Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Pillefyr i et standard parcelhus/bryggers

Hvis du ikke ved hvor du skal stille dit spørgsmål, er du velkommen til at gøre det her
Brugeravatar
JFinderup
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 994
Tilmeldt: 24 mar 2013 17:09
Mit fyr: Atmos D14P & A25
Areal: 146 + 94 kælder Opv.
Brændsel: Solvarme og Derome træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3100
Dagligt forbrug: 12
Årligt forbrug: 7,5 ton
Geografisk sted: Hornbæk
Givet likes: 58 gange
Modtaget likes: 39 gange

Re: Pillefyr i et standard parcelhus/bryggers

Indlæg af JFinderup » 16 okt 2016 10:31

Det kan godt være du har plads til 6 paller i en anden bygning, men du skal overveje og du ikke kan få plads til en større forbrugstank. På dage hvor du har et forbug 20-30 kg vil du blive ked af at skulle fylde op hver anden dag - og hvad sker der når du tager på weekend/ferie.
Jeg var selv på den løsning med at få fyret i det gamle (olie) fyrrum i kælderen - det endte med et fyrrum i garagen og en 1000l tank (og et nedgravet fjernvarme rør).
DET HAR JEG IKKE FORTRUDT!
Med en fyldt tank har jeg til godt 14 dage i tanken i den koldeste periode og er ikke slave af at skal huske at hælde på ofte - og få støvet i huset.
Pillefyr i et parcelhus er ikke en dum tanke - men tænk godt på hvordan pillerne kommer frem til fyret - der findes vakuum transportløsninger - det koster bare lidt ekstra.
Besparelsen i varmeomkostning er dog til at få øje på jeg har lige gjort mit op. 7 tons på et år - det kostede mig omkring 15.000 dkk (købt for dyrt) - med det nyeste indkøb ville det have været omkring 11.000 dkk - mit olieforbrug lå omkring 24.000 dkk.
Hilsen Finderup

Solvarme: VVFS; 80 H-rør & 500l akkutank, 2 stk. TA-UVR63 Styringer, TA DL-BC, TA CMI Data Logger.
Pillefyr: Atmos D14P, A25 brænder, 1000 l pilletank


mchlbk
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 177
Tilmeldt: 12 feb 2013 23:00
Mit fyr: Luft/vand Vølund F2120 + VVM310
Areal: 270 m2
Brændsel: Varmepumpe + brænde til hygge
Årligt forbrug: Endnu ukendt.
Geografisk sted: Odsherred
Givet likes: 30 gange
Modtaget likes: 7 gange

Re: Pillefyr i et standard parcelhus/bryggers

Indlæg af mchlbk » 23 okt 2016 12:26

newpas skrev:Skift naturgasselskab til selskab der ikke har fast afgift.
Det kan man vist ikke. Selskabet ejer formentlig rørledningen. Men det skal helt klart undersøges som det første, om man overhovedet kan komme ud af gasselskabets kløer.

Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 47 gange

Re: Pillefyr i et standard parcelhus/bryggers

Indlæg af HR LUCCA » 23 okt 2016 15:46

PeterHC skrev:Mit +30 år gamle naturgasfyr er begyndt at få problemer og jeg går og lidt og leger med ideen om at skifte til et pillefyr.

Jeg bor i et standard parcelhus på 136 m2 fra 1984. Huset er egentlig isoleret ret godt og mine udgifter til varme er egentlig ikke så pokkers store, men jeg vil naturligvis godt spare lidt penge, - og også slippe for at betale ca. 6.000,- kr pr. år til DONG blot for at være tilsluttet gasnettet.
Mit forbrug ligger på ca. 3000,- kr til brænde(ovn), 6000,- til DONG i tilslutning og ca. 5000,- kr til naturgas, i alt 14.000,- kr pr. år.

Jeg har dog et par bekymringer som jeg håber at kunne få hjælpe til herinde. Jeg har ikke noget fyrrum – men et bryggers som også bruges til vaskemaskine og tørretumbler. Pille fyret må ikke være ret dybt, ca 60 cm, men bredden og højden har ikke den store betydning.

Jeg har kikket lidt på nettet og er faldet over et MGM Junior 9 kW som måske kunne være en løsning.

Er det en brugbar løsning at have et pillefyr i et ”almindeligt” parcelhus, og er der nogle forslag til hvilket pillefyr jeg bør kikke på?

Er der nogen som har en ide til hvad jeg ville kunne spare på at skifte til et pillefyr, hvor jeg beholder brændeovnen?
Jeg skiftede fra Gasfyr og brændeovn til pillefyr , jeg brugte for 20000 kr til gas og 2000 kr til træbriketter altså for 22000 kr om året , efter skift til pillefyr bruger jeg 4,5 tons = 8500 kr icon_cheesygrin.gif , jeg har stadig brændeovnen men bruger den ikke , da briketter koster næsten det samme som træpiller , og jeg slipper for støv og aske i stuen :wink:
En anden grund til jeg ikke bruger Brændeovnen er fordi jeg har trækstabilisator på skorstenen så trækket ikke er så højt , som betyder dårlig forbrænding i brænde ovnen .


Besvar