Mit fyr går ud "Ingen brændsel"

Hvis du ikke ved hvor du skal stille dit spørgsmål, er du velkommen til at gøre det her
Besvar
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5481
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 405 gange
Blevet takket: 423 gange

Re: Mit fyr går ud "Ingen brændsel"

Indlæg af triumph »

Som før omtalt kender jeg ikke dit fyr, men hvis fyret lukker ned, og efterfølgende fejler ved opstart, Så kan det være fordi der ikke er nok piller (det ser det ikke ud til på billede) Eller fordi eltænder ikke bliver varm nok. På en scotte kan man stille effekten til eltænderen, samt hvor hurtigt blæseren skal køre under optænding (jo mere luft, jo koldere bliver det)

Flisbrænderen
Stoker VI
Stoker VI
14
Indlæg: 216
Tilmeldt: 09 sep 2009 11:56
Mit fyr: KSM 175-13 F-AUTO 11 kw
Areal: 132 m2, u.isolering
Brændsel: Flis
Fremviser gerne i postnummer: 8660
Dagligt forbrug: 50 kg
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: Østjylland
Blevet takket: 5 gange

Re: Mit fyr går ud "Ingen brændsel"

Indlæg af Flisbrænderen »

Hvis startportionen ligger lige på grænsen til at være stor nok, kan den sagtens opføre sig, som du beskriver.
Har prøvet det samme på mit eget fyr, hvor den svigtede i forbindelse med opstart en til to gange om ugen, fordi startportionen var for lille.
Hvis pillerne har meget uens længde kan problemet nemt opstå, da sneglen ofte vil køre forskellig mængde frem.
Det er trist der ingen hjælp er at få hos KN Maskinfabrik
Brugeravatar
J-B
Stoker XVI
Stoker XVI
12
Indlæg: 1548
Tilmeldt: 27 feb 2012 10:28
Mit fyr: HS Tarm Woody 10kw V10 pt.
Areal: 85 Kvm
Brændsel: Varga træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7950
Årligt forbrug: 3.222,4kg.
Geografisk sted: Thorup Mors
Har takket: 50 gange
Blevet takket: 39 gange

Re: Mit fyr går ud "Ingen brændsel"

Indlæg af J-B »

Hej hotpill.
Den største problem du har er at du har en vandret snegl, med meget frirum.
Trykket ovenfra af pillerne vil have en tendens til at lave bro og det giver en meget uens dosering.
Hvis du laver en overdækning af sneglen, så den kun får piller fra siderne af, så skulle du kunne slippe for det bøvl du har.
Hvis du udfylder din profil med hvor i landet du bor, så kan det være at der er en i nabolaget der gerne vil hjælpe dig :great:
hotpill
Stoker II
Stoker II
7
Indlæg: 51
Tilmeldt: 06 nov 2016 10:50
Mit fyr: Mini Bio 10KW
Areal: 128
Brændsel: 8mm piller
Geografisk sted: Søborg, Gilleleje
Har takket: 2 gange

Re: Mit fyr går ud "Ingen brændsel"

Indlæg af hotpill »

J-B skrev:Hej hotpill.
Den største problem du har er at du har en vandret snegl, med meget frirum.
Trykket ovenfra af pillerne vil have en tendens til at lave bro og det giver en meget uens dosering.
Hvis du laver en overdækning af sneglen, så den kun får piller fra siderne af, så skulle du kunne slippe for det bøvl du har.
Hvis du udfylder din profil med hvor i landet du bor, så kan det være at der er en i nabolaget der gerne vil hjælpe dig :great:
Det jeg hører dig sige er, at mit fyr er designet forkert fra start ? Kan godt se at mange andre pillefyr, har en "silo" ved siden af, som så får piller fra en snegl i 45 graders vinkel. Men for mig at se, vil pillerne i siloen stadig ryge ned til sneglen fra oven, altså over sneglen.

