Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Baxi 1,5 tilsoder + brandvarm i røgtud efter slukning

Hvis du ikke ved hvor du skal stille dit spørgsmål, er du velkommen til at gøre det her
Mingawr
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 17
Tilmeldt: 21 feb 2023 20:13
Mit fyr: Baxi Multiheat 1,5
Areal: 280
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6500
Givet likes: 1 gang

Baxi 1,5 tilsoder + brandvarm i røgtud efter slukning

Indlæg af Mingawr » 21 feb 2023 20:32

Hej i stuen, og tak for en masse god læsning indtil videre - nu blev det min tur til at stille et par spørgsmål.

Vi flyttede for et års tid siden ind i en dejlig ejendom, og har i den forbindelse fået påduttet et Baxi Multiheat 1,5 med iltstyring, som nu efterhånden er ved at være omkr. 10-11 år gammel. Der har været lidt småudfordringer undervejs, som jeg har formået at kunne læse mig frem til løsninger på her på forummet, men nu står jeg lidt med en anden problemstilling, som jeg lige har behov for en hjælpende hånd til.

Jeg har indtil for en lille måneds tid siden kørt på Fågelfors 8mm-piller uden de store problemer. Som alle andre, stod jeg lidt panikken i efteråret og bestilte 3 paller Kamar 6mm-piller til den gode, konkurrencedygtige pris på 6300/pal. Nå, det er hvad det er. Da jeg løb tør for Fågelfors-pillerne, kørte jeg en hurtig kalibrering på iltsonden, og Kamar-pillerne har egentlig kørt fint siden, umiddelbart uden mere aske, slagger og andet skidt, end jeg har været vant til.

I eftermiddag kom jeg ud forbi fyrrummet, og syntes jeg kunne lugte noget henad brændt plastik - for god ordens skyld gik jeg et smut forbi fyret, som på et par dage er blevet fuldstændigt dækket af snask - jeg ved ikke lige hvordan jeg skal beskrive det, så et par billeder hjælper forhåbentligt lidt:

Billede
Billede

Jeg fjerner turbolatorer og renser røgrør jævnligt (hver 2.-3. uge), tømmer aske en gang hver 2.-3. dag, og holder generelt øje med, at brændkammeret ikke bliver dækket til (som jeg oplevede i sommers i forb. med pausefyring), men lige her er jeg sgu lidt i tvivl.

Jeg kommer her til aften hjem for at få kigget til fyret og rense det ud efter at have stået slukket i 4-5 timer, og brændkammer og kedel er kold som forventet - til gengæld er røgstudsen brandvarm at røre ved (det synes jeg ellers ikke jeg oplever ved alm. fyring?), og der er masser af gløder i "kammeret" bag turbolatorer/røgrør (jeg er ikke helt ferm på jargonen endnu). Jeg har derfor valgt at lade fyret stå slukket og tændt for elpatron i vvb, indtil jeg er tryg ved, at skidtet kan køre uden at stikke ild til ejendommen.

Jeg har derfor lidt spørgsmål, som jeg håber, en venlig sjæl (eller to, eller tre) kan hjælpe med at få besvaret --

- Er der en umiddelbart årsag til, at mit fyr får opbygget så meget skidt, som i billederne, på så kort tid?
- Skal jeg have skorstensfejer ud for at feje ekstraordinært, eller skal jeg have en VVS'er på til fyret?
- Er det almindeligt, at røgstudsen er brandvarm (jeg kan ikke røre ved det) under alm. fyring?
- Hvad kan den plastik-lignende lugt jeg oplevede være?

Jeg takker mange gange på forhånd.

Edit: Til hverdag ser fyret sådan her ud - når alt kører, som det skal:

Billede


Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Re: Baxi 1,5 tilsoder + brandvarm i røgtud efter slukning

Indlæg af thy » 22 feb 2023 01:02

Mingawr skrev:
21 feb 2023 20:32
Hej i stuen, og tak for en masse god læsning indtil videre - nu blev det min tur til at stille et par spørgsmål.

