Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Simpelt og effektivt

Hvis du ikke ved hvor du skal stille dit spørgsmål, er du velkommen til at gøre det her
Besvar
Varme1976
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 28
Tilmeldt: 31 dec 2017 00:59
Givet likes: 36 gange
Modtaget likes: 1 gang

Simpelt og effektivt

Indlæg af Varme1976 » 31 dec 2017 01:17

Hej.

Kan I anbefale et godt pillefyr til min gamle mor. Hun bor i et 200 m2 hus på landet. Hun bruger ca 2-3000 liter olie pr år plus 20 m3 brænde til opvarmning. Det skal være meget simpelt at betjene og så lidt vedligeholdelse som muligt.... Hun opvarmer kun ca halvdelen af huset, dvs stueetagen, og hun får derfor sjældent brug for, at det skal opvarme alle 200 m2 på en gang. Jeg tænker selvfølgelig også i økonomi og energioptimering, da det gerne skal kunne betale sig.

Ville være taknemlig for nye input.


Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Re: Simpelt og effektivt

Indlæg af Tom_AT » 31 dec 2017 09:11

Atmos kedel og pillebrænder tænker jeg vil være et rigtigt fint valg.

http://m.hedestoker.dk/pillefyr-atmos_pillefyr.html

Brugeravatar
JFinderup
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 994
Tilmeldt: 24 mar 2013 17:09
Mit fyr: Atmos D14P & A25
Areal: 146 + 94 kælder Opv.
Brændsel: Solvarme og Derome træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3100
Dagligt forbrug: 12
Årligt forbrug: 7,5 ton
Geografisk sted: Hornbæk
Givet likes: 58 gange
Modtaget likes: 39 gange

Re: Simpelt og effektivt

Indlæg af JFinderup » 31 dec 2017 10:05

Tom_AT skrev:Atmos kedel og pillebrænder tænker jeg vil være et rigtigt fint valg.

http://m.hedestoker.dk/pillefyr-atmos_pillefyr.html
Kan kun være enig - er nu igang med 3. fyringssæson uden problemer, driftsstop eller lign.
Det har altid tændt. Kun en gang har jeg oplevet den blev udsultet pga. smulderprop i tanken.
Køb en stor tank - jeg har en 1000l og den kan holde 14 dage i de kolde perioder.
Fyret kræver dog en plads (og økonomi) til en buffer, da det er et tænd sluk fyr.
Det er muligt ATMOS nye kan modulere, men det er også der kan være større risiko for driftsstop.
Hvis der er buffer på skal den blot justeres til en fornuftig fuld last og så kører det derudaf.
Yep asken skal tømmes (jeg gør det hver 1-2 måned) og så renser jeg brændkammeret samtidigt. Det tager 10 min. at skrabe det rent.
Hvis jeg husker det skraber jeg asken ud af herden mellem asketømning - de tager 2 min. Kompresserrens er en god ide at få med - man kan lade det selv rimeligt enkelt - eller der kan købes kit uden kompressor.
Hilsen Finderup

Solvarme: VVFS; 80 H-rør & 500l akkutank, 2 stk. TA-UVR63 Styringer, TA DL-BC, TA CMI Data Logger.
Pillefyr: Atmos D14P, A25 brænder, 1000 l pilletank

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7984
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 795 gange

Re: Simpelt og effektivt

Indlæg af Lintz » 31 dec 2017 10:10

Varme1976 skrev:Hej.

Kan I anbefale et godt pillefyr til min gamle mor. Hun bor i et 200 m2 hus på landet. Hun bruger ca 2-3000 liter olie pr år plus 20 m3 brænde til opvarmning. Det skal være meget simpelt at betjene og så lidt vedligeholdelse som muligt.... Hun opvarmer kun ca halvdelen af huset, dvs stueetagen, og hun får derfor sjældent brug for, at det skal opvarme alle 200 m2 på en gang. Jeg tænker selvfølgelig også i økonomi og energioptimering, da det gerne skal kunne betale sig.

Ville være taknemlig for nye input.
Måske det det vil være godt med et ca. budget.

Du kan jo få pillefyr fra godt 20 k og op til - tja - Vel omkring 60 - 80 tusinde, måske mere.

