Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Nyt varmeanlæg - de mange alternativer

Pillefyr, Stokerfyr eller noget helt andet?
Få hjælp til at finde det anlæg der passer netop til dine behov.
Forumregler
For at få den mest korrekte hjælp, anbefaler vi at du nøje beskriver dine behov og ønsker.
Så bliver det nemmere at hjælpe dig :)
svbech
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 183
Tilmeldt: 04 jan 2008 07:43
Mit fyr: Scotte 16kw - Tassco med oliefyr
Areal: 290
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Årligt forbrug: 8-9 ton

Re: Nyt varmeanlæg - de mange alternativer

Indlæg af svbech » 15 mar 2011 21:01

@ Hangaard

Jer er uenig med dig, CLK skriver at de er 4 voksne og 3 børn i husstanden, yderligere kan man mellem linierne se at der også er noget med heste stald, og der skal nok også ryge noget varmt vand på den konto også.

Der er jo her en husstand med et forbrug af varmtvand der er meget større end normalt.

Der udover måske to-tre badeværelser de gerne vil holde lune om sommeren.

Der er derfor rigeligt aftag for de kwh et passende solanlæg vil kunne levere.


Iøvrigt så er din tese vedr. elektronik og vedligehold helt ude i skoven, fordi:
1. Der er mere elektronik i et moderne fyr, olie og pillefyr, end der er i et solanlæg.
2. Moderne elektronik holder mange mange år, især fastmonteret huselektronik.
3. Der er solanlæg der har haft 30 års fødselsdag, og fortsat kører fint.
4. Et solanlæg vil tillade fyret at holde pause 4-6 mdr. om året, og derved forlænge leve tid, og mindske vedligehold på fyret.


Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 7 gange
Kontakt:

Re: Nyt varmeanlæg - de mange alternativer

Indlæg af Ernst Drastrup » 15 mar 2011 21:57

Det bedste du kan gøre det er.:
Køb et lidt overdimensioneret solvarmeanlæg, f. eks.120 stk. vacuumrør hos Q-PRO i Hørning.
Og et jordvarmeanlæg med nedgravet ca. 600 meter jordslanger.
Læg en solvarmeslange ned sammen med jordvarmeslangerne så overskudsvarmen om sommeren kan hæve jordtemperaturen 4 - 5 grader i løbet af sommeren.
Ved sådan et anlæg, kan varmepumpen hvile sig i fire - fem sommermåneder, og den vil have det meget nemmere ved at hæve temperaturen fra ca. 11 - 12 + grader til 45 - 50 grader, end når den skal hæve temperaturen fra minus 6 - 8- grader.

Et Nordjysk firma, har udviklet en special boremaskine, der nøjes med at lave et hul i græsplænen på størrelse med en brøndring på 1,2 meter i diameter.
Her fra kan den bore 30 - 40 meter skråt ned i jorden i alle mulige retninger.
Det er lige sket ved en fabrik oppe i Barmer vest for Nibe.

Jeg har netop udgivet en byggehåndbog for solvarmeinteresserede og andet godtfolk.
Den kan købes for 149,00 kr. inc. moms. + Porto som er 38,50.

I bogen har jeg omtalt mange forskellige anlægstyper, og vist en hel del forskellige diagrammer.

Et Jordvarmeanlæg er netop lavet i mit barndomshjem.
En dag jeg kiggede ind i det 250 m2. store gulvopvarmede hus, var der 22 grader indvendigt og klar frost vejr udvendigt.
Der er installeret ca. 30 m2. solceller, der lavede strøm til varmepumpen.
Jeg kigge på Elmåleren, som kørte baglæns mens varmepumpen kørte den rigtige vej + der blev lavet strøm til 3 cirkulationspumper.
Når solen forlader solcellerne hen på aftenen, går strømmen igen den rigtige vej fra transformatoren til varmepumpen.
På samme måde, hvis man har for mange penge, så sætter man dem i banken, og har man brug for dem så hæver man dem igen.

Sådan et anlæg må da være vejen frem, idet det er 100 % CO2 fri.
Og anlægget er meget renligt, lige som et fjernvarmeanlæg.

En varmepumpe kan holde i rigtig mange år, når den kan hvile sig hele sommeren, og ikke skal arbejde ret hårdt, idet jorden ikke bliver frosset, så man oplever ikke permafrost.