Jeg har dog fundet ud af, efter hele dagen i går, at min brænder stopper, når kedlen har nået en temperatur på 65 grader (Kedlen er indstillet til 60).
Dog modulere fyret, men det sker altså et par gange i døgnet, at temperaturen når de 65. Derefter tænder brænderen ved 55 grader, og det er åbenbart det som er problemet. Ofte vil fyret ikke tænde, og skal bruge flere forsøg. Hvis dette bliver ved med at fejle, får jeg fejlen "Ingen brændstof / Ingen flamme". Når jeg så åbner ind til brænderen, ligger der ubrændte piller. Derefter kan jeg bede brænderen om at tænde op igen, og nogle gange virker det første gang, andre gange skal der flere forsøg til.
Jeg havde troet jeg kunne hæve graderene for hvornår brænderen stopper, til eksempelvis 70 grader og så håbe at modulering fungere bedre og ikke kommer op på 70 grader, for så vil jeg undgå de start/stop, men det er der ikke en indstilling til, Kun hvornår brænderen skal starte igen :(
Ved godt det heller ej er løsningen på mit problem, men indtil jeg er blevet klogere, vil jeg i det mindste ikke komme hjem til et fyr som er slukket og et koldt hus.
Flisbrænderen
Stoker VI
Stoker VI
14
Indlæg: 216
Tilmeldt: 09 sep 2009 11:56
Mit fyr: KSM 175-13 F-AUTO 11 kw
Areal: 132 m2, u.isolering
Brændsel: Flis
Fremviser gerne i postnummer: 8660
Dagligt forbrug: 50 kg
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: Østjylland
Blevet takket: 5 gange

Re: Mit fyr går ud "Ingen brændsel"

Indlæg af Flisbrænderen »

Prøv at hæve kedel temp til 70 eller 75 gr, så kan du måske holde den kørende eller få færre stop indtil du får løst problemet.

Hvad er minimum ydelsen indstillet til ?

Har du prøvet at kigge ind til brænderen, mens den er i gang med at tænde op for at se hvad der sker ?
Det tyder stadig på for lille startportion eller for lidt varme fra eltænding.

hotpill
Stoker II
Stoker II
7
Indlæg: 51
Tilmeldt: 06 nov 2016 10:50
Mit fyr: Mini Bio 10KW
Areal: 128
Brændsel: 8mm piller
Geografisk sted: Søborg, Gilleleje
Har takket: 2 gange

Re: Mit fyr går ud "Ingen brændsel"

Indlæg af hotpill »

Har set gløderøret og det bliver knald rødt.
Ved ikke om startpotionen er for lille, men måske ?

Havde dog brænderen skilt lidt mere ad og opdagede at gummipakningen er "revnet". Tror i det kan have betydning for dårlig opstart ?
IMG_0207.JPG
hotpill
Stoker II
Stoker II
7
Indlæg: 51
Tilmeldt: 06 nov 2016 10:50
Mit fyr: Mini Bio 10KW
Areal: 128
Brændsel: 8mm piller
Geografisk sted: Søborg, Gilleleje
Har takket: 2 gange

Re: Mit fyr går ud "Ingen brændsel"

Indlæg af hotpill »

Flisbrænderen skrev:Hvad er minimum ydelsen indstillet til ?
40%
Flisbrænderen
Stoker VI
Stoker VI
14
Indlæg: 216
Tilmeldt: 09 sep 2009 11:56
Mit fyr: KSM 175-13 F-AUTO 11 kw
Areal: 132 m2, u.isolering
Brændsel: Flis
Fremviser gerne i postnummer: 8660
Dagligt forbrug: 50 kg
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: Østjylland
Blevet takket: 5 gange

Re: Mit fyr går ud "Ingen brændsel"

Indlæg af Flisbrænderen »

hotpill skrev:Har set gløderøret og det bliver knald rødt.
Ved ikke om startpotionen er for lille, men måske ?

