Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Vvb ren el eller kombi

Hvis du ikke ved hvor du skal stille dit spørgsmål, er du velkommen til at gøre det her
Hans421976
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 38
Tilmeldt: 18 maj 2019 17:35

Vvb ren el eller kombi

Indlæg af Hans421976 » 05 jun 2023 18:08

Hej

Undskyld hvis mit spørgsmål er lidt malplaceret. Men da min mors oliefyr er defekt, skal hun både have nyt fyr og varmtvandsbeholder, da der var indbygget vvb i det gamle. Men nu er det sådan at hun har en pilleovn indenfor, så hun er ikke helt ude varme pt.

Så har tænkt at få fat på en varmtvandsbeholder til at starte med. Mit spørgsmål er om det giver så stor fordel rent energimæssigt at få en kombi vandvarmer, frem for en ren el.

Der er vel også lidt teknisk bøvl med at koble det til et evt pillefyr og motorventiler der styres osv.

På forhånd tak


Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9832
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Re: Vvb ren el eller kombi

Indlæg af pille bruger » 05 jun 2023 18:55

Hans421976 skrev:
05 jun 2023 18:08
Hej

Undskyld hvis mit spørgsmål er lidt malplaceret. Men da min mors oliefyr er defekt, skal hun både have nyt fyr og varmtvandsbeholder, da der var indbygget vvb i det gamle. Men nu er det sådan at hun har en pilleovn indenfor, så hun er ikke helt ude varme pt.

Så har tænkt at få fat på en varmtvandsbeholder til at starte med. Mit spørgsmål er om det giver så stor fordel rent energimæssigt at få en kombi vandvarmer, frem for en ren el.

Der er vel også lidt teknisk bøvl med at koble det til et evt pillefyr og motorventiler der styres osv.

På forhånd tak
Vælg en kombi.
Så har du mulighed for at vælge den billigste opvarmning senere uden at skulle starte forfra icon_cheesygrin.gif
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Hans421976
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 38
Tilmeldt: 18 maj 2019 17:35

Re: Vvb ren el eller kombi

Indlæg af Hans421976 » 05 jun 2023 20:10

Tak for dit svar.

Jeg er bare ikke så skarp i, hvordan det skal tilkobles. Jeg synes at jeg ser flere metoder. Men hun skal bare have 100-160 l metro vandvarmer.

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Vvb ren el eller kombi

Indlæg af svanggaard » 06 jun 2023 07:44

Jeg endte med en pannex fra vvs-experten. Tror faktisk der stadig er lidt leveringsproblemer på Metro therm - de er i hvert fald stinkende dyre for tiden.

Min VVB er blot "styret" af en FJVR-ventil. Den lukker når returvandet fra VVB's varmesløjfe bliver varm nok. Der er ingen problem i at drive en kombibeholder på ren el, hvis det giver mening. Så du kan sagtens undlade at tilkoble varmesløjfen i første omgang.

Med en kombibeholder skal du være opmærksom på, at der ikke må være cirkulation af centralvarmevand gennem varmesløjfen, når beholderen kører el-drift. I det tilfælde vil den fungere som kølesløjfe og elregningen vil derfor stikke af. I praksis vil de fleste blot holde FJVR ventilen lukket om sommeren, når fyret er slukket.

Hans421976
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 38
Tilmeldt: 18 maj 2019 17:35

Re: Vvb ren el eller kombi

Indlæg af Hans421976 » 06 jun 2023 15:08

Tak det var et meget fint svar. Jeg går med den løsning.


Brugeravatar
Dunas
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 989
Tilmeldt: 15 apr 2010 18:17
Mit fyr: Version 7.0680 BS - 10 og 16 Kw brænder.
Areal: 153
Brændsel: 6 mm træpiller
Årligt forbrug: 4 tons
Givet likes: 53 gange
Modtaget likes: 126 gange

Re: Vvb ren el eller kombi

Indlæg af Dunas » 06 jun 2023 16:16

svanggaard skrev:
06 jun 2023 07:44
Jeg endte med en pannex fra vvs-experten. Tror faktisk der stadig er lidt leveringsproblemer på Metro therm - de er i hvert fald stinkende dyre for tiden.

Min VVB er blot "styret" af en FJVR-ventil. Den lukker når returvandet fra VVB's varmesløjfe bliver varm nok. Der er ingen problem i at drive en kombibeholder på ren el, hvis det giver mening. Så du kan sagtens undlade at tilkoble varmesløjfen i første omgang.

Med en kombibeholder skal du være opmærksom på, at der ikke må være cirkulation af centralvarmevand gennem varmesløjfen, når beholderen kører el-drift. I det tilfælde vil den fungere som kølesløjfe og elregningen vil derfor stikke af. I praksis vil de fleste blot holde FJVR ventilen lukket om sommeren, når fyret er slukket.
Pannex VVB fra vvs eksperten er et ganske fint valg. De virker ligeså godt som Metro eller Vølund, så er det endda til halv pris icon_cheesygrin.gif

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Vvb ren el eller kombi

Indlæg af svanggaard » 06 jun 2023 16:56

Dunas skrev:
06 jun 2023 16:16
Pannex VVB fra vvs eksperten er et ganske fint valg. De virker ligeså godt som Metro eller Vølund, så er det endda til halv pris icon_cheesygrin.gif
Næsten. Jeg udskiftede en Metro med pannex og har fået et lille problem i den sammenhæng.

