Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Utæt HEF stoker

Hvis du ikke ved hvor du skal stille dit spørgsmål, er du velkommen til at gøre det her
Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Utæt HEF stoker

Indlæg af Troldmand. » 01 dec 2008 21:59

MichaelK skrev:Hej


Det med de 3 år siden sidste besøg, var åbenbart en misforståelse fra min side. Undskyld!
Jeg kunne dog ikke udlede andet, da du skrev 2005 og frygtede et besøg da fyrrummet
aldrig er blevet godkendt. At din skorstensfejer ikke har påtalt det, hver gang han har været
på besøg, det må så stå hen i det uvisse.

Ang. trækstabilisator, så har du misforstået det en lille smule. Klappen søger for at udligne
et for stort træk i skorstenen. Den tillader skorstenen at suge "falsk" luft uden om selve fyret.
Derved påvirkes forbrændingen ikke af et evt. for stort træk i skorstenen. Har du derimod
overtryk i skorstenen, så lukker klappen ganske rigtigt i, men det er altså ikke dens primære
funktion.

At rense skorsten 4 gange om året, vil jeg mene, er lige i overkanten. Antager vi at dine
problemer skyldes for lidt træk i skorstenen, og skorstenen er ren, så kunne det måske
hjælpe at gøre følgende.

1.:
Undersøg om den indvendige diametere på skorstenen har den størrelse fyret kræver.

2.:
Forhøj skorstenen. En for lav skorsten kan ved uheldige vindretninger give problemer.

3.:
Kan skorstenen ikke umiddelbart forhøjes, kunne man montere en røgsuger, der suger
røgen ud af skorstenen.


Mvh.
Et fyr med blæser, kræver forsåvidt slet ikke skorsten, ej heller skorstentræk. Blæseren giver den luft der er nødvendig for korrekt forbrænding, skorstenen er kun til for at vi ikke skal få røgen lige i hovedhøjde.


Theil
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 27
Tilmeldt: 23 okt 2008 19:20
Mit fyr: Bio-Teqh 15
Areal: 130
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: 28 Kg
Årligt forbrug: 6 Tons
Geografisk sted: Sjælland

Re: Utæt HEF stoker

Indlæg af Theil » 01 dec 2008 22:26

Troldmand. skrev: Et fyr med blæser, kræver forsåvidt slet ikke skorsten, ej heller skorstentræk. Blæseren giver den luft der er nødvendig for korrekt forbrænding, skorstenen er kun til for at vi ikke skal få røgen lige i hovedhøjde.
Troldmand nu er du vidst kommet lidt galt ud af fyrrummet. icon_cheesygrin.gif
Der er da nødt til at være en skorsten til at trække røggassen væk fra kedlen.
Det bliver jo ikke trykket ud igennem skorstenen. Det bliver suget væk af trækket der opstår pga de 2 temperaturforskelle på top og bund.
glæder mig til foråret kigger frem

Brugeravatar
Julehund
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2192
Tilmeldt: 12 mar 2007 07:14
Mit fyr: ivt jordvarme m. 300m turboflex slange
Areal: 145
Brændsel: EL
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Dagligt forbrug: 16 kWh I nov.
Geografisk sted: Staby
Kontakt:

Re: Utæt HEF stoker

Indlæg af Julehund » 01 dec 2008 22:28

min stoker kan nu også brænde uden for kedlen!!

nå.. tilbage til emnet! :)

Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Utæt HEF stoker

Indlæg af Troldmand. » 01 dec 2008 22:43

Theil skrev: Troldmand nu er du vidst kommet lidt galt ud af fyrrummet. icon_cheesygrin.gif
Der er da nødt til at være en skorsten til at trække røggassen væk fra kedlen.
Det bliver jo ikke trykket ud igennem skorstenen. Det bliver suget væk af trækket der opstår pga de 2 temperaturforskelle på top og bund.
Jo jo, Men hvad nu hvis jeg siger, blæseren blæser røggassen ud af fyret ???? Et gasfyr har jo ingen skorsten, og hvor for??? Da vi fyrede tyskerkul af uden blæser var en skorstenen nødvendig, her var temperaturforskellen den eneste mulighed for træk til fyret. Men nu, tror det ikke - blæseren klarer det. Der er jo ingen der siger røggasen skal suges ud, den kan vel ligeså godt blive blæst ud????

