Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Atmos

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Brugeravatar
mejeristen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2675
Tilmeldt: 05 aug 2008 23:31
Mit fyr: BAXI Bonus 30 med 3400l akkutank
Areal: 196+25
Brændsel: Bøge brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8450
Dagligt forbrug: ??
Årligt forbrug: 26 rm sæson 11-12
Geografisk sted: Hammel 8450
Givet likes: 12 gange
Modtaget likes: 9 gange

Re: Atmos

Indlæg af mejeristen » 13 mar 2011 08:58

levi » 13 Mar 2011, 00:21 skrev:
At spare shunten væk på anlægssiden vil koste dig ca. 25 procent i energi, - så sæt en shunt på :great:
.

Hmm hvofor det???
Jeg har ikke shunt på mit anlæg, min fremløbstemp ~ 80rdg retur er 22-25 grd som det er nu hvorfor skulle det koste 25% ???

min afstand mellem akku.tank og hus er ca 15-18m og evt. shunt skal sidde i huset af hensyn til til min VVB

vil det sige af jeg fyrer for pipfuglene?
BAXI Bonus 30 + akku. tank som sikkert er Østjyllands bedst isolerede (30 cm under bunden, mellem 40 og 80 cm på siden samt 70 cm på toppen isoleringsmaterialet er flamingogranulat)


abn
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 762
Tilmeldt: 16 jul 2010 20:16
Mit fyr: Atmos 32
Areal: 180m2 + 25m2
Brændsel: bøg
Fremviser gerne i postnummer: 9575
Årligt forbrug: 30 m3
Geografisk sted: 9575 terndrup
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 1 gang

Re: Atmos

Indlæg af abn » 13 mar 2011 10:10

Trussetyven » 13 Mar 2011, 00:29 skrev:Det var meget. Jamen så kommer der en shunt på... Og så må jeg have flyttet pumpen over på fremløbet. Det var i en tysk brugsanvisning der fulgte med min akkutank da jeg købte den, der beskrev pumpen på returen. Der sidder nemlig en tragt i toppen af tanken så fremløbet fra fyret blir presset op i toppen af tanken... Den med støt stigning er desværre en umulighed da mit fyrrum er under halvtag og røret op til exp. beholder er med et 90 graders knæk ind i nabohuset efterfulgt af pex rør med 2 bløde bøjninger :(
Når levi skriver støt stigende menes der at hvis du har et vandret stykke rør må det ikke falde en anelse men skal derimod stige lidt ellers kan luften ikke komme igennem. Mit fyr og tank står også ved siden af huset under halvtags skur og der går det næsten vandret ind i huset ca 3 meter før det går lodret op til eksp.
Mvh Anders

Trussetyven
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 25
Tilmeldt: 16 okt 2010 09:41
Mit fyr: Atmos passat 25kW
Areal: 150
Brændsel: Fastbrændsel
Fremviser gerne i postnummer: 9330

Re: Atmos

Indlæg af Trussetyven » 13 mar 2011 10:26

Jeg har ikke pexrør mellem kedel og akku tank, så dum er jeg dog ikke. Den første meter fra toppen af tanken til exp. beholder er 3/4" jernrør efterfulgt af pexrør for netop ikke og have skarpe bøjninger. Har kun én skarp bøjning på jernrøret... Og pexrøret kan holde til 105 grader som et minimum, og så varmt bliver der dog ikke i tanken. Men vil have sat en overtryksventil på toppen af tanken som en dobbel sikkerhed...

Trussetyven
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 25
Tilmeldt: 16 okt 2010 09:41
Mit fyr: Atmos passat 25kW
Areal: 150
Brændsel: Fastbrændsel
Fremviser gerne i postnummer: 9330

Re: Atmos

Indlæg af Trussetyven » 13 mar 2011 10:34

Nå okay på den måde. Jamen der er ikke fald på mit rør op til exp. beholder. Kun et par bløde bøjninger. Røret er stigende hele vejen og er kun ca 2 meter langt. Og har aldrig haft problemer med at exp. ikke virkede som den skulle. Vandet stiger og løber ovenud når temperaturen stiger og vandet falder når temperaturen falder. Og jeg har fået mit rør derop frostsikret med varmekabel efter min lille situation med et frossent exp. rør selvom der var omkring 200mm isolering omkring det...

levi

Re: Atmos

Indlæg af levi » 13 mar 2011 11:03

mejeristen » 13 Mar 2011, 08:58 skrev:
Hmm hvofor det???
Jeg har ikke shunt på mit anlæg, min fremløbstemp ~ 80rdg retur er 22-25 grd som det er nu hvorfor skulle det koste 25% ???

min afstand mellem akku.tank og hus er ca 15-18m og evt. shunt skal sidde i huset af hensyn til til min VVB

vil det sige af jeg fyrer for pipfuglene?
Ja du fyrer for pipfuglene :shock:

Hvis du sender 80-90 grader ind i huset, - så har du et gastronomisk konvektionstab ift. hvis du sender 55-60 grader ind i huset.

