Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Udfordringer med pilleovn - er akkutank løsningen?

Hvis du ikke ved hvor du skal stille dit spørgsmål, er du velkommen til at gøre det her
Besvar
Mt3400
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 9
Tilmeldt: 20 nov 2022 09:11

Udfordringer med pilleovn - er akkutank løsningen?

Indlæg af Mt3400 » 11 mar 2023 13:42

Jeg her en ravelli pilleovn med vandgris tilsluttet lidt specielt som jeg ser det. Jeg kan ikke tegne så beskriver istedet.


Pilleovn med vandgris sender vandet i streng A.

Streng A deles i 3:
- A1, som går til shunt til gulvvarme i en sydvendt stue, som bliver meget varm nu solen er fremme igen. Styres med temp termostat og er sat til 40° fremløb til shunt (og 21 grader i rum)
- A2, som går til VVB som også har elpatron. Den er på 160L og indgang og udgang er i bunden af tanken hvor spiralen iøvrigt også er. Styres af cirkulationstermostat. Lukker for cirkulation ved 55°.
- A3, som går til shunt til gulvvarme og radiatorer i resterende hus. Samme som A1.

Pilleovnen stopper ved 60°, og tænder igen ved 50°. Kører denne cyklus 2 x daglig i tidsrummene 4-8 + 15-22.

Udfordringen er disse:
- morgenbadet er sjældent rigtig varmt (og vvb er netop afkalket så det er ikke det, der driller) / løber hurtigt tør for varmt vand. Jeg mistænker vvb (metro therm 105c) med bundafgang til varmt vand for at være synderen.
- om eftermiddag/aftenen løber ovnen op i alarm pga 95° vand. Det er noget møg, fordi det dels stresser pænt vildt, dels er uforudsigeligt, når nu den burde lukke ned. Det virker som om at de piller, den bruger til at brænde ren, får temperaturen til at stige alt for meget. For når det sker er huset varmt pga solen.

Løsninger der overvejes:
- akkutank (som kræver et isoleret skur i tilbygning til bryggers) med en 3 vejs ventil, som åbner når termperaturen i pilleovnen når over 60°. Hvordan det skal sættes op er jeg i tvivl om.
- solvarme. Har et 120k tilbud på vakuum solfangere med 500L akkutank og skift til vekselvarmer. Det burde kunne løse alle problemer, særligt hvis tanken hertil udvides.

Jeg er glad for pilleovnen bortset fra 3 ting:
- at dens beholder og plads i stuen gør, at jeg ikke kan fylde mere end 15 kg på af gangen (så ferie er træls).
- at jeg ikke kan få et varmt bad hver morgen.
- at min kone stresser over alarmen og hvis jeg ikke er hjemme til at løse det

Alle råd modtages. Spørg endeligt


Mt3400
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 9
Tilmeldt: 20 nov 2022 09:11

Re: Udfordringer med pilleovn - er akkutank løsningen?

Indlæg af Mt3400 » 11 mar 2023 13:44

Nå ja, måske nok en mild vinter, men har brugt omkring 2.5-3 paller 6mm barlinek træpiller på vores første vinter med en dejlig indendørs temp på 21 i rum og 24 på badeværelserne. Så selvom jeg blev flået da vi købte dem, er det pt ca 10k på en vinter for varme i et hus med 200mm loftisolering

Besvar