Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Gode råd omkring ombygning af solvarme/træpillefyr/pool

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
svbech
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 183
Tilmeldt: 04 jan 2008 07:43
Mit fyr: Scotte 16kw - Tassco med oliefyr
Areal: 290
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Årligt forbrug: 8-9 ton

Re: Gode råd omkring ombygning af solvarme/træpillefyr/pool

Indlæg af svbech » 07 mar 2011 17:33

Hej FrankT

Det er da en nydelig installation, specielt ledningsføringen imponerer :-)

Den blå "dunk" til højre, er det din vvb, med to spiraler i?

Jeg er enig med dig mht pumpen fra fyret, den skal naturligvis køre når fyret er i gang, det klarer UVR1611 fint.

Du vil beholde din blandesløjfe, det er en god ide, der er ingen grund til at køre med højere fremløbstemperatur end højest nødvendig, og styringen kan også håndtere vejrkompensering, så temp på fremløb løbende justeres efter vejret.

Når du skal til at lave gulvvarme kan den også styre det, så du kun skal købe manifolds til blandesløjfen, telestater, og rumfølere. så her er der penge at spare.

Akkumuleringstank af gammel olietank, den ville jeg skrotte med det samme, det er ikke til at sige hvor meget tæring der er i den, og det er træls at rokere det hele rundt nu, og den så måske ryger om et år eller to.

Men ellers så har du jo efterhånden fået gravet de fleste stumper til et godt anlæg frem, der er da noget at bygge af n

Skal lige høre dig, Har du fundet en lille grå kasse på vægen et sted der står Boot Loader på: http://www.ta.co.at/bootloader-bl-net ?

Er der sådan en kan jeg nemlig tilgå din styring herfra, og se hvordan det er sat op.. Hvis du åbner adgang til det.. og vil af med koden?posting.php?mode=edit&f=121&p=100338#


Frank T
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 27
Tilmeldt: 05 mar 2011 19:52
Mit fyr: Baxi Multiheat 15Kw
Areal: 155
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4320

Re: Gode råd omkring ombygning af solvarme/træpillefyr/pool

Indlæg af Frank T » 07 mar 2011 18:47

svbech » 07 Mar 2011, 17:33 skrev:Hej FrankT

Det er da en nydelig installation, specielt ledningsføringen imponerer :-)

Den blå "dunk" til højre, er det din vvb, med to spiraler i?

Jeg er enig med dig mht pumpen fra fyret, den skal naturligvis køre når fyret er i gang, det klarer UVR1611 fint.

Du vil beholde din blandesløjfe, det er en god ide, der er ingen grund til at køre med højere fremløbstemperatur end højest nødvendig, og styringen kan også håndtere vejrkompensering, så temp på fremløb løbende justeres efter vejret.

Når du skal til at lave gulvvarme kan den også styre det, så du kun skal købe manifolds til blandesløjfen, telestater, og rumfølere. så her er der penge at spare.

Akkumuleringstank af gammel olietank, den ville jeg skrotte med det samme, det er ikke til at sige hvor meget tæring der er i den, og det er træls at rokere det hele rundt nu, og den så måske ryger om et år eller to.

Men ellers så har du jo efterhånden fået gravet de fleste stumper til et godt anlæg frem, der er da noget at bygge af n

Skal lige høre dig, Har du fundet en lille grå kasse på vægen et sted der står Boot Loader på: http://www.ta.co.at/bootloader-bl-net ?

Er der sådan en kan jeg nemlig tilgå din styring herfra, og se hvordan det er sat op.. Hvis du åbner adgang til det.. og vil af med koden?posting.php?mode=edit&f=121&p=100338#
Mon ikke det er denne fætter på billedet du søger, men hvordan du skal komme i kontakt med den ved jeg ikke, og koden :shock: :shock: :shock: :shock: jeg bør måske nævne at fyrrummet er i bygning for sig selv, og der er ingen net forbindelse den vej, mere, tidligere hang ledningen bundet fast til den ene ende af solfangerne og over til huset. sat fast til et lægde der var skruet fast i udhænget :great: så det er fjernet

Med hensyn til gulvvarmen og manifolden kan der blive lidt problemer, og dog, hvis en sender/modtager kan række dertil, burde det jo kunne virke samen med blandesløjfen til radiatorerne, forudsat der er monteret vejrkompensering, hvilke ventil hardware skal jeg bruge her?

