Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Teknisk beskrivelse af Biotech Top Light

Hvis du ikke ved hvor du skal stille dit spørgsmål, er du velkommen til at gøre det her
Besvar
Brugeravatar
Fer
Supporter
Supporter
Indlæg: 1019
Tilmeldt: 25 maj 2010 21:22
Mit fyr: Biotech Top Light
Areal: 237 + 25
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4684
Årligt forbrug: Forventet 8 tons.
Geografisk sted: Nr. Tvede
Modtaget likes: 1 gang

Teknisk beskrivelse af Biotech Top Light

Indlæg af Fer » 05 dec 2010 19:10

Hej Alle

Jeg har nu haft mit Biotech Top Light siden 15/7 da vi overtog huset. Anlægget er designet og dokumenteret som et "ikke pille" fyr. Dvs. at der ikke findes dokumentation for servicemenuerne f.eks. Det er så godt som umuligt at finde nogen viden på nettet omkring styringen, servicering eller andet på nettet.

Jeg har nu brugt en del timer på at undersøge og pille med fyret. Ikke fordi det har været direkte nødvendigt da fyret faktisk bare kører derud af. Jeg er uddannet som maskinmester, og har siden 2005 arbejdet med energiproduktion. Så jeg er ret godt funderet og meget nysgerrig af natur.

Jeg vil i denne tråd lave et par "artikler" omkring virke måden af fyret. Håber det har interesse for nogen. Kan også være at det kan hjælpe nogen hen af vejen hvis man kommer i problemer.

Alt skal tages med det forbehold at tingene er noget jeg selv har fundet ud af. Da især service menuen er udokumenteret.

Alle kommentarer modtages :)

Første indlæg kommer om lidt. Forskellige cyklusser og optænding.
--
Mvh Tommy Fer
Biotech Top Light


Brugeravatar
thoken
Supporter
Supporter
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 21 nov 2007 10:21
Mit fyr: scotte/dor 10 kw
Areal: 140 m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5500
Årligt forbrug: 3,5 t
Geografisk sted: Fyn
Givet likes: 98 gange
Modtaget likes: 46 gange

Re: Teknisk beskrivelse af Biotech Top Light

Indlæg af thoken » 05 dec 2010 19:17

Hej!
Lyder spændende!
Godt initiativ :great: , det er altid spændende at høre lidt om de teknisk avancerede fyr!

mvh thoken
Domptør for en scotte! Tidligere tb mini- kriger!
Scotte 10 kw,V7 styring, keramisk eltænder fra q-Pro, kompressorrens, vvb-prioritering (Metro 110l), trækstabilisator, alpha pro pumpe.
Solcelleanlæg: 5,85 kw, med 2x3kw KLNE invertere.
http://stokercloud.dk/dev/thoken.html

Duborg
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 121
Tilmeldt: 18 jan 2009 12:54
Mit fyr: Hoval Biolyt Eksklusiv 10 Kw
Areal: 170 m2
Brændsel: Neova 6 mm. træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4700
Dagligt forbrug: ca 10 kg
Årligt forbrug: 6,2 T.
Geografisk sted: Holløse, 4700 Næstved
Modtaget likes: 1 gang

Re: Teknisk beskrivelse af Biotech Top Light

Indlæg af Duborg » 05 dec 2010 19:19

Det bliver spændende at følge med i... :great:
Med venlig hilsen

Duborg

Brugeravatar
Fer
Supporter
Supporter
Indlæg: 1019
Tilmeldt: 25 maj 2010 21:22
Mit fyr: Biotech Top Light
Areal: 237 + 25
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4684
Årligt forbrug: Forventet 8 tons.
Geografisk sted: Nr. Tvede
Modtaget likes: 1 gang

Cykluser og optænding

Indlæg af Fer » 05 dec 2010 19:36

Fyret har forskellige cykluser som jeg vil prøve at beskrive her:

1. Drift
2. Varmt vand
3. Udbrænding
4. Opfyldning
5. Kedelrens
6. Brænderrens
7. Optænding

1. Drift
Denne kommer jeg meget dybere ind i senere. Men kort fortalt der laves varme til huset. Kedlen regulere efter setpunkt med en ren P regulator. Denne regulator har jeg ikke kunne finde i nogen menuer kan umiddelbart ikke ændres. Setpunktet er normalt 70 grader. Dette er på kedel kredsen. Varmekredsen reguleres efter udetemperaturen. PID regulering. Kan ændres via service koden. Fremløbstemperaturen korrigeres efter inde temperatur. P led du selv kan sætte.

