Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Pillefyr vs. brændefyr....og sikkerhed?

Hvis du ikke ved hvor du skal stille dit spørgsmål, er du velkommen til at gøre det her
Besvar
Michael123
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 179
Tilmeldt: 02 maj 2016 15:34
Mit fyr: Orlan Super 40 KW
Areal: 200 m2
Brændsel: Træ jeg selv fælder
Fremviser gerne i postnummer: 3782
Årligt forbrug: 20 m3
Givet likes: 25 gange

Pillefyr vs. brændefyr....og sikkerhed?

Indlæg af Michael123 » 05 mar 2018 22:23

Jeg kunne godt tænke mig at stille nogle generelle spørgsmål om pillefyr. Måske er det ikke muligt at generalisere på alle spørgsmålene da pillefyr jo nok ikke er ens på alle punkter men jeg prøver alligevel.

Jeg har erfaring med brændefyr og vil gerne vide:

1) Hvor adskiller et pillefyr sig fra brændefyr mest væsentligt? (Pillefyret skulle fx passe sig selv i forhold til selve fyringen og skal blot have tømt aske en gang i mellem)
2) Hvordan tænder man op i et pillefyr?
3) Sikkerhed: Jeg synes personligt at fx et Orlan brændefyr er med ekstrem dårlig sikkerhed i det man godt kan glemme at lukke spjældet og samtidig starte blæseren, således fyret kører fuldstændig ukontrolleret og en stålskorsten kan fx godt blive så rødglødende at der er potentiel brændfare.
Hvordan er det i forhold til pillefyr med dette spældproblem?
4) Hvor tit skal man fylde brændsel på? Er det noget med man kan få monteret en silo på så det er meget sjældent og er det noget med at siloen monteres således at en lastbil kan komme og fylde på ligesom med olie?


Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Re: Pillefyr vs. brændefyr....og sikkerhed?

Indlæg af Tom_AT » 05 mar 2018 23:55

Med fare for at få ørerne i maskinen.

Men de ting du spørger om er jo ret generelle for pillefyr. Og derfor vil du komme rigtigt langt ved lige at prøve google eller bare søge lidt her på siden.

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7984
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 795 gange

Re: Pillefyr vs. brændefyr....og sikkerhed?

Indlæg af Lintz » 06 mar 2018 05:00

Michael123 skrev:
05 mar 2018 22:23
Jeg kunne godt tænke mig at stille nogle generelle spørgsmål om pillefyr. Måske er det ikke muligt at generalisere på alle spørgsmålene da pillefyr jo nok ikke er ens på alle punkter men jeg prøver alligevel.

Jeg har erfaring med brændefyr og vil gerne vide:

1) Hvor adskiller et pillefyr sig fra brændefyr mest væsentligt? (Pillefyret skulle fx passe sig selv i forhold til selve fyringen og skal blot have tømt aske en gang i mellem)

Et Pillefyr kan UDELUKKET kun fyrer med piller - Jeg går ud fra at du ved der er forskel på Pillefyr og Stokrfyr.

2) Hvordan tænder man op i et pillefyr?

Jeg kender ikke til alle pillefyr - Men mon ikke (næsten) alle har automatisk optændning - Altså den tager selv nogle piller ind på herden som så optændes af en eletrisk tænder.

3) Sikkerhed: Jeg synes personligt at fx et Orlan brændefyr er med ekstrem dårlig sikkerhed i det man godt kan glemme at lukke spjældet og samtidig starte blæseren, således fyret kører fuldstændig ukontrolleret og en stålskorsten kan fx godt blive så rødglødende at der er potentiel brændfare.
Hvordan er det i forhold til pillefyr med dette spældproblem?

Ingen problem hvad jeg ved af.


4) Hvor tit skal man fylde brændsel på? Er det noget med man kan få monteret en silo på så det er meget sjældent og er det noget med at siloen monteres således at en lastbil kan komme og fylde på ligesom med olie?

Nogle af pillefyrene har intern magasin, andre har ekstern. Vælger man intern får man nok et pænere fyr, tager man et med ekstern kan der tilkøbes rimelige store siloer - Eller man kan også bygge et selv. Der kan også monteres silo til indblæsning med lastbil. Alle løsningerne har fordele og ulemper.

Til sidst - Hvis du overvejer pillefyr kan det sagtens kobles på anlægget så du bevarer dit brændselsfyr således at du ikke er afhængig af at der evt. skal fyres morgen og aften. Er det koblet på den rigtige måde starter pillefyret op hvis brændselsfyret går ud.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Michael123
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 179
Tilmeldt: 02 maj 2016 15:34
Mit fyr: Orlan Super 40 KW
Areal: 200 m2
Brændsel: Træ jeg selv fælder
Fremviser gerne i postnummer: 3782
Årligt forbrug: 20 m3
Givet likes: 25 gange

Re: Pillefyr vs. brændefyr....og sikkerhed?