Vi flyttede for et års tid siden ind i en dejlig ejendom, og har i den forbindelse fået påduttet et Baxi Multiheat 1,5 med iltstyring, som nu efterhånden er ved at være omkr. 10-11 år gammel. Der har været lidt småudfordringer undervejs, som jeg har formået at kunne læse mig frem til løsninger på her på forummet, men nu står jeg lidt med en anden problemstilling, som jeg lige har behov for en hjælpende hånd til.

Jeg har indtil for en lille måneds tid siden kørt på Fågelfors 8mm-piller uden de store problemer. Som alle andre, stod jeg lidt panikken i efteråret og bestilte 3 paller Kamar 6mm-piller til den gode, konkurrencedygtige pris på 6300/pal. Nå, det er hvad det er. Da jeg løb tør for Fågelfors-pillerne, kørte jeg en hurtig kalibrering på iltsonden, og Kamar-pillerne har egentlig kørt fint siden, umiddelbart uden mere aske, slagger og andet skidt, end jeg har været vant til.

I eftermiddag kom jeg ud forbi fyrrummet, og syntes jeg kunne lugte noget henad brændt plastik - for god ordens skyld gik jeg et smut forbi fyret, som på et par dage er blevet fuldstændigt dækket af snask - jeg ved ikke lige hvordan jeg skal beskrive det, så et par billeder hjælper forhåbentligt lidt:

Billede
Billede

Jeg fjerner turbolatorer og renser røgrør jævnligt (hver 2.-3. uge), tømmer aske en gang hver 2.-3. dag, og holder generelt øje med, at brændkammeret ikke bliver dækket til (som jeg oplevede i sommers i forb. med pausefyring), men lige her er jeg sgu lidt i tvivl.

Jeg kommer her til aften hjem for at få kigget til fyret og rense det ud efter at have stået slukket i 4-5 timer, og brændkammer og kedel er kold som forventet - til gengæld er røgstudsen brandvarm at røre ved (det synes jeg ellers ikke jeg oplever ved alm. fyring?), og der er masser af gløder i "kammeret" bag turbolatorer/røgrør (jeg er ikke helt ferm på jargonen endnu). Jeg har derfor valgt at lade fyret stå slukket og tændt for elpatron i vvb, indtil jeg er tryg ved, at skidtet kan køre uden at stikke ild til ejendommen.

Jeg har derfor lidt spørgsmål, som jeg håber, en venlig sjæl (eller to, eller tre) kan hjælpe med at få besvaret --

- Er der en umiddelbart årsag til, at mit fyr får opbygget så meget skidt, som i billederne, på så kort tid?
- Skal jeg have skorstensfejer ud for at feje ekstraordinært, eller skal jeg have en VVS'er på til fyret?
- Er det almindeligt, at røgstudsen er brandvarm (jeg kan ikke røre ved det) under alm. fyring?
- Hvad kan den plastik-lignende lugt jeg oplevede være?

Jeg takker mange gange på forhånd.

Edit: Til hverdag ser fyret sådan her ud - når alt kører, som det skal:

Billede
hmm hvis du synes det ser fint ud på nederste billed så tar du fejl,den er alt for sort i farven faktisk meget sort

lyser driftformsknap?

hvordan indstillet ALLE indstillinger

du tømmer selfølgelig askekassen bag turbolatorrørene en gang i mellem
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

Mingawr
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 17
Tilmeldt: 21 feb 2023 20:13
Mit fyr: Baxi Multiheat 1,5
Areal: 280
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6500
Givet likes: 1 gang

Re: Baxi 1,5 tilsoder + brandvarm i røgtud efter slukning

Indlæg af Mingawr » 22 feb 2023 10:16

thy skrev:
22 feb 2023 01:02
hmm hvis du synes det ser fint ud på nederste billed så tar du fejl,den er alt for sort i farven faktisk meget sort

lyser driftformsknap?

hvordan indstillet ALLE indstillinger

du tømmer selfølgelig askekassen bag turbolatorrørene en gang i mellem

Hej thy,

Tak for svaret. Både skorstensfejer og VVS'er har kigget i brændkammeret i løbet af det sidste års tid, og har ellers erklæret sig tilfredse... men jeg stoler hellere på ekspertisen herfra. Umiddelbart har det været lige så sort, siden vi overtog ejendommen. I sommers var der også en del løbesod/glanssod, som er brændt væk efterfølgende. Anbefalinger til rensning modtages med kyshånd.

