyr
Areal: 290
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Årligt forbrug: 8-9 ton

Re: Gode råd omkring ombygning af solvarme/træpillefyr/pool

Indlæg af svbech »

Hej FrankT

Jow, man kan!

Men så får du ikke varmt vand fra fangeren, og skal holde dit fyr i gang hele året rundt..
Det kan dog godt laves, men vil kræve et par trevejsventiler og lidt yderligere rørføringer sådan at du også kan få solvarme i vvb.
Men så kan du ikke varme poolen op med fyret ... ;-) Meeen det gør du nok heller ikke alligevel.

Når du ikke får over 60 grader i fangeren så er det fordi styringen er indstillet til det, nu kender jeg ikke din program opsætning, men prøv at gå ind i styringen - vælg "funktioner" se her om der ikke er en der hedder "PID Control solar" inde i den skal du finde "ABSOL.VALUE CONTR.:" og se om ikke "Tabs norm" står til 60grader. prøv at ændre den til eks 50 eller 80 og se hvad der sker næste gang solen skinner. Styringer vil selv justere hvor hurtigt pumpen kører vand gennem fangerne og holde temp på det den er indstillet til.

Prøv at se dette print fra mit anlæg, man kan se at temp i fangeren stiger fra morgenen som solen kommer på, og når den når setpunkt (75gr) så begynder sol pumpen (blå graf) at køre op og ned så temp holdes omkring 75 gr.
Winsol Grafik2.pdf
(403.14 KiB) Downloadet 74 gange
Du kan der for få temp præcis som du vil have det. eks kan vi lave det sådan at den kører med 65 grader indtil vvb er fyldt op, og så skifter den om og begynder istedet at køre med 40 grader for at lade poolen. (solfangeren er mere effektiv jo lavere temp den kører med)
Frank T
Stoker I
Stoker I
13
Indlæg: 27
Tilmeldt: 05 mar 2011 19:52
Mit fyr: Baxi Multiheat 15Kw
Areal: 155
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4320

Re: Gode råd omkring ombygning af solvarme/træpillefyr/pool

Indlæg af Frank T »

svbech » 18 Mar 2011, 17:43 skrev:Hej FrankT

Jow, man kan!

Men så får du ikke varmt vand fra fangeren, og skal holde dit fyr i gang hele året rundt..
Det kan dog godt laves, men vil kræve et par trevejsventiler og lidt yderligere rørføringer sådan at du også kan få solvarme i vvb.
Men så kan du ikke varme poolen op med fyret ... ;-) Meeen det gør du nok heller ikke alligevel.

Når du ikke får over 60 grader i fangeren så er det fordi styringen er indstillet til det, nu kender jeg ikke din program opsætning, men prøv at gå ind i styringen - vælg "funktioner" se her om der ikke er en der hedder "PID Control solar" inde i den skal du finde "ABSOL.VALUE CONTR.:" og se om ikke "Tabs norm" står til 60grader. prøv at ændre den til eks 50 eller 80 og se hvad der sker næste gang solen skinner. Styringer vil selv justere hvor hurtigt pumpen kører vand gennem fangerne og holde temp på det den er indstillet til.

Prøv at se dette print fra mit anlæg, man kan se at temp i fangeren stiger fra morgenen som solen kommer på, og når den når setpunkt (75gr) så begynder sol pumpen (blå graf) at køre op og ned så temp holdes omkring 75 gr.
Winsol Grafik2.pdf
Du kan der for få temp præcis som du vil have det. eks kan vi lave det sådan at den kører med 65 grader indtil vvb er fyldt op, og så skifter den om og begynder istedet at køre med 40 grader for at lade poolen. (solfangeren er mere effektiv jo lavere temp den kører med)
For ikke at misforstå tingene, så skal VVB være 1 prioritet fra fangerne, derefter skal der køres til pool`en, men hvordan får jeg varme i huset????, der er ikke let med sådan et pillefyr, der ikke selv kan tænde, har jeg da konstateret :roll:
svbech
Stoker V
Stoker V
16
Indlæg: 183
Tilmeldt: 04 jan 2008 07:43
Mit fyr: Scotte 16kw - Tassco med oliefyr
Areal: 290
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Årligt forbrug: 8-9 ton

