Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Køb af stoker

Spørgsmål vedr. KSM Stokerfyr samt det tilbehør der laves til KSM stokere
TLJ
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 57
Tilmeldt: 22 jan 2011 16:54
Mit fyr: Baxi 1,5 med iltstyring
Areal: 140
Brændsel: Træpiller/korn
Fremviser gerne i postnummer: 5450
Årligt forbrug: ca 5 tons
Geografisk sted: Otterup, Fyn

Køb af stoker

Indlæg af TLJ » 27 feb 2011 19:26

Jeg skal have udskiftet mit gamle oliefyr, så derfor vil jeg gerne sætte et stokerfyr op.
Huset er på 40 m3, og jeg har kigget på lidt af hvert, men er kommet frem til to mærker som jeg vil arbejde videre med, og det er KSM 175-13 og CN 15 Unit.
Er der nogle der har erfaringer disse to mærker, fordele og ulemper? Hvad kan de fyre med? Hvad med sommerfyring?
Hvad med kvalitet og service?

Thomas


Brugeravatar
viking48
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 376
Tilmeldt: 30 dec 2009 00:12
Mit fyr: R 15 med Linux
Areal: 240+50 m2 værksted
Brændsel: Korm/piller
Fremviser gerne i postnummer: 4941
Dagligt forbrug: 45-50 KG
Årligt forbrug: 8-9 t korn

Re: Køb af stoker

Indlæg af viking48 » 27 feb 2011 19:32

TLJ » 27 Feb 2011, 19:26 skrev:Jeg skal have udskiftet mit gamle oliefyr, så derfor vil jeg gerne sætte et stokerfyr op.
Huset er på 40 m3, og jeg har kigget på lidt af hvert, men er kommet frem til to mærker som jeg vil arbejde videre med, og det er KSM 175-13 og CN 15 Unit.
Er der nogle der har erfaringer disse to mærker, fordele og ulemper? Hvad kan de fyre med? Hvad med sommerfyring?
Hvad med kvalitet og service?

Thomas
lille hus med mindre det er en skrivefejl icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif

TLJ
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 57
Tilmeldt: 22 jan 2011 16:54
Mit fyr: Baxi 1,5 med iltstyring
Areal: 140
Brændsel: Træpiller/korn
Fremviser gerne i postnummer: 5450
Årligt forbrug: ca 5 tons
Geografisk sted: Otterup, Fyn

Re: Køb af stoker

Indlæg af TLJ » 27 feb 2011 19:35

Hehe. det er på 140 m3 :-)

Brugeravatar
viking48
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 376
Tilmeldt: 30 dec 2009 00:12
Mit fyr: R 15 med Linux
Areal: 240+50 m2 værksted
Brændsel: Korm/piller
Fremviser gerne i postnummer: 4941
Dagligt forbrug: 45-50 KG
Årligt forbrug: 8-9 t korn

Re: Køb af stoker

Indlæg af viking48 » 27 feb 2011 19:39

TLJ » 27 Feb 2011, 19:35 skrev:Hehe. det er på 140 m3 :-)
tænkte nok der var noget galt icon_cheesygrin.gif
vil du kun kunne fyre med piller eller har du andre tanker??
Hvis det kun er piller du vil fyre med så ville jeg vælge et scoote fyr på 10 kw

TLJ
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 57
Tilmeldt: 22 jan 2011 16:54
Mit fyr: Baxi 1,5 med iltstyring
Areal: 140
Brændsel: Træpiller/korn
Fremviser gerne i postnummer: 5450
Årligt forbrug: ca 5 tons
Geografisk sted: Otterup, Fyn

Re: Køb af stoker

Indlæg af TLJ » 27 feb 2011 20:20

Jeg vil fyre på piller, korn og kornafrens


Brugeravatar
Jan_Al
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 486
Tilmeldt: 09 okt 2008 19:54
Mit fyr: KSM 175-13
Areal: 154
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 6430
Dagligt forbrug: ca. 20Kg.
Årligt forbrug: Sæson 09/10= 6,4T
Geografisk sted: Als, Sønderjylland
Givet likes: 16 gange
Modtaget likes: 7 gange

Re: Køb af stoker

Indlæg af Jan_Al » 27 feb 2011 21:20

TLJ » 27 Feb 2011, 20:20 skrev:Jeg vil fyre på piller, korn og kornafrens
Jamen så er du på rette vej :great: Pt fyrer jeg kun med piller, men kunne jeg få kornafrens til en fornuftig pris så var jeg ikke bleg for at køre med det. Jeg har prøvet lidt af hvert og det kører problemfrit i en 175-13 :great: Jeg har dog ikke prøvet sommerfyring med korn. Har du specifikke spørgsmål, så bare fyr løs :)

TLJ
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 57
Tilmeldt: 22 jan 2011 16:54
Mit fyr: Baxi 1,5 med iltstyring
Areal: 140
Brændsel: Træpiller/korn
Fremviser gerne i postnummer: 5450
Årligt forbrug: ca 5 tons
Geografisk sted: Otterup, Fyn

Re: Køb af stoker

Indlæg af TLJ » 28 feb 2011 20:48

Jan_Al » 27 Feb 2011, 21:20 skrev: Jamen så er du på rette vej :great: Pt fyrer jeg kun med piller, men kunne jeg få kornafrens til en fornuftig pris så var jeg ikke bleg for at køre med det. Jeg har prøvet lidt af hvert og det kører problemfrit i en 175-13 :great: Jeg har dog ikke prøvet sommerfyring med korn. Har du specifikke spørgsmål, så bare fyr løs :)

Hvad har du prøvet at fyre med, og hvordan kører det om sommeren med piller?