Bogen kan købes ved, at overføre 187,50 kr. til Andelskassen Merkur Aalborg afd.
Reg. nr. 8401 Konto nr. 1061 789.
Husk endelig at skrive navn og adresse og eventuelt tlf. nr. så jeg kan se, hvortil jeg skal sende bogen.

En solvarm hilsen fra Ernst.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --

Brugeravatar
Hangaard
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 527
Tilmeldt: 24 nov 2010 13:01
Mit fyr: Easypell 32Kw.
Areal: 570
Brændsel: Træpiller/ Solvarme / Solceller
Fremviser gerne i postnummer: 6933
Geografisk sted: Lidt syd for Herning
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 38 gange

Re: Nyt varmeanlæg - de mange alternativer

Indlæg af Hangaard » 15 mar 2011 22:34

svbech » 15 Mar 2011, 21:01 skrev:@ Hangaard

Jer er uenig med dig, CLK skriver at de er 4 voksne og 3 børn i husstanden, yderligere kan man mellem linierne se at der også er noget med heste stald, og der skal nok også ryge noget varmt vand på den konto også.

Der er jo her en husstand med et forbrug af varmtvand der er meget større end normalt.

Der udover måske to-tre badeværelser de gerne vil holde lune om sommeren.

Der er derfor rigeligt aftag for de kwh et passende solanlæg vil kunne levere.


Iøvrigt så er din tese vedr. elektronik og vedligehold helt ude i skoven, fordi:
1. Der er mere elektronik i et moderne fyr, olie og pillefyr, end der er i et solanlæg.
2. Moderne elektronik holder mange mange år, især fastmonteret huselektronik.
3. Der er solanlæg der har haft 30 års fødselsdag, og fortsat kører fint.
4. Et solanlæg vil tillade fyret at holde pause 4-6 mdr. om året, og derved forlænge leve tid, og mindske vedligehold på fyret.
Her i husstanden er vi 8 personer så vi har også et større forbrug end normalt.
Mit NBE solvarme er på 3 år igan, fgl. er skiftet indtil vider.
1. 2 stk automat udlufter
2. 1 stk flowmåler (elektronik defekt)
3. 2 stk SunComfort solvarme styring

Så din udmelding giver jeg intet for, iøvrigt hvis du da har bare lidt forstand på elektronik så holder de færreste elektroniske apperater mere end 15 år.
NU har man jo i forvejen et fyr system og her ældes elektronikken jo i forvejen, dit forslag giver 2 systemer med slid

Og til dig Ernst hvad løber det forslåede anlæg op i :)
vh.
Søren
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Easypell 32Kw / 18Kvm solvarme paneler / TA UVR67+CMI / Akku 1000L+500L
Solfanger Anlæg 2: 60 rør vaccum solfanger / Suncomfort V6.06 / Akku 500L
8,19Kw Solcelle anlæg fronius inverter

svbech
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 183
Tilmeldt: 04 jan 2008 07:43
Mit fyr: Scotte 16kw - Tassco med oliefyr
Areal: 290
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Årligt forbrug: 8-9 ton

Re: Nyt varmeanlæg - de mange alternativer

Indlæg af svbech » 15 mar 2011 23:11

"
Her i husstanden er vi 8 personer så vi har også et større forbrug end normalt.
Mit NBE solvarme er på 3 år igan, fgl. er skiftet indtil vider.
1. 2 stk automat udlufter
2. 1 stk flowmåler (elektronik defekt)
3. 2 stk SunComfort solvarme styring
"

Alt kan købes for billigt, i øvrigt så har en automatudlufter ikke noget at gøre i et velbygget solanlæg. Lav det om, du vil blive ved med at skifte udluftere, og de er ikke nødvendige.