Re: Gode råd omkring ombygning af solvarme/træpillefyr/pool

Indlæg af svbech »

"For ikke at misforstå tingene, så skal VVB være 1 prioritet fra fangerne, derefter skal der køres til pool`en, men hvordan får jeg varme i huset????, der er ikke let med sådan et pillefyr, der ikke selv kan tænde, har jeg da konstateret "

Man kunne selvfølgelig lade fangeren varme vvb op først, og så lave det sådan at 2 prioritet er valgfri mellem pool og buffer, så har du fortsat muligheden for at lade solvarmen hjælpe til med rumopvarmning.

Kan du ikke få den Baxi konverteret til katoliticismen, der hører man indimellem om spontan selvantændelse..

Nej spøg til side, jeg kan ikke lige komme med super løsningen på den. Har pt. to mulighedder:
1. Baxien ombygges til selvtænding (ved ikke om det er muligt, det kan være Baxi A/S kan hjælpe)
2. Styringen sender meddelelse til din mobiltelefon når der mangler varme og så skal du selv tænde op..

Ikke den mest labre løsning lige på dette punkt.

Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
14
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 3 gange

Re: Gode råd omkring ombygning af solvarme/træpillefyr/pool

Indlæg af Flemming DJ »

Når man har gulvvarme i betongulv, KAN man godt forsvare at køre uden akkutank. Især, når du altid kan slippe af med overskudsvarme til poolen. Et betongulv kan dog alene aftage en hel del varme, selvfølgelig afhængigt af antal m3.

Så med en varmeveksler på centralvarmereturen og en by-pass før fyret, så det ikke skal trækkes med af solvarmen, er du godt kørende.
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk
Frank T
Stoker I
Stoker I
13
Indlæg: 27
Tilmeldt: 05 mar 2011 19:52
Mit fyr: Baxi Multiheat 15Kw
Areal: 155
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4320

Re: Gode råd omkring ombygning af solvarme/træpillefyr/pool

Indlæg af Frank T »

Flemming DJ » 18 Mar 2011, 22:38 skrev:Når man har gulvvarme i betongulv, KAN man godt forsvare at køre uden akkutank. Især, når du altid kan slippe af med overskudsvarme til poolen. Et betongulv kan dog alene aftage en hel del varme, selvfølgelig afhængigt af antal m3.

Så med en varmeveksler på centralvarmereturen og en by-pass før fyret, så det ikke skal trækkes med af solvarmen, er du godt kørende.
Jeg er mere nervøs for ikke at kunne holde varmen i huset i overgangsperioden hvis jeg ikke har en buffertank, mit fyr kan ikke tænde selv umiddelbart, men jeg skal da have undersøgt om ikke der kan bygges en elektrisk varmestav ind i det, det kunne vel være bygget så simpelt, at når fyrret tændes på stikkontakten, ved hjælp at et relæ og noget timer værk, så er der "ild" i varmestaven i X antal sekunder, mon ikk`, jeg sal lige have forsket lidt i det :roll:
Frank T
Stoker I
Stoker I
13
Indlæg: 27
Tilmeldt: 05 mar 2011 19:52
Mit fyr: Baxi Multiheat 15Kw
Areal: 155
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4320

Re: Gode råd omkring ombygning af solvarme/træpillefyr/pool

Indlæg af Frank T »

