Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Genopsætning af brugt fyr, evt. andre muligheder

Hvis du ikke ved hvor du skal stille dit spørgsmål, er du velkommen til at gøre det her
Besvar
HenrikSkive
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 2
Tilmeldt: 09 dec 2018 18:36

Genopsætning af brugt fyr, evt. andre muligheder

Indlæg af HenrikSkive » 10 dec 2018 07:26

Hej Forum😀

Jeg er bor på en gammel 4-længet gård, hvor jeg er ved at ombygge den ene lade til en lille lejlighed på 60m2. Opvarmningen af lejligheden bliver med vandbåren gulvvarme som er støbt i beton. Der er 300 mm. flamingo under gulvet og 300 mm. glasuld i vægge og loft.

Som opvarmningskilde havde jeg tænkt mig at bruge et brugt pillefyr, men der er selvfølgelig nogle regler der skal overholdes.
Som jeg kan læse mig til, skal fyret været godkendt til klasse 5 på prøvningsattesten.
Jeg har kigget på DBA og lignende steder, hvor der er mange pillefyre til salg, men jeg har svært ved at finde et der er godkendt til klasse 5.
Spørgsmålet er så hvorfor der er så mange til salg, når man ikke må sætte dem op, eller må man gerne sætte dem op, så længe skorstensfejeren godkender dem? Det er hvad nogle af sælgerne påstår...

Alternativt ville jeg gerne vide hvad I har af tanker, mht. andre opvarmningskilder eller små nye pillefyre

Mvh. Henrik


Brugeravatar
Soren
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 239
Tilmeldt: 13 nov 2008 13:15
Mit fyr: Modifiseret Tasso A2 med ejet stoker
Areal: 250M2 ,140l vvb
Brændsel: Pt. træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7900
Geografisk sted: Mors
Modtaget likes: 1 gang

Re: Genopsætning af brugt fyr, evt. andre muligheder

Indlæg af Soren » 10 dec 2018 08:24

Hej
Snak med din skorstensfejer, da det i sidste ende er ham der skal godkende anlægget
Den som du vælger kunne jo godt have stået på ejendommen hele tiden og så er det jo ok
Søren
Likes frabedes

pendec

Re: Genopsætning af brugt fyr, evt. andre muligheder

Indlæg af pendec » 10 dec 2018 10:28

HenrikSkive skrev:
10 dec 2018 07:26
Spørgsmålet er så hvorfor der er så mange til salg, når man ikke må sætte dem op, eller må man gerne sætte dem op, så længe skorstensfejeren godkender dem? Det er hvad nogle af sælgerne påstår...
Det legale svar er nok at de mener det kan sælges som reservedele, det andet svar, er nok, går den så går den, og køber en det brugte, så kan det jo være at du kan stille det op helt uden problemer, hvis du har en god begrundelse, som kan følges op, hvis det kræves.

Der har vist været et par indlæg herinde om folk som har sat ældre modeller op, også uden en kl.5 godkendelse, så der er det nok bare være skorstensfejeren som gav et ok, så er det vel nok. Vi har jo ikke noget politi som sådan der kører rundt og checker boliger og varme installationer udover fejeren :) Så mon ikke...

Skulle der ske noget, som brand og andet, så har man måske et problem, hvis nogen føler de vil checke indkøb og opstilling men udover det, så ... Skal selvfølgelig ikke opfordre til noget uanstændigt men som andre skriver , du skal få skorstensfejeren på her.

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3397
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 295 gange
Modtaget likes: 367 gange

Re: Genopsætning af brugt fyr, evt. andre muligheder

Indlæg af pelle » 10 dec 2018 16:12

Jeg tror i bund og grund ikke folk aner noget som helst om godkendelser af de fyrings anlæg det de sætter til salg på nettet. Eller måske gør de. Men, du kan og du skal altid tage din skorstensfejer med på råd, inden du foretager, et køb af noget brugt. :great:

Men, det skal ikke være nogen særlig stort anlæg til de kw2. Det er da godt isoleret. :)
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

HenrikSkive
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 2
Tilmeldt: 09 dec 2018 18:36

Re: Genopsætning af brugt fyr, evt. andre muligheder

Indlæg af HenrikSkive » 10 dec 2018 18:46

pelle skrev:
10 dec 2018 16:12

Men, det skal ikke være nogen særlig stort anlæg til de kw2. Det er da godt isoleret. :)
Haha ja, jeg er tømrer, så isolering går jeg ikke ned på😀Anlægget bliver der mindste jeg kan finde, hvilket må være et 10kw...