Jeg tror såmænd ikke jeg har synderligt forstand på elektronik, men jeg har da biler med næsten 30 år gammel elektronik i.
Gå en tur rundt i industrien og se hvad der sidder der.
Meget hjemme elektronik udskiftes inden det bliver 15 år, men ikke nødvendigvis fordi det er defekt, men der er måske kommet noget man hellere vil have. jeg har fortsat min første mobiltelefon, tror den virker, den kan tændes, men NMT nettet er slukket så jeg kan ikke prøve den af.. ;-)

Brugeravatar
Hangaard
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 527
Tilmeldt: 24 nov 2010 13:01
Mit fyr: Easypell 32Kw.
Areal: 570
Brændsel: Træpiller/ Solvarme / Solceller
Fremviser gerne i postnummer: 6933
Geografisk sted: Lidt syd for Herning
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 38 gange

Re: Nyt varmeanlæg - de mange alternativer

Indlæg af Hangaard » 16 mar 2011 09:06

Købes for billigt icon_cheesygrin.gif ! styringen koster 2500kr og er nok blandt de mest avancerede der kan fåes.
Anlæget kostede ca 35000kr samlet og det er vel ikke billigt ?
Det er et sådan prisleje jeg baser min udregning på og uden veligeholdese skulle mit anlæg producer for ca. 2500kr om året for at det "bare" har tjænt sig selv hjem på 20år når du medregner inflation og anlægets egen strømforbrug, så tror ikke der findes nogle økonomer der vil stå frem og sige dette er en god invistering, hvis man er heldig så kan det lige løbe rundt hvis elektronik,motor, ventiler udlufter og andet ellers holder i alle 20år (her har du så ikke statistikken med dig) og det ser endnu mere skidt ud hvis anlæget er endnu dyre.
Hvis du prøver at sammenligne det med at udskifte oliefyret med stoker, her snakker vi om en tilbagebetalingstid på 5-7år = en god investering, hvor solvarme er en dårlig invistering hvis du ser økonomisk på det.
Det med at fyret kan stå stille i 6mdr. passer jo heller ikke for i de perioder hvor solen ikke skinner der skal fyret jo køre aligevel for at varme VVB og alt det gulvarme du vil have varme i.
Syntes faktisk ikke du er særlig realistisk i dine udmeldinger.
Iøvrigt tillykke med at du har elektronik der er 30 år gammel (det findes), men fakta er at langt hovedparten af elektronik ikke holder i de mange år og i gennemsnit vil levealderen være mindre end 15 år, elektronik med millitær-specifikationer er garanteret til at holde i 10år og mig bekendt findes der ikke andre der vil give garanti for en længre holdbarhed.
Som jeg tidliger skrev, køb kun solvarme hvis du bare ikke kan lade være
vh.
Søren
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Easypell 32Kw / 18Kvm solvarme paneler / TA UVR67+CMI / Akku 1000L+500L
Solfanger Anlæg 2: 60 rør vaccum solfanger / Suncomfort V6.06 / Akku 500L
8,19Kw Solcelle anlæg fronius inverter


Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 7 gange
Kontakt:

Re: Nyt varmeanlæg - de mange alternativer

Indlæg af Ernst Drastrup » 16 mar 2011 09:26

Et slag på tasken, så koster sådan et kombineret jordvarme-, - solvarme og solcelleanlæg vel i nærheden af 400.000,00 kr.
Jeg er af ældre dato, og kan ikke helt følge med i priserne.

Det første solvarmeanlæg jeg lavede for en kunde oppe i Vensyssel, fik jeg 6.000,00 kr. for.
det var med 3 Israelske plane solfangere a. 2 m2. Det var i 1973 og det virker endnu.

Men så er dit ildebrændsel jo også betalt forud i de næste 35 - 40 år, og man skal slet ikke rense kedel og gøre rent for aske og den slags, og man sparer både skorsten og plads til den, og skorstensfejerregning.

Tænk også på sådan et anlæg er CO2 fri.

Prøv at indhente nogle tilbud fra kompetente leverandører.

En solvarme hilsen fra Ernst.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --

Brugeravatar
Hangaard
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 527
Tilmeldt: 24 nov 2010 13:01
Mit fyr: Easypell 32Kw.
Areal: 570
Brændsel: Træpiller/ Solvarme / Solceller
Fremviser gerne i postnummer: 6933
Geografisk sted: Lidt syd for Herning
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 38 gange

Re: Nyt varmeanlæg - de mange alternativer

Indlæg af Hangaard » 16 mar 2011 09:58

400 tusinde er jo også en slags penge, skal de lånes så er det jo noget mere i sidste ende, her taler vi jo om måske 30års tilbagebetalingstid eller mere, har svært ved at se iden.
Skulle jeg anbefale et anlæg til en bruger må det være en stoker eller fastbrændsel hvis man gider selv at lave noget.
Men du har da ret i at man spare alt det arbejde der er i forbindelse med at have stoker.
Lige et spørgsmål angående jordvarme.
Er det ikke korrekt at for at dette skal være en god invistering så skal fremløbstemperaturen kunne holdes på 30-35 grader ?
Hvis dette er korrekt forstået så er jordvarme jo kun brugbart i nye vel isoleret huser (energihuse) og ikke anvenligt i huse som bare er 20-30 år gamle i det at elpatronen så skal lave resten af arbejdet = meget dyr løsning.