Nu har jeg testet slukning af fyrret 2 gange, den ene gang varede det 20 min. og anden gang 30 min. fælles for begge gange er at fyrret starter hvor det slap, og puster lystigt i gløderne for at komme op på sætpunkt igen, så umiddelbart burde det kunne lade sig gøre at sætte noget el tænding på med hjælp fra min UVR`er :lol: der skal dog lige udtænkes noget program der starter fyrret igen når returen kommer under 60 grader, eller er der andre gode ide`er derude :oops:
svbech
Stoker V
Stoker V
16
Indlæg: 183
Tilmeldt: 04 jan 2008 07:43
Mit fyr: Scotte 16kw - Tassco med oliefyr
Areal: 290
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Årligt forbrug: 8-9 ton

Re: Gode råd omkring ombygning af solvarme/træpillefyr/pool

Indlæg af svbech »

Hej Frank

Min tanke var at UVR 1611 skulle kunne "koldstarte" Baxien også selv om den har været slukket i flere dage.

Med den mængde rør du har så tror jeg sagtens du vil kunne klare dig med sol alene i lange perioder af gangen.

Jeg har grublet lidt over det med at få UVR 1611 til at starte og stoppe for din Baxi, og tror godt vi kan få den til det men der lige et par ting der skal overvejes.

Hvad sker der hvis Baxien slukkes med on/off knappen i betjeningspanelet på fyret, og der ligger en del piller/gløder i kammeret.? fortsætter blæseren med at køre indtil de er brændt ud? Eller risikerer man at ilden kan finde på at brænde tilbage?

Er du villig til at skulle sætte et par ledninger ind i Baxiens kontrolpanel? sådan at UVR 1611 kan aktivere snegl, og on off knap.
Frank T
Stoker I
Stoker I
13
Indlæg: 27
Tilmeldt: 05 mar 2011 19:52
Mit fyr: Baxi Multiheat 15Kw
Areal: 155
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4320

Re: Gode råd omkring ombygning af solvarme/træpillefyr/pool

Indlæg af Frank T »

svbech » 19 Mar 2011, 18:33 skrev:Hej Frank

Min tanke var at UVR 1611 skulle kunne "koldstarte" Baxien også selv om den har været slukket i flere dage.

Med den mængde rør du har så tror jeg sagtens du vil kunne klare dig med sol alene i lange perioder af gangen.

Jeg har grublet lidt over det med at få UVR 1611 til at starte og stoppe for din Baxi, og tror godt vi kan få den til det men der lige et par ting der skal overvejes.

Hvad sker der hvis Baxien slukkes med on/off knappen i betjeningspanelet på fyret, og der ligger en del piller/gløder i kammeret.? fortsætter blæseren med at køre indtil de er brændt ud? Eller risikerer man at ilden kan finde på at brænde tilbage?

Er du villig til at skulle sætte et par ledninger ind i Baxiens kontrolpanel? sådan at UVR 1611 kan aktivere snegl, og on off knap.
Når man slukker for fyret på on/of knappen stopper alt, det er det jeg bruger når jeg fylder piller på, der er HEEELT stille :lol:
Min egen tanke var at der skal sættes en timer eller to ind, samt et relæ med signal fra UVR`en til start/stop, tænkt sådan, at når fyret "kalder" på start, så tændes der for varmen til elektroden i pillerne, denne skal jo så "lige" monteres først, når der så er gået 45 sek. for at sige noget, så pillerne gløder, så skal fyret starte normalt, og det vil sige at blæseren starter på det niveau ilststyringen beder om, jeg vil mene det er denne der styrer det, om det er høj eller lav er nok lige meget, der skal nok komme ild i pillerne, når der så er gået yderligere X antal sekunder skal "glødetråden" slukke igen, på den anden side skal elektroden måske bare tænde samtidig med fyret, for samtidig med at blæseren starter køre sneglen også, på den måde vil elektroden blive dækket af piller :roll:
Jeg kender en der nok kan hjælpe med at indopererer nogle ledninger i styringen hvis det er nødvendigt :great: men mon ikke den anden måde kan klare det?

Besvar