Indlæg af Michael123 » 06 mar 2018 11:42

Tom_AT skrev:
05 mar 2018 23:55
Med fare for at få ørerne i maskinen.

Men de ting du spørger om er jo ret generelle for pillefyr. Og derfor vil du komme rigtigt langt ved lige at prøve google eller bare søge lidt her på siden.
Ingen ører i maskinerne her. :great:

Jeg har kigget på rimelig mange pillefyr og det jeg får er data. Det jeg mangler er erfaringer fra nogen som har brugererfaringer og det mener jeg folk herinde besidder.

Michael123
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 179
Tilmeldt: 02 maj 2016 15:34
Mit fyr: Orlan Super 40 KW
Areal: 200 m2
Brændsel: Træ jeg selv fælder
Fremviser gerne i postnummer: 3782
Årligt forbrug: 20 m3
Givet likes: 25 gange

Re: Pillefyr vs. brændefyr....og sikkerhed?

Indlæg af Michael123 » 06 mar 2018 11:48

Lintz skrev:
06 mar 2018 05:00
(Den laver en eller anden fejl så dit citat ikke kommer med?)

Tak for svar.

1) Her er hvad jeg har fundet på forskellen mellem Stokerfyr og pillefyr. Har du nogen kommentarer til det?


"Hvad er forskellen på et pillefyr og et stokerfyr?

Når du læser omkring begrebet stoker på stokersiden, så er der ikke noget at sige til, at man kan blive godt og grundigt forvirret.

Stoker:
Normalt opfatter man i daglig tale stokeren som et sneglesystem, der presser brændbart materiale ind i brændkammeret. Stokerfyret kan derfor fyre med alverdens materialer, hvilket kan have sine fordele.
Stokerfyret egner sig derfor, alt andet lige, bedre til større beboelser/ bebyggelser/ gårde mm. hvor man måske kan få fat i store mængder af brændbart materiale til billige penge... og har plads til det.
Stokeren skal i princippet "altid" køre. Går den ud, så skal den NORMALT startes manuelt. Derfor er stokere typisk født med styringer, som kan regulere varmen ned, men ikke slukke. En god ide, når man ikke har brug for at køre med fuld tryk, men ikke så godt, når man ser på forbrændingens effektivitet.

Stokere er normalt konstrueret, så de har en fast forbindelse af brændbart materiale fra brændkammmeret igennem sneglen tilbage til siloen. Dette medfører, at man normalt skal have et automatisk vandslukningsanlæg som en del af sikkerhedssystemet.

Alene af denne årsag vil jeg anbefale et pillefyr frem for et stokerfyr. Kan du forestille dig hvordan et stokerfyr kommer til at se ud, hvis vandslukningsanlægget går i gang?

Pillefyr:
Pillefyret derimod er en sofistikeret udgave af stokeren. Træpillerne falder typisk ned i brændkammeret. Den kan selv tænde når der er brug for varmen og slukke, når der ikke er behov, lige som et oliefyr.
Når pillefyret er i gang så kører det typisk optimalt for fuld tryk, med ca. 95% effektivitet.

Mange leverandører der kommer fra den gamle "stoker-verden" har desværre misforstået ideen med pillefyring og reklamerer med, at deres pillefyr kan reguleres ned i varmeydelse, lige som stokerfyret. Det kan det så også, men det går ud over effektiviteten. Et pillefyr skal køre det bedste det har lært, evt. regulere lidt ned før det slukker og så slukke helt.

Pillefyret skal grundet, at pillerne falder ned igennem en smelteslange ikke ekstrasikres med vandslukningsanlæg."


Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7984
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 795 gange

Re: Pillefyr vs. brændefyr....og sikkerhed?

Indlæg af Lintz » 06 mar 2018 11:56

Michael123 skrev:
06 mar 2018 11:48
(Den laver en eller anden fejl så dit citat ikke kommer med?)

Tak for svar.

1) Her er hvad jeg har fundet på forskellen mellem Stokerfyr og pillefyr. Har du nogen kommentarer til det?


"Hvad er forskellen på et pillefyr og et stokerfyr?

Når du læser omkring begrebet stoker på stokersiden, så er der ikke noget at sige til, at man kan blive godt og grundigt forvirret.

