Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Montering af ekspansion blackstar

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
JJacobsen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 17
Tilmeldt: 17 mar 2011 20:20

Montering af ekspansion blackstar

Indlæg af JJacobsen » 18 mar 2011 11:48

Til erfarne Blackstar drivers


Kan/må man monter tryk-ekspantion på sideudtag dirkete på Blackstar kedel eller er disse huller forbeholdt dyklommer og termometer.

Ser at andre montere trykekspantion på tilgangen til kedlen lige før pumpe, er det kravet.
min eksisterende TASSO MS20 har ekspansion i toppen af kedlen og ganske simpelt et udtag ved siden af udgangen

Til orintering har jeg brændeovn med vandgris og åben ekspansion inde i huset`, så denne ekspansion er reelt ekstra, men noget jeg gerne vil have og allerde har i huset.


Jeppe


Landbo
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1429
Tilmeldt: 20 nov 2008 20:55
Mit fyr: SK-STOKER 16 Kw med TM-3006
Areal: 170
Brændsel: Flis og andet brændbart.
Årligt forbrug: ????
Geografisk sted: Thy (Vest for Thisted)

Re: Montering af ekspansion blackstar

Indlæg af Landbo » 19 mar 2011 09:36

Hej Jeppe.

Øhhhh, hvis du har en en brændeovn med gris sluttet til dit anlæg, er det direkte livsfarligt at lave anlæget om til trykexpangtion. Du resikerer at grisen eksplodere hvis vandet begynder at koge. Og naturligvis er det heller ikke lovligt. :wink:

De eksakte regler kan du finde i Atbejdstilsynets At-vejledning, Indretning og anvendelse af fyrede varmtvandsanlæg samt i BTV 32. Du finder links til 'herlighederne' her, nederst på siden: links.php.
Mvh. Leif.
Selvgjort er absolut velgjort - når det virker efter hensigten !
Motto: Forsøg altid at lave tingene så enkelt det er muligt.

JJacobsen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 17
Tilmeldt: 17 mar 2011 20:20

Re: Montering af ekspansion blackstar

Indlæg af JJacobsen » 19 mar 2011 11:22

Hej Landbo

Tak for en seriøs advarsel :shock:

Menn jeg tror ikke at du har forstået min opsætning, jeg kører med åben ekspansion på Brændeovnen som det netop er foreskrevet.
Men derudover er der montere en tryk ekspansion´s tank på det nuværende oliefyr. Denne Trykespansions tank og sikkerheds pakke ville jeg gerne flytte over på den nye black star kedel.

Det er nok her det går galt, anlægget skal ikke laves om til tryk

Ved godt at der reelt ikke kommer tryk på systemet, udover det tryk der skal til for at løfte vandet 10 meter til den åbne ekspansion, men jeg syndes at der der meget langt fra Blackstar kedlen til den åbne ekspansion inde i stuehuset, og med gamle rør i gulvet, er gennemkøbs kvaliteten jo skiftende, derfor denne ekstra tryk buffer

Spørgsmålet er dog stadig om udgangen på siden af kedlen vil kunne bruges til denne tryktank og sikkerhedspakke eller den skal monteres på tilgangen til kedlen.
Men det er måske bedre bare at satse på den åbne ekspantion i huset og en sikkerhede ventil på blackstar


Der er desuden trykventil på 2.5 bar på brændeovn, og centralvarme rør i værksted, og det kommer der også på blackstar kedlen, så udover ekspantionstanken og åben ekspantion ved brændeovner der 3 stk 2.5 bar ventiler fordelt i huset, så jeg kan ikke se en eksplosions risiko.

Nå ja systemet fungere udmærket, med en enkelt Alpha pumpe til 250 m2 i to etager bygget i 1910 renoveret i 1970


Venlig hilsen
jeppe jacobsen

Brugeravatar
TaagMan
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 22 sep 2010 19:16
Mit fyr: Woody 10kW, BlackStar 20, V10 styring
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: 15-20
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Bjerringbro

Re: Montering af ekspansion blackstar

Indlæg af TaagMan » 19 mar 2011 12:13

Det er en lidt alternativ installation, men jeg kan ikke se det store problem i det. Du må gerne sætte det på side udgangene, eller fremløb, eller hvor du nu har lyst.
Aka. Martin Pedersen/Falkeøje
Online fyrdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

svbech
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 183
Tilmeldt: 04 jan 2008 07:43
Mit fyr: Scotte 16kw - Tassco med oliefyr
Areal: 290
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Årligt forbrug: 8-9 ton

Re: Montering af ekspansion blackstar

Indlæg af svbech » 19 mar 2011 12:38

Jeg troede at det var en pillebrændeovn du havde, den kræver ikke åben ekspansion.
Men en normal brændeovn med gris sidestilles med et fastbrændsels fyr, og her er åben ekspansion et must..