Historien er, at jeg har egen brøndboring med sandfilter og beluftningsanlæg. En kompressor blæser luft gennem vandet når det pumpes op, hvilket sikrer at Jern og Svovl (FeS/Okker) udfældes i sandfilter. Der fungerer fremragende, men der er mange luftbobler i postevandet. Når vandet opvarmes i VVB frigøres boblerne, og luften samles i toppen af VVB. Jeg havde en luftudskiller monteret i toppen af Metro beholderen som fungerede fint. Jeg flyttede luftudskilleren til pannex beholderen, da den blev monteret. Problemet er, at højeste studs i pannex beholderen ligger lavere end det rør som trækker varmt brugsvand ud. Dvs. at jeg får luft sendt med i det varme brugsvand. Det betyder at mine vandhaner sprutter gevaldigt, når der åbnes for det varme vand.

Der er altså en lille uheldig forskel på de to beholdere i netop mit scenarie. Det bliver aldrig et problem med vandværksvand som er bedre "dampet af".

Hans421976
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 38
Tilmeldt: 18 maj 2019 17:35

Re: Vvb ren el eller kombi

Indlæg af Hans421976 » 06 jun 2023 17:16

svanggaard skrev:
06 jun 2023 07:44
Jeg endte med en pannex fra vvs-experten. Tror faktisk der stadig er lidt leveringsproblemer på Metro therm - de er i hvert fald stinkende dyre for tiden.

Min VVB er blot "styret" af en FJVR-ventil. Den lukker når returvandet fra VVB's varmesløjfe bliver varm nok. Der er ingen problem i at drive en kombibeholder på ren el, hvis det giver mening. Så du kan sagtens undlade at tilkoble varmesløjfen i første omgang.

Med en kombibeholder skal du være opmærksom på, at der ikke må være cirkulation af centralvarmevand gennem varmesløjfen, når beholderen kører el-drift. I det tilfælde vil den fungere som kølesløjfe og elregningen vil derfor stikke af. I praksis vil de fleste blot holde FJVR ventilen lukket om sommeren, når fyret er slukket.

Når jeg læser i brugsanvisningen på en metro therm vandvarmer nævner de dog kun en magnetventil styret af termostaten i vandvarmeren.
Vedhæftede filer
Screenshot_20230606_171211_Drive~2.jpg

Brugeravatar
Dunas
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 989
Tilmeldt: 15 apr 2010 18:17
Mit fyr: Version 7.0680 BS - 10 og 16 Kw brænder.
Areal: 153
Brændsel: 6 mm træpiller
Årligt forbrug: 4 tons
Givet likes: 53 gange
Modtaget likes: 126 gange

Re: Vvb ren el eller kombi

Indlæg af Dunas » 06 jun 2023 18:23

svanggaard skrev:
06 jun 2023 16:56
Næsten. Jeg udskiftede en Metro med pannex og har fået et lille problem i den sammenhæng.

Historien er, at jeg har egen brøndboring med sandfilter og beluftningsanlæg. En kompressor blæser luft gennem vandet når det pumpes op, hvilket sikrer at Jern og Svovl (FeS/Okker) udfældes i sandfilter. Der fungerer fremragende, men der er mange luftbobler i postevandet. Når vandet opvarmes i VVB frigøres boblerne, og luften samles i toppen af VVB. Jeg havde en luftudskiller monteret i toppen af Metro beholderen som fungerede fint. Jeg flyttede luftudskilleren til pannex beholderen, da den blev monteret. Problemet er, at højeste studs i pannex beholderen ligger lavere end det rør som trækker varmt brugsvand ud. Dvs. at jeg får luft sendt med i det varme brugsvand. Det betyder at mine vandhaner sprutter gevaldigt, når der åbnes for det varme vand.

Der er altså en lille uheldig forskel på de to beholdere i netop mit scenarie. Det bliver aldrig et problem med vandværksvand som er bedre "dampet af".
Det har jeg aldrig hørt om før, kan godt se dit problem.
Min pointe er blot, hvis man ellers for vand ind fra vandværket, virker en Pannex ligeså fint som en Metro eller Vølund.
Jeg har selv en Atlantic Combi VVB 80 liter, købte den fordi den passede bedre end en Pannex, hvor den skulle hænge. Den er jeg super glad for.
Mange tror bare, at det kun er en Metro eller Vølund VVB der virker. Alt andet er lort, hvilket ikke passer. Pannex er Polsk og solgt via vvs eksperten i rigtig mange år. Atlantic er en Fransk producent af VVB, mener det er den største producent i EU. Mon ikke de også kan finde ud af og lave en VVB der virker. Forstår ikke hvorfor en Metro eller Vølund VVB skal være dobbelt pris målt mod Pannex eller Atlantic.

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Vvb ren el eller kombi

Indlæg af svanggaard » 06 jun 2023 20:27

Pannex er fint. Og placering af rør matcher 100% Metro. Det er kun monteringshøjden der justeres. Jeg lever med luft-problematikken indtil videre.... Jeg finder nok en løsning på et tidspunkt.

En anden forskel er i øvrigt, at hedefladen på en Pannex beholder er 1.1m2, mens den er 0.75m2 på en metro. Spiralen er simpelthen længere.

Mht. pris.. Min gamle Metro holdt 23 år. Og jeg har aldrig skænket anode-udskiftning en tanke. Hvor længe en pannex holder skal jeg ikke kloge mig på. Men mon ikke den holder mindst lige så længe - særligt hvis anoden passes.

En metro 110L vejer 70kg. En pannex 100L vejer 60kg. Så måske der er lidt mere jern i en metro therm? Men bestemt ikke nok til at retfærdiggør en dobbelt-op på prisen.


Besvar