Brugeravatar
Jan_Al
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 486
Tilmeldt: 09 okt 2008 19:54
Mit fyr: KSM 175-13
Areal: 154
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 6430
Dagligt forbrug: ca. 20Kg.
Årligt forbrug: Sæson 09/10= 6,4T
Geografisk sted: Als, Sønderjylland
Givet likes: 16 gange
Modtaget likes: 7 gange

Re: Køb af stoker

Indlæg af Jan_Al » 28 feb 2011 21:21

Jeg har prøvet med korn: hvede, byg og kornafrens. Det giver dog en del aske, men ellers problemfrit.
Jeg har prøvet med træ. Det var dog en blandet succes: jeg fyldte for meget på hver gang og da jeg ikke har en akkumuleringstank på, så kommer den til at gå i pause fordi at forbruget er for lavt.
Ellers har jeg prøvet med forskellige slags piller og da kører det problemfrit.
Forbruget ved sommerfyring er for højt. Jeg kan ikke få den ned under 10kg i døgnet. Sidste sommer slog jeg over på el-vvb og da brugte jeg ca 7KWh i døgnet. Hvad service angår, så er der ikke noget og klage over. Jeg har købt mit igennem http://www.stokerservice.dk og uanset om du ringer til Jens hos KSM eller Kristian hos Stokerservice så er de altid klar med gode råd og vejledning. Hvad rengøring/vedligehold angår, så har jeg brugt 3 timer fra September 2010 til dags dato.

Jeg er igang med anden sæson på anlægget og det lever fuldt ud op til mine forventninger. :great:

TLJ
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 57
Tilmeldt: 22 jan 2011 16:54
Mit fyr: Baxi 1,5 med iltstyring
Areal: 140
Brændsel: Træpiller/korn
Fremviser gerne i postnummer: 5450
Årligt forbrug: ca 5 tons
Geografisk sted: Otterup, Fyn

Re: Køb af stoker

Indlæg af TLJ » 08 mar 2011 20:36

Jan_Al skrev:Jeg har prøvet med korn: hvede, byg og kornafrens. Det giver dog en del aske, men ellers problemfrit.
Jeg har prøvet med træ. Det var dog en blandet succes: jeg fyldte for meget på hver gang og da jeg ikke har en akkumuleringstank på, så kommer den til at gå i pause fordi at forbruget er for lavt.
Ellers har jeg prøvet med forskellige slags piller og da kører det problemfrit.
Forbruget ved sommerfyring er for højt. Jeg kan ikke få den ned under 10kg i døgnet. Sidste sommer slog jeg over på el-vvb og da brugte jeg ca 7KWh i døgnet. Hvad service angår, så er der ikke noget og klage over. Jeg har købt mit igennem http://www.stokerservice.dk og uanset om du ringer til Jens hos KSM eller Kristian hos Stokerservice så er de altid klar med gode råd og vejledning. Hvad rengøring/vedligehold angår, så har jeg brugt 3 timer fra September 2010 til dags dato.

Jeg er igang med anden sæson på anlægget og det lever fuldt ud op til mine forventninger. :great:
Jan_Al » 28 Feb 2011, 21:21 skrev:Jeg har prøvet med korn: hvede, byg og kornafrens. Det giver dog en del aske, men ellers problemfrit.
Jeg har prøvet med træ. Det var dog en blandet succes: jeg fyldte for meget på hver gang og da jeg ikke har en akkumuleringstank på, så kommer den til at gå i pause fordi at forbruget er for lavt.
Ellers har jeg prøvet med forskellige slags piller og da kører det problemfrit.
Forbruget ved sommerfyring er for højt. Jeg kan ikke få den ned under 10kg i døgnet. Sidste sommer slog jeg over på el-vvb og da brugte jeg ca 7KWh i døgnet. Hvad service angår, så er der ikke noget og klage over. Jeg har købt mit igennem http://www.stokerservice.dk og uanset om du ringer til Jens hos KSM eller Kristian hos Stokerservice så er de altid klar med gode råd og vejledning. Hvad rengøring/vedligehold angår, så har jeg brugt 3 timer fra September 2010 til dags dato.

Jeg er igang med anden sæson på anlægget og det lever fuldt ud op til mine forventninger. :great:

Jamen det lyder til at jeg godt kan arbejde videre med sådan et fyr. jeg synes også når jeg har kigget på dem, at de ser tiltalende ud :wink:

TLJ
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 57
Tilmeldt: 22 jan 2011 16:54
Mit fyr: Baxi 1,5 med iltstyring
Areal: 140
Brændsel: Træpiller/korn
Fremviser gerne i postnummer: 5450
Årligt forbrug: ca 5 tons
Geografisk sted: Otterup, Fyn

Re: Køb af stoker

Indlæg af TLJ » 08 mar 2011 20:39

Er der nogle der har et KSM 175-13, som jeg evt. kunne komme ud at se i dritf? :-)


Besvar