Kan man dette? HJÆLP

Hvis du ikke ved hvor du skal stille dit spørgsmål, er du velkommen til at gøre det her
Besvar
flodhest50
Stoker I
Stoker I
7
Indlæg: 3
Tilmeldt: 21 sep 2016 16:04
Blevet takket: 1 gang

Kan man dette? HJÆLP

Indlæg af flodhest50 »

Hej Forum

Jeg er ny herinde og er kommet i lidt af en knibe....

Jeg har købt en BioLine 20 (Ecotek) brænder med snegl, magasin og styring billigt da den skulle pilles ned ved overgang til fjernvarme.

Igår prøvekørte jeg den i skuret.. det lykkedes efter nogle forsøg at få den til at virke som den skulle... men fuldt blus på pillerne :)

Så kom turen egentligt til at jeg ville få en smed til at lave mig en brænderlåge til mit fyr.. men nu kommer problemet så, brænderen passer slet ikke, da den nederste sektion i fyret kun lige er samme højde som brænderen. Derfor kan den selvfølgeligt ikke virke, da den sidder helt oppe i bunden af brandkammeret (de varmeisolerende sten)

Fyret er godkendt til træpiller, olie og brænde (fyrer iidag med brænde) og skorstensfejeren har sagt god for installationen.
Fyret er et Baxi Bonus 30. Og det skal lige siges at den ecotek brænder er noget større i virkeligheden end jeg forestillede mig.

Er der noget jeg kan gøre.. eller skal jeg sælge det hele billigt igen?

Tænkte på om man kunne fjerne stenene i bunden af brændkammet.... så ville den godt kunne side der og brænde lystigt der hvor bunden er nu.. men ved ikke helt om det vil virke og hvor effektivt det ville være

Nogle gode bud?

Mvh Martin

Brugeravatar
Exsmeden
Stoker V
Stoker V
15
Indlæg: 176
Tilmeldt: 29 nov 2008 15:50
Fremviser gerne i postnummer: 6200
Geografisk sted: Sønderjylland
Har takket: 114 gange
Blevet takket: 3 gange

Re: Kan man dette? HJÆLP

Indlæg af Exsmeden »

Er Brænder og kedel godkendt efter de nye regler?
M.v.h.
Exsmeden
Suporter på
1: Scotte Blackstar 10KW 110l combi Vvb Huset er på 180 m2
2: Woody Mini 10Kw 150l combi Vvb Huset er på 240 m2
3: MCZ EGO Pilleovn.
Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
13
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 200 gange

Re: Kan man dette? HJÆLP

Indlæg af Bigfoot »

Exsmeden skrev:Er Brænder og kedel godkendt efter de nye regler?
hvis der i den gamle godkendelse fra kedlen, er skrevet at den er godkendt til træpiller og alt det der, så må man godt lave den ombygning.

Det er kun ved kedelskift at det hele skal være godkendt sammen.

Sådan forklarede min skorstensfejer det.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.
Brugeravatar
Exsmeden
Stoker V
Stoker V
15
Indlæg: 176
Tilmeldt: 29 nov 2008 15:50
Fremviser gerne i postnummer: 6200
Geografisk sted: Sønderjylland
Har takket: 114 gange
Blevet takket: 3 gange

Re: Kan man dette? HJÆLP

Indlæg af Exsmeden »

Bigfoot skrev:hvis der i den gamle godkendelse fra kedlen, er skrevet at den er godkendt til træpiller og alt det der, så må man godt lave den ombygning.

Det er kun ved kedelskift at det hele skal være godkendt sammen.

Sådan forklarede min skorstensfejer det.

Det er godt nok ingen skorstensfejer der er ens!
M.v.h.
Exsmeden
Suporter på
1: Scotte Blackstar 10KW 110l combi Vvb Huset er på 180 m2
2: Woody Mini 10Kw 150l combi Vvb Huset er på 240 m2
3: MCZ EGO Pilleovn.
flodhest50
Stoker I
Stoker I
7
Indlæg: 3
Tilmeldt: 21 sep 2016 16:04
Blevet takket: 1 gang

Re: Kan man dette? HJÆLP

Indlæg af flodhest50 »

Skorstenfejeren har sagt god for at jeg installerer den.. og ja begge ting er godkendt hver for sig.... tænkte mere om kedlen vil køre som den skal og være sige så effektiv... nu hvor brænderen er en noget anden type end den man åbenbart normalt bruger.... den vil også sidde lidt højere placeret

baggadap
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 701
Tilmeldt: 08 dec 2011 16:33
Mit fyr: Scotte 20Kw, Alcon6 20Kw kedel
Areal: 238
Brændsel: Træpiller, brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8920
Årligt forbrug: 5 tons
Geografisk sted: Ålum, Randers
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 22 gange

Re: Kan man dette? HJÆLP

Indlæg af baggadap »

flodhest50 skrev:Skorstenfejeren har sagt god for at jeg installerer den.. og ja begge ting er godkendt hver for sig.... tænkte mere om kedlen vil køre som den skal og være sige så effektiv... nu hvor brænderen er en noget anden type end den man åbenbart normalt bruger.... den vil også sidde lidt højere placeret
Hvis flammen kommer til at "slikke" for meget op af kedelvæggen, vil det nok komme til at sode.. men det er svært at sige uden at se det.. har du mulighed for at tage et billede af opsætningen?

Besvar