Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Ecoflex pellet boiler problem

Hvis du ikke ved hvor du skal stille dit spørgsmål, er du velkommen til at gøre det her
pendec

Re: Ecoflex pellet boiler problem

Indlæg af pendec » 10 maj 2019 13:53

Tassie skrev:
10 maj 2019 13:00
Her er et foto af pillerne i en åben pejs. Burde de ikke brænde lidt bedre? Der en lille flamme men ingen gløder.
Træpiller i en åben pejs, synes billede alene ser dårligt ud. Den flamme kan da dårligt formere sig rundt til alle træpiller i pejsen?
I træpille ovn/fyr er der en lille skål, 5-8cm på hver side... Dit billede ligner en åben kasse på 40-50cm??? Er det korrekt?

En åben pejs kan da ikke være til træpiller, det har jeg aldrig set, kun med træstykker, måske briketter og væske men små træpiller, det lyder umuligt hvis fladen er så stor som billede indikerer.


Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: Ecoflex pellet boiler problem

Indlæg af MichaelK » 10 maj 2019 14:47

At bruge en åben pejs til at forsøge at påvise hvor godt, eller dårligt træpillerne brænder, vil ikke give det rette billede.
Der mangler i hvert fald lufttilførsel, som det første. Desuden ligger træpillerne også anderledes i et fyr, end i en pejs.

Kvaliteten af pillerne bedømmes bedst ved at studere forbrændingen, asken, og evt. slagger.

Mvh.
Tassie skrev:
10 maj 2019 12:54
......
Masser af gul os, soot (ved ikke hvad det hedder på dansk, men helt sort, ikke grå aske, men i øjeblikket er asken grå og smitter ikke af).
PS.: Det engelske ord soot, kan oversættes til sod på dansk

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: Ecoflex pellet boiler problem

Indlæg af Lintz » 10 maj 2019 15:03

pendec skrev:
10 maj 2019 13:53
Træpiller i en åben pejs, synes billede alene ser dårligt ud. Den flamme kan da dårligt formere sig rundt til alle træpiller i pejsen?
I træpille ovn/fyr er der en lille skål, 5-8cm på hver side... Dit billede ligner en åben kasse på 40-50cm??? Er det korrekt?

En åben pejs kan da ikke være til træpiller, det har jeg aldrig set, kun med træstykker, måske briketter og væske men små træpiller, det lyder umuligt hvis fladen er så stor som billede indikerer.
Jeg har engang prøvet at smide piller i brændeovnen - Bare for at prøve - Absolut en dårlig ide.
De brænder simpelthen dårligt deri.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

pendec

Re: Ecoflex pellet boiler problem

Indlæg af pendec » 10 maj 2019 15:19

Lintz skrev:
10 maj 2019 15:03
Jeg har engang prøvet at smide piller i brændeovnen - Bare for at prøve - Absolut en dårlig ide.
De brænder simpelthen dårligt deri.
Du er ikke alene, jeg smed dem oven på en avis, ikke noget positivt der.

Tassie
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 14 aug 2018 06:17
Givet likes: 1 gang

Re: Ecoflex pellet boiler problem

Indlæg af Tassie » 11 maj 2019 03:32

ok, så det er ikke måden at teste om pillerne er ok....


Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: Ecoflex pellet boiler problem

Indlæg af Lintz » 11 maj 2019 05:33

Tassie skrev:
11 maj 2019 03:32
ok, så det er ikke måden at teste om pillerne er ok....
Jeg ved ikke om der er nogle krav til hvad træpiller i Australien må bestå af eller IKKE bestå af men du kan jo altid prøve at smide nogle i et glas vand og lade dem opløse sig selv.
Viser det sig at der bundfælder sig sand og evt. jern fragtmenter vil du altid få større eller mindre problemer ved afbrændning af pillerne i et pillefyr.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.


Besvar