2. Varmt Vand
Hvis der varmt vand prioriteres så lukkes der ned for varmekredsen og op for varmtvands kredsen. Hvis der køres uden varmt vands prioritering bibeholdes varmtvandkredsen i regulering, og der åbnes samtidig for varmvands beholderen. Når der produceres varmt vand tillades der højere røggastemperatur. Standart er et tillæg på 20 grader. Man kan også sætte max last under varmt vands produktion. Dette med service koden.
Varmt vands cyklusen startes og sluttes ved min og max temperatur for VVB. Jeg har pt. sat 45 grader og 58 grader som start og stop (min/max) temperature. Jeg har ikke prioritering til.
Jeg har sat start og stop ret snævert, dette er fordi fyret alligevel kører hele tiden om vinteren. Om sommeren har jeg lavere min.

3. Udbrænding
Når kedlen skal stoppes af. Kedlen stoppes når dagtanken skal fyldes med piller, kedelrens eller brænderrens.
Pille sneglen stoppes af og bålet brændes ud. Jeg formoder at den kigger på ilt %. For at vurdere om bålet er udbrændt.

4. Opfyldning
Man kan sætte fyret til at hente piller ind fra magasinet på bestemte tidspunkter. Jeg henter ind kl 08.00 og kl. 20.00. Manualen foreskriver 3 gange dagligt, men for at undgå et stop har jeg reduceret det til 2 gange. Derudover overvåges pillesneglens aktivitet. Hvis denne har kørt "15.000 enheder" så stopper fyret og laver en opfyldning. Jeg har hævet dette til 19.000 For at kunne komme ned på 2 stop i døgnet. Den kører ikke dagtanken tom.
Opfyldningen sker ved at der suges piller op i en cyklon der derefter åbner når suget stopper. Dette gentages til dagtanken er fyldt. (Der sidder en føler i dagtanken) Med service koden kan man ændre suge tid og max antal sug. Jeg har 12s. sugetid og max 25 sug.
Hvis man overskrider de 25 sug og der stadig ikke er fyldt dagtank, så meldes der magasin tomt, og fyret stopper.

5. Kedelrens
Den automatiske kedelrens kører når fyret er slukket for opfyldninge af piller. Det sker ved en spiral løftes op og slippes igen så den skraber siderne på røgrøret. Rensen er meget effektiv. Rensen kører i ca. 5minutter. Med et løft ca hver ½ minut.

6. Brænderrens.
Risten i essen køres til side. Derved falder asken ned i askeskuffen. asken fra kedelrens falder også med ned denne vej. Risten køres stille og roligt tilside og tilbage igen. Er den forhindret meldes der askeskuffe fuld.

7. Optænding
Optændings proceduren er således:
1. Forfyldning. Pillesneglen kører uafbrudt i 30 sekunder
2. Tænding. Varmluftblæser sender meget varmt luft op igennem de piller der ligger i essen.
3. Ild. Under tænding kigger styringen på ilt procenten. Når bålet tændes falder iltprocenten hurtigt. Ca. 15 sekunder efter bålet er tændt, slukker varmluftblæseren.
Lige før der kommer ild:
IMG_1692.JPG
Tænding. Ganske kort tid før der er ild
Bålet kun få sekunder gammelt:
IMG_1693.JPG
bålet kun få sekunder efter tænding.
--
Mvh Tommy Fer
Biotech Top Light

Brugeravatar
Lau
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 794
Tilmeldt: 16 sep 2007 16:39
Mit fyr: MGM Junior
Areal: 135 rimelig iso.
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6621
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Vejen (",)
Givet likes: 23 gange
Modtaget likes: 14 gange

Re: Teknisk beskrivelse af Biotech Top Light

Indlæg af Lau » 05 dec 2010 21:35

Gode billeder! Kan du lokkes til at tage et billede ned i brænderhovedet, så vi kan se hvordan det er udformet? Renser du nogensinde brænderhovedet??


Brugeravatar
Fer
Supporter
Supporter
Indlæg: 1019
Tilmeldt: 25 maj 2010 21:22
Mit fyr: Biotech Top Light
Areal: 237 + 25
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4684
Årligt forbrug: Forventet 8 tons.
Geografisk sted: Nr. Tvede
Modtaget likes: 1 gang

Re: Teknisk beskrivelse af Biotech Top Light

Indlæg af Fer » 05 dec 2010 21:47

Der er lidt småt med plads, eksternblitz er ihvertfald ikke muligt :) Men næste gang jeg kommer der ind skal jeg nok forsøge at tage et billede. Må låne konens kamera.

Her er det bedste billede jeg har pt. Du kan lige skimte sekundærluftdyserne.

