Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Mekanisk ventilation og varmegenindvinding

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
Brugeravatar
tomfisch
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 108
Tilmeldt: 02 feb 2010 20:32
Mit fyr: Nibe Vedex 3300
Areal: 230 m2
Brændsel: Løvtræ + diverse
Fremviser gerne i postnummer: 9370
Årligt forbrug: 30 rm/løv
Geografisk sted: Ulsted

Re: Mekanisk ventilation og varmegenindvinding

Indlæg af tomfisch » 04 mar 2011 20:35

Sad og kiggede på Danfoss nye flexrørsløsning med manifold: Vil det så kunne skabe en masse støj, da alle udsugninger og indblæsninger jo har en relativ lille dimension (ø 52/61/75 mm indvendigt)? Ser ellers smart ud. Jeg har nu god plads, så det er ikke noget problem i mit tilfælde at få spirorør rundt i alle afkroge (og god tid har jeg også - dog ikke hvis du spørger konen :evil: ). Men det kan jo kombineres med spiro, så i en snæver vending kan det sikkert være pengene værd, for det koster sikkert også kassen...

Iøvrigt kunne Danfoss godt gå hen og tage medaljen - jeg synes det har en smart brugerflade, og så kan det jo sættes til pc'en - man vil jo gerne kunne rode lidt... icon_cheesygrin.gif Men bortset fra brugerfladen, så er det vist identisk med Dantherm?

Kan man forresten sætte en minimums luftfugtighed, fx på 40%RF ?
Nibe Vedex 3300 35 kW, Technische Alternative UVR1611 styring, 1000 L akku, åben ekspansion, Termovar ladeventil, trækstabilisator, Värmebaronen 6010 6 kW vandvarmer (backup)


svbech
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 183
Tilmeldt: 04 jan 2008 07:43
Mit fyr: Scotte 16kw - Tassco med oliefyr
Areal: 290
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Årligt forbrug: 8-9 ton

Re: Mekanisk ventilation og varmegenindvinding

Indlæg af svbech » 04 mar 2011 20:51

Hej tomfisch

Kunne man ikke lade din UVR1611 styre et genvindings anlæg?
Ta har både hygrometre og trykfølere til den.

Ved godt at det jo begrænser mængden af gadgets ;-)
Men det var da også lidt liret at have det hele under et..

Frank T
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 27
Tilmeldt: 05 mar 2011 19:52
Mit fyr: Baxi Multiheat 15Kw
Areal: 155
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4320

Re: Mekanisk ventilation og varmegenindvinding

Indlæg af Frank T » 05 mar 2011 20:29

Her lidt om mine erfaringer på ventilationsområdet:
For ca. 9 år siden byggede jeg et nyt hus, her indstalerede jeg et Genvex anlæg uden eftervarmeflade, da produceneten lovede høj varme genvinding, imidlertid blev indblæningsluften aldrig mere end højest 3 grader fra udsugningen, så til sidst byggede jeg en varmeflade ind i indblæsningsrøret, styret med en eller ande Danfoss ventil med en fjernføler foran fladen i kanalen, det virkede efter hensigten :)

Vi har nu for nylig byttet dette hus ud med en hus på 155kvm fra 1971, og her skulle da naturligvis et ventilationsanlæg i :lol: jeg valgte en Nilan Comfort 300 med luftfugtigheds styring, det vil sige når vi bader kører anlægget op på fuld drift, meget effektivt, jeg har endnu ikke set dug på nogen vinduer, det skal nok nævnes de er helt nye med energiglas, men altså nul fugt, meeeeen, jeg valgte at stole på sælgeren en gang til, og regnede med at anlæggene var blevet bedre end sidst, da montage af varmeflade efterfølgende er et lorte job, så jeg bestilte uden varmeflade, men det skulle jeg så ikke have gjort, da det var minus 15 udenfor var indblæsningen max 14 grader, ikke godt, så nu har jeg igen monteret en varmeflade i anlægget, men til forskel fra sidst, kan man købe en færdig pakke fra Nilan med alt hvad der skal bruges, motorventil, varmeflade og nogle følere, det er til at have med at gøre at montere det, men for mit vedkommende havde det været sjovere før jeg begravede anlægget mere eller mindre i paipirgarnulat :cry:
SÅÅÅH, uanset hvad, så skal der monteres varmeflade i et ventilationsanlæg, min indblæsning er nu hele tiden et par grader over udsugningen.
Jeg har selv monteret det hele, det er sagtens til at have med at gøre, og prisen for alt hvad jeg har brugt ligger lige omkring 30000kr, det skal dog nævnes jeg har nogle fine indkøbsaftaler gennem jobbet, men jeg kan varmt anbefale nævnte anlæg, og for god ordens skyld skal det hele indreguleres af et ventilationsfirma når det er færdig monteret, så undgåes det værste træk ligeså, så bare gå til den :wink: :great:

