Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Sonnenkraft og Scotte 16 / Blackstar

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
JJacobsen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 17
Tilmeldt: 17 mar 2011 20:20

Sonnenkraft og Scotte 16 / Blackstar

Indlæg af JJacobsen » 17 mar 2011 20:50

Jeg har netop besluttet for sidste del af det grønne fyrrum, en scotte

I sommers opsatte jeg 16 m2 Sonnenkraft Solfangeranlæg med 600 liters akumulering. Nu har jeg bestilt en scotte 16KW/Blackstar kedel, og er lidt spændt på tilkoblingen.

Akumuleringstanken/soltanken er med varmeveksler til brugsvandet. huset er 100 år gammel og på 250m2

Her kommer udfordringen.

Jeg har en Lotus vand brænde ovn koblet på min retur fra huset, reelt har den erstattet en radiator, dette betyder at jeg har en cirkulationspumpe som kører hele tiden eller min. når brændeovnen er tændt. (læs: Altid)

Da jeg har haft problemer med at hæve temperaturen på 600l akumulerings tanken til over 40 grader, vil jeg gerne kunne lade direkte på tanken med scotten.

Oliefyret var koblet efter beskrivelse fra sonnenkraft så den ladede på akumuleringen med returen fra huset, da den kun er omkring 47 grader tja så svarer det jo på den manglende varme i akumuleringstanken. Der er selvfølgelig omkring 55 grader i radiatorne så det er jo fint på den måde ? men det bergænser brugsvandet.

Men nu skal det laves så det virker, Jeg ser mange af jer montere en pumpe på indgangen i blackstar, men suger man så ikke gennnem shunten ? er det smart ?

Jeg ønsker at montere en pumpe der er styret af solvarmen så scotten kan lade på tanken når temperaturen er for lav. den "gamle" pumpe vil så skulle trække varme fra akumuleringes tanken ind i huset, også når scotten er slukket om sommeren.

Kan må jeg montere denne ekstra pumpe på udgangen af blackstar, så kan jeg trykke gennem min shunt ?
Hvad sker der når de to pumper næsten sidder i serie ?
scotte.jpg
Håber på nogle smarte hoveder
Vh Jeppe


svbech
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 183
Tilmeldt: 04 jan 2008 07:43
Mit fyr: Scotte 16kw - Tassco med oliefyr
Areal: 290
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Årligt forbrug: 8-9 ton

Re: Sonnenkraft og Scotte 16 / Blackstar

Indlæg af svbech » 17 mar 2011 21:12

Syntes det ser lidt mystisk ud, normalt er det bedst at lade i en buffertank med en pumpe der ikke kører hurtigere end højest nødvendigt for at flytte varmen fra fyret. Det giver den bedste lagdeling i bufferen.

Når man så skal have varme ud af bufferen så henter man den via en anden pumpe. her gælder det også om at få en god afkøling på vandet inden det kommer retur til tanken.

Vedr. pillefyret så skal det vel ikke nødvendigvist lade bufferen med varme?

kan vi få lidt flere oplysninger om resten af dit anlæg, og hvad hedder din styring? Type og model? Har du gulvvarme? Er der varmvandsbeholder, eller varmvandsstation?

JJacobsen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 17
Tilmeldt: 17 mar 2011 20:20

Re: Sonnenkraft og Scotte 16 / Blackstar

Indlæg af JJacobsen » 17 mar 2011 21:45

Hej tak for svaret
jeg uddyber lige lidt.

1, Pumpen styres af solfangeren der tænder den når buffertanken er 6 grader under fyrets temperatur

2, denne pumpe er selvjusterende, og skal køre for at brændovnen ikke koger, god afkølning hmm, brændeovnen varmer på returvandet så derfor er det altid omkring 40 grade hvilket vel er ok når man tænker på at oliefyres så kun skal løfte temp fra 40 - 60 grader ( men nu skal der jo piller på så bliver det nok noget andet, derfor tænkte jeg at det skal ind i akumuleringstanken.
Til gengæld tager jeg det koldeste vand fra tanken i bunder og fører det ind i scotten.

3 Hvis ikke buffertanken er varm er der kan den ikke lever varmt vand til varmeveksleren der laver brugsvand

4.Det er en ny skotte, med nyeste software, sonnekraft anlæget er styret af deres anlæg, der er varmeveksler på akumuleringstanken.