Jeg rensede alle sekundærluftdyser og primærluftdyser (risten) i sidste weekend, eller rettere jeg forsøgte men alle var helt rene.

Måske har der været service på fyret sidste vinter, men jeg ved det ikke. Fik det som sagt i sommers.

De uforbrændte piller er nogen den laver når fyret er helt rent, efter lidt tid ligger der sig aske som gør at de piller den smider forbi essen falder ned igen :)
IMG_1703.JPG
--
Mvh Tommy Fer
Biotech Top Light

Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Teknisk beskrivelse af Biotech Top Light

Indlæg af Ulrik » 05 dec 2010 22:59

Rigtig godt initiativ :)
MvH Ulrik©

Brugeravatar
Fer
Supporter
Supporter
Indlæg: 1019
Tilmeldt: 25 maj 2010 21:22
Mit fyr: Biotech Top Light
Areal: 237 + 25
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4684
Årligt forbrug: Forventet 8 tons.
Geografisk sted: Nr. Tvede
Modtaget likes: 1 gang

Re: Teknisk beskrivelse af Biotech Top Light

Indlæg af Fer » 06 jan 2011 21:19

Så er det tid til næste del af føljetonen.

Lidt uddybning af punkt 4. Opfyldning (Advarsel jeg gentager mig, men er gået lidt mere i detaljer.)

Beskrivelse af anlægget:

Jeg har en 600liters plastic container stående ca 1½ meter væk i et andet rum. (Løsningen valgt af tidligere ejer af huset) Dette er ikke optimalt da jeg kun kan udnytte ca. 250 kilo ud af de knap 400 kg før jeg skal ud og skrabe sider ned. Jeg bygger nyt skur til foråret, til pille opbevaring og ny hjemmebygget silo på omkring 1,5 tons. (Jeg vil gerne køre med bigbags)
I bunden af min container sidder der sådan en her
sug.jpg
sug.jpg (4.48 KiB) Vist 4306 gange
Den suger på den nederste åbning og blæser på den øverste. Det er luft flowet der flytter pillerne, derfor retuneres sugeluften lige over sugeåbningen.

Dagtanken på fyret er på ca 30 kg. I bunden af dagtanken sidder doseringssneglen. I toppen sidder "cyklonen" der piller træpillerne ud af luftstrømmen. Systemet ser sådan her ud:
cyklon.jpg
Systemet fungere således:

Automatikken henter piller på forudbestemte tider. Eller når sneglen har kørt et antal cyklusser. (Jeg er ikke sikker på hvordan dette tal er skruet sammen, mit stod på 15.000, nu står det på 19.000 og den kan ikke tømme dagtanken.) Mit fyr henter piller kl 08.00 om morgenen og kl 20.00 om aftenen. Jeg oplevede at den på kolde dage hentede piller i utide med tallet sat på 15.000.

Selve hente proceduren er meget simpel.
1.Suge tid.
2. Pause tid.

1. Suge tid
Der suges i en prædefineret tid, først lukkes klappen som der ses på billedet derefter kommer pillerne og fylder cyklonen.
2. Pause tid
Nu stoppes suge motoren således at vakuummet der holder klappen lukket forsvinder. Pillerne falder ned i dagtanken. (der lyder en sød træpille raslen mod låget på cyklonen)

Denne cyklus gentages indtil der står så mange træpiller i dagtanken af cyklonspjældet ikke kan lukke. (der sidder en induktiv aftaster der melder tilbage) hvis dette sker 2 gange i træk konkludere styringen at beholderen er fuld.

Indstillingsmuligheder:
1. Suge tid - Jeg har 12 sekunder, så er min cyklon fyldt. (ved 13 sekunder kan jeg høre at cyklonen bliver overfyldt og turbinen tager flere omdrejninger, eller staller. (Lige som når man holder hånden for støvsugeren)
2. Pause tid - Jeg har 4 sekunder, så når min cyklon at tømmes helt, med en lille margen.
3. Max antal cyklusser - Jeg har 24. hvis den ikke når fuld melding inden 24 cyklusser, så melder den at pillebeholderen er tom, og stopper fyret.

Jeg formoder når mit pillelager kommer 6 meter væk istedet for 1½, så skal jeg nok sætte min suge tid op.
--
Mvh Tommy Fer
Biotech Top Light

KBR2950
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 2
Tilmeldt: 28 jul 2019 19:12

Re: Teknisk beskrivelse af Biotech Top Light

Indlæg af KBR2950 » 29 jul 2019 17:23

Hej.
Er der en der kan huske service koden.
H


Besvar