Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

fra fastbrændsel til pillefyr, kombineret med solvarme

Hvis du ikke ved hvor du skal stille dit spørgsmål, er du velkommen til at gøre det her
Besvar
mayfly802
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 10
Tilmeldt: 26 mar 2013 12:17
Modtaget likes: 1 gang

fra fastbrændsel til pillefyr, kombineret med solvarme

Indlæg af mayfly802 » 05 feb 2017 15:57

Hej i Forummet.

Vi vil gerne overgå fra fastbrændsel til pillefyr inden for det kommende årstid.
Er der nogen der vil give et bud på hvordan sådan et skifte kan sættes op og gerne forslag til str. på pillefyret og om det er mærker I har gode erfaringer med og andet man ikke skal købe. Det skal være et kompakt system, som eks. Scotte Mini, Metro´s kommende Compact eller noget der ligner dem- det er pga. pladsbegrænsninger.

Pt. Kører vi Atmos DC22s Kedel kombineret med et STI/Resol-solvarmeanlæg på ca.13 m2 med en kombineret solar/akku tank på 1000 liter (sps1000)fra Solarbayer.

Vil jo være fint om jeg kan koble Atmos af og sætte pillefyr og så kører vi videre, men så nemt går set vel ikke. :wink:

Jeg vil da gerne hvis fyret kun kører når solen ikke gør , men hvis elektronisk styring af det er en væsentlig udgift ift. at køre det manuelt, så er det jo også en overvejelse.

Vi har ca. 165 m2 efterisoleret hus fra 1943, med nyere gulvvarme i stueplan, radiator på 1' sal, ny Metro combi vandvarmer på 160 l. nye lavenergi vinduer og døre i hele hytten.

Skal jeg eks. lade laddomaten sidde så pillefyret også kører via den ?

Er der nogen der vil give nogle af jeres erfaringer og indspark her, så læser jeg med glæde.

Jeg vedhæfter lige en simpel skitse af varmesystemet som det ser ud nu og af Hytten for hyggens skyld :wink: .

Gode hilsner Per K.
Vedhæftede filer
IMG_3985.JPG
Vores varmesystem 2017 a.doc
(458.5 KiB) Downloadet 100 gange


Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: fra fastbrændsel til pillefyr, kombineret med solvarme

Indlæg af John Skov Jensen » 05 feb 2017 16:35

Billigste og mest simple løsning er at montere en atmos A25 brænder eller en NBE 16 kw pillebrænder på din nuværende kedel. Så skal der slet ikke ændres så meget som et eneste rør i din installation, og du kan skifte tilbage til fastbrændsel på 5 min hvis du får neglene i noget billigt træ
Og de få procent der smides på grund af marginalt lavere virkningsgrad og varmetab fra kombi akku vil tage mange år at tjene ind.
Den kedel du har nu er en kvalitetskedel der holder i mange år

http://www.atmos.eu/en/gasification-boi ... et-burner/

mayfly802
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 10
Tilmeldt: 26 mar 2013 12:17
Modtaget likes: 1 gang

Re: fra fastbrændsel til pillefyr, kombineret med solvarme

Indlæg af mayfly802 » 05 feb 2017 16:41

Hej John
Det lyder da som en god løsning... skifter man hele den øverste låge ud, eller skal der skæres hul i den eksisterende eller hvordan ?
Og hvordan med magasin kan man stadig sætte det lige ved siden af fyret eller ..?
Og ja, det er ikke fyret vi er trætte af....det er arbejdet med træ, træ og træ...
Mvh....Perk.

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: fra fastbrændsel til pillefyr, kombineret med solvarme

Indlæg af John Skov Jensen » 05 feb 2017 17:06

Prøv at kikke lidt på Atmos websiden, brug linket
Men ja det er muligt at stille pilletanken ved siden af.
Er man lidt jern og metal snild, kan man helt sikkert selv modificere lågen, ellers kan den bestilles fiks og færdig


Besvar