Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hjælp med at få fyret igang...

Hvis du ikke ved hvor du skal stille dit spørgsmål, er du velkommen til at gøre det her
3pac
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 18
Tilmeldt: 26 jan 2009 06:33
Mit fyr: varmebaronen model joker og viking bio
Areal: 175
Brændsel: 8mm Neova
Årligt forbrug: 6,6
Geografisk sted: Skåne, Sverige

Re: Hjælp med at få fyret igang...

Indlæg af 3pac » 26 jan 2009 11:01

Der er sådan set også en del smuld, nå jeg tag propen væk... ikke nå jeg fylder piller på så det bliver nok lavet et sted i sneglen, jeg har aldrig haft problemer med smuld... rapsolie siger du, hvordan tilsætte du det? hælder du det bare ned i siloen så det står i bunden ved sneglen eller? og hvor meget bruger du?

Er det en ide selvom der ikke er smuld med i pilleren?


epo
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 255
Tilmeldt: 29 jun 2008 22:12
Mit fyr: Scotte 16 kW + OPOP H418
Areal: 239
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9280
Dagligt forbrug: 34kg Nov/Dec i snit
Årligt forbrug: 9 paller

Re: Hjælp med at få fyret igang...

Indlæg af epo » 26 jan 2009 13:31

3pac skrev:Der er sådan set også en del smuld, nå jeg tag propen væk... ikke nå jeg fylder piller på så det bliver nok lavet et sted i sneglen, jeg har aldrig haft problemer med smuld... rapsolie siger du, hvordan tilsætte du det? hælder du det bare ned i siloen så det står i bunden ved sneglen eller? og hvor meget bruger du?

Er det en ide selvom der ikke er smuld med i pilleren?
Prøv med en god sjat (½L) fordelt ned i bunden af siloen, når den er næsten tom. Og så resten af bøtten ud over resten af pillerne... Nogle har betænkeligheder omkring selvantændelse, når man blander olie i pillerne, så tænk lidt over hvilken olie du bruger (brug ikke linolie naturligvis) og sørg for at have låg på magasinet, så burde der ikke være problemer. (Har aldrig hørt om at det er selvantændt nogen steder, men det er vel en teoretisk mulighed?!)

Smuldet "opstår" efter min overbevisning ud fra den smule smuld, som allerede er mellem pillerne når du hælder dem på. Efterhånden som pillerne triller ned i sneglen bliver meget af smuldet hængende på siderne af siloen, så forholdet mellem piller og smuld stiger med tiden. Samtidig har sneglen svært ved at transportere smuldet dvs. når pillerne bliver skubbet bliver smuldet siddende i snegle røret. Efter et stykke tid, typisk når siloen er ved at være tom, bliver smuld koncentrationen for høj.

Prøv at søge efter rapsolie i forumet...

Jeg har lavet en lille rapsolie-dispenser, men bruger den ikke for tiden, da der ikke er problemer med smuld med mine nuværende piller.

Der er også andre, som filtrerer smuld væk ved at bore en masse små huller i snegle røret, som smuldet kan falde ud af og falde ned i en pose/spand på en eller anden kreativ måde...

T-race
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 176
Tilmeldt: 08 okt 2008 07:37
Mit fyr: Woody brænder på opopkedel
Areal: 120m2
Brændsel: barklinek
Fremviser gerne i postnummer: 5580
Geografisk sted: Nørre Aaby. Fyn

Re: Hjælp med at få fyret igang...

Indlæg af T-race » 26 jan 2009 13:54

Jeg ville nok tømme silo og snegl og rense ordentlig igennem for smuld kager og så der efter tænke på rapsolie eller huller i røret.

3pac
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 18
Tilmeldt: 26 jan 2009 06:33
Mit fyr: varmebaronen model joker og viking bio
Areal: 175
Brændsel: 8mm Neova
Årligt forbrug: 6,6
Geografisk sted: Skåne, Sverige

Re: Hjælp med at få fyret igang...