Men jeg tager selvfølgelig en laaaaang snak med skorstensfejeren om mulighederne.

Tak for svarene👍👌


Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3397
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 295 gange
Modtaget likes: 367 gange

Re: Genopsætning af brugt fyr, evt. andre muligheder

Indlæg af pelle » 10 dec 2018 20:14

Hej..

Jeg er også tømrer :great:

Nu skriver du jo evt andre muligheder.

Jeg ved ikke om der er bygget skorsten endnu.. Men, 60 m2 beboelse med gulvvarme og 300 mm isolering i top bund og gulv. Der skal altså næsten ingenting til at varme det op. Hvad med en varmepumpe i stedet for ? Den koster da noget, men hvis der ingen skorsten er så, render det da også lidt op i pris..Tænker en 5 kw er nok. Der bliver ellers skrevet en del om det herinde for tiden. :)

Vedhæfter lige en tråd om emnet

viewtopic.php?f=107&t=30433
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5464
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 402 gange
Modtaget likes: 420 gange

Re: Genopsætning af brugt fyr, evt. andre muligheder

Indlæg af triumph » 11 dec 2018 12:32

Jeg ved ikke om du vil opvarme hele gården, eller kun de 60 m2 med pillefyret ?
Hvis det kun er de 60 m2, skal du være opmærksom på at fyret ikke må være for stort, og have et velfungerende start/stop system.

De fleste brugte pillefyr er efter min mening alt for dyre. Hvis man regner med at et pillefyr har en levetid på 20 år, er det efter min mening værdiløst efter 15 år, da jeg ikke gad sætte noget op med en kortere restlevetid end 5 år. Der skal vel også være et pænt afslag på nyprisen, bare ved at det har været stillet op, og garentien er væk. For eks. kan man købe en ny 10 kw scotte for 20.000. DVS, at en på max 2-3 år ikke må koste mere end 15.000. og så kan man minimum trække 1000 kr fra pr år.
Mange af de fyr der er til salg, er ældre scotte fyr, der er udstyret med en 16 kw brænder (der reelt er en 24 Kw brænder) Med en minimumsydelse på ca. 5 KW (Den kan sagten brænde ved en meget lavere ydelse end 5 kw, bare ikke særligt økonomisk)
5 kw skal du ikke en gang bruge om vinteren, så det er svært at få fornuftig drift, hvis du kun har 60 m2.
De fleste andre mærker af ældre fyr er også 20-24 kw, hvilket er for stort til 60 m2.
Derudover havde de ældre scotte kedler nærmest ingen isolering, og en tynd pladebund som folk oftest stillede direkre på betongulvet, hvilket gav perfekte betingelser for kondens=> kort levetid af kedel.

Hvis jeg skulle købe et brugt fyr til 60 m2. Så ville jeg ikke købe noget over 10 kw. Og så ville jeg montere rumtermostat til start/stop af fyr.
I brugte 10 kw, er der nærmest kun MGM, eller scotte. Hvis Jeg købte en brugt scotte, så ville jeg op i en blackstar keddel, da de tidligere ikke var ordenligt isoleret.
Oftest er det en bedre forretning at købe et nyt fyr, end et brugt. Hvis jeg skulle have den billigst mulige opvarmning, der fungerede ordenligt. Så havde jeg købt en ny Scotte til 20.000, hvis jeg havde lidt flere penge havde jeg købt en MGM (De er vist kommet med en ny model, jeg ikke kender)

pendec

Re: Genopsætning af brugt fyr, evt. andre muligheder

Indlæg af pendec » 11 dec 2018 13:25

Hvorfor ikke en pilleovn, nogle modeller "kan" tilsluttes rørledning, så man kan have en radiator på, og varme vand?
Men pilleovn i en 6-8kW må da snilt kunne klare opgaven i det rum. og så kan man da stadig betale det samme og få en automatiseret model med fjernstyring så der er varmt når man kommer hjem, men så er prisen dog 20k+


Besvar