Havde dog brænderen skilt lidt mere ad og opdagede at gummipakningen er "revnet". Tror i det kan have betydning for dårlig opstart ?IMG_0207.JPG
Den defekte gummipakning kan måske være årsag til opstartsproblemerne.
Kan ikke lige helt gennemskue virkemåden på dit fyr ud fra billedet. Er det blæseren, som blæser luft ind i brænderen man kan se i det firkantede hul helt ovre til højre og varmelegeme til eltænding nedenunder ( de to tykke tråde ).
Hvis det fungerer sådan at blæseren skal blæse luft forbi varmelegemet og ind i brænderen ved optænding, kan en del af luften forsvinde ud gennem hullet i pakningen ved sneglen, så der kommer for lidt luft forbi varmelegemet og ind mod startportionen i brænderen. Hvis det fungerer sådan, kan defekt pakning godt være årsag til dårlig opstart.
Sneglen på billedet, er det askesneglen ?
Ifølge manualen kan fyret køre med en ydelse ned til 30 %. Så du kan prøve at sætte minimum ydelsen ned til 30 % for at få den til at modulere længere ned i ydelse før den går i pause. Måske helt undgå den går i pause.
Flisbrænderen
Stoker VI
Stoker VI
14
Indlæg: 216
Tilmeldt: 09 sep 2009 11:56
Mit fyr: KSM 175-13 F-AUTO 11 kw
Areal: 132 m2, u.isolering
Brændsel: Flis
Fremviser gerne i postnummer: 8660
Dagligt forbrug: 50 kg
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: Østjylland
Blevet takket: 5 gange

Re: Mit fyr går ud "Ingen brændsel"

Indlæg af Flisbrænderen »

Har du fundet det hul, som den varme luft fra eltænding kommer igennem ind i brænderen ved optænding og set om pillerne ligger helt op til hullet ?
Set eller mærket om der kommer varme gennem hullet ?
Hullet hvor luften kommer igennem skal bilve helt rødt af varme i løbet af 1-3 minutter og pillerne skal begynde at gløde for derefter at antændes.
Flisbrænderen
Stoker VI
Stoker VI
14
Indlæg: 216
Tilmeldt: 09 sep 2009 11:56
Mit fyr: KSM 175-13 F-AUTO 11 kw
Areal: 132 m2, u.isolering
Brændsel: Flis
Fremviser gerne i postnummer: 8660
Dagligt forbrug: 50 kg
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: Østjylland
Blevet takket: 5 gange

Re: Mit fyr går ud "Ingen brændsel"

Indlæg af Flisbrænderen »

Flisbrænderen skrev:Den defekte gummipakning kan måske være årsag til opstartsproblemerne.
Kan ikke lige helt gennemskue virkemåden på dit fyr ud fra billedet. Er det blæseren, som blæser luft ind i brænderen man kan se i det firkantede hul helt ovre til højre og varmelegeme til eltænding nedenunder ( de to tykke tråde ).
Hvis det fungerer sådan at blæseren skal blæse luft forbi varmelegemet og ind i brænderen ved optænding, kan en del af luften forsvinde ud gennem hullet i pakningen ved sneglen, så der kommer for lidt luft forbi varmelegemet og ind mod startportionen i brænderen. Hvis det fungerer sådan, kan defekt pakning godt være årsag til dårlig opstart.
Sneglen på billedet, er det askesneglen ?
Ifølge manualen kan fyret køre med en ydelse ned til 30 %. Så du kan prøve at sætte minimum ydelsen ned til 30 % for at få den til at modulere længere ned i ydelse før den går i pause. Måske helt undgå den går i pause.
Har selv fundet ud af det er stokersneglen man kan se på billedet, som fører pillerne ind i brænderen.
Der er bare mange pillefyr, som ikke har sådan en snegl, det er mest brugt i stokerfyr.

Besvar