Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Simpelt og effektivt

Hvis du ikke ved hvor du skal stille dit spørgsmål, er du velkommen til at gøre det her
Besvar
Brugeravatar
Lau
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 794
Tilmeldt: 16 sep 2007 16:39
Mit fyr: MGM Junior
Areal: 135 rimelig iso.
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6621
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Vejen (",)
Givet likes: 23 gange
Modtaget likes: 14 gange

Re: Simpelt og effektivt

Indlæg af Lau » 03 jan 2018 21:22

Varme1976 skrev:Ja god pointe. Er dog bare i tvivl om, hvordan det kan passe med fyret. Der skal være en form for sammenkobling og en snegl, der aktiveres af en føler i fyret.
Ja, altså det er nemt at koble et eksternt magasin og snegl til et MGM - sneglen til det eksterne magasin kobles bare direkte til fyrets styring. Det er ren plug and play.. der skal ikke tænkes i noget med relæer og anden styring, MGM er forberedt.


Varme1976
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 28
Tilmeldt: 31 dec 2017 00:59
Givet likes: 36 gange
Modtaget likes: 1 gang

Re: Simpelt og effektivt

Indlæg af Varme1976 » 04 jan 2018 17:18

Lau skrev:Ja, altså det er nemt at koble et eksternt magasin og snegl til et MGM - sneglen til det eksterne magasin kobles bare direkte til fyrets styring. Det er ren plug and play.. der skal ikke tænkes i noget med relæer og anden styring, MGM er forberedt.
Tak. Hvis du gider, vil det være super med forslag til, hvad jeg skal købe for at få det til at fungere med et eksternt magasin.... hvis man kan få det, uden at det koster en bondegård. ja er jo total nybegynder her, beklager.

Brugeravatar
Lau
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 794
Tilmeldt: 16 sep 2007 16:39
Mit fyr: MGM Junior
Areal: 135 rimelig iso.
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6621
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Vejen (",)
Givet likes: 23 gange
Modtaget likes: 14 gange

Re: Simpelt og effektivt

Indlæg af Lau » 08 jan 2018 20:07

Varme1976 skrev:Tak. Hvis du gider, vil det være super med forslag til, hvad jeg skal købe for at få det til at fungere med et eksternt magasin.... hvis man kan få det, uden at det koster en bondegård. ja er jo total nybegynder her, beklager.
Jamen ja jo, jeg ville jo bare købe et pillemagasin, f.eks til en scotte eller lign. Bare størrelsen passer ind, der hvor du vil placere det. Derudover ville jeg købe en brugt snegl på guloggratis eller dba.. En normal snegl, dog med fast kerne - dog ville jeg ført lige høre ved Karsten hvor mange watt den må trække, førend styringen brækker sig..

Dog tænker jeg også at Karsten sælger det hele, det er så lidt dyrere fordi det er nyt - men kender jeg Karsten ret, så har han sikkert et skide godt tilbud på “en hel pakke”.

Varme1976
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 28
Tilmeldt: 31 dec 2017 00:59
Givet likes: 36 gange
Modtaget likes: 1 gang

Re: Simpelt og effektivt

Indlæg af Varme1976 » 09 jan 2018 17:19

Lau skrev:Jamen ja jo, jeg ville jo bare købe et pillemagasin, f.eks til en scotte eller lign. Bare størrelsen passer ind, der hvor du vil placere det. Derudover ville jeg købe en brugt snegl på guloggratis eller dba.. En normal snegl, dog med fast kerne - dog ville jeg ført lige høre ved Karsten hvor mange watt den må trække, førend styringen brækker sig..

Dog tænker jeg også at Karsten sælger det hele, det er så lidt dyrere fordi det er nyt - men kender jeg Karsten ret, så har han sikkert et skide godt tilbud på “en hel pakke”.
Takker jeg kigger på det :great:

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5464
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 402 gange
Modtaget likes: 420 gange

Re: Simpelt og effektivt

Indlæg af triumph » 09 jan 2018 18:50

Til min scotte købte jeg en biomax snegl med fast kerne. Men den knuser pillerne mere end en flexsnegl. Så jeg tror jeg ville holde mig til flexsneglen


Brugeravatar
Lau
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 794
Tilmeldt: 16 sep 2007 16:39
Mit fyr: MGM Junior
Areal: 135 rimelig iso.
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6621
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Vejen (",)
Givet likes: 23 gange
Modtaget likes: 14 gange

Re: Simpelt og effektivt

Indlæg af Lau » 10 jan 2018 12:41

triumph skrev:Til min scotte købte jeg en biomax snegl med fast kerne. Men den knuser pillerne mere end en flexsnegl. Så jeg tror jeg ville holde mig til flexsneglen
God oplysning, flexsneglen er også billig - det er jo en bonus.
Er der ikke også en del mennesker der har smidt stykke rundstok ind i tomrummet på flexsneglen?

Brugeravatar
JFinderup
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 994
Tilmeldt: 24 mar 2013 17:09
Mit fyr: Atmos D14P & A25
Areal: 146 + 94 kælder Opv.
Brændsel: Solvarme og Derome træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3100
Dagligt forbrug: 12
Årligt forbrug: 7,5 ton
Geografisk sted: Hornbæk
Givet likes: 58 gange
Modtaget likes: 39 gange

Re: Simpelt og effektivt

Indlæg af JFinderup » 10 jan 2018 13:18

Et elektrikerrør (de ikke fleksible) virker også fint.
Hilsen Finderup

Solvarme: VVFS; 80 H-rør & 500l akkutank, 2 stk. TA-UVR63 Styringer, TA DL-BC, TA CMI Data Logger.
Pillefyr: Atmos D14P, A25 brænder, 1000 l pilletank

pendec

Re: Simpelt og effektivt

Indlæg af pendec » 10 jan 2018 14:16

Lau skrev:God oplysning, flexsneglen er også billig - det er jo en bonus.
Er der ikke også en del mennesker der har smidt stykke rundstok ind i tomrummet på flexsneglen?
Flexsnegl er vist ikke så billig?, sådan var tilbuddet ikke jeg fik fra pillerstoker, da min gamle biomax snegl gik i udu.

Det koster kr. 1625,- inkl. moms for et kit bestående af følgende:
1 udløbsdel
1 spiral holder
1 2m spiral
1 75mm yderrør
1 spændebånd.

Og det er vist uden motor som beskrivelsen er her.

Jeg gav ca. 1800kr for min biomax snegl på 1.5meter, den er dog fløjet i skyerne den pris idag, må være fordi produktet er ved at forsvinde, jeg købte min for 2 års tid siden, da jeg ikke så anden udvej.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5464
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 402 gange
Modtaget likes: 420 gange

Re: Simpelt og effektivt

Indlæg af triumph » 10 jan 2018 18:54

et eklektikerrør i kernen er den bedste løsning
her er link til flexsnegle
https://www.hedestoker.dk/pillefyr-sneg ... lefyr.html

pendec

Re: Simpelt og effektivt

Indlæg af pendec » 10 jan 2018 22:34

Er fordelen ved denne type snegl i taler om, at hvis de sidder fast i toppen, så vil de ikke mases sammen, da den er hul i midten?
Hos mig er problemet jo at der er en fast svejset snegl i midten, så når den kører og de ikke længe kan falde ned, af ukendte årsager, så mases de jo, og snegl ender med en prop i toppen og motor kan ikke køre til sidst og den skal ud og renses for smuld?

Så at den er hul i midten må afhjælpe denne type problemer som man vel helst ikke vil se.


Besvar