Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Passat C2 Flisfyring

Hvis du ikke ved hvor du skal stille dit spørgsmål, er du velkommen til at gøre det her
Besvar
Pixi108
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 2
Tilmeldt: 21 okt 2022 09:32
Modtaget likes: 2 gange

Passat C2 Flisfyring

Indlæg af Pixi108 » 21 okt 2022 12:09

En lidelseshistorie med nogenlunde lykkelig udgang!

Vi har for ganske nylig omstillet vores neddroslede C2 træpillefyr til at fyre med flis, og har i den forbindelse haft flere udfordringer. De er nu løst så nogenlunde.
Først pillede vi neddroslingsudstyrets smallere parallelskubberarme, to skinner i bunden af magasinet, smallere brændselsbegrænserplade og brede/tykke sidesten i brændkammeret af, og satte alle montageskruer tilbage i hullerne for at undgå falsk luft og tilbagebrand. VI monterede derefter smallere, originale sidesten i brændkammeret, fremstillede og monterede et sæt brede (28,4 cm) parallelskubbere incl. ”følehornsagtige” omrørerpinde på den bagerste, samt en bredere brændselsbegrænserplade, alt i sortjern. Passats begrænserplade er fremstillet i rustfrit stål. Luftblæserens blæserhjul med mindre vinger lod vi sidde, da vores varmebehov ikke har ændret sig (fyret er egentlig for stort til vores hus på 170 ikke for godt isolerede hus). kubberarmens indstilling blev skiftet fra det midterste hul til det inderste hul på paralelskubberarmen, for at få den inderste skubber lidt væk fra indfyringshullet.

Resultatet var en bragende fiasko!
Flisen pakkede massivt i kanalåbningen, så massivt at det ikke var til at vriste ud. Den skubbermotor er ret stærk! Derfor tømte vi magasinet for flis, og lod derefter fyret rense sig selv ved at lade det brænde tilbage i indfyringskanalen.
Vi læste i dette forum at andre havde problemer med skubbermotorens 3 relæer; de var helt Ok på vores fyr.
Vi skiftede tilbage til det midterste hul på parallelskubberakslen, afmonterede brændselsbegrænserpladen, som ikke er lige så glat på overfladen som rustfrit stål, fordi vi tænkte at ujævnhederne samt den fulde/maksimale åbning ind til kanalen ville give mindre modstand mod flisens bevægelse gennem kanalen. Vores hjemmefremstillede parallelskubbere incl. følehorn fungerede fint, så dem lod vi sidde. Desuden monterede vi to rustfri, originale beslag (et i hver side) til fastholdelse af brændkammerets sidesten, i kanalen mellem magasin og kammer. Beslagene skulle samtidig reducere modstanden ved at lede brændslet rundt om kanten af sidestenene. Det kræver lange arme at nå montageskruerne inde i kanalen, via lugen nederst i magasinet, lige over skubberakslen. Så hældte vi flis på og startede vi op igen.

Fiasko igen!
Lige så massiv sammenpakning som sidst! Sidste udvej var "ring til en ven"-kortet, så vi kontaktede hh energy i Tjele, som vi tidligere har købt en iltelektrode incl. tilbehør af, og i den forbindelse fået god vejledning af. Her var beskeden klar! En tekniker fortalte at han for nylig har haft samme problem hos en kunde, og løste det ved at fjerne begrænserpladen, rustfri eller ej, samt afmonterede brændkammerets sidesten incl. beslag. Teknikeren mente ikke den manglende foring af kammerets sider ville medføre øget korrosion af metalvæggene. Det kommer an på en prøve! Han anbefalede desuden at vil lod skubberakslens forbindelses sidde i midterste hul, samt at øge skubbertiden til 0,5 sekund for at reducere mængden af indskub, og dermed sliddet på styring, motor og relæer. Det var også ham som insisterede på at sætte alle montageskruer tilbage i deres respektive huller for at undgå tilbagebrand.

Succes!
Nu kører fyret rimeligt på 2. døgn. Iltkoncentrationen og blæserhastigheden svinger en del mere end ved fyring med træpiller. Iltindholdet i røggassen dypper jævnligt ned under 4%, så blæseren går på max. Faktisk falder iltkoncentrationen ofte helt ned under 2% hvilket giver ufuldstændig forbrænding og dermed en lidt ringere fyringsøkonomi. I bestræbelserne på at reducere udsvingene har vi indtil videre sat skubbertiden ned til 0,35 sek. og den maksimale blæserhastighed under normal drift (over 4% ilt) til 40%. I højre side af brændkammeret "savler" fyret delvist forbrændt flis ned i askemagasinet. Vi tænker at det skyldes en delvis tilstopning af højre indblæsningsåbning til primærluft i bunden af brændkammeret. Det bliver renset snarest, når altså vi er kommet os over 3 frustrerede dages slid og svineri!
Man kan sikkert hælde det delvist forbrændte materiale tilbage i brændselsmagasinet, efter en periode i karantæne i en blikbeholder for at undgå at få gløder med. Det vil samtidig fortynde brændværdien af flisen en smule og måske dermed også reducere de lidt for voldsomme udsving.

Tak til vores ven Bo for uvurderlig hjælp, "irriterende" spørgsmål og ubegrænset opmuntring.
Tak til hh energy for fremragende og gratis vejledning i en kritisk situation (truende vinterkulde). Her køber jeg mine Passat-stumper fremover!


Besvar