Utæt HEF stoker

Hvis du ikke ved hvor du skal stille dit spørgsmål, er du velkommen til at gøre det her
Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
17
Indlæg: 11096
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Har takket: 120 gange
Blevet takket: 141 gange

Re: Utæt HEF stoker

Indlæg af Ulrik »

Hvordan ser asken ud, er der uafbrændte piller i askeskuffen?

Et anlæg der overfodrer specielt under pausefyring kan give grundlag til røggaseksplosioner.
MvH Ulrik©

P.N.
Stoker I
Stoker I
15
Indlæg: 27
Tilmeldt: 17 okt 2008 20:27
Mit fyr: Ecoteck Amalfi
Areal: 200
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 25-35
Årligt forbrug: omkr 5
Geografisk sted: Vestsjælland

Re: Utæt HEF stoker

Indlæg af P.N. »

peterk skrev:Hej HEF-fælle

Jeg har for et par år siden overtaget en ejendom, hvor der er installeret en HEF-stoker. Der var ingen dokumentation, og en søgning på nettet ledte mig ind i en polsk blindgyde, som jeg ikke fattede en bjælde af. Jeg har derfor følt mig lidt alene.. indtil nu, hvor jeg kan se der er en anden HEF-ejer.

Du skriver at din HEF er beregnet til koks. Hvordan er indfødningen af brændes? Min har en silo på siden, og skubber pillerne ind via en snegl i bunden, hvor pillerne "gror" op i en muldvarp-brænder. Er din magen til? Hvor har du købt din HEf-stoker, og har du dokumentation på dansk/engelsk?

Jeg har også haft store problemer med løbesod, og på det sidste (2 måneder) har problemet udvidet sig til røg tilbage gennem sneglen og op i pillesiloen. Det er ganske ubehageligt at komme ud i fyrrummet hvor røgen vælter ud af siloen!! Jeg har prøvet at rense alle røgkanaler grundigt og sikre at der er træk i skorstenen - uden bedring. I går adskilte jeg blæseren og rensede denne og indblæsningskanalen (der var meget løbesod), og i dag var røgproblemet endnu værre.

Jeg er derfor bange for at der er utæthed mellem indblæsningskanalen og pilleindfødningskanalen, som er foret med keramik. Kan denne være slidt igennem?

Hvordan kan denne adskilles, om nødvendigt, eller er der andre løsningsforslag fra forummet?

Jeg håber at få lidt hjælp

Tak for en god hjemmeside.

Peter, Aalestrup
Jeg ved 3 ting det ryger når pillerne ikke bliver brændt ordenligt, min snegl pumper for meget brændsel op. 2 Skorstenen har ikke noget godt træk.
3 på de gode dage hvor vinden står stille brænder mit fyr fint stort set uden at ryge, men når det bliver overskyet og det blæser kraftigt så begynder fyret at ryge

Jeg har blæst ventilatoren ren og nu skal jeg efter de der huller i brænderen om de er stoppet. ellers skulle resten være ok.
Theil
Stoker I
Stoker I
15
Indlæg: 27
Tilmeldt: 23 okt 2008 19:20
Mit fyr: Bio-Teqh 15
Areal: 130
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: 28 Kg
Årligt forbrug: 6 Tons
Geografisk sted: Sjælland

Re: Utæt HEF stoker

Indlæg af Theil »

Det gode solfanger fima AIDT-miljø har i sin tid forhandlet HEF-stokere.
De havde de samme store problemer med røg bagud i magasin.
Løsningen for dem var en ny herd, og en anden styring samt blæser. Firmaet Pavitronic stod for hjælp med styring og blæsere.
Herden ved jeg ikke hvem der lavede.

Herden er lavet til kul, og kul skal ha´ MEGET luft. Når du så brænder træpiller i den sammme herd så bliver forbrændingstrykket alt for stort. Det giver røg bagud. Lidt som at voldsomt overfodre en scotte. Den vil så osse ryge op fra faldskakten.
Dit løbesod kommer så fordi der bliver presset varm røggas forbi friske piller. Derved sker der en delvis pyrolyse af pillerne. Løbesoden er faktisk tjære der bliver udvundet af de friske piller.

Måske det ikke hjælper dig meget at vide disse ting. Men fyret er ganske okay. Det skal bare ombygges til træpiller
glæder mig til foråret kigger frem
Brugeravatar
Bop
Stoker XI
Stoker XI
15
Indlæg: 534
Tilmeldt: 01 okt 2008 19:08
Mit fyr: Woody kedel 24 kw chip 611
Areal: 296
Brændsel: Faurkilde træpiller
Årligt forbrug: kommer an på vejret
Geografisk sted: NV Sjælland

Re: Utæt HEF stoker

Indlæg af Bop »

Ja Theil så må han da vidst spørge dem ad de må vel vide hvor de fik lavet herd henne
Pavitronic den styring kan man sagtens købe.

AIDT eksisterer da ser det ud til.

