Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Fikse Baxi Multiheat 1.5 eller skifte ud? - og til hvad?

Hvis du ikke ved hvor du skal stille dit spørgsmål, er du velkommen til at gøre det her
Besvar
SneglMJ
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 38
Tilmeldt: 12 dec 2019 09:28
Modtaget likes: 2 gange

Fikse Baxi Multiheat 1.5 eller skifte ud? - og til hvad?

Indlæg af SneglMJ » 28 dec 2019 21:34

Vi er blevet husejere, og der medfølger en Baxi Multiheat 1.5. Jeg har ikke tidligere erfaring med andet end fjernvarme, og jeg har ikke en baggrund inden for noget der hjælper mig med andet end at google mine problemer. Når det så er sagt, så har jeg det egentlig ok med at gå og passe fyret, men det har efterhånden vist sig at have nogle skavanker, og spørgsmålet er, hvor langt det giver mening at lappe og købe reservedele i stedet for bare at få installeret noget nyt.

Først og fremmest har det vist sig at sneglen er blevet slidt kort. Den kan godt få piller ud, men vi får en del tilbagebrændinger, og jeg vil tro det hænger sammen. Fyret har vel hældt vand i sneglen fem eller seks gange på halvanden måned. Lige rigeligt vil jeg sige. Det lyder spiseligt at få en ny snegl sat i, men vi har haft en smed forbi der mener, at fyret desværre er installeret sådan, at han ikke har plads til at sætte sneglen i, med mindre han piller hele kedlen fra, så der bliver plads. Det bliver lidt dyrere i mandetimer af det.

Derudover har vi vist en pakning der driller, så der drypper vand fra delen oven over lågen ind til kedlen. Så det skal også fikses på en eller anden måde.

Endelig sætter knappen der manuelt kører sneglen sig fast, når man trykker på den. Dvs. nogle gange gider den ikke stoppe med at køre sneglen. Andre gange forlader man fyret, og så en halv time senere opdager man, at sneglen bare har stået og læsset piller ud til ilden er helt kvalt - eller til der er sankt hans bål derinde! Jeg kan tænke, om noget i styringen kan være blevet dampet på - det sidder lige oven over der hvor det drypper. Og hvis der skal skiftes noget der, så løber det vist hurtigt op.


Altså alt i alt.... hvornår giver det mening at opgive sådan et fyr her? Jeg ved ingenting om pillefyr, men det lyder til at nye fyr ikke tilbagebrænder, og at de nærmest både kan tænde og rense sig selv. Kan det betale sig at gå og reparere på det her? Og hvis man skal købe noget nyt, hvad er så nybegyndervenligt og ikke for dyrt?


triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Fikse Baxi Multiheat 1.5 eller skifte ud? - og til hvad?

Indlæg af triumph » 28 dec 2019 22:48

Hvorvidt det kan betale sig at repereare din Baxi er der andre der ved mere om end mig, men hvis det er noget du skal have en smed til, bliver det svært (Efter min mening)
Jeg ved jo ikke hvor gammel din Baxi er, men restlevetiden er formodentlig begrænset. Og du kan da sagtens få brændt 10.000 af, hvis han både skal flytte kedel, skifte snegl,og ordne styring. (Hvordan har din brændersten det ?)

Hvis der er tilbagebrand skyldtes det nogle gange utætheder, hvor der suges falsk luft ind i sneglrør/brændkammer. F.eks ved pakning mellem magasin/kedel, eller låger.
Hvis der er tilbagebrand, og vandslukningen udløses, og man ikke opdager det hurtigt. Så kan træpiller svulme så meget op i sneglrør, at man bliver nød til at pille sneglen ud (= flytte kedel) for at få træpiller ud. (Bøvlet med din installation)

Jeg ved ikke hvor Lille fyr du har behov for (10 eller 16 kw). Det billigste der fungere, er en Scotte BS, til ca 20.000 kr. Fyret er fra NBE der har en lang række af mere avancede udgaver: BS+, RTB, RTB Fumus, her kan priserne vis nå op til ca. 40.000.
Det er samme brænder og styring, men der er mere automatik. Om man syntes det er godt, det ved jeg ikke. Der er ihvertfald mere der kan gå i stykker.

En Pellux koster vist 26.000 og er også stabil.

Et MGM er en kopi af de dyre Østriske fyr, men lavet med simpel bonde mekanik, de virker diftsikre og simple. en 10 kw koster vist omkring 30.000, og en 16 kw (Med mere automatik) 35.000.