Ikke meget ide i at få anbefalet en del fyr som måske ligger over budget.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Varme1976
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 28
Tilmeldt: 31 dec 2017 00:59
Givet likes: 36 gange
Modtaget likes: 1 gang

Re: Simpelt og effektivt

Indlæg af Varme1976 » 31 dec 2017 10:12

Det lyder godt, takker for jeres input. Jeg må dog indrømme, at det at fyret kan modulere virker fornuftigt... selvom det selvfølgelig ikke er ønskeligt med en masse driftsstop. Det ville faktisk være rigtig skidt for hende. Men mange tak.


Brugeravatar
JFinderup
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 994
Tilmeldt: 24 mar 2013 17:09
Mit fyr: Atmos D14P & A25
Areal: 146 + 94 kælder Opv.
Brændsel: Solvarme og Derome træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3100
Dagligt forbrug: 12
Årligt forbrug: 7,5 ton
Geografisk sted: Hornbæk
Givet likes: 58 gange
Modtaget likes: 39 gange

Re: Simpelt og effektivt

Indlæg af JFinderup » 31 dec 2017 10:26

Fordi et fyr kan modulere er nu ikke ensbetydende med flere driftsstop - det anhænger meget af styringens stabilitet - brænderens konstruktion m.m.
Jo mere simpelt jo mindre kan der gå galt - det vil måske være en god ide at se på et der kan gå på nettet, så du kan holde øje med det på afstand.
Tænker at en stor tank er et must, så du eller en anden kan komme forbi med tilpas mellemrum og fylde op.
Hilsen Finderup

Solvarme: VVFS; 80 H-rør & 500l akkutank, 2 stk. TA-UVR63 Styringer, TA DL-BC, TA CMI Data Logger.
Pillefyr: Atmos D14P, A25 brænder, 1000 l pilletank

Varme1976
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 28
Tilmeldt: 31 dec 2017 00:59
Givet likes: 36 gange
Modtaget likes: 1 gang

Re: Simpelt og effektivt

Indlæg af Varme1976 » 31 dec 2017 10:31

Ja det er også rigtigt... omkring 35000 kr. Maks

Jens
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Givet likes: 75 gange
Modtaget likes: 60 gange

Re: Simpelt og effektivt

Indlæg af Jens » 31 dec 2017 11:47

Tjae, jeg ville nok med det budget kigge efter en MGM Comfort 15 kw, - dens eneste ulempe er det forholdsvis lille magasin på 225 liter og højden på den, - men har man plads til ekstra magasin med snegl, - så har MGM-en både føler og styring til automatisk fyldning af magasinet.

Nu har min lige haft 3 års fødselsdag og det er den bedste investering jeg har gjort, - den kører nærmest som et oliefyr, - det eneste jeg gør er fylde piller på, hive lidt i rensehåndtaget en gang i ugen, hvis jeg husker det, - og så tage aske ud når den har spist et tons piller.
Jeg vejer aldrig piller af, den er fuldstændig ligeglad med smuld,- det eneste jeg kunne ønske var NBE's stokercloud, - men det er jo kun for at nørde, det har jo ikke betydning for den daglige funktion.

Når det så er sagt, så ville jeg nok ved en ældre mor, kigge meget omhyggeligt på budgettet og se om der ikke stadig kunne være plads til indkøb af olie til oliefyret, - at fylde piller på og fjerne aske bliver ikke nemmere jo ældre man bliver.
Alternativet kunne være en luft til vand varmepumpe, men så skal der ses på budgettet med nye øjne, for der rækker de 35.000,- ikke langt, desværre.
Men det ville i mine øjne være den optimale løsning til en ældre, som bor alene.
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !

Varme1976
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 28
Tilmeldt: 31 dec 2017 00:59
Givet likes: 36 gange
Modtaget likes: 1 gang

Re: Simpelt og effektivt

Indlæg af Varme1976 » 31 dec 2017 12:00

Det lyder også fornuftigt, har selv kigget på mgm comfort 15. Nu er det også fordi, at hendes primære varmekilde er brændeovn og det er der meget arbejde i for alle parter... også at holde igang. Oliefyret holder primært gulvvarmen på badeværelset, varmt vand og et enkelt værelse, når der er gæster. Tak

Varme1976
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 28
Tilmeldt: 31 dec 2017 00:59
Givet likes: 36 gange
Modtaget likes: 1 gang

Re: Simpelt og effektivt

Indlæg af Varme1976 » 31 dec 2017 12:09

Der er dog radiatorer i hele huset


Besvar