Min oliebuffertank bliver den der bliver brugt til en start, da jeg for det førset har nok at bruge pengene på i huset, her nævnes blot lidt af det, nyt køkken med alt, nyt badeværelse med alt, nye gulve i del af boligen plus de 100K jeg allerede har brugt til vinduer, ventilation og varmeflade samt efterisolering :lol: hvis tanken springer læk er den ikke så svær at fjerne, der er en port i fyrrummet direkte ud til gårdspladsen, så den traktoren nok få ud, hvis det er :twisted:

Måske du kan svare mig på hvorfor styringen på fyrret ikke kan justeres på den tid mellem indkøringerne ved lav drift, altså når forbruget er lavt, som i dag i høj sol, synes jeg jo det er spild af piller at fyrret hele tiden (60 sek. imellem) trækker piller frem i brændkammerat, jeg kunne godt tænke mig at "pille" lidt der :roll: fyrret stopper først når det er 6 grader over setpunkt, her kan jeg så stille tiden før det kører igen, den har jeg sat til 30 min. men der går lang tid før temperaturen når så højt op, denne difference kan jeg heller ikke stille :evil: findes der noget aftermarket programering der kan erstatte mit program, da jeg ikke kan være den første der har denne trang til justering :lol: mit fyr er et Baxi Multiheat med iltstyring
Vedhæftede filer
004.JPG

svbech
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 183
Tilmeldt: 04 jan 2008 07:43
Mit fyr: Scotte 16kw - Tassco med oliefyr
Areal: 290
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Årligt forbrug: 8-9 ton

Re: Gode råd omkring ombygning af solvarme/træpillefyr/pool

Indlæg af svbech » 07 mar 2011 20:27

Jo det er lige den.. Pas godt på den, det bliver din ven, når du får det hele op og køre. Med den kan du logge alle ind og udgange, og fjernstyre hele anlægget fra din pc. Den bruges også til at lægge programmering af dit anlæg ind i din styring.

For at komme i kontakt med den over nettet skal der en netledning fra stikket indgangen til venstre og til din router, og du skal have åbnet for portforwarding i routeren, men det er ikke så langhåret endda. Det tager vi til den tid.
Man kan også koble på den med et almindeligt USB stik, men så skal man jo stå i fyrrummet og rumstere med det.

Vedr. gulvvarme/radiator sløjfer så kører radiatorer normalt med væsentligt højere temperatur, og lavt flow, hvor det er omvendt med gulvvarme. Skal det være godt slipper, så du nok ikke for to sløjfer..
Har du ikke et sted i huset hvor du kan finde plads til at sætte sløjfen til gulvarmen?
Slangerne skal jo alligevel op af gulvet og samles. Normalt finder man et hjørne, eller et skab i bryggerset hvor det ikke stikker i øjnene.
Har du mulighed for at trække ledninger til rumfølere til din gulvvarme?
Kunne måske trækkes under gulvene når du skal til at trække rør?

Hvad går der af rør fra fyrrum til huset, og hvor langt er der?
Sidder din vvb i huset eller i fyrrum?
Og går rør fra solfangere til fyrrum eller hus?
Den blå "dunk" er det vvb, eller den hjemmelavede buffertank?

Olietank.. ok vi tager den med i ligningen, Men hvorfor bruge buffer til poolen? Var det ikke bedre istedet blot at lave den til varmeanlæget, så kan styringen dirigere varmen derfra og derhen hvor der er brug for det, poolen - gulvvarme - varmtvand osv?

Jeg kender ikke til din Baxi, men har lige skimtet denne her: http://www.baxi.dk/fileadmin/user_uploa ... 344.11.pdf

Der kan da justeres en del, men det er en skam at den ikke er med eltænding, for så kunne UVR helt slukke fyret når der er solskin nok, Min Scotte var slukket fra 11.30 til 18.00 idag, Hu-hue...
Nå spøg til side, jeg er sikker på at hvis du pløjer "Baxi Biblen" igennem så finder du løsningen..


Skrækkelig masse detaljer, men vi nærmer os efterhånden..

Frank T
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 27
Tilmeldt: 05 mar 2011 19:52
Mit fyr: Baxi Multiheat 15Kw
Areal: 155
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4320

Re: Gode råd omkring ombygning af solvarme/træpillefyr/pool

Indlæg af Frank T » 07 mar 2011 20:50

svbech » 07 Mar 2011, 20:27 skrev:Jo det er lige den.. Pas godt på den, det bliver din ven, når du får det hele op og køre. Med den kan du logge alle ind og udgange, og fjernstyre hele anlægget fra din pc. Den bruges også til at lægge programmering af dit anlæg ind i din styring.