En Biowind/Windhager er superdelux kvalitet, der tidligere har været enormt dyre. Nu har de lavet en Lite model (Samme kedel, men en simpel styring) Det har lige skåret 30.000 af prisen, så den koster vist små 50.000.

Nu ved jeg ikke hvad det koster og installere dit nye fyr, men mon ikke det kan gøres for det du skulle have brugt på reperationen af Baxien, og så kan du sikkert sælge den for et par tusined ? (Ved ikke hvad en baxi står i ?)

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Re: Fikse Baxi Multiheat 1.5 eller skifte ud? - og til hvad?

Indlæg af thy » 29 dec 2019 00:11

SneglMJ skrev:
28 dec 2019 21:34
Vi er blevet husejere, og der medfølger en Baxi Multiheat 1.5. Jeg har ikke tidligere erfaring med andet end fjernvarme, og jeg har ikke en baggrund inden for noget der hjælper mig med andet end at google mine problemer. Når det så er sagt, så har jeg det egentlig ok med at gå og passe fyret, men det har efterhånden vist sig at have nogle skavanker, og spørgsmålet er, hvor langt det giver mening at lappe og købe reservedele i stedet for bare at få installeret noget nyt.

Først og fremmest har det vist sig at sneglen er blevet slidt kort. Den kan godt få piller ud, men vi får en del tilbagebrændinger, og jeg vil tro det hænger sammen. Fyret har vel hældt vand i sneglen fem eller seks gange på halvanden måned. Lige rigeligt vil jeg sige. Det lyder spiseligt at få en ny snegl sat i, men vi har haft en smed forbi der mener, at fyret desværre er installeret sådan, at han ikke har plads til at sætte sneglen i, med mindre han piller hele kedlen fra, så der bliver plads. Det bliver lidt dyrere i mandetimer af det.

Derudover har vi vist en pakning der driller, så der drypper vand fra delen oven over lågen ind til kedlen. Så det skal også fikses på en eller anden måde.

Endelig sætter knappen der manuelt kører sneglen sig fast, når man trykker på den. Dvs. nogle gange gider den ikke stoppe med at køre sneglen. Andre gange forlader man fyret, og så en halv time senere opdager man, at sneglen bare har stået og læsset piller ud til ilden er helt kvalt - eller til der er sankt hans bål derinde! Jeg kan tænke, om noget i styringen kan være blevet dampet på - det sidder lige oven over der hvor det drypper. Og hvis der skal skiftes noget der, så løber det vist hurtigt op.


Altså alt i alt.... hvornår giver det mening at opgive sådan et fyr her? Jeg ved ingenting om pillefyr, men det lyder til at nye fyr ikke tilbagebrænder, og at de nærmest både kan tænde og rense sig selv. Kan det betale sig at gå og reparere på det her? Og hvis man skal købe noget nyt, hvad er så nybegyndervenligt og ikke for dyrt?
hmm hvor meget plads er der bag ved tanken?
kan svejse 10cm i sneglen billigt

utæthed pakning eller 3 ca 300 kr

stoker print eller kontaktsæt det kan fikses til små penge også måske bare et kontaktsæts ombytning

hvor er vi henne i landet?
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Re: Fikse Baxi Multiheat 1.5 eller skifte ud? - og til hvad?

Indlæg af Bigfoot » 29 dec 2019 14:24

at holde en gammel baxi kørende kræver enten en god pengepung eller gode venner, hvis man altså ikke selv kan lave tingene.

jeg har tidligere haft en 1.5er og var ualmindelig glad for den.
Desværre slog lynet ned i den og smadrede hele skidtet, og sammen med forsikringen smed vi resten oveni til at skifte det ud, og det er ikke småting man sparer på at skifte sådan en ældre dame ud.
Vi sparede 2500kg piller samt 1000kr i strøm første år.

men med de fejl du omtaler på dit, så tror jeg det kræver en del opmærksomhed før det er 100% kørende igen.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

SneglMJ
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 38
Tilmeldt: 12 dec 2019 09:28
Modtaget likes: 2 gange

Re: Fikse Baxi Multiheat 1.5 eller skifte ud? - og til hvad?

Indlæg af SneglMJ » 04 jan 2020 20:47

Tak for de gode og meget grundige svar! Der gik desværre nytår i den her, og jeg glemte helt, jeg havde lavet tråden. Men fyret opfører sig ellers som sædvanligt. Jeg brugte fire timer i dag på at rense ud efter tilbagebrændinger og få det til at køre stabilt uden enten at slukke sig selv med en A10-fejl (som jeg har mistanke om at den laver lidt som vinden blæser) eller at køre sneglen konstant i to minutter, mens jeg kigger væk.