Brugeravatar
tomfisch
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 108
Tilmeldt: 02 feb 2010 20:32
Mit fyr: Nibe Vedex 3300
Areal: 230 m2
Brændsel: Løvtræ + diverse
Fremviser gerne i postnummer: 9370
Årligt forbrug: 30 rm/løv
Geografisk sted: Ulsted

Re: Mekanisk ventilation og varmegenindvinding

Indlæg af tomfisch » 05 mar 2011 20:47

svbech: spændende tanke. Der jo en udgang til styring af ventilator, så vidt jeg kan se. Men jeg har ingen erfaring med den slags - hvem kunne tænkes at vide mere om den slags?

FrankT: I første omgang bliver det nok uden eftervarmeflade, men der bliver gjort plads til den og der er også forberedt indkobling på centralvarmen. Jeg har rimelig god plads i skunken, så efterinstallation er ikke det værste arbejde, hvis det skulle blive nødvendigt. Hvilken type veksler har du?
Nibe Vedex 3300 35 kW, Technische Alternative UVR1611 styring, 1000 L akku, åben ekspansion, Termovar ladeventil, trækstabilisator, Värmebaronen 6010 6 kW vandvarmer (backup)

Frank T
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 27
Tilmeldt: 05 mar 2011 19:52
Mit fyr: Baxi Multiheat 15Kw
Areal: 155
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4320

Re: Mekanisk ventilation og varmegenindvinding

Indlæg af Frank T » 05 mar 2011 21:37

Hvis du køber et Nilan anlæg er der forberdt inden i anlægget til en vandvarmeflade, det er ret smart og gør det noget nemmere at monterer, en anden option i anlægget er at der et bypass spjæld der tager luft direkte udefra hvis temperaturen bliver for høj i rummet, det sker helt automatisk, du kan læse mer eom anlægget her http://www.nilan.dk/da-DK/Forside/Loesn ... 0-600.aspx


svbech
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 183
Tilmeldt: 04 jan 2008 07:43
Mit fyr: Scotte 16kw - Tassco med oliefyr
Areal: 290
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Årligt forbrug: 8-9 ton

Re: Mekanisk ventilation og varmegenindvinding

Indlæg af svbech » 05 mar 2011 22:47

@tomfisch, Jeg har heller ingen erfaring på området, men det ku da være sjovt hvis man kunne, jeg ville godt give det er forsøg, men det vil kræve et diagram med beskrivelse af hvilke funktioner anlægget skal have.

Frank T
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 27
Tilmeldt: 05 mar 2011 19:52
Mit fyr: Baxi Multiheat 15Kw
Areal: 155
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4320

Re: Mekanisk ventilation og varmegenindvinding

Indlæg af Frank T » 06 mar 2011 07:01

Jeg glemte lige at nævne at god isolering af rørene og lyddæmpere ved alle rum er et must for at opnå det optimale støjfri og effektive ventilationsanlæg :lol:

Brugeravatar
tomfisch
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 108
Tilmeldt: 02 feb 2010 20:32
Mit fyr: Nibe Vedex 3300
Areal: 230 m2
Brændsel: Løvtræ + diverse
Fremviser gerne i postnummer: 9370
Årligt forbrug: 30 rm/løv
Geografisk sted: Ulsted

Re: Mekanisk ventilation og varmegenindvinding

Indlæg af tomfisch » 09 mar 2011 19:36

svbech: Jeg har gået og overvejet det i nogle dage nu og der er ihvertfald ét spørgsmål, som jeg ikke rigtig kan give mig selv et svar på: Hvorledes skal ventilatoraggregatet og UVR1611 kobles sammen? Jeg går ud fra, at der sidder en form for styring i selve enheden, som jo er koblet sammen med dels ventilatorer og bypass-spjæld.