Der er et sted imellem 20-30 procent at hente i energi på den konto :great:

Derudover giver en anlægsshunt efter akkutanken også en mere jævn akkutank lagdeling.


Brugeravatar
Keld
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 291
Tilmeldt: 17 sep 2008 23:32
Mit fyr: KSM 275-18 FX + 90 rør, 500L.solrøranlæg
Areal: 250 + 100 garage
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4000
Årligt forbrug: 7 t piller
Geografisk sted: Roskilde

Re: Atmos

Indlæg af Keld » 13 mar 2011 12:59

Det med at isolere en ekspantionsbeholder, man kan ikke frostsikre rør og beholdere med stillestående vand! Det er ligemeget hvor tykt isoleringen laves, hvis vandet er stillestående vil det fryse på et tidspunkt, der skal tilføres det isoleret en lille mængde varme, som så isoleringen skal nedsætte tiden før det slipper væk.

hudle
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 662
Tilmeldt: 17 feb 2009 21:28
Mit fyr: Scotte 20 KW+ 45 rør solvarme
Areal: 320
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6950
Dagligt forbrug: ???
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: Vestjylland
Modtaget likes: 2 gange

Re: Atmos

Indlæg af hudle » 13 mar 2011 13:49

HOV Levi her vil jeg gerne være med.. den der forbandede shunt som skal sidde melle mfrem og retur, så vandet ikke bliver for varmt på fremløb, hvor skal den sidde?? Kan den sidde nogle meter fra akkutanken og så kobles mellem frem og retur eller hvordan??? Hvad koster sådan en djævel, hvordan ser den ud og hvordan skal det monteres?? kom lige med noget info :-D
for kan jeg spare så meget så begynder det sgu at ligne noget...
Ejer af www.Klostermultiservice.dk - Salg af minilæssere samt fliserensning og algebehandling. Rodfræsning Klarer vi også :-)

Brugeravatar
Jan_Al
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 486
Tilmeldt: 09 okt 2008 19:54
Mit fyr: KSM 175-13
Areal: 154
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 6430
Dagligt forbrug: ca. 20Kg.
Årligt forbrug: Sæson 09/10= 6,4T
Geografisk sted: Als, Sønderjylland
Givet likes: 16 gange
Modtaget likes: 7 gange

Re: Atmos

Indlæg af Jan_Al » 13 mar 2011 14:01

Så vidt jeg kan se, så kan denne: http://dk.varme.danfoss.com/xxTypex/624 ... SIT20.html bruges til formålet? :?

levi

Re: Atmos

Indlæg af levi » 13 mar 2011 15:51

hudle » 13 Mar 2011, 13:49 skrev:HOV Levi her vil jeg gerne være med.. den der forbandede shunt som skal sidde melle mfrem og retur, så vandet ikke bliver for varmt på fremløb, hvor skal den sidde?? Kan den sidde nogle meter fra akkutanken og så kobles mellem frem og retur eller hvordan??? Hvad koster sådan en djævel, hvordan ser den ud og hvordan skal det monteres?? kom lige med noget info :-D
for kan jeg spare så meget så begynder det sgu at ligne noget...
Jeg bruger normalt Automix kombineret med termomix til formålet, - den har fuld gennemgang = høj kvs værdi.

Jeg må desværre ikke smide links til produktet :)

hudle
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 662
Tilmeldt: 17 feb 2009 21:28
Mit fyr: Scotte 20 KW+ 45 rør solvarme
Areal: 320
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6950
Dagligt forbrug: ???
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: Vestjylland
Modtaget likes: 2 gange

Re: Atmos

Indlæg af hudle » 13 mar 2011 19:34

modtaget.. måske i en PB du kan sende et link.. eller fortælle hvad den hedder??
Ejer af www.Klostermultiservice.dk - Salg af minilæssere samt fliserensning og algebehandling. Rodfræsning Klarer vi også :-)


Besvar