I brugerprogrammering (nedskrevet fra en hurtig video, jeg har taget):

-30
H 1.7
L1.5
P05
8.0H
7.0L
AU-

Jeg prøver lige at få fat i installatørindstillingerne også.

Tilføjet:

Prom 110
H18
L45
b50
r0.0

Driftformsknap lyser.

Askekassen tømmes i forb. med rens af røgrør og turbolatorer, dvs. hver 2.-3. uge.

Her til morgen er røgtuden kold igen, så det har været gløder i askeskuffen, der har varmet den godt op.

Jeg er lidt usikker på, om det er sikkert at starte fyret, eller om jeg skal have skorstensfejer på først - om det simpelthen har været tilstoppet i askeskuffen (som var ca. 1/2 fuld under dækslet), eller om det måske er selve skorstenen.

Kammeret ser således ud efter rensning:

Billede

Tændbuen skal skiftes, men jeg har grundet økonomi afholdt mig i en periode.

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Re: Baxi 1,5 tilsoder + brandvarm i røgtud efter slukning

Indlæg af thy » 22 feb 2023 10:52

Mingawr skrev:
22 feb 2023 10:16
Hej thy,

Tak for svaret. Både skorstensfejer og VVS'er har kigget i brændkammeret i løbet af det sidste års tid, og har ellers erklæret sig tilfredse... men jeg stoler hellere på ekspertisen herfra. Umiddelbart har det været lige så sort, siden vi overtog ejendommen. I sommers var der også en del løbesod/glanssod, som er brændt væk efterfølgende. Anbefalinger til rensning modtages med kyshånd.

I brugerprogrammering (nedskrevet fra en hurtig video, jeg har taget):

-30
H 1.7
L1.5
P05
8.0H
7.0L
AU-

Jeg prøver lige at få fat i installatørindstillingerne også.

Tilføjet:

Prom 110
H18
L45
b50
r0.0

Driftformsknap lyser.

Askekassen tømmes i forb. med rens af røgrør og turbolatorer, dvs. hver 2.-3. uge.

Her til morgen er røgtuden kold igen, så det har været gløder i askeskuffen, der har varmet den godt op.

Jeg er lidt usikker på, om det er sikkert at starte fyret, eller om jeg skal have skorstensfejer på først - om det simpelthen har været tilstoppet i askeskuffen (som var ca. 1/2 fuld under dækslet), eller om det måske er selve skorstenen.

Kammeret ser således ud efter rensning:

Billede

Tændbuen skal skiftes, men jeg har grundet økonomi afholdt mig i en periode.
Driftformsknap må ikke lyse men da dine snegletider er ret ens. Har det ikke gjort noget vildt

Men tal bør ændres

110 prom
H12
L40
B30
r0,0


-30
H1,2
L0,5
Po5
7,5h
7,5l


Set 75-80

Min 10

Alle tal ændres

Kør 24 timer tag billed og observer om ikke det ser bedre ud
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

Mingawr
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 17
Tilmeldt: 21 feb 2023 20:13
Mit fyr: Baxi Multiheat 1,5
Areal: 280
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6500
Givet likes: 1 gang

Re: Baxi 1,5 tilsoder + brandvarm i røgtud efter slukning

Indlæg af Mingawr » 22 feb 2023 11:39

thy skrev:
22 feb 2023 10:52
Driftformsknap må ikke lyse men da dine snegletider er ret ens. Har det ikke gjort noget vildt

Men tal bør ændres

110 prom
H12
L40
B30
r0,0


-30
H1,2
L0,5
Po5
7,5h
7,5l


Set 75-80

Min 10

Alle tal ændres

Kør 24 timer tag billed og observer om ikke det ser bedre ud
Jeg giver det et forsøg i eftermiddag. Så vidt jeg kan læse mig til i manualen, så betyder lys driftformsknappen i iltstyring vistnok ikke det store - kan du forklare hvilken indvirkning det har?

Oprigtigt tak.


Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Re: Baxi 1,5 tilsoder + brandvarm i røgtud efter slukning

Indlæg af thy » 22 feb 2023 12:27

Mingawr skrev:
22 feb 2023 11:39
Jeg giver det et forsøg i eftermiddag. Så vidt jeg kan læse mig til i manualen, så betyder lys driftformsknappen i iltstyring vistnok ikke det store - kan du forklare hvilken indvirkning det har?

Oprigtigt tak.
ja desværre er det skrevet forkert i manualen..

hvis der er lys i driftformsknap er den låst på høj eller lav.. og det er sku da dumt når den kan stilles så den lave står så lavt at den høje skal tage over hvis ikke der er power nok

omvendt den høje låst så fuld gas og pausefyring... ja dumt,og dårligt beskrevet
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

Mingawr
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 17
Tilmeldt: 21 feb 2023 20:13
Mit fyr: Baxi Multiheat 1,5
Areal: 280
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6500
Givet likes: 1 gang

Re: Baxi 1,5 tilsoder + brandvarm i røgtud efter slukning

Indlæg af Mingawr » 22 feb 2023 12:33

thy skrev:
22 feb 2023 12:27
ja desværre er det skrevet forkert i manualen..

hvis der er lys i driftformsknap er den låst på høj eller lav.. og det er sku da dumt når den kan stilles så den lave står så lavt at den høje skal tage over hvis ikke der er power nok

omvendt den høje låst så fuld gas og pausefyring... ja dumt,og dårligt beskrevet
Modtaget - så har jeg heldigvis stadig kunne læse, også selvom det er forkert. :) Vi prøver i eftermiddag og kører natten igennem.

Jeg har godt styr på både bruger- og installatørprogrammering af dine værdier, samt kedeltemperatur (jeg har kørt Set temperatur på 65 indtil videre, men kan forstå den skal længere op på dit indlæg). Hvad er "Min" og hvor sættes værdien?

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Re: Baxi 1,5 tilsoder + brandvarm i røgtud efter slukning

Indlæg af thy » 22 feb 2023 12:40

Mingawr skrev:
22 feb 2023 12:33
Modtaget - så har jeg heldigvis stadig kunne læse, også selvom det er forkert. :) Vi prøver i eftermiddag og kører natten igennem.

Jeg har godt styr på både bruger- og installatørprogrammering af dine værdier, samt kedeltemperatur (jeg har kørt Set temperatur på 65 indtil videre, men kan forstå den skal længere op på dit indlæg). Hvad er "Min" og hvor sættes værdien?
min er tiden mellem fyret holder gang i pausefyring knap længst til venstre
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

Mingawr
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 17
Tilmeldt: 21 feb 2023 20:13
Mit fyr: Baxi Multiheat 1,5
Areal: 280
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6500
Givet likes: 1 gang

Re: Baxi 1,5 tilsoder + brandvarm i røgtud efter slukning

Indlæg af Mingawr » 22 feb 2023 15:17

Så er vi oppe i temperatur i kedlen, som er sat til 75. Holder øje over de næste 24 timer og tager lidt billeder undervejs.

Jeg takker for tiden indtil videre, thy!

Billede

Mingawr
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 17
Tilmeldt: 21 feb 2023 20:13
Mit fyr: Baxi Multiheat 1,5
Areal: 280
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6500
Givet likes: 1 gang

Re: Baxi 1,5 tilsoder + brandvarm i røgtud efter slukning

Indlæg af Mingawr » 23 feb 2023 12:43

Små ~22 timer senere virker det umiddelbart som en forbedring i forbrændingen.

Billede

Asken er finere, og klart lysere - og der er mindre belægning på siderne af brændkammeret, som jeg oplevede tidligere. Mit indtryk er, at den forbrænder bedre.

Nu er jeg spændt på at se, hvad det har gjort ved pilleforbruget (formentlig lidt højere grundet den højere temperatur, og så til gengæld en smule lavere på grund af en forbedret forbrænding).

Har du andre observationer umiddelbart, @thy - eller virker det bedre?


Besvar