For at komme i kontakt med den over nettet skal der en netledning fra stikket indgangen til venstre og til din router, og du skal have åbnet for portforwarding i routeren, men det er ikke så langhåret endda. Det tager vi til den tid.
Man kan også koble på den med et almindeligt USB stik, men så skal man jo stå i fyrrummet og rumstere med det.

Vedr. gulvvarme/radiator sløjfer så kører radiatorer normalt med væsentligt højere temperatur, og lavt flow, hvor det er omvendt med gulvvarme. Skal det være godt slipper, så du nok ikke for to sløjfer..
Har du ikke et sted i huset hvor du kan finde plads til at sætte sløjfen til gulvarmen?
Slangerne skal jo alligevel op af gulvet og samles. Normalt finder man et hjørne, eller et skab i bryggerset hvor det ikke stikker i øjnene.
Har du mulighed for at trække ledninger til rumfølere til din gulvvarme?
Kunne måske trækkes under gulvene når du skal til at trække rør?

Hvad går der af rør fra fyrrum til huset, og hvor langt er der?
Sidder din vvb i huset eller i fyrrum?
Og går rør fra solfangere til fyrrum eller hus?
Den blå "dunk" er det vvb, eller den hjemmelavede buffertank?

Olietank.. ok vi tager den med i ligningen, Men hvorfor bruge buffer til poolen? Var det ikke bedre istedet blot at lave den til varmeanlæget, så kan styringen dirigere varmen derfra og derhen hvor der er brug for det, poolen - gulvvarme - varmtvand osv?

Jeg kender ikke til din Baxi, men har lige skimtet denne her: http://www.baxi.dk/fileadmin/user_uploa ... 344.11.pdf

Der kan da justeres en del, men det er en skam at den ikke er med eltænding, for så kunne UVR helt slukke fyret når der er solskin nok, Min Scotte var slukket fra 11.30 til 18.00 idag, Hu-hue...
Nå spøg til side, jeg er sikker på at hvis du pløjer "Baxi Biblen" igennem så finder du løsningen..


Skrækkelig masse detaljer, men vi nærmer os efterhånden..
Fyrrrummet ligger lige overfor køkkenet, bryggers er i modsat ende af huset, men jeg har overvejet at lave et "teknikrums skab" i forbindelse med min køkkenombygning, det kan godt lade sig gøre, men jeg er ikke sikker på det bliver sådan endnu, men der kan nok findes plads til blandesløjfer i de rum der skal være gulvvarme, hvis det er, så meget fylder det jo heller ikke i et skab :lol:
Der er vel 6-8 meter til fyrrummet, rørene er trukket i en kanal under jorden og er isoleret ok.
VVB er den blå fætter i fyrrummet :wink:
Solfanger anlægget står på taget over fyrrummet, så alt teknik er samlet der i samme rum, 6-8 meter fra huset/køkkenet, det har ikke altid været sådan, der har en gang i tidernes morgen stået et fyr i bryggerset i modsat ende af huset, men det er passe, der er kun lidt skorsten tilbage, men den bliver jordet når jeg kommer dertil :lol: der skal iøvrigt også være gulvvarme i dte rum en dag!
Jeg er lidt nervøs for at bruge poolen direkte som buffertank, da den har været frosset en gang i vinter, det er lidt kritisk hvis det pludselig bliver solskin tre dage i træk, og vandet ikke kan cirkulerer icon_frown.gif så jeg tror den gamle oliebeholder skal bruges til en start.
Jeg har downloaded den manual fra Baxi, man kan ikke pille ved de parametre jeg nævner, men måske man kan bygge noget tænding ind i det selv, ved hjælp af UVR`en 8) og så "bare køre på høj load altid, hvis fyrret så slukker, og tænder igen, så kan det måske ligne et oliefyrs mønster, nåh, bare en tanke og en detalje mere, en dem er jeg nu ikke så bange for, men det har du nok fornemmet :wink:

Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

Re: Gode råd omkring ombygning af solvarme/træpillefyr/pool

Indlæg af Flemming DJ » 07 mar 2011 21:09

Enig med svbech. Det gi'r ikke så meget mening at ha' buffer til poolen, mens en sådan derimod kunne udnytte solvarmen optimalt p.g.a. lagdelingen, hvis den samtidigt var lager for centralvarmen, og poolens varmeveksler kunne trække på den (evt. fra nederste halvdel, hvor vandet i perioder er køligere).

