Gode råd omkring ombygning af solvarme/træpillefyr/pool

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Frank T
Stoker I
Stoker I
13
Indlæg: 27
Tilmeldt: 05 mar 2011 19:52
Mit fyr: Baxi Multiheat 15Kw
Areal: 155
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4320

Gode råd omkring ombygning af solvarme/træpillefyr/pool

Indlæg af Frank T »

Halløj!
Jeg er ny herinde, og også ny i forhold til træpille fyr og solvarme, så jeg søger noget hjælp :lol:

Vi har overtaget et landsted pr. 1 nov 2010, og her har tidligere ejer indstaleret et Baxi træpillefyr på 15Kw, det er sat sammen med et solfangeranlæg med 8 elementer med 10 vacuumrør i hver, desuden er her en pool på 30m3 der kan aftage noget energi!
Det ehel er styret af en styring som hedder noget med UVR1611, det skulle vist være godt nok, hvis man ved hvordan den skal programeres, og her er måske det første problem :roll: jeg har i dag konstateret at cirkulationspumpen ved fyret, den der cirkulere vandet så shunten hele tiden holder 60 grader i returen, slukkede når vandet i varmevandbeholderen havde nået en given temperatur, så den er indtil vider sat "man/On"
Jeg har taget hul på mit fyrrum nu, da jeg er blevet færdig med at monterer et Nilan ventilations anlæg, hvor der er sat en vandbåren varmeflade i, dette krævede der skulle tryk i anlægget, hvilket var trykløst på grund af en hjemmelavet buffertank på 1200l, konstureret ud af en gl. firkantet olietank :wink:
Min egen tanke er at denne buffertank kan bruges til at "føde" min veksler til swimmingpoolen, opvarmet af solvarmen, før solvarmen "ligger" varme i buffertanken, skal den naturligvis først varme op til 60 grader i varmtvandsbeholderne på 300liter, lyder det tosset?
Pillefyret varmer jo op om vinteren, og skal "leve" sit eget liv indtil jeg får råd til en buffertank der kan holde tryk, da mit fremløb til huset er reguleret ned til ca. 40 grader ved hjælp af en eller anden retur/shunt ventil, jeg ikke rigtigt endnu har pakket ud af al isoleringen, men på sigt kan solvarmen på nok hjælpe til her, eller hur?
Jeg kan umiddelbart godt skrue det sammen selv, men mangler satdig noget erfaring og indsigt i tingene for at opnå det optimale i mit setup.
Jeg håber ikke der er for meget vås i mit indlæg, men spørg endelig, og jeg skal forsøge at svare efter bedste evne :lol: :great:

Brugeravatar
tomfisch
Stoker IV
Stoker IV
14
Indlæg: 108
Tilmeldt: 02 feb 2010 20:32
Mit fyr: Nibe Vedex 3300
Areal: 230 m2
Brændsel: Løvtræ + diverse
Fremviser gerne i postnummer: 9370
Årligt forbrug: 30 rm/løv
Geografisk sted: Ulsted

Re: Gode råd omkring ombygning af solvarme/træpillefyr/pool

Indlæg af tomfisch »

Jeg har samme styring til mit anlæg, og det er kram efter min mening. Styringen styrer sikkert en eller flere pumper, og shunt/motorventil hos dig. Der sidder sikkert også et antal sensorer rundt omkring til at give styringen info om diverse temperaturer mm. Når du skal bygge dit anlæg om er det god idé at bygge det op omkring styringen - så du får et enkelt anlæg i opbygning men avanceret i sin funktion. http://www.vvfs.dk sælger styringen i DK, Niels Lyck vil kunne hjælpe dig med programmeringen (og anlægsdiagram), hvis du ikke selv har tid til at sætte dig ind i det. Der findes en dansk manual, som Niels ligger inde med, men du kan finde både tysk og engelsk manual på http://www.ta.co.at
Nibe Vedex 3300 35 kW, Technische Alternative UVR1611 styring, 1000 L akku, åben ekspansion, Termovar ladeventil, trækstabilisator, Värmebaronen 6010 6 kW vandvarmer (backup)
svbech
Stoker V
Stoker V
16
Indlæg: 183
Tilmeldt: 04 jan 2008 07:43
Mit fyr: Scotte 16kw - Tassco med oliefyr
Areal: 290
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Årligt forbrug: 8-9 ton

