Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Gløder ud af skorstenen

Hvis du ikke ved hvor du skal stille dit spørgsmål, er du velkommen til at gøre det her
Besvar
Lasse h
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 2
Tilmeldt: 10 dec 2017 19:40

Gløder ud af skorstenen

Indlæg af Lasse h » 10 dec 2017 20:12

Hej alle, jeg er ny på dette forum og jeg har lige et spørgsmål.
Jeg har et ældre tatano træpillefyr som virker ganske udemærket. Jeg har dog et problem, når fyret har været i pause og starter op i blæseren, blæser den jo ret kraftigt på de glødende træpilller. Det medføre så at den blæser en masse gløder/gnister op i skorstenen og de kommer så ud af toppen. Det kan godt se lidt voldsomt ud, nu det er begyndt at blive mørkt. Gløderne når af og til helt ned på jorden før de forsvinder. Er der noget jeg kan gøre for at få dette til at holde op? Havde tænkt lidt på sådan aspirator/røgvender til at sætte på toppen, men jeg ved ikke om det vil hjælpe eller gøre det værre?
Nogle der har erfaringer med dette problem?
Vedhæftede filer
10C90099-B350-4C78-905D-0A1CF0CFFF61.png
4F0E734E-012D-458B-B5AF-3DE180AC21AD.png


Brugeravatar
Rakjaer
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 223
Tilmeldt: 06 jul 2017 10:25
Mit fyr: RTB 50kW + Atmos DC75SE
Areal: 800m2/ 4 boligenhed
Brændsel: Håndbrænde + Piller
Fremviser gerne i postnummer: 3310
Årligt forbrug: 95.000kW
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 11 gange

Re: Gløder ud af skorstenen

Indlæg af Rakjaer » 11 dec 2017 13:31

Hvilket århundrede er fyret fra? Overvej om du skal skifte det, tror det kan betale sig ift. virkningsgrader!
RTB 50kW + Atmos 75SE + 50m2 solfangeranlæg + 5000l akkumulering + 12kW solceller + 20kWh batteri
https://stokercloud.dk/v3/#/rakjaer/main-page

pendec

Re: Gløder ud af skorstenen

Indlæg af pendec » 11 dec 2017 14:15

Er spørgsmålet ikke om den installation er godkendt? Hvis du forklarede dette til en forsikring, så ville de nok ikke forsikre hus, Der er sådan en lille chance for skorstensbrand med efterfølgende gløder som flyver ud på tag og andet, kan starte en brand.

Det lyder farligt.

Prøv at få undersøgt, som også nævnt, og du ikke kan få tilskud til et nyt, på basis af dit eksisterende som er så gammelt, at der er et selskab som vil køb din co2 gevinst, og give dig det i tilskud til et nyt. Husk at søge om det før du køber, for tilskud skal være på plads, før man køber.

Det kan godt være noget virker :) Men er det også forsvarligt at det virker men gløder flyver livligt omkring og op på taget?

Jens
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Givet likes: 75 gange
Modtaget likes: 60 gange

Re: Gløder ud af skorstenen

Indlæg af Jens » 11 dec 2017 15:14

Kan du tage et billede af din blæser ?
Det lyder som om den giver alt for meget blæs, - har du en måling af din røgtemperatur når fyret kører ? - Evt. på et røgtermometer i røgrør.

Tror du også under drift blæser alt for meget varme ud af skorstenen.

Blæseren kan sikkert ikke hastighedsreguleres i styringen, men nogle blæsere har en plade der kan dække for indsugningshullet i blæseren, - prøv at justere denne så den kun lige er så meget åbent, at fyret stadig brænder rent.

Har tidligere haft en sådan type blæser på et fyr, der skulle kun være ½ -1 cm åbning ind til ventilatorvingen på blæseren.

For selvfølgelig kan dit fyr køre uden gnister ovenud af skorsten :great:
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !

Lasse h
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 2
Tilmeldt: 10 dec 2017 19:40

Re: Gløder ud af skorstenen

Indlæg af Lasse h » 11 dec 2017 21:49

Fyret er fra 06 og burde være godkendt. Vi har overtaget huset med installationen.
Ideen om et nyt fyr er også tiltalende, jeg må prøve og forhøre mig på det. Dog er det lidt irriterende at skulle skifte det da det køre fejlfrit, vi bruger ca halvanden pose piller om dagen til at holde 200kvm fuldt opvarmet.

Blæseren kan justeres i styringen, dog er det ligesom om at den lige skruer op på fuld skrald for at få liv i pillerne også derefter skruer den lidt ned igen.
Tager lige et billede af blæseren senere.


coctail
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 334
Tilmeldt: 16 apr 2007 20:05
Mit fyr: Passat C1 plus
Areal: 114
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 16,5
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 15 gange

Re: Gløder ud af skorstenen

Indlæg af coctail » 12 dec 2017 20:48

Uden at kende pågældende fyr, men det lyder lidt som der mangler nogle turbolatorer eller dit forhold mellem primær og sekundær luft ikke ikke rigtigt (for meget primær luft), det kan også være at den blæser for meget.

Hvis din røgtemperatur ikke er 2-300 grader, så er der altså ingen fornuft i at skifte fyr, sådan lige med det samme.. hvis varmen ikke forsvinder ud i skorsten, så går det i vandet, som det skal uanset kedlens udseende.

Hvis du skal skifte fyret ud, så skal alle dem med baxi, reka, Passat og alle de andre kedler, som ikke er deciderede pillerbrændere også smides ud..

Du har et rigigt fyr, et stokerfyr, som kan brænde andet end træpiller, vi andre har kun en pillebrænder - det er er en af forskellene på dit fyr og en scotte som over halvdelen herinde har.
Et stokerfyr kan sjældent tænde/ slukke selv, da tændingstiden vil være meget individuelt, afhængig af brændseltype, kirsebærsten, flis, savsmuld, korn - rug og hvede tænder ikke ens, der er også forskel fra høst til høst. Træpiller meget mere ensartede, så det er lettere at lave et decideret opstartspeogram til dem.
Kun en tåbe rydder op. Et geni behersker kaos!

Michael123
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 179
Tilmeldt: 02 maj 2016 15:34
Mit fyr: Orlan Super 40 KW
Areal: 200 m2
Brændsel: Træ jeg selv fælder
Fremviser gerne i postnummer: 3782
Årligt forbrug: 20 m3
Givet likes: 25 gange

Re: Gløder ud af skorstenen

Indlæg af Michael123 » 05 mar 2018 22:34

Var det ikke en ide at finde en ekspert i dit område og få vedkommende til at komme ud og gå det hele igennem. Både pga. sikkerhed men det kan jo også være at med et par finjusteringer at du slipper for større invisteringer.

Og så lige et godt råd: Vær sikker på du er dækket af forsikringen, har din skorstensfejer fx sagt godt for installationen?


Besvar