Mere info om fyret: Det er fra 2005 (ifølge husets energirapport) og opvarmer 229 kvm. Jeg mener, det skal forestille at kunne gøre det for omkring 6 tons om året ifølge rapporten, men det ser ikke umiddelbart ud til, at det kan holde. I den her fesne vinter har vi brugt omkring halvandet ton fra midt november og til nytår.

Triumph: Det var lige præcist den type info, jeg var på udkig efter! Mange tak for det. Jeg synes umiddelbart det giver mening at overveje om det ikke er lige så smart at bruge penge på noget helt nyt men billigt frem for at prøve at holde liv i det vi har her. Alternativt... prøve at holde gang i varmen i den her sæson og så se, om der er penge til en varmepumpe, når vi når til næste efterår. Selvom det godt nok ikke var planen, at der skulle findes penge til den slags.

Thy: Vi er i lidt uden for Silkeborg. Når du skriver bag fyret, tænker jeg du mener for enden af pillemagasinet - eller hvad? Jeg har ikke selv målt det op, men jeg kan prøve at huske at tage en tommestok med derud næste gang.

Bigfoot: De ting du skriver bekræfter mine egne anelser... at det er et fyr for folk der selv kan fikse ting, når det går i stykker.


triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Fikse Baxi Multiheat 1.5 eller skifte ud? - og til hvad?

Indlæg af triumph » 04 jan 2020 21:48

Hvis du skal opnå en reel forbedring i din fyrings økonomie ved at udskifte et pillefyr med en luft/vand varmepumpe, så kræver det gulvvarme.
Husk også at medregne udgiften til opvarmning vvb.(ca 1/3 af varmebehovet går til VVB ved 4 personer i huset)
Man kan få HT varmepumper, men de sparre (Mig bekendt) ikke på varmeudgiften ifh til pillefyr (men man slipper jo for at hælde piller på )
Det lyder ikke voldsomt at have brugt 1½ tons træpiller i november/december.
Ulempen ved et pillefyr der ikke kan starte/stoppe er manglende komfort i overgangsperioder, samt elopvarmet vv om sommeren / dyr pausefyring

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Re: Fikse Baxi Multiheat 1.5 eller skifte ud? - og til hvad?

Indlæg af thy » 04 jan 2020 23:00

SneglMJ skrev:
04 jan 2020 20:47
Tak for de gode og meget grundige svar! Der gik desværre nytår i den her, og jeg glemte helt, jeg havde lavet tråden. Men fyret opfører sig ellers som sædvanligt. Jeg brugte fire timer i dag på at rense ud efter tilbagebrændinger og få det til at køre stabilt uden enten at slukke sig selv med en A10-fejl (som jeg har mistanke om at den laver lidt som vinden blæser) eller at køre sneglen konstant i to minutter, mens jeg kigger væk.

Mere info om fyret: Det er fra 2005 (ifølge husets energirapport) og opvarmer 229 kvm. Jeg mener, det skal forestille at kunne gøre det for omkring 6 tons om året ifølge rapporten, men det ser ikke umiddelbart ud til, at det kan holde. I den her fesne vinter har vi brugt omkring halvandet ton fra midt november og til nytår.

Triumph: Det var lige præcist den type info, jeg var på udkig efter! Mange tak for det. Jeg synes umiddelbart det giver mening at overveje om det ikke er lige så smart at bruge penge på noget helt nyt men billigt frem for at prøve at holde liv i det vi har her. Alternativt... prøve at holde gang i varmen i den her sæson og så se, om der er penge til en varmepumpe, når vi når til næste efterår. Selvom det godt nok ikke var planen, at der skulle findes penge til den slags.

Thy: Vi er i lidt uden for Silkeborg. Når du skriver bag fyret, tænker jeg du mener for enden af pillemagasinet - eller hvad? Jeg har ikke selv målt det op, men jeg kan prøve at huske at tage en tommestok med derud næste gang.

Bigfoot: De ting du skriver bekræfter mine egne anelser... at det er et fyr for folk der selv kan fikse ting, når det går i stykker.
nemlig fra tank til vægen..
kontaktsætet der hænger kan byttes rundt ellers et ny stump til 750kr eller en brugt har nok 1 :great:
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen


Besvar