Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Baxi Eurofire

Hvis du ikke ved hvor du skal stille dit spørgsmål, er du velkommen til at gøre det her
Besvar
majbøl
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 10 sep 2010 15:03
Mit fyr: vtp-25 (skrammel)
Areal: 175
Brændsel: piller
Årligt forbrug: 10-11

Baxi Eurofire

Indlæg af majbøl » 10 sep 2010 15:13

nogen der har kendskab til denne brænder ? eller én der vil vise den frem ?
http://www.baxi.se/visa_produkt.asp?pro ... odukttyp=3

Jeg søger en pillebrænder som har plc styring og som IKKE har nogen intern snegl.


Brugeravatar
thoken
Supporter
Supporter
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 21 nov 2007 10:21
Mit fyr: scotte/dor 10 kw
Areal: 140 m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5500
Årligt forbrug: 3,5 t
Geografisk sted: Fyn
Givet likes: 98 gange
Modtaget likes: 46 gange

Re: Baxi Eurofire

Indlæg af thoken » 10 sep 2010 20:32

Hej!
Hvorfor ønsker du den ikke har intern snegl?
Jeg har haft begge typer pillebrændere(tb-mini, uden intern snegl og nu en scotte med intern snegl).
Jeg mener helt klart at den interne snegl giver en meget mere jævn forbrænding især ved lavlast.

mvh thoken
Domptør for en scotte! Tidligere tb mini- kriger!
Scotte 10 kw,V7 styring, keramisk eltænder fra q-Pro, kompressorrens, vvb-prioritering (Metro 110l), trækstabilisator, alpha pro pumpe.
Solcelleanlæg: 5,85 kw, med 2x3kw KLNE invertere.
http://stokercloud.dk/dev/thoken.html

majbøl
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 10 sep 2010 15:03
Mit fyr: vtp-25 (skrammel)
Areal: 175
Brændsel: piller
Årligt forbrug: 10-11

Re: Baxi Eurofire

Indlæg af majbøl » 11 sep 2010 09:06

Hej ...
Af hensyn til holdbarhed. jo færre motorer og bevægelig dele jo bedre :-)
jeg har også kig på en scotte, men synes der er for mange omkostninger på det. Jeg forventer at den pillebrænder jeg nu ender med at købe, at den holder de første 5 år uden nogen omkostninger.
Jeg har kig på de svenske modeller, pga pris ( kurs ) og de har mere erfaring.
Er du ellers tilfreds med din scotte ? hvordan med pilleforbruget fra TB mini til scotten ?

mvh
Majbøl

Brugeravatar
thoken
Supporter
Supporter
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 21 nov 2007 10:21
Mit fyr: scotte/dor 10 kw
Areal: 140 m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5500
Årligt forbrug: 3,5 t
Geografisk sted: Fyn
Givet likes: 98 gange
Modtaget likes: 46 gange

Re: Baxi Eurofire

Indlæg af thoken » 11 sep 2010 14:21

Hej!
Jeg er ikke helt enig med dig ang. "jo færre dele jo mindre der kan gå i stykker". Selvfølgelig er der noget sandhed i det, men vi tænder jo heller ikke bare bål på stuegulvet for at undgå at nogle mekaniske dele skal gå i stykker, vel :lol:
Jeg er meget glad for min scotte, og forbruget er 40-50% lavere end det var på min tb-mini! Men det skyldes bl.a. at det er en anden kedel jeg har nu!
Ang. reservedele, så er scotten meget billig i drift, det var tb-mini absolut ikke. Så belært af erfaringen fra min tb-mini, har jeg købt en masse reservedele til min scotte! Jeg har bare ikke haft brug for nogen endnu :wink:
Men jeg synes du skal tage rundt og se på nogle forskellige brændere.
Med hensyn til den interne snegl, så forestil dig en brænder som tb-mini, multi 22 mfl.uden intern snegl, når de kører på meget lav ydelse, så er bålet meget lille og når så den eksterne snegl "fodrer" en klump piller der kommer med fuld fart gennem faldskakten, og hamrer ned i det lille bål, så er det ligefør bålet går ud(det bliver "smadret")
Hvis du derimod forestiller dig en brænder med intern snegl,når den kører i lav ydelse med et lille bitte bål, ja så skubber den interne snegl en lille præcis mængde piller forsigtigt ind i siden af bålet, det er jo slet ikke så voldsomt som når de kommer dryssende ned fra oven, vel. Dette er også grunden til at bl.a. scotten og andre med intern snegl kan køre med meget lav ydelse i forhold til brændere uden intern snegl.
Du skal være velkommen i mit fyrrum!

held og lykke med valget!

Mvh thoken
Last edited by 1 on thoken; edited 11 times in total
Domptør for en scotte! Tidligere tb mini- kriger!
Scotte 10 kw,V7 styring, keramisk eltænder fra q-Pro, kompressorrens, vvb-prioritering (Metro 110l), trækstabilisator, alpha pro pumpe.
Solcelleanlæg: 5,85 kw, med 2x3kw KLNE invertere.
http://stokercloud.dk/dev/thoken.html

majbøl
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 10 sep 2010 15:03
Mit fyr: vtp-25 (skrammel)
Areal: 175
Brændsel: piller
Årligt forbrug: 10-11

Re: Baxi Eurofire

Indlæg af majbøl » 11 sep 2010 14:42

hej igen...
Det er jo lige sådanne erfaringer/oplysninger jeg kan bruge :-)
Hvor gl er din scotte nu ? og ingen bøvl overhovedet ??


Brugeravatar
thoken
Supporter
Supporter
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 21 nov 2007 10:21
Mit fyr: scotte/dor 10 kw
Areal: 140 m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5500
Årligt forbrug: 3,5 t
Geografisk sted: Fyn
Givet likes: 98 gange
Modtaget likes: 46 gange

Re: Baxi Eurofire

Indlæg af thoken » 11 sep 2010 16:08

Hej!
Min scotte er vel 4-5 år gammel nu. Ja, det har bare kørt!
Jeg mener jeg har brugt 1 eltænder og 1 fotoføler(ser om der er ild). Det er vel cirka 250-300kr totalt, det må da siges at være rimeligt? Husk hvad et eftersyn på et oliefyr koster! Men jeg er måske også lidt farvet af at jeg synes det er sjovt og spændende at optimere og ændre lidt på mit anlæg. Og så er jeg smed og kan jo rode meget med det selv!
Men man skal gide at rode med det og sætte sig lidt ind i tingene, hvis man bare er til "oliefyr"(læs: ingen arbejdsindsats, kører bare), og ikke gider andet, ja så er det nok ikke biobrændsel man skal lege med!
Det bedste råd jeg kan give dig er at tage rundt og se nogle anlæg hos brugerne, og høre om deres råd og erfaring.
Og så vil jeg jo lidt mene at du bør købe en brænder hvor det er nemt at få reservedele, og det er det jo med en nbe brænder(scotte, woody,boink) da de er dansk produceret.

mvh thoken
Domptør for en scotte! Tidligere tb mini- kriger!
Scotte 10 kw,V7 styring, keramisk eltænder fra q-Pro, kompressorrens, vvb-prioritering (Metro 110l), trækstabilisator, alpha pro pumpe.
Solcelleanlæg: 5,85 kw, med 2x3kw KLNE invertere.
http://stokercloud.dk/dev/thoken.html


Besvar