Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Olie til piller

Spørgsmål vedr. Woody samt det tilbehør der laves til Woody pillefyret
gruno
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 49
Tilmeldt: 04 mar 2011 21:41
Mit fyr: Salamander A1,4m2 og Bs1016 mini
Areal: 175m2+50m2 værksted
Brændsel: piller+træ
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Sønderjylland

Re: Olie til piller

Indlæg af gruno » 05 mar 2011 19:45

Hej Frank, det kan du have ret i,det er ikke 10000 der skal bestemme hvilket anlæg der skal installeres,selvom jeg godt nok syntes at 40k er mange penge. Der findes jo sjovere ting at bruge penge på:-)Men min nuværende installation er en lille Sun olie kedel med en Oilon brænder på, også en Salamander 1.4 hvor jeg har fyret fastbrændsel og koks og DET sviner helt vildt.
Det er ikke samme bygning som vi bor i, fyrrummet er, huset er vinkelbygget, hvor vinklen er en gammel stald som jeg har lavet om til værksted og fyrrum.
Så svineriet betyder ikke så meget.Men hvorfor skal woodyen renses hver uge, den burde da brænde lige så rent som en hvilken som helst anden??


Brugeravatar
TaagMan
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 22 sep 2010 19:16
Mit fyr: Woody 10kW, BlackStar 20, V10 styring
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: 15-20
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Bjerringbro

Re: Olie til piller

Indlæg af TaagMan » 05 mar 2011 19:48

Jeg renser og tømmer min engang i måneden. Gider satme ikke rense engang i ugen.. det er slet, slet ikke nødvendigt. På en måned er min røg temperatur måske steget med 15 grader... det er ikke noget der er målbart på forbruget når vi er så langt nede alligevel.
Aka. Martin Pedersen/Falkeøje
Online fyrdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

gruno
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 49
Tilmeldt: 04 mar 2011 21:41
Mit fyr: Salamander A1,4m2 og Bs1016 mini
Areal: 175m2+50m2 værksted
Brændsel: piller+træ
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Sønderjylland

Re: Olie til piller

Indlæg af gruno » 05 mar 2011 20:11

Ja engang i måneden,det er også hvad flere i min vennekreds har snakket om, men det er godt nok Baxi og Grejs stokere de har erfaring med.
Det kører også upåklageligt alt sammen, men er efter min mening ret kostbart i indkøb.
Så hvis Scotte / Woddy også kører stabilt og uproblematisk ,så ser jeg ikke nogen grund til at købe noget der er dyrere end højst nødvendigt.
Jeg har lidt på fornemmelsen at man godt kan komme til at betale for navnet,for jeg har skiftet stumper på flere Baxier hen af vejen, så de kan også blive slidt og brænde af h..... til.
Og deres stumper er heller ikke ligefrem billige.

Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: Olie til piller

Indlæg af Frank_Rasmussen » 05 mar 2011 20:47

Min ugentlig rensning består af at støvsuge askeskuffen med askepotten. Det tager 5 minutter. Hver anden uge renser jeg i højsæsonen som regel også kedlen.

Men det er da rigtigt, at som det også står i vedligeholdelsesskemaet i manualen (se evt side 14 i http://www.scotte.dk/getdoc.asp?id=125& ... DA5DECD04D ), at næsten al rensning er efter behov (som bl.a. røgmåleren er god til at vise).

Det er lige som reklamen siger. I de første år man har hus, så synes man det er sjovt at slå græs; senere så...ja, vi har haft robot-plæneklipper i nogle år nu...

Hvis man kun går efter prisen på pillefyret, så er der billigere pillefyr end Scotte/Woody, se f.eks. http://www.vvs-eksperten.dk/index/bb-14-1747 til under 17.000 kr. inkl. moms ved indlevering af 'gamle kedel eller fyr'.

Ikke at jeg anbefaler eller fraråder dem. Jeg synes bare, at man lige skal overveje i 10 minutter, så tror jeg, at man bliver mere glad for sit endelige valg.

Brugeravatar
TaagMan
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 22 sep 2010 19:16
Mit fyr: Woody 10kW, BlackStar 20, V10 styring
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: 15-20
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Bjerringbro

Re: Olie til piller

Indlæg af TaagMan » 05 mar 2011 21:11

Det er forbavsende få der skriver om NBE fyr der skal have skiftet andet end service stumper. Det er oftest bare Eltænder, lysføler eller måske en kondensator... og folk er hurtig til at svare herinde hvis uheldet skulle være ude, og man ikke selv kan regne den ud.

Og, det er lige som en pære... det er noget man har ekstra af på hylden ved siden af fyret, så man altid kan holde den kørende.
Aka. Martin Pedersen/Falkeøje
Online fyrdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html


gruno
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 49
Tilmeldt: 04 mar 2011 21:41
Mit fyr: Salamander A1,4m2 og Bs1016 mini
Areal: 175m2+50m2 værksted
Brændsel: piller+træ
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Sønderjylland

Re: Olie til piller

Indlæg af gruno » 05 mar 2011 21:22

Hej,igen jeg har godt er vvs-ekspertens tilbud men som sagt er det jo ikke prisen alene der er afgørene..Det er driftsikkerheden og den totale økonomi i hele anlæggets levetid.Men jeg gider bare ikke lave et overkill pga. de traditionelle mærkers gode ry.
Så hvis jeg kan få et pillefyr der er iorden og levere "varen" til en trediedel prisen såe hvorfor ikke?.
Jeg har boet på min nuværende adresse i 15 år nu,de første 7 år uden oliefyr, kun med Salamanderen.
Så jeg tror godt jeg overlever at rense kedel engang imellem...Det tager ihvertfald meget kortere tid end at lave et års forbrug af brændsel gg. Det var der dovenskaben kom ind i billedet:-)


Besvar