Farve af sod på retardere

Hvis du ikke ved hvor du skal stille dit spørgsmål, er du velkommen til at gøre det her
Besvar
Brugeravatar
JFinderup
Stoker XIV
Stoker XIV
11
Indlæg: 994
Tilmeldt: 24 mar 2013 17:09
Mit fyr: Atmos D14P & A25
Areal: 146 + 94 kælder Opv.
Brændsel: Solvarme og Derome træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3100
Dagligt forbrug: 12
Årligt forbrug: 7,5 ton
Geografisk sted: Hornbæk
Har takket: 58 gange
Blevet takket: 39 gange

Farve af sod på retardere

Indlæg af JFinderup »

Halløj i forum
Jeg læste lidt i en anden tråd Blålige slagger skyldes ? ?
Det slog mig at der blev skrevet og vist billeder af MGM retardere hvor den nederste 1/3 var grå og at det ikke var så godt.
Mine i Atmos fyret ser lige sådan ud - altså forreste del (mod brandkammeret) er lysegrå sodet og den resterende del er sort sod.
Er det OK eller skal der justeres lidt på luft mængden?
Jeg syntes også jeg har lidt for meget slagger selvom jeg bruger fine lyse piller.
Hvad er tommelfingerreglen mht. sodfarve på retarder ... hvis der er en.
Hilsen Finderup

Solvarme: VVFS; 80 H-rør & 500l akkutank, 2 stk. TA-UVR63 Styringer, TA DL-BC, TA CMI Data Logger.
Pillefyr: Atmos D14P, A25 brænder, 1000 l pilletank

Flemmingth
Stoker XV
Stoker XV
14
Indlæg: 1034
Tilmeldt: 20 mar 2010 20:25
Mit fyr: MGM Comfort 15 + Passat Ventum VG-40
Areal: 210
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Roust, 6818 Årre
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 34 gange

Re: Farve af sod på retardere

Indlæg af Flemmingth »

Det var mig der skrev om blålige slagger og viste billede af MGM retardere.

Det med sodens farve på retardere har jeg fra min tid med en Baxi Multiheat 1.5 med iltstyring.
Jo højere ilt%, jo mere af turbolatorernes sod blev lysegrå.
Ved ca. 7,0 % ilt var det kun lige enden af turbolatorerne (som rager ind i forbrændingskammeret) og indløbet i røgrørene der var lysegrå.
Ret meget under 7 % ilt blev alt i forbrændingskammeret sort.

Baxi erfaringerne ser ud til at kunne overføres til MGM (og sikkert til de fleste andre kedler), selvom Baxi røgrør er vandret og MGM's lodret.
Efter jeg har sænket luftoverskuddet, så ilt er gået fra ca.9 % til ca. 8 %, er røgtemp. faldet fra over 120°C til under 100°C ved fuld last, og ved at se ind i forbrændingskammeret (fyr slukket), kan jeg konstatere, at rensespiralerne og det nederste af røgrørene er noget mørkere end tidligere.

Såeh - jeg kører efter Thy's anbefalinger til Multiheat, tilsat en god skvæt af egen MGM 'hånd-på' erfaring.

Pga. gratis træ til Vigas'en, får MGM'en kun lov til at tage over, når jeg ikke kan få timingen til at gå op mht. til Vigas fyring.
MGM'en blev idriftsat maj 2014, 1377 kg piller afbrændt i 2014, 2428 kg i 2015 og 1526 kg i 2016 (til nu), så det vil vare lang tid (mindst et par år) inden jeg igen tager indmaden ud af MGM'en.
Med varm hilsen
Flemming Thomsen
Hvad kan udskydes til imorgen, skal ikke laves idag - thi imorgen er det måske overflødigt
Brugeravatar
JFinderup
Stoker XIV
Stoker XIV
11
Indlæg: 994
Tilmeldt: 24 mar 2013 17:09
Mit fyr: Atmos D14P & A25
Areal: 146 + 94 kælder Opv.
Brændsel: Solvarme og Derome træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3100
Dagligt forbrug: 12
Årligt forbrug: 7,5 ton
Geografisk sted: Hornbæk
Har takket: 58 gange
Blevet takket: 39 gange

Re: Farve af sod på retardere

Indlæg af JFinderup »

Det lyder som det optimale er kun lige lige at få spidsen af dem hvide (den del der er tættest på brændkammeