Baxi TPK og askekager

Hvis du ikke ved hvor du skal stille dit spørgsmål, er du velkommen til at gøre det her
Besvar
ChrisB
Stoker I
Stoker I
2
Indlæg: 1
Tilmeldt: 16 nov 2021 23:44

Baxi TPK og askekager

Indlæg af ChrisB »

Hej,

Jeg har et Baxi TPK som ofte (en gang om dagen eller mere) går i stå med 'Intet brændsel trods der ligger friske piller på brænderpladen. Som jeg forstår det kan det skyldes flere ting men det første jeg vil gribe fat i er at der ligger forholdsvis meget "askekage" på brænderpladen. Så hermed to principielle spørgsmål:

1) Er det rigtig forstået, at som afslutning på "Udbrænding", er der en kort periode hvor blæseren kører hurtigere for at blæse asken væk? Med andre ord er det sådan brænderpladen holdes askefri?

2) Hvorfor opstår askekager i det hele taget? Er det for meget blæser under afbrændingen, piller af dårlig kvalitet eller med for meget fugt eller støv eller... ? Jeg bruger 8mm Södra træpiller


Mvh
Christian

Ildstaal
Stoker I
Stoker I
3
Indlæg: 13
Tilmeldt: 04 jan 2021 18:33
Mit fyr: Baxi TPK 22kw
Areal: 114
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5683
Har takket: 3 gange
Blevet takket: 1 gang

Re: Baxi TPK og askekager

Indlæg af Ildstaal »

Jeg havde for lidt tid tilbage lignende problemer med min TPK 24 brænder, prøvede alverdens ting, bla. ekstra lang udbrændings tid, som angiveligt skulle hjælpe lidt, men jo nok også er til for at brænde bålet ud så det ikke bare står og ulmer i lang tid, måske?..

Men altså intet hjalp, skift af træpiller til 8mm Varga gav en noget mere løs aske, men forbrændingen var stadig rigtig skidt.
Jeg fik en komplett ny brænder igennem ejerskifteforsikring og det løste alle problemer bare sådan..
Jeg vil mene at det var den gamle brænder der var utæt og gav falsk luft / luft de forkerte steder, pga. revner, korrosion og skævheder.
Tror også at brænder sneglen var meget korrideret, hvilket resultere i at den ikke levere pillerne langt nok fremme. Så alt i alt, bare en totalt udslidt brænder, den var vidst fra 2012.

For at holde i liv fyret da vi først flyttede ind, skulle det renses en gang i døgnet.
Nu kan jeg praktisk talt køre flere tons piller igennem uden at rense skålen, da langt det meste ender som mere eller mindre fin aske i bunden af kedlen. Wuhuu.
husnummertolv
Stoker I
Stoker I
2
Indlæg: 10
Tilmeldt: 19 dec 2021 10:04
Mit fyr: Baxi TPK 24
Areal: 260
Brændsel: Træpiller
Har takket: 2 gange

Re: Baxi TPK og askekager

Indlæg af husnummertolv »

@Ildstaal
Jeg står lidt i samme situation som du gjorde før du fik skiftet brænderhus.
Kan læse at du fik skiftet brænder på ejerskifteforsikringen. Det kunne være interessant for mig at kigge nærmere på - kan du sætte lidt flere ord på dén process?
Skrev du bare til forsikringen og fortalte hvad problemet var, eller hvordan gjorde du?

Vh Simon

Besvar