Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

pillebrænder på eksisterende kedel

Hvis du ikke ved hvor du skal stille dit spørgsmål, er du velkommen til at gøre det her
Besvar
kasae86
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 42
Tilmeldt: 21 nov 2009 09:56
Mit fyr: viadrus u22 m. multi 22
Areal: 150
Brændsel: piller silva 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 4920
Dagligt forbrug: ??
Årligt forbrug: ??
Givet likes: 1 gang

pillebrænder på eksisterende kedel

Indlæg af kasae86 » 26 okt 2010 23:25

Som overskriften siger vil jeg gerne montere en pillebrænder på min nuværende kedel.(unical shg20)
men kan dette lade sig gøre??? både rent praktisk og også iflg. dansk lovgivning???
På forhånd tak
kasper

min er som den på billedet til højre.
http://www.unical.de/
Kasper Sørensen
Viadrus U22 med Multi 22


01jb
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 39
Tilmeldt: 21 okt 2009 12:01
Mit fyr: Vølund PB 20
Areal: 287
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Dagligt forbrug: 50-70
Årligt forbrug: ca. 10-12 ton
Geografisk sted: Holbæk

Re: pillebrænder på eksisterende kedel

Indlæg af 01jb » 27 okt 2010 14:06

Hej Kasper

Du skal nok lige have 2-3 forskellige eksperter til at tjekke din kedel og give et tilbud for montering.

Jeg har lige skiftet min stoker brænder ud med en pillebrænder og har fastholdt min gamle kedel.

Havde en forhandler/montør ude som klart afviste at kedel kunne bruges. :cry:

Som gammel jyde har jeg lært at spørge mere end EN, så da nr. 2 fortalte der absolut ikke var nogen grund til at skifte og han i øvrigt ville garantere for drift INCL. bestående kedel. :great:

Har en god bekendt, og lokkede lige med lidt god kaffe. Han kom så og tjekkede anlæg incl. kedel og kom til samme resultat som nr. 2, nemlig at kedel var i fin fin form, og ikke skulle skiftes. (Den gode bekendt er pensionist og solgte/monterede træpilleanlæg).

Købte ny pillebrænder med montering af nr. 2

Det er hermed ikke sagt du i alle forhold kan bruge en brugt kedel, meeeeeeeeeeen spørg dig for, det er dine penge.

Jønne

kasae86
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 42
Tilmeldt: 21 nov 2009 09:56
Mit fyr: viadrus u22 m. multi 22
Areal: 150
Brændsel: piller silva 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 4920
Dagligt forbrug: ??
Årligt forbrug: ??
Givet likes: 1 gang

Re: pillebrænder på eksisterende kedel

Indlæg af kasae86 » 27 okt 2010 21:17

min kedel er i meget fin form og er ca 8 år. mht montagen er dette ikke noget problem da jeg selv er maskinarbejder.
min helt store tvivl er om kedlen overhovedet egner sig til pillebrænder.
lige over den nederste låge er kedlen delt og der er en smal sprække midt i denne opdeling.
man laver et bål nede oven på opdelingen og når det så er blevet til et glødelag fylder man det øverste op med brænde.
så lukkes et spjæld så røgen skal ned gennem glødelaget for at kunne komme ud i skorstenen. når spjæld lukkes aktiveres en blæser som blæser alle røggasserne ned gennem glødelaget og dette giver en enormt fin og fuldstændig forbrænding.
Kasper
Kasper Sørensen
Viadrus U22 med Multi 22

01jb
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 39
Tilmeldt: 21 okt 2009 12:01
Mit fyr: Vølund PB 20
Areal: 287
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Dagligt forbrug: 50-70
Årligt forbrug: ca. 10-12 ton
Geografisk sted: Holbæk

Re: pillebrænder på eksisterende kedel

Indlæg af 01jb » 28 okt 2010 10:56

Hej Kasper

Beklager, men det er på ingen måde en af mine spidskompetancer når du fortæller om din kedel :oops:

Så udover du kan afvente og se om der er nogen her på forum'et der er vidende om teknik og regler, så kan du ty til en montør / fabrikant der kan hælpe med korrekte råd.

Jønne

Æblebjerg
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 303
Tilmeldt: 06 nov 2007 07:24
Mit fyr: Scotte 4.13/Opop + Lukket pejs
Areal: 250m2+kælder og loft
Brændsel: Piller + Brænde
Dagligt forbrug: Gn.snit Jan: 27,6 kg
Årligt forbrug: Ca. 6 t
Geografisk sted: Sydals
Modtaget likes: 2 gange

Re: pillebrænder på eksisterende kedel

Indlæg af Æblebjerg » 28 okt 2010 17:11

Hej Kasper

I følge lovgivningen skal keddel og brænder være godkendt til at køre sammen. Du skal således undersøge om din keddel er godkent, og hvis den er, skal du finde ud af, hvilke brændere den er godkent til. Umiddelbart tvivler jeg, men du kan eventuelt forhøre dig hos keddelproducenten.