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: Utæt HEF stoker

Indlæg af MichaelK » 01 dec 2008 22:57

Hej Troldmand


jeg forstår godt hvor du vil hen med din forklaring, men blæseren styre vel også
forbrændingen? Den blæser vel derfor ikke med samme kraft hele tiden, og det
er skorstenen vel ligeglad med? Det er her et korrekt sug i skorstenen er vigtigt
for en god og optimal forbrænding.


Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain


P.N.
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 27
Tilmeldt: 17 okt 2008 20:27
Mit fyr: Ecoteck Amalfi
Areal: 200
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 25-35
Årligt forbrug: omkr 5
Geografisk sted: Vestsjælland

Re: Utæt HEF stoker

Indlæg af P.N. » 01 dec 2008 23:21

Troldmand. skrev: Et fyr med blæser, kræver forsåvidt slet ikke skorsten, ej heller skorstentræk. Blæseren giver den luft der er nødvendig for korrekt forbrænding, skorstenen er kun til for at vi ikke skal få røgen lige i hovedhøjde.
Altså når jeg åbner lågen er fyret fyldt til bristepunktet med røggas der er intet træk der trækker røgen ud uanset hvad niveau blæseren kører på.

Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Utæt HEF stoker

Indlæg af Troldmand. » 01 dec 2008 23:26

Du skal have kigget på den blæser. Er skorstene ok, røgkanaler mm i fyret er rene, er der kun blæseren tilbage. Giv den en god gang med kompressoren - pas på ikke at stikke blæsepistolen ind i vingerne, du skulle jo nødigt ødelægge den....

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: Utæt HEF stoker

Indlæg af MichaelK » 01 dec 2008 23:34

Man sku næsten tro, hvis altså blæseren ikke fejler noget, at der var et røggasspjæld der var lukket.
Men den slags finder man vel kun på skorstene med pejs/brændovn, eller ????


Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

Troldmand.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1945
Tilmeldt: 01 dec 2007 20:27
Givet likes: 132 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Utæt HEF stoker

Indlæg af Troldmand. » 02 dec 2008 08:08

Det bliver jo til lidt af en gætte leg, når ikke man kender installationen Men pyt, det er jo altid spændende at høre hvad problemet var, for selvfølgelig kan fyret brænde.
Kom lige til at tænke på, luften skal jo blæses ind til pillerne, er det nu igennem nogle små huller boret i noget jern, er hullerne måske rustet samme, så der ikke mere er pasage for luften??

Brugeravatar
Bop
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 534
Tilmeldt: 01 okt 2008 19:08
Mit fyr: Woody kedel 24 kw chip 611
Areal: 296
Brændsel: Faurkilde træpiller
Årligt forbrug: kommer an på vejret
Geografisk sted: NV Sjælland

Re: Utæt HEF stoker

Indlæg af Bop » 02 dec 2008 09:19

Det kan vist være mange ting du bør vist få fejer til at hjælpe med at checke skorsten
og evt fagkyndig til at kigge på fyret hvis du ikke selv finder fejlen.

Hvis det evt er røgkanaler der skal renses er det jo ikke voldsomt men altså de ting må du hellere slavisk gå igennem.

Samt evt om der er et røgspjæld eller andet som blokerer træk

Hvad har du på toppen af din skorsten ?

Altså synes du bør få nogen til at kigge på det

Hvis eksempelvis din blæser ikke fungerer optimalt som Troldmand siger så måske

rens hele fyret alt simpelthen og check spjæld ikke står halvt lukket hvis der er et røgspjæld i fyret

Har ikke andre ideer

Som Kim W siger så ville jeg jo også få gjort noget ved det Hvis eksempelvis din skorsten er for lille til fyret
alle du bør checke alt .

Hej


Besvar