Re: Gode råd omkring ombygning af solvarme/træpillefyr/pool

Indlæg af svbech »

Hej Frank T,
Enig med Tomfisch, hold fast i din UVR1611, Brug den som hjernen i dit anlæg. Har selv et par stykker, og det er noget der dur!!

Men Grundlæggende: Gør dig selv den tjeneste at tænke dit hele anlæg grundigt igennem inden du begynder at investere eller skrue på noget. Der er ikke noget i verden der er nemmere end at få lavet et både dyrt og dårligt anlæg ved trinvis "knopskydning" Det skal helst gøres med overblik, og en god samlet plan.

Dine 80 vacum rør kan i øvrigt sagtens føde dig med varmt vand, og en god sjat til poolen.


Få lavet et diagram hvor det hele er med, altså alle de komponenter der indgår, også poolpumper, filtre osv. dernæst prøver du at finde ud af hvordan du vil have det til at køre.

Når du har lidt styr på det så skal vi nok få lavet en programmering der siger spar to. ;-)

Et fornuftigt bud på en buffertank kunne være denne her: http://vvfs.dk/product_info.php?cPath=2 ... cts_id=544

Sidst så prøv en gang at høre Niels fra www.vvfs.dk om han måske kender dit anlæg, det kan sagtens være han har været med på sidelinien da styringen blev leveret. Har han det kunne det tænkes at han måske har et diagram og en kopi af programmeringen liggende i en skuffe et sted. eller evt husets tidligere ejer?

Det ville være meget lettere at hjælpe dig med de ting i hånden..
Frank T
Stoker I
Stoker I
13
Indlæg: 27
Tilmeldt: 05 mar 2011 19:52
Mit fyr: Baxi Multiheat 15Kw
Areal: 155
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4320

Re: Gode råd omkring ombygning af solvarme/træpillefyr/pool

Indlæg af Frank T »

Jeg har i dag pakket mere af mit anlæg ud af diverse isolering, plast og træplader :roll: og jeg er ikke blevet klogere på hvordan tingene virker, feks. hænger det hele sammen, fremløb og retur sidder sammen med diverse kontraventiler og et par trevejsventiler, plus der er en blande sløjfe på radiator vandet til huset, den kan bare holdes nede i temp. når varmtvandsbeholderen er 60 grader :roll:
Måske skal jeg sige lidt om mig selv, jeg er ansvarlig for bygningerne på min arbejdsplads, og kan normalt godt gennemskue tingene, men her har jeg endnu ikke fundet ud af hvorfor det hele hænger sammen, og hvordan det skal virke, jeg har taget et par billeder af rørføringen, men hvordan lægger man dem ind her?
Som udgangspunkt har jeg en god isoleret varmtvandsbeholder på 300 liter, heri er der en gris til solvarmen, og en gris til centralvarmen.
Et Baxi træpillefyr på 15 kW med cirkulationspumpe og shuntventil til at styre returvarmen til kedlen med
Et solfanger anlæg med 8 x 14 vacuumrør, jeg fik talt efter da det blev lyst :roll:
En hjemmelavet buffertank med en gris til solvarmen og en gris til varmt vand, men den vil jeg sløjfe, da der er svejst i galvaniseret rør, og dette ønsker jeg ikke i min drikkevandsinstalation :shock:
En pool på 30 m3
Et filter og pumpe til denne pool
En varmeveksler til poolen
En blandesløjfe med trinløs pumpe og en eller anden Danfoss ventil med fjernføler
To trevejs ventiler til centralvarme
En trevejs ventil til solvarmen
En trinløs programerbar pumpe til solvarmen
En UVR1611 styring
En pumpe til cirkulering af vandet mellem varmeveksler og buffertank
En pumpe til cirkulering af varmt vand
Jeg har muligvis glemt noget i min beskrivelse, men et diagram over tingene som de bundet sammen nu, er total håbløst at fremstille for mig :oops:

