Hjælp vedr. indstilling af træpillefyr?

Hvis du ikke ved hvor du skal stille dit spørgsmål, er du velkommen til at gøre det her
Besvar
cgi
Stoker I
Stoker I
15
Indlæg: 29
Tilmeldt: 09 jan 2009 22:37
Mit fyr: Det er stor og rød.. :)
Areal: 160
Brændsel: 8 mm. Træpiller
Dagligt forbrug: 40 Kg. Lige pt. :0(
Geografisk sted: Løgstør

Hjælp vedr. indstilling af træpillefyr?

Indlæg af cgi »

Hey.

Ville lige høre om nogen herinde har pillefyr?
Fyret har hidtil kørt med korn men er skiftet til træpiller.
Hvordan er jeres instillet? Er spicelt intt i 2 ting, nemlig tiden mellem indførsel af piller og tiden sneglen så kører.
Håber at høre fra jer, det er ved at blive dyrt...
Forresten jeg aner ikke noget om styrring og type, tror det er noget hjemmebyg.
Og derfor kan jeg heller ikke styre luftmængden. ( ud over det der håndtag bagpå til træk????? )
billigvvs.dk
Var lige ved at lede efter navn på fyret osv, desværre uden resultat. Der var et klistermærker fra billigvvs.dk men fyrer er ikke på hjemmesiden mere.

Er nu sat ned på 1 sek./ 22 sek.. men nu er temp. faldet 45 grader. dvs. til 40 grader :|

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
16
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Har takket: 334 gange
Blevet takket: 333 gange

Re: Hjælp vedr. indstilling af træpillefyr?

Indlæg af MichaelK »

Hej og velkommen til :great:


Ved at surfe lidt rundt på disse sider, vil du opdage at pillerfyr er mange ting.
Derfor må du fortælle lidt om navn, model, KW-størrelse m.v., ellers er det meget
svært at hjælpe dig.

For også at give et billede af fyringsøkonomien, må du gerne oplyse noget om
huset og dit forbrug af piller. Mange af disse oplysninger, kan du så skrive ind
i din profil :great:

Kender du ikke navnet på pillefyret, så smid et par billeder i denne tråd, så kan
vi andre gætte med.



Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain
Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
17
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Hjælp vedr. indstilling af træpillefyr?

Indlæg af Ole S. »

Hej cgi

Ja vi skal bruge nogle flere oplysninger som skrevet ovenfor, dine tider som du har skrevet kan vi ikke anvende til ret meget, da ikke mange styringer kører på denne måde mere.

Her er en fin vejledning til grundindstillingen af din brænder.
http://www.mhes.dk/Indstilling.pdf
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør
cgi
Stoker I
Stoker I
15
Indlæg: 29
Tilmeldt: 09 jan 2009 22:37
Mit fyr: Det er stor og rød.. :)
Areal: 160
Brændsel: 8 mm. Træpiller
Dagligt forbrug: 40 Kg. Lige pt. :0(
Geografisk sted: Løgstør

Re: Hjælp vedr. indstilling af træpillefyr?

Indlæg af cgi »

Hej igen.. :)

Fik opdateret profil en lille smule, efter hvad jeg ved.
Vedr. styreenhed osv. kan jeg ikke sige så meget da jeg tror det er noget hjemmebyg.


2 stk billeder er tilføjet.
fyr.JPG
træk.jpg
cgi
Stoker I
Stoker I
15
Indlæg: 29
Tilmeldt: 09 jan 2009 22:37
Mit fyr: Det er stor og rød.. :)
Areal: 160
Brændsel: 8 mm. Træpiller
Dagligt forbrug: 40 Kg. Lige pt. :0(
Geografisk sted: Løgstør

Re: Hjælp vedr. indstilling af træpillefyr?

