Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Ecoflex pellet boiler problem

Hvis du ikke ved hvor du skal stille dit spørgsmål, er du velkommen til at gøre det her
Tassie
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 14 aug 2018 06:17
Givet likes: 1 gang

Ecoflex pellet boiler problem

Indlæg af Tassie » 16 aug 2018 11:25

Hi
Jeg er dansk men bor på Australien. Hvis I kan hjælpe må I gerne skrive på dansk.

I have an CTC ecoflex pellet boiler. There is no service support here so I am hoping someone can help me.

The pellet boiler has been working fine for a number of years but recently we have had some problems.

I suspect our pellets are not as dry as the ones you can get in Denmark, however, we have installed a special drying system of the pellets before we burn them and yet the boiler does not seem to be able to heat the water to above 60 degrees (we pump hot water from the boiler through the pellet hopper drying them out for a day or two before burning them). We have no standard for making pellets so they may just be very bad.
They dont seem to produce any smoke. Normally I would suspect wet pellets to produce smoke?

The boiler has now been burning for 2 days and it has only heated about 500 litres of water to 60 degrees (we have not used any of the water).

The flue gas is only 80 degrees or lower. Normally it is well above 120 or more (I cant remember, but never so low as 80). We have reset the settings to factory settings and the only other setting we have changed is to increase the fan power to provide more oxygen in the hope of a hotter fire.

We have cleaned the boiler as per the manual but it just does not seem to burn very hot.

Can you suggest anything?

thank you
Michael


mgmone
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 575
Tilmeldt: 06 aug 2012 08:54
Modtaget likes: 60 gange

Re: Ecoflex pellet boiler problem

Indlæg af mgmone » 20 aug 2018 07:06

Hej Michael
Vil tro at du giver alt for meget luft og for få piller, din kedel skal bruge ca 0,22 kilo piller/kwH, så hvis den er på 30 kw skal den bruge 6,6 kilo ca. = 10 liter/time.
Justeres din snegl indtil pille forbruget er kwH x o,22, herefter stilles ned for luften til du svagt kan ane røg fra skorsten.
P.S. betaler du rejsen kikker vi gerne forbi ved lejlighed.
Hilsen Karsten
Hilsen Karsten
Tekniker hos MGM-pillefyr.dk
Bestyrer af biostoker.dk

Tassie
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 14 aug 2018 06:17
Givet likes: 1 gang

Re: Ecoflex pellet boiler problem

Indlæg af Tassie » 10 maj 2019 11:28

Hej Karsten,
I am so sorry, jeg glemte at jeg har bedt om hjælp her. Tusind tak for din hjælp. Jeg troede der var for lidt ilt. Jeg prøver nu at skrue lidt op for pillerne og ned for luften. Men jeg har ikke endnu løst problemet. Det er måske pillerne, det er en blanding af hardwood og softwood. Jeg har dog også prøvet pine piller fra New Zealand, men hele fidusen ved piller forsvinder lidt hvis man skal importere fra et andet land så langt væk. Ja, hvis du bare lige kunne kigge forbi... CTC modellen er kun 15 kw men den er helt gal. Den har nu været tændt i 24 timer og boiler temperaturen er kun 54 grader, gludegas 76, prime flow 39 og det er 10 grader udenfor.

Tassie
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 14 aug 2018 06:17
Givet likes: 1 gang

Re: Ecoflex pellet boiler problem

Indlæg af Tassie » 10 maj 2019 11:31

Bruger anvisningen skriver Power full auger 68% og power full fan 40%.
Jeg har forsøgt alle mulige kombinationer, nu prøver jeg 72% auger og kun 20% power full fan men kan ikke se nogen forskel!

Blinky
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 155
Tilmeldt: 29 okt 2012 01:26
Mit fyr: MGM Comfort 15 KW
Areal: 200 + 60
Brændsel: DLG Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7100
Årligt forbrug: ca. 8 ton.
Geografisk sted: Vejle
Givet likes: 23 gange
Modtaget likes: 10 gange

Re: Ecoflex pellet boiler problem

Indlæg af Blinky » 10 maj 2019 12:15

'kan du ikke lægge et billede op af asken så vi kan se den, og prøv at beskrive askefarven


Blinky
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 155
Tilmeldt: 29 okt 2012 01:26
Mit fyr: MGM Comfort 15 KW
Areal: 200 + 60
Brændsel: DLG Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7100
Årligt forbrug: ca. 8 ton.
Geografisk sted: Vejle
Givet likes: 23 gange
Modtaget likes: 10 gange

Re: Ecoflex pellet boiler problem

Indlæg af Blinky » 10 maj 2019 12:29

Jeg formoder du omhyggeligt har læst brugermanualer f. eks.
http://www.hilaris.ee/wp-content/upload ... enance.pdf
Hvor stort er det daglige pilleforbrug ?

Tassie
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 14 aug 2018 06:17
Givet likes: 1 gang

Re: Ecoflex pellet boiler problem

Indlæg af Tassie » 10 maj 2019 12:36

Er der nogen der har prøvet at brænde piller i en åben pejs? Mine piller brænder ikke specielt godt, en lille flamme og ikke megen varme. Betyder det er det er dårlige piller til et pille boiler?

Tassie
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 14 aug 2018 06:17
Givet likes: 1 gang

Re: Ecoflex pellet boiler problem

Indlæg af Tassie » 10 maj 2019 12:54

Kender ikke forbruget endnu. Anvender 15 kg poser. For to år siden da vi ikke havde problemer brændte vi ca 1.5 poser på omkring 16 timer så hvidt jeg kan huske. Til trods for at vi har meget skov her, og fyr plantationer og kæmpe bunker af savsmuld, er der ingen eksperter i tråpiller og slet ikke en boiler. De andre anvender kun træpille fyr til luft varme. Men jeg tror de andre også har problemer.
Forrige år havde vi et stort problem med pillerne. Masser af gul os, soot (ved ikke hvad det hedder på dansk, men helt sort, ikke grå aske, men i øjeblikket er asken grå og smitter ikke af).
Vedhæftede filer
file.jpeg

Tassie
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 14 aug 2018 06:17
Givet likes: 1 gang

Re: Ecoflex pellet boiler problem

Indlæg af Tassie » 10 maj 2019 12:56

Blinky skrev:
10 maj 2019 12:29
Jeg formoder du omhyggeligt har læst brugermanualer f. eks.
http://www.hilaris.ee/wp-content/upload ... enance.pdf
Hvor stort er det daglige pilleforbrug ?
Tusind tak, jeg havde en tidligere brugermanual men indholdet er stort set det samme.
Last edited by 1 on Tassie; edited 10 times in total

Tassie
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 14 aug 2018 06:17
Givet likes: 1 gang

Re: Ecoflex pellet boiler problem

Indlæg af Tassie » 10 maj 2019 13:00

Her er et foto af pillerne i en åben pejs. Burde de ikke brænde lidt bedre? Der en lille flamme men ingen gløder.
Vedhæftede filer
file-1.jpeg


Besvar