Iøvrigt er stoker / fastbrændsel også CO2 fri
vh.
Søren
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Easypell 32Kw / 18Kvm solvarme paneler / TA UVR67+CMI / Akku 1000L+500L
Solfanger Anlæg 2: 60 rør vaccum solfanger / Suncomfort V6.06 / Akku 500L
8,19Kw Solcelle anlæg fronius inverter

Brugeravatar
Hangaard
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 527
Tilmeldt: 24 nov 2010 13:01
Mit fyr: Easypell 32Kw.
Areal: 570
Brændsel: Træpiller/ Solvarme / Solceller
Fremviser gerne i postnummer: 6933
Geografisk sted: Lidt syd for Herning
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 38 gange

Re: Nyt varmeanlæg - de mange alternativer

Indlæg af Hangaard » 16 mar 2011 10:34

ps. kender også biler der er både 30 og 80 år gamle, men fakta er at en bil har en gennemsnits leve alder på ca 12 år.
dette kan jo sammenlignes lidt med solvarme og så meget andet,
Syntes bare forumet er lidt ensidigt i udmeldinger om solvarme (det SKAL helst se ud som om det er en super god invistering)
Om det er forde her er fyldt med sælger eller medlemmer der ikke vil indrømme at deres invistering måske ikke var så god som de trode, ved jeg ikke, men uanset hvordan vi vender og drejer det så giver det i hvertfald ikke et overskud der er værd at skrive om og i værste fald et stort underskud.
Men Ernst nu er du jo en kendt "ekspert" her på forumet, så hvad mener du ?
Vi snakker ikke om at spare lidt ekstra arbejde eller CO2 fri, men økonomi, kan du se det økonomsike i at invister måske 40000kr i et 60 rørs solfanger anlæg, hvis du har et moderne stoker som fint køre sommerdrift ?
vh.
Søren
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Easypell 32Kw / 18Kvm solvarme paneler / TA UVR67+CMI / Akku 1000L+500L
Solfanger Anlæg 2: 60 rør vaccum solfanger / Suncomfort V6.06 / Akku 500L
8,19Kw Solcelle anlæg fronius inverter

Claus-fra-fyn
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 63
Tilmeldt: 28 feb 2011 10:50
Mit fyr: Nibe Fighter 1235/45 rør
Areal: 112
Brændsel: Jordvarme/ Solvarme
Givet likes: 1 gang

Re: Nyt varmeanlæg - de mange alternativer

Indlæg af Claus-fra-fyn » 16 mar 2011 14:49

Det var godtnok dyrt jeg brugte i 2007 ca 50000 på installation af jordvarme (6kw 300m slange) og skal nu til at installere solvarme til ca 30000 det er uden montage men der langt op til 400000

Brugeravatar
Hangaard
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 527
Tilmeldt: 24 nov 2010 13:01
Mit fyr: Easypell 32Kw.
Areal: 570
Brændsel: Træpiller/ Solvarme / Solceller
Fremviser gerne i postnummer: 6933
Geografisk sted: Lidt syd for Herning
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 38 gange

Re: Nyt varmeanlæg - de mange alternativer

Indlæg af Hangaard » 16 mar 2011 15:40

Ikke alle kan monter selv, og efter et hurtig rundtur på nettet så kan jeg da se at 40000kr er ganske godt ramt så forstår da ikke lige at du mener det skulle være i den dyre ende ?
Gav selv 5800kr for opsætning og det er nu også i den billige ende, ved jeg da.
vh.
Søren
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Easypell 32Kw / 18Kvm solvarme paneler / TA UVR67+CMI / Akku 1000L+500L
Solfanger Anlæg 2: 60 rør vaccum solfanger / Suncomfort V6.06 / Akku 500L
8,19Kw Solcelle anlæg fronius inverter


Besvar