For at forstå alvoren i det så lad mig forklare forskellen på de to ting:

Først det grundlæggende: Vand udvider sig en lille smule når det varmes op ca 2-4%. Men når det bringes i kog så bliver det til damp og ekspanderer enormt.
Vands kogepunkt er forskelligt afhænigt af hvor stort tryk det er under, eks så koger vand på toppen af Mount Everest ved omkring 80 grader, mens det ved 2,5 bar koger omkring 115 - 125 grader.

Ved anlæg men åben ekspansion vil der ske det hvis fyret kommer over kogepunktet at dampen bobler oven ud af den åbne ekspansions beholders overløb, og det bliver det ved med indtil fyret slukker, eller løber tør for vand. Trykket med åben ekspansion bliver heller ikke særligt højt. For at opnå 2,5 bar som ved trykekspansion skal din beholder hæves 25 m.

Har du derimod tryk ekspansion, så vil der ske det at temperaturen i anlægget vil stige til omkring 120 grader inden overtryksventilen lukker op. Når den så lukker en god sjat ud af systemet falder trykket under de 2,5 bar og det er her balladen starter, For når vandet nu er lige omkring kogepunktet ved 2,5 bar og trykket lige er faldet til måske kun 2,2 bar, ja så er vandets kogepunkt pludselig faldet til under 120 grader.
Fysikkens love siger at vand ikke kan være varmere end sit kogepunkt, og det har vi jo lige sænket til under de 120 grader vandet er. så nu springer alt vandet i anlæget pludselig i kog på en gang..
Den mængde damp det laver kan du ikke lukke ud om du så havde tyve overtryksventiler.

Man kan sige at trykekspansion virker som en fjeder der tillader at fyret bygger en masse energi op i anlæget.
Den energi kan udløses med et brag, hvis uheldet er ude.

Der bliver jævnet et hus eller to om året i Danmark fordi folk ikke lige har helt styr på ovennævnte. Og Jeppe, vi håber ikke dit hus bliver et af dem ;-)


Brugeravatar
TaagMan
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 22 sep 2010 19:16
Mit fyr: Woody 10kW, BlackStar 20, V10 styring
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: 15-20
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Bjerringbro

Re: Montering af ekspansion blackstar

Indlæg af TaagMan » 19 mar 2011 12:43

svbech, læs hvad han skriver. Han har ikke tænkt sig at fjerne hans åbne ekspansion... han vil bare gerne have et sikkerhedssæt på sin blackstar, og hvis der går noget galt med rørføringen, så er det egentlig ikke nogen dårlig idé... det gør i hvert fald ingen skade.
Aka. Martin Pedersen/Falkeøje
Online fyrdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Re: Montering af ekspansion blackstar

Indlæg af Zarge » 19 mar 2011 12:46

svbech skal det forståes sådan at overtryksventilen nærmest er livsfarlig?

svbech
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 183
Tilmeldt: 04 jan 2008 07:43
Mit fyr: Scotte 16kw - Tassco med oliefyr
Areal: 290
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Årligt forbrug: 8-9 ton

Re: Montering af ekspansion blackstar

Indlæg af svbech » 19 mar 2011 12:55

Nej ikke nærmest, den er livsfarlig..

(i forbindelse med fastbrændsels fyr/kedler)

svbech
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 183
Tilmeldt: 04 jan 2008 07:43
Mit fyr: Scotte 16kw - Tassco med oliefyr
Areal: 290
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Årligt forbrug: 8-9 ton

Re: Montering af ekspansion blackstar

Indlæg af svbech » 19 mar 2011 13:09

@Taagman

Det er korrekt at en ekstra ventil ingen skade gør, men det er grundlæggende forkert at sætte den ind i anlæget, den har ikke noget at gøre der.
Trykekspansions beholdere vil ingen effekt have idet hans anlægs tryk med åben ekspansion nok ikke kommer op over 0,5-0,8 bar.

Jeg er klar over hans gamle rør, men tænk på at der er to rør (frem og retur) der skal blokeres samtidigt hvis det skal give problemer.

JJacobsen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 17
Tilmeldt: 17 mar 2011 20:20

Re: Montering af ekspansion blackstar

Indlæg af JJacobsen » 19 mar 2011 13:36

Hej

Det gav da gang i dialogen.
Men jeg fik da mit svar omkring montering af ekspansions tank direkte Black Star kedelen, det er åbenbart en passende mulighed.

Bare lige til en Orientering så HAR brændeoven åben ekspansion direkte koblet på udgangen.

Men jeg kan da kun takke for at noget så vigtigt blev påpeget.

Med venlig Hilsen

Jeppe
Vedhæftede filer
DSC_3508.jpg


Besvar