Hvis det blev lidt rodet, så bare spørg. :)

Var pølen bundfrossen? Det er vel næppe her i vinterperioden, du risikerer kogning af solvarmen...
Vil du ikke stadig få frosne rør/slanger til pølen med en buffertank?
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk


svbech
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 183
Tilmeldt: 04 jan 2008 07:43
Mit fyr: Scotte 16kw - Tassco med oliefyr
Areal: 290
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Årligt forbrug: 8-9 ton

Re: Gode råd omkring ombygning af solvarme/træpillefyr/pool

Indlæg af svbech » 07 mar 2011 21:12

Fint nok med vvb og alt solteknik i fyrrum.

Der skal kun være en blandesløjfe til gulvarmen, køb manifolds med udgange nok til de rum du gerne vil have gulvvarme i med tiden, og sæt den et sted, så tilslutter man de enkelte rum her til.

Jeg skal lige forstå det med poolen, den kørere sit eget lukkede kredsløb med klorholdigt vand, der får varme via veksler ikke?
Hvis det er sådan, kan du roligt lade poolen fryse. I det anlæg jeg vil foreslå, vil solfangerne, hvis der bliver frost klare dage, med meget sol så blot sende varmen ind i bufferen, hvorfra husets forskellige forbrugere trækker varme.

Mit Scotte fyr har to klemmer hvor der er forbundet en udgang fra UVR, der så stopper og starter fyret efter behov, når fyret kører modulerer det så selv ydelsen efter behov.
UVR kan også levere strøm nok til de 300w som en eltænder bruger, men det var måske en ide og høre Baxi om de har erfaring med at bygge eltænder på deres kedler.
Men det kan vi jo tage som desert når det øvrige spiller ;-)

Kanalen underjorden med rør - Kan du få et par kabler gennem den?

svbech
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 183
Tilmeldt: 04 jan 2008 07:43
Mit fyr: Scotte 16kw - Tassco med oliefyr
Areal: 290
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Årligt forbrug: 8-9 ton

Re: Gode råd omkring ombygning af solvarme/træpillefyr/pool

Indlæg af svbech » 13 mar 2011 18:21

Tapps - FRANKT.pdf
(58.46 KiB) Downloadet 144 gange
Hej FrankT

Her er et udspil, det er lidt råt endnu, der mangler udluftninger, kuglehaner for servicering, opvertryksventiler, og sikkert et par envejs ventiler. Detaljer der er nemmere at tilføje når hovedlinierne er på plads.

Bemærk at der ikke er en eneste termostatventil eller andet man selv skal justere på, alt skal styres af UVR1611.

Der er mange pumper, men de fleste vil kun køre en gang imellem, og når de gør, vil de køre meget langsomt. Det skal iøvrigt være den mindste og billigste Grundfos UVR pumpe, ikke sparrepumper, idet styringen selv skruer op og ned for dem efter behov, så udgift til indkøb og strøm til pumper bliver minimal.

Det kan godt være at du skal ud og købe en udvidelses modul for at få nok udgange, koster mellem 200 og 900,- kr alt efter hvilken model der skal bruges, så det er ikke så slemt.

Prøv at se på det, når vi har diagrammet på plads kan vi begynde at lave programmeringen.

Jeg vedhæfter både diagram i PDF: download/file.php?mode=view&id=5115
og så i ENG format, hvis du selv vil prøve at lege lidt med det.:
Eng filen kræver TAPPS for at åbne den.
Så jeg prøver også om jeg kan vedhæfte programmet, det er gratis så jeg overtræder ikke ophavsrettigheder.

svbech
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 183
Tilmeldt: 04 jan 2008 07:43
Mit fyr: Scotte 16kw - Tassco med oliefyr
Areal: 290
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Årligt forbrug: 8-9 ton

Re: Gode råd omkring ombygning af solvarme/træpillefyr/pool

Indlæg af svbech » 13 mar 2011 19:05

Beklager men jeg har lidt knyt med at uploade filerne, er ikke så erfaren med dette forumshalløj..

Prøver lige igen ;-)

Nix kan kun vedhæfte pdf ol. filer..