Et andet godt råd er at tage din skorstensfejer med på råd, da det er ham der skal godkende anlæget. Reglerne bliver fortolket meget forskelligt af de forskellige skorstensfejere!!

Jønne: Er din keddel og brænder godkent sammen, eller gik din skorstensfejer ikke så højt op i det?

Min skorstensfejer forlanget at set godkendelsesattest for samler anlæg inden han ville godkende.
----------------------------------------

Venlig hilsen
Jens

En glad Scotte-ejer


01jb
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 39
Tilmeldt: 21 okt 2009 12:01
Mit fyr: Vølund PB 20
Areal: 287
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Dagligt forbrug: 50-70
Årligt forbrug: ca. 10-12 ton
Geografisk sted: Holbæk

Re: pillebrænder på eksisterende kedel

Indlæg af 01jb » 28 okt 2010 18:14

Hej Jens

Øhhh fisk. :?:

Jeg spurgte 2 autoriserede firmaer (+ en god bekendt med certifikat) og ingen af dem nævnte noget om særlig godkendelse samlet, udover at kedel ER godkendt og brænder ER godkendt. :!:

HVIS jeg har fået monteret et anlæg der ikke opfylder lovkrav så har vvs firma/montør et problem, nemlig professions(rådgivnings) ansvar, og hermed følgende erstatningsansvar, og penge er ikke betalt endnu (gammel Jyde) new5

Jønne

maa
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 10
Tilmeldt: 28 jun 2008 20:12
Mit fyr: BB14
Areal: 186
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 8766
Geografisk sted: Nørre Snede
Kontakt:

Re: pillebrænder på eksisterende kedel

Indlæg af maa » 30 okt 2010 16:32

Hej.
hvis du kigger i faq ved miljøstyrelsen under brændeovne og kedler, så mener jeg at der står at du gerne må montere en godkendt brænderenhed på et eksisterende kedelanlæg, dog skal montagen foretages brandsikkerhedsmæssigt korrekt, hvilket kun skorstensfejer kan godkende..
du skal være opmærksom på at selve brænderenheden skal være godkendt som en seperat enhed, og ikke som i langt de fleste tilfælde som en enhed. dvs bb14 kedel og brænder er godkendt sammen, og ikke som individuelle enheder.
Må en brænder der lever op til bekendtgørelsens krav, eftermonteres på en eksisterende kedel, der ikke er
testet?
nedenstående er udskrift fra miljøstyrelsens hjemmeside -
Må en brænder der lever op til bekendtgørelsens krav, eftermonteres på en eksisterende kedel, der ikke er
testet?
Ja, det må den gerne, såfremt den eksisterende kedel i forvejen er lovligt tilsluttet og såfremt installationen
med den nye brænder er forbrændingsteknisk og sikkerhedsmæssigt i orden og kan godkendes af skorstensfejeren

- Håber det gav svar på spørgsmålet.
men et godt råd er altid at tage skorstensfejeren med på råd, det er jo dem der i sidste ende bestemmer om montagen er korrekt lavet.
Nørhoved Biohandel og Stokerservice
v. Martin Andreasen
www.norhovedbio.dk
norhovedbio@gmail.com

01jb
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 39
Tilmeldt: 21 okt 2009 12:01
Mit fyr: Vølund PB 20
Areal: 287
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Dagligt forbrug: 50-70
Årligt forbrug: ca. 10-12 ton
Geografisk sted: Holbæk

Re: pillebrænder på eksisterende kedel

Indlæg af 01jb » 30 okt 2010 19:01

Hej Martin

SUPER svar new24 og det samme som jeg fik hos 2 forhandlere da jeg spurgte her i fredags (just in case :? )

Både min kedel OG min nye brænder ER godkendte og der er certifikat til "Fejer" når han kommer næste gang.

Det er rigtigt rart der er nogle velfunderede og erfarne her på forummet der kan give gode råd og hjælp :great:

Hilsen

Jønne

kasae86
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 42
Tilmeldt: 21 nov 2009 09:56
Mit fyr: viadrus u22 m. multi 22
Areal: 150
Brændsel: piller silva 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 4920
Dagligt forbrug: ??
Årligt forbrug: ??
Givet likes: 1 gang

Re: pillebrænder på eksisterende kedel

Indlæg af kasae86 » 30 okt 2010 23:51

Hej igen.... mange tak for de gode svar allesammen.
jeg vil gøre brug af martins svar.
Kasper Sørensen
Viadrus U22 med Multi 22


Besvar