Muligvis kan man jo også fra producent i Polen bestille herd til træpiller der er nok ingen tvivl om at det er grunden
for hvis man slår Hef op så bliver den også hele tiden sammenkædet med nitro x

Der var da så heldigvis nogen her der ved noget om HEF

Glædelig Jul kan man så godt sige
Theil
Stoker I
Stoker I
15
Indlæg: 27
Tilmeldt: 23 okt 2008 19:20
Mit fyr: Bio-Teqh 15
Areal: 130
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: 28 Kg
Årligt forbrug: 6 Tons
Geografisk sted: Sjælland

Re: Utæt HEF stoker

Indlæg af Theil »

Bop:

Tak for de venlige ord
glæder mig til foråret kigger frem

P.N.
Stoker I
Stoker I
15
Indlæg: 27
Tilmeldt: 17 okt 2008 20:27
Mit fyr: Ecoteck Amalfi
Areal: 200
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 25-35
Årligt forbrug: omkr 5
Geografisk sted: Vestsjælland

Re: Utæt HEF stoker

Indlæg af P.N. »

Theil skrev:Det gode solfanger fima AIDT-miljø har i sin tid forhandlet HEF-stokere.
De havde de samme store problemer med røg bagud i magasin.
Løsningen for dem var en ny herd, og en anden styring samt blæser. Firmaet Pavitronic stod for hjælp med styring og blæsere.
Herden ved jeg ikke hvem der lavede.

Herden er lavet til kul, og kul skal ha´ MEGET luft. Når du så brænder træpiller i den sammme herd så bliver forbrændingstrykket alt for stort. Det giver røg bagud. Lidt som at voldsomt overfodre en scotte. Den vil så osse ryge op fra faldskakten.
Dit løbesod kommer så fordi der bliver presset varm røggas forbi friske piller. Derved sker der en delvis pyrolyse af pillerne. Løbesoden er faktisk tjære der bliver udvundet af de friske piller.

Måske det ikke hjælper dig meget at vide disse ting. Men fyret er ganske okay. Det skal bare ombygges til træpiller
Mit HEF pillefyr er i følge importøren udstyret med en herd der er beregnet til træpiller, den er skålformet og har en masse små huller. Min kan også ryge lidt bagud i gennem pillebeholderen, men det er kun når beholderen er ved at være tom. jeg har aldrig oplevet at den ryger igennem beholderen, tilgengæld ryger den fra selve fyret i varierende mængder. I går fik jeg det råd fra importøren at skrue ned for blæseren og resultatet blev at fyret røg mere end nogensinde og da jeg i dag åbnede for fyret viste det sig at fyret slet ikke ku køre fordi piller lå og hobede sig op lå og røg så fyret ikke ku brænde ordentligt. jeg tror at en ny styring må være et minimum.
Brugeravatar
Bop
Stoker XI
Stoker XI
15
Indlæg: 534
Tilmeldt: 01 okt 2008 19:08
Mit fyr: Woody kedel 24 kw chip 611
Areal: 296
Brændsel: Faurkilde træpiller
Årligt forbrug: kommer an på vejret
Geografisk sted: NV Sjælland

Re: Utæt HEF stoker

Indlæg af Bop »

Hvis jeg var dig så ville jeg for det første ringe og få fejer til at kontrollere skorsten og størrelse.
Så bør du checke om der er et røgspjæl i røgrør på fyr som ikke er åbnet helt.

Og så kontakt Polsk producent og få bekræftet det med herd om den er rigtig eller ej samt pavitronic vedr styring og evt om de kan huske noget vedr blæser.

Fordi dine fyrproblemer er jo præcis det theil har beskrevet

Og man må jo erkende at når man søger på produktet så nævnes den hovedsaligt med nitrox kulpiller

Så mon ikke han har fat i noget der den gode theil du må grave dybere i det .

Hej
P.N.
Stoker I
Stoker I
15
Indlæg: 27
Tilmeldt: 17 okt 2008 20:27
Mit fyr: Ecoteck Amalfi
Areal: 200
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 25-35
Årligt forbrug: omkr 5
Geografisk sted: Vestsjælland

Re: Utæt HEF stoker

Indlæg af P.N. »

P.N. skrev:
Jeg tjekkede min styredel på Gecos hjemmeside og det viste sig at den er lavet til kulbrænding som det er nævnt i oven stående, samme firma sælger en styredel bveregnet til at brænde træpiller.
Brugeravatar
Bop
Stoker XI
Stoker XI
15
Indlæg: 534
Tilmeldt: 01 okt 2008 19:08
Mit fyr: Woody kedel 24 kw chip 611
Areal: 296
Brændsel: Faurkilde træpiller
Årligt forbrug: kommer an på vejret
Geografisk sted: NV Sjælland

Re: Utæt HEF stoker

Indlæg af Bop »

Jo men nu ved jeg så ikke hvilket firma der laver styring men du må så checke hvad der er billigst pavitronic eller det andet.

Men spørg dog pavitronic om de kender noget til de fyr for der må vel være nogen der kan huske noget om det.

De er vældig flinke har talt med dem før .

Håber du smider svarene ind når du får fixet det hvis du gør det altså men så dyr er en pavitronic ihvertfald ikke
Theil
Stoker I
Stoker I
15
Indlæg: 27
Tilmeldt: 23 okt 2008 19:20
Mit fyr: Bio-Teqh 15
Areal: 130
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: 28 Kg
Årligt forbrug: 6 Tons
Geografisk sted: Sjælland

Re: Utæt HEF stoker

Indlæg af Theil »

P.N:

Har du fået snakket med Pavitronic ??
eller er der andre fremskridt med dit problem ??

Kan du ikke se tasterne for røg, så prøv med en emhætte
glæder mig til foråret kigger frem

Besvar