Indlæg af cgi »

Hov forresten, hvad skal man bruge det der "træk spjæld" til i det daglige???
Beklager de dumme spørgsmål, men jeg har brugt så meget tid her på siden og andre uden egentlig at få svar.
Vores fyr er efter min overbevisning et fastbrændselsfyr der er lavet om, med et hjemmelavet brænderhoved og en blæser det kører 100% altid.
Har tænkt på om det var nemmere og billigere at købe et nyt brænderhoved til et par tusinde, ( eller et brugt ) her i starten, skal nemlig om nogle år have lavet fyrrum helt up to date med silo osv.
Men håber i kan hjælpe, vi ses..

cgi
Stoker I
Stoker I
15
Indlæg: 29
Tilmeldt: 09 jan 2009 22:37
Mit fyr: Det er stor og rød.. :)
Areal: 160
Brændsel: 8 mm. Træpiller
Dagligt forbrug: 40 Kg. Lige pt. :0(
Geografisk sted: Løgstør

Re: Hjælp vedr. indstilling af træpillefyr?

Indlæg af cgi »

Forresten der kom inden jeg begyndte at rode med fyret meget sod på keddelsiderne, men asken var fin grå.
Det der håndtag bagpå er efter hvad jeg kan se det eneste der kan regulere trækket ved skorstenen..
Jeg har ikke nogen målere, ud over temp. i keddel som efter hvad jeg ved skal lægge på mellem 60 - 80 grader??
HUHHH :)
Jens
Stoker XV
Stoker XV
17
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Har takket: 75 gange
Blevet takket: 60 gange

Re: Hjælp vedr. indstilling af træpillefyr?

Indlæg af Jens »

Hej

1. Start med at rense kedel og brænderhoved, så godt som muligt. Så har du en kendt tilstand at eksperimentere ud fra.

2. Det er meget alm på den type at blæseren kører 100%, regulering af tilført luftmængde gøres ved at justere på åbningen foran blæserhjulet. Kan du evt tage et par nærbilleder af blæseren fra begge sider, så er det nemmere at sige hvordan.

3. Spjældet i røgrøret ville jeg i første omgang lade være helt åben, det er ikke der luften skal reguleres, risikere bare at lave overtryk i kedelrummet, ved at lukke den noget.

4. Fremføring af piller for hvert 20.sek er nok ikke helt ved siden af, et sted mellem 20 og 30 sek er sikkert passende. Ofte med små mængder giver bedre forbrænding end en stor stak med større mellemrum.

5. Snegletiden på 1 sek, det må du eksperimentere med, - for det afhænger helt af snegldiameter, stigning på vindinger og gearingen.
Men det primært snegletiden og spjæld ved blæser du skal justere på, - altså finde kombinationen hvor den yder den nødvendige mængde varme og samtidig brænder rent.
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !
cgi
Stoker I
Stoker I
15
Indlæg: 29
Tilmeldt: 09 jan 2009 22:37
Mit fyr: Det er stor og rød.. :)
Areal: 160
Brændsel: 8 mm. Træpiller
Dagligt forbrug: 40 Kg. Lige pt. :0(
Geografisk sted: Løgstør

Re: Hjælp vedr. indstilling af træpillefyr?

Indlæg af cgi »

Jens skrev:Hej

1. Start med at rense kedel og brænderhoved, så godt som muligt. Så har du en kendt tilstand at eksperimentere ud fra.

2. Det er meget alm på den type at blæseren kører 100%, regulering af tilført luftmængde gøres ved at justere på åbningen foran blæserhjulet. Kan du evt tage et par nærbilleder af blæseren fra begge sider, så er det nemmere at sige hvordan.

3. Spjældet i røgrøret ville jeg i første omgang lade være helt åben, det er ikke der luften skal reguleres, risikere bare at lave overtryk i kedelrummet, ved at lukke den noget.

4. Fremføring af piller for hvert 20.sek er nok ikke helt ved siden af, et sted mellem 20 og 30 sek er sikkert passende. Ofte med små mængder giver bedre forbrænding end en stor stak med større mellemrum.

5. Snegletiden på 1 sek, det må du eksperimentere med, - for det afhænger helt af snegldiameter, stigning på vindinger og gearingen.
Men det primært snegletiden og spjæld ved blæser du skal justere på, - altså finde kombinationen hvor den yder den nødvendige mængde varme og samtidig brænder rent.

Hej.

Nr 1. Så er fyret renset og klar.

Nr 2. Det er nøjagtig sådan det er, det sidder en plade for hvor den suger luft.

Nr. 3 oki.

Nr. 4 Det vil jeg lige prøve..

Nr. 5 oki. icon_cheesygrin.gif

Besvar