Stoker:
Normalt opfatter man i daglig tale stokeren som et sneglesystem, der presser brændbart materiale ind i brændkammeret. Stokerfyret kan derfor fyre med alverdens materialer, hvilket kan have sine fordele.
Stokerfyret egner sig derfor, alt andet lige, bedre til større beboelser/ bebyggelser/ gårde mm. hvor man måske kan få fat i store mængder af brændbart materiale til billige penge... og har plads til det.
Stokeren skal i princippet "altid" køre. Går den ud, så skal den NORMALT startes manuelt. Derfor er stokere typisk født med styringer, som kan regulere varmen ned, men ikke slukke. En god ide, når man ikke har brug for at køre med fuld tryk, men ikke så godt, når man ser på forbrændingens effektivitet.

Stokere er normalt konstrueret, så de har en fast forbindelse af brændbart materiale fra brændkammmeret igennem sneglen tilbage til siloen. Dette medfører, at man normalt skal have et automatisk vandslukningsanlæg som en del af sikkerhedssystemet.

Alene af denne årsag vil jeg anbefale et pillefyr frem for et stokerfyr. Kan du forestille dig hvordan et stokerfyr kommer til at se ud, hvis vandslukningsanlægget går i gang?

Pillefyr:
Pillefyret derimod er en sofistikeret udgave af stokeren. Træpillerne falder typisk ned i brændkammeret. Den kan selv tænde når der er brug for varmen og slukke, når der ikke er behov, lige som et oliefyr.
Når pillefyret er i gang så kører det typisk optimalt for fuld tryk, med ca. 95% effektivitet.

Mange leverandører der kommer fra den gamle "stoker-verden" har desværre misforstået ideen med pillefyring og reklamerer med, at deres pillefyr kan reguleres ned i varmeydelse, lige som stokerfyret. Det kan det så også, men det går ud over effektiviteten. Et pillefyr skal køre det bedste det har lært, evt. regulere lidt ned før det slukker og så slukke helt.

Pillefyret skal grundet, at pillerne falder ned igennem en smelteslange ikke ekstrasikres med vandslukningsanlæg."
Det eneste jeg vil tilføje er: Gør dig klar på om du vil vælge at køre udelukket med piller eller gerne vil ekspemiterer med diverse brændselstyper. Det første er nemt. Det andet kan være billigt men inderholder også en del arbejde.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Michael123
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 179
Tilmeldt: 02 maj 2016 15:34
Mit fyr: Orlan Super 40 KW
Areal: 200 m2
Brændsel: Træ jeg selv fælder
Fremviser gerne i postnummer: 3782
Årligt forbrug: 20 m3
Givet likes: 25 gange

Re: Pillefyr vs. brændefyr....og sikkerhed?

Indlæg af Michael123 » 06 mar 2018 20:55

Tak for svar. Som jeg kan se det bliver det pillefyr.

Mit hus er 150 m2 og energimærke E. Det ligger temmelig godt i læ. Hvad vil du skyde +/- det koster om året bare i varme?

Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 47 gange

Re: Pillefyr vs. brændefyr....og sikkerhed?

Indlæg af HR LUCCA » 06 mar 2018 22:01

Jeg vil skyde på 8000-10000 kr skal det kunne gøres for .men forbruget kan svinge noget om man har 20 eller 25 grader i huset .
Jeg har selv et ældre hus fra 1946 på 146 m2 det er ikke særligt godt isoleret , det kunne godt bruge nogle nye vinduer , isolering i gulvet mm , og jeg bruger 4500 - 5000 kg piller , de koster ca 9000-10000 kr leveret .

Michael123
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 179
Tilmeldt: 02 maj 2016 15:34
Mit fyr: Orlan Super 40 KW
Areal: 200 m2
Brændsel: Træ jeg selv fælder
Fremviser gerne i postnummer: 3782
Årligt forbrug: 20 m3
Givet likes: 25 gange

Re: Pillefyr vs. brændefyr....og sikkerhed?

Indlæg af Michael123 » 06 mar 2018 22:23

Det er ca. det dobbelte af hvad jeg brugte på brænde, men så er der jo en del arbejde i 20 rummeter. 😉
Mange tak for dine svar.

Vil du personligt anbefale et pillefyr og hvilke størrelse vil du sige at det skal være?
Nogen siger hellere lidt underdimensioneret end for stort da det er mere effektivt ved fuld blus, men er det ikke egentlig ligegyldig sålænge der er tilknyttet en akkumuleringstank?

Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 47 gange

Re: Pillefyr vs. brændefyr....og sikkerhed?

Indlæg af HR LUCCA » 06 mar 2018 23:41

Vil mene at det skal være et sted mellem 10 og 16 kw , også har du har ikke noget og bruge en akkumuleringstank til på et nyt pillefyr .
Du kan samme ligne et pillefyr med et oliefyr , det starter og stopper når der er brug for det .
Hvis du regnet tiden du bruger på 20 rummeter , slid på sav , olie og benzin , tranport mm er der nok ikke den store forskel :wink:


Besvar