Sig til så kan jeg sende selve tegningen i en mail istedet.
TAPPS kan hentes her: http://www.ta.co.at/download/software/tapps/tapps-en
Det er ver TAPPS_1_28_en

Frank T
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 27
Tilmeldt: 05 mar 2011 19:52
Mit fyr: Baxi Multiheat 15Kw
Areal: 155
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4320

Re: Gode råd omkring ombygning af solvarme/træpillefyr/pool

Indlæg af Frank T » 13 mar 2011 19:49

Jeg har i dag kigget meget lidt på fyrrummet igen, og er kommet nogenlunde til den konklusion at solvarmen kører til buffertanken, når varmtvandsbeholderen er 60 grader, men det er jo den jo hele tiden når fyrret kører!!!!!!, skulle det ikke være sådan at så længe temperaturføleren i bunden af VVbehoderen er under solvarme temperaturen, så kører der ikke solvarme til VVbeholderen, så køler den jo af :shock: man skal nok cirkulerer lidt med solvarmepumpen når føleren i solvarmemanifolden stiger for at "tjekke" temperaturen i denne kreds, når så temperaturføleren i midten af tanken når 75 grader, eller sådan noget, så kobler solvarmen over og tænder for pumpen til cirkulationen til vekslerne til poolen, som så tænder cirkulationspumpen til filteret i poolen, på den måde kan man vel smide min buffertank ud? Der kan vel også stjæles noget varme til centralvarmen på denne måde, det kan jeg bare ikke lige gennemskue nu :?
det skal måske nævnes at jeg ikke er fanatisk med at spare, jeg vil ligeså gerne have tingene til at virke "lækkert" forstået på den måde, at kan jeg varme på poolen vil jeg gerne det, så er der chancer for at den bliver brugt noget længere i løbet af året :lol:
Send evt. til min mail på rifa@live.dk :great: og tak for hjælpen so fare :oops:

svbech
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 183
Tilmeldt: 04 jan 2008 07:43
Mit fyr: Scotte 16kw - Tassco med oliefyr
Areal: 290
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Årligt forbrug: 8-9 ton

Re: Gode råd omkring ombygning af solvarme/træpillefyr/pool

Indlæg af svbech » 13 mar 2011 20:26

Hej Frank

Normalt så kører solpumpen hvis 1. der er nok varmt vand 2. temp i fanger er højere end et givet sted i vvb. så får man den højeste ydelse. Husk på at solkredsen tager vand ud i bund og ligger ind i toppen.

Med en styring som UVR1611 skal man tænke lidt anderledes end normalt.
Den kan "tænke" forstået på den måde at den kan afveje forskellige parametre, eks den kan sige at solfangeren skal køre med 65 gr. HVIS ikke der allerede er nok varmt vand OG der er xxx W sol indstråling. Er der eks 75gr i den øverste halvdel af vvb så kører den eks istedet blot med temp 10 gr over temp i buffer, for derved at få en højere ydelse. osv..

Ovennævnte er et tænkt eksempel, mulighederne er mange det er bare med at få ideerne.

Jeg er enig med dig ang. brug af buffer tank, den skal tage varmen fra når der er nok i vvb. og jeg tror du nok kan gøre det med anlæget allerede som det er nu, styringen skal blot programmeres til det.

Det er ikke nemt for solfangeren at give et højt udbytte hvis fyret allerede har varmet hele vvb op.
Selv har jeg ingen vvb, men en buffertank. for at levne plads til solvarme i bufferen, har jeg sat styringen til at styre pumpen fra fyret op og ned i hastighed. Det vil sige at når der lige præcist er nok varme i tanken til daglig brug, så skrues der ned for pumpen og fyret går derfor også ned i ydelse sådan at varme forbruget ikke er mindre end det fyret leverer.
Bufferen bliver derfor ved med at være kold fra midten og ned. får vi solskin er der plads til varmen.

I det foreslåede anlæg er der sat en trevejs motorventil ind ved fremløb til vvb, den vil lukke for varmen til vvb når den er varm nok i toppen, og derved levne plads til solvarme.
Hvis vi tænker en situation hvor, der er nok varme i vvb, radiatorkreds ikke kalder på varme, gulvvarme ikke kalder på varme, , og heller ikke poolen, jamen så tror fyret jo blot at der er fyldt med varme over alt og vil gå i pause, eller helt standse.

I praksis så gør man det at man kun lader fyret varme vvb op til den mindste temp man vil have sit varme vand. vi kører det på 55gr. når fyret skal lave det, og 65 hvis der er solvarme.

Jeg sender tegningen, så har du lidt at lege med..


Besvar