Håber det gav lidt mening

jeppe

JJacobsen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 17
Tilmeldt: 17 mar 2011 20:20

Re: Sonnenkraft og Scotte 16 / Blackstar

Indlæg af JJacobsen » 17 mar 2011 21:48

Nå ja forøvrigt

klassisk 1970 installation, rør i beton, radiatore + gulvarme blandet på samme streng,
Rør isolering er vel en avis eller to

Jeppe

svbech
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 183
Tilmeldt: 04 jan 2008 07:43
Mit fyr: Scotte 16kw - Tassco med oliefyr
Areal: 290
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Årligt forbrug: 8-9 ton

Re: Sonnenkraft og Scotte 16 / Blackstar

Indlæg af svbech » 17 mar 2011 21:55

Ok, Lige et par spørgsmål mere:

1. har du fyr, buffer, og solfanger i en anden bygning end huset?

2. Har du gulvvarme?

3. din styring til solvarmen hvad hedder den? type og nummer?


JJacobsen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 17
Tilmeldt: 17 mar 2011 20:20

Re: Sonnenkraft og Scotte 16 / Blackstar

Indlæg af JJacobsen » 17 mar 2011 22:10

1. Solfangertank/buffer er den samme, og står ved siden af scotte, ca 50 cm, solfanger ligger på taget med 21 meter slager, brændeovn er placeret 30 meter fra fyret i stuen. Huset er en vinkel gård hvor laden er keramisk værksted hvor fyret står.

2 Ja, men som nævnt fra 1970 i badeværelser, koblet på radiator grenen, og kan ikke adskildes, det kommer kun et fremløb og en retur ud i værkstedet. øverst på tegningen.

3. Styring er en Sonnenkraft SKSC2 soltanken er en PSR 600

JJacobsen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 17
Tilmeldt: 17 mar 2011 20:20

Re: Sonnenkraft og Scotte 16 / Blackstar

Indlæg af JJacobsen » 17 mar 2011 22:17

IMG_0019.jpg
Her er fra første installation i sommers

jeppe

svbech
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 183
Tilmeldt: 04 jan 2008 07:43
Mit fyr: Scotte 16kw - Tassco med oliefyr
Areal: 290
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Årligt forbrug: 8-9 ton

Re: Sonnenkraft og Scotte 16 / Blackstar

Indlæg af svbech » 18 mar 2011 00:14

Tapps - JJACOB.pdf
(36.76 KiB) Downloadet 92 gange
Hej Jeppe

Jeg har bikset et forslag til et diagram sammen, det er kun et princip diagram, det mangler udluftere, ekspansion, overtryksventiler mm. men det viser hvordan det ville kunne laves med en fornuftig funktion.

Mvh

JJacobsen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 17
Tilmeldt: 17 mar 2011 20:20

Re: Sonnenkraft og Scotte 16 / Blackstar

Indlæg af JJacobsen » 18 mar 2011 08:13

Hej Svbech

Super tegning, lige lidt spørgsmål

1. Spørgsmålet om P2 må den ikke sidde på udgangen istedet, der jo tale om et selvjusterende fyr og ikke en fastbrændsel

2. Kan jeg bruge en termostat med fjernføler mellem ind og udgang for at holde varme på kedlen

3. Burde returen fra centralvarme ikke gå ind i anden nedereste indgang?

Jeg har denne tegning fra Sonnenkraft, men har jo ikke haft held med den sidste tegning
sonnen.pdf
(84.11 KiB) Downloadet 60 gange

svbech
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 183
Tilmeldt: 04 jan 2008 07:43
Mit fyr: Scotte 16kw - Tassco med oliefyr
Areal: 290
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Årligt forbrug: 8-9 ton

Re: Sonnenkraft og Scotte 16 / Blackstar

Indlæg af svbech » 18 mar 2011 09:32

Hej Jeppe

Et par svar på dine spørgsmål:
1. For at få vanden gennem kedlen er det underordnet om pumpen sidder på af- eller tilgang, vandet skal nok finde vej.
Men for at du kan shunte lidt af fremløbet i returen er det nødvendigt at den sidder der.

2. Termostat med fjernføler er super fin, jeg har tegnet en trevejs ventil, men en alm radiatorventil kan også bruges.

3. Det er lidt svært at sige hvad der er den bedste placering, kommer lidt an på hvor høj temp du normalt kører på din retur.
Men i et du også har gulvvarme, og sikkert vil bruge det om sommeren mens alle radiatorerene er lukkede, så vil temp her være temmelig lav, det er derfor jeg har tegnet det sådan, men jer er ikke sikker på at det er den bedste placering?


Besvar