Indlæg af 3pac » 27 jan 2009 07:01

Så er fyret renset endnu en gang, så der er ikke meget aske tilbage, der er også renset røgrør, siloen har været tømt og renset fra smuld, sneglen skilt i man dele og renset, motoren sat godt fast så den ikke vider sig løst, så har jeg hævet sneglen 5 cm mere for at se om det hjælper, fyret har siden jeg fik renset det ordenligt kørt siden i går kl 18.00 og til nu :D kedlen er oppe på ca 70grader og der er et sted mellem 100-150grader røg... så lige nu er der varmet vand, radiatoren giver ikke så meget varme endnu, men er gået fra 10grader indenfor til 15,5...

Brugeravatar
Tass
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 512
Tilmeldt: 29 jul 2007 15:56
Mit fyr: Benekov R15
Areal: 220 + 2x60 VVB
Brændsel: Piller/korn
Dagligt forbrug: 30 kg
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: NV/Sjælland

Re: Hjælp med at få fyret igang...

Indlæg af Tass » 27 jan 2009 07:13

Lyder alligevel som om fyret har trængt til at blive renset siden røg temp nu er faldet så meget ;)
Men rart at høre de mange gode råd måske har hjulpet...
The test of democracy is freedom of criticism. ~David Ben-Gurion
We cannot have that relationship if we only dictate or threaten and condemn those who disagree. ~Zbigniew Brzezinski


3pac
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 18
Tilmeldt: 26 jan 2009 06:33
Mit fyr: varmebaronen model joker og viking bio
Areal: 175
Brændsel: 8mm Neova
Årligt forbrug: 6,6
Geografisk sted: Skåne, Sverige

Re: Hjælp med at få fyret igang...

Indlæg af 3pac » 27 jan 2009 07:15

jeg ved så ikke hvor jeg skal rense mere... jeg syntes jeg har været alt igemmen...

Brugeravatar
Tass
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 512
Tilmeldt: 29 jul 2007 15:56
Mit fyr: Benekov R15
Areal: 220 + 2x60 VVB
Brændsel: Piller/korn
Dagligt forbrug: 30 kg
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: NV/Sjælland

Re: Hjælp med at få fyret igang...

Indlæg af Tass » 27 jan 2009 07:21

Tror nu ikke du behøver at rense mere end du har gjort nu.
Min kommentar var i forhold til at du gik fra en røg temp der hed 150-200 -> 100-150
Det lyder mere rigtig. Da kedel temp samtidig er røget op er den sænkning af røgtemp faktisk endnu højere :)
Så du må alligevel have fået fjerne noget skidt igår som har hjulpet.
The test of democracy is freedom of criticism. ~David Ben-Gurion
We cannot have that relationship if we only dictate or threaten and condemn those who disagree. ~Zbigniew Brzezinski

3pac
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 18
Tilmeldt: 26 jan 2009 06:33
Mit fyr: varmebaronen model joker og viking bio
Areal: 175
Brændsel: 8mm Neova
Årligt forbrug: 6,6
Geografisk sted: Skåne, Sverige

Re: Hjælp med at få fyret igang...

Indlæg af 3pac » 27 jan 2009 07:27

så nu håber jeg bare at det holder og at jeg kan få det indstillet så der kan komme over 18 grader som der var sidste år der er et stykke vej fra 15 til 20

Brugeravatar
Tass
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 512
Tilmeldt: 29 jul 2007 15:56
Mit fyr: Benekov R15
Areal: 220 + 2x60 VVB
Brændsel: Piller/korn
Dagligt forbrug: 30 kg
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: NV/Sjælland

Re: Hjælp med at få fyret igang...

Indlæg af Tass » 27 jan 2009 07:36

Hvis kedel temp er oppe på 70 grader er det så ikke bare et spørgsmål om at sætte flowet til radiatorerne lidt op?
Er din fremløbstemp til radiatorerne også 70 grader?
The test of democracy is freedom of criticism. ~David Ben-Gurion
We cannot have that relationship if we only dictate or threaten and condemn those who disagree. ~Zbigniew Brzezinski

3pac
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 18
Tilmeldt: 26 jan 2009 06:33
Mit fyr: varmebaronen model joker og viking bio
Areal: 175
Brændsel: 8mm Neova
Årligt forbrug: 6,6
Geografisk sted: Skåne, Sverige

Re: Hjælp med at få fyret igang...

Indlæg af 3pac » 27 jan 2009 07:38

Jeg har 70grader på kedelen, også har jeg 50grader på fremløbet.


Besvar