Men ellers:

Luftudskiftningen skal være dels behovsstyret ud fra luftfugtigheden (min/max-niveau) og dels ud fra tidsprogram (neddroslet i perioder uden beboere i huset, om natten, etc.)

Bypass-spjældet som giver mulighed for "sommerkøling" skal styres af ude- og indetemperatur (når indetemperatur er over ønsket niveau og udetemperaturen er lavere, skal bypass-spjældet åbne).

Mht. tryk: Her er jeg på bar bund - men der skal være en vis trykforskel for at sikre et givent flow? I så fald er det nødvendigt at kunne styre ventilatorerne hver for sig.
Nibe Vedex 3300 35 kW, Technische Alternative UVR1611 styring, 1000 L akku, åben ekspansion, Termovar ladeventil, trækstabilisator, Värmebaronen 6010 6 kW vandvarmer (backup)

Frank T
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 27
Tilmeldt: 05 mar 2011 19:52
Mit fyr: Baxi Multiheat 15Kw
Areal: 155
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4320

Re: Mekanisk ventilation og varmegenindvinding

Indlæg af Frank T » 09 mar 2011 19:47

tomfisch » 09 Mar 2011, 19:36 skrev:svbech: Jeg har gået og overvejet det i nogle dage nu og der er ihvertfald ét spørgsmål, som jeg ikke rigtig kan give mig selv et svar på: Hvorledes skal ventilatoraggregatet og UVR1611 kobles sammen? Jeg går ud fra, at der sidder en form for styring i selve enheden, som jo er koblet sammen med dels ventilatorer og bypass-spjæld.

Men ellers:

Luftudskiftningen skal være dels behovsstyret ud fra luftfugtigheden (min/max-niveau) og dels ud fra tidsprogram (neddroslet i perioder uden beboere i huset, om natten, etc.)

Bypass-spjældet som giver mulighed for "sommerkøling" skal styres af ude- og indetemperatur (når indetemperatur er over ønsket niveau og udetemperaturen er lavere, skal bypass-spjældet åbne).

Mht. tryk: Her er jeg på bar bund - men der skal være en vis trykforskel for at sikre et givent flow? I så fald er det nødvendigt at kunne styre ventilatorerne hver for sig.
Det Nilan anlæg jeg har, kan alt det du beskriver fra start, og med hensyn til trykforskel skal du have en ventilationstekniker ud og indregulerer hele gøje møjet når det er monteret, der skal altid være et lille overtryk i huset, for at holde støv og radon ude af utætheder :lol:

Brugeravatar
tomfisch
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 108
Tilmeldt: 02 feb 2010 20:32
Mit fyr: Nibe Vedex 3300
Areal: 230 m2
Brændsel: Løvtræ + diverse
Fremviser gerne i postnummer: 9370
Årligt forbrug: 30 rm/løv
Geografisk sted: Ulsted

Re: Mekanisk ventilation og varmegenindvinding

Indlæg af tomfisch » 09 mar 2011 21:14

Frank T: Du har ret, nogle gange skal man heller ikke gøre mere besværlige, end de behøver være. Det er udelukkende fordi min styring (måske) kan, at jeg er blevet pirret. På den anden side set er der jo masser af andre ting at give sig til - specielt hvis du spørger konen... :lol:
Nibe Vedex 3300 35 kW, Technische Alternative UVR1611 styring, 1000 L akku, åben ekspansion, Termovar ladeventil, trækstabilisator, Värmebaronen 6010 6 kW vandvarmer (backup)


Besvar