Min tanke er følgende:
Fyret skal kunne lægge varme i radiatorer og varmtvandsbeholder, det varme vand skal have fortrinsret i forhold til radiatoerne. Jeg vil droppe blandetsløjfen og køre med 65 grader i fremløb, som jeg gør nu :lol:
Solvarmen skal lægge varmen i varmtvandsbeholderen først og derefter i buffertanken
Buffertanken skal føde varmeveksleren til poolen, og der skal være en føler der starter pumpen til denne ved en given temperatur.
Der skal selvfølgelig være sikkerheds ventiler de rigtige steder og diverse følere til at styre trevejsventilerne, men udfra min beskrivelse, er jeg så ikke på rette vej, sådan nogenlunde :wink: spørg endelig, og bor du i nærheden af Osted på midtsjælland er du velkommen til at komme forbi en dag og kigge :lol:
svbech
Stoker V
Stoker V
16
Indlæg: 183
Tilmeldt: 04 jan 2008 07:43
Mit fyr: Scotte 16kw - Tassco med oliefyr
Areal: 290
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Årligt forbrug: 8-9 ton

Re: Gode råd omkring ombygning af solvarme/træpillefyr/pool

Indlæg af svbech »

Hej Frank T

Hvis du alligevel vil til at lave det hele om så kan vi jo tage den fra bunden af og stykke det sammen som du vil have det, det gør jo også projekteringen nemmere. Normalt får man også de bedste løsninger når man ikke skal tage hensyn til eks. installationer.

.. Og så slipper du for at lave diagram af din eks. installation.

Jeg savner lidt stumper til din solfanger kreds: en pumpeblok?, en ekspansions beholder?, måske en overtryksventil ol.?

Tror du du kunne overtales til at investere i en buffertank, Jeg syntes at de 300l du får tilbage er lige i underkanten til din solfanger?

Og dine fangere ved du hvad for fabrikat/type de er, hvis ikke kan du så sige om rørene står op eller ligger ned?

Jeg prøver lige at tygge lidt på en mulig løsning, og vender tilbage..

svbech
Stoker V
Stoker V
16
Indlæg: 183
Tilmeldt: 04 jan 2008 07:43
Mit fyr: Scotte 16kw - Tassco med oliefyr
Areal: 290
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Årligt forbrug: 8-9 ton

Re: Gode råd omkring ombygning af solvarme/træpillefyr/pool

Indlæg af svbech »

Hov glemte at spørge-- Er der gulvvarme?
Og hvis, hvordan ser det ud til at virke?
Frank T
Stoker I
Stoker I
13
Indlæg: 27
Tilmeldt: 05 mar 2011 19:52
Mit fyr: Baxi Multiheat 15Kw
Areal: 155
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4320

Re: Gode råd omkring ombygning af solvarme/træpillefyr/pool

Indlæg af Frank T »

Tak for input intil videre :lol:
Der er en trykekspansionbeholder på både centralvarmen og solfanger anlægget, det samme gælder med en sikkerhedsventil, det er der også på begge anlæg, der sidder også en pumpe på solfangeranlægget. Der er også en hjemmlavet 1200 liters olietank der fungerer som buffertank.
Vi har gulvvarme i badeværelset, men planlægger at der ligeledes skal være gulvvarme i køkkenafdelingen og en gang, samt et lille gæstetoilet, det der er nu i badeværelset er med stor sandsynlighed med returventil, og det virker fint, der sidder ydermere en radiator i rummet, denne skal omtransmogriffes til en håndklædetører når jeg når til renovering af det rum icon_cheesygrin.gif
Jeg er ved nøjere overvejning nok nået frem til at blandesløjfen måske ikke er så ringe endda, indtil videre har vi kørt med ca. 40 grader i fremløb til huset, og vi har ikke frosset på noget tidspunkt, og siden vi er flyttet ind har jeg fået nye lavenergi vinduer og døre, monteret Nilan anlæg med varmegenvinding og vand eftervarmeflade samt isoleret loftet med papirgranulet, så der nu er mindst 350mm isolering på loftet, så vi fryser ikke :wink:

Vi er enige om at cirkulationpumpen der sidder umiddelbart over fyrret ALDRIG må slukke, mens fyrret er i drift, der skal hele tiden mindst være 60 grader i returen til fyrret, right? Som det var indtil forleden dag, slukkede pumpen åbentbart i programmeringen af og til, jeg opdagede ved en tilfældighed at returen var 37 grader, så nu kører pumpen på "man/on" i styringen.

Jeg fandt lige "vedhæft" knappen, så her er et billed af mit "klondike" rum, som man måske kan se nederst på gulvet, sidder der et brædt, dette har holdt en træplade, det hele har været pakket ind i isolering og en stor kasse, det har ikke gjort detektivarbejdet nemmere icon_cheesygrin.gif
Vedhæftede filer
fyrrum 001 lille.jpg
Frank T
Stoker I
Stoker I
13
Indlæg: 27
Tilmeldt: 05 mar 2011 19:52
Mit fyr: Baxi Multiheat 15Kw
Areal: 155
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4320

Re: Gode råd omkring ombygning af solvarme/træpillefyr/pool

Indlæg af Frank T »

Jeg glemte lige solfangerne, uden at have været på taget og måle, vil jeg tro rørene er ca. 1500mm lange, de står på et fladt tagpap tag, på stativer i 45 grader direkte mod syd, så det er vist godt nok, fabrikatet har jeg ikke kunne opsnuse endnu, men måske det står på dem, men som skrevet står, har jeg ikke været på taget og kigge.
Jeg kunne konstaterer i går ved 14.30 tiden, i høj sol fra morgenstunden, kom der 50 grader retur fra dem og buffertanken var ca. 40 grader, men kan man ved at sætte farten ned på cirkulationspumpen, hente noget mere varme fra dem, eller skal den bare køre med fuld skrue, det skal nævnes pumpen er trinløs og styres af et 0-10 volt signal :great: jeg har noget papirer på pumpen, men ikke lige her :lol:
Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
14
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 3 gange

Re: Gode råd omkring ombygning af solvarme/træpillefyr/pool

Indlæg af Flemming DJ »

Et indspark her fra: Solvarmebeholderen er fin til brugsvand, når der er en akkumuleringstank ( buffer ), den kan skifte til, når de 300 ltr. er varmet op.

Jeg ville nok også bruge akkumuleringen til at hente varme til centralvarmen, når der er behov i sommer- og ydersæsonen. Altså ikke kun til poolen.

M.h.t. hastigheden på solvarmepumpen, kan en høj hastighed være lig med en høj effektivitet, mens en lavere hastighed kan give en højere temperatur (men tager længere tid ;-)).
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk
Frank T
Stoker I
Stoker I
13
Indlæg: 27
Tilmeldt: 05 mar 2011 19:52
Mit fyr: Baxi Multiheat 15Kw
Areal: 155
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4320

Re: Gode råd omkring ombygning af solvarme/træpillefyr/pool

Indlæg af Frank T »

Problemet med buffer tanken er at den er lavet ud af en gammel firkantet olietank, så den tåler ikke tryk, men mit anlæg kræver tryk, da min vandvarmeflade til ventilationsanlægget ligger højest af alt, jeg har forsøgt uden tryk, uden held, så indtil videre må jeg nok nøjes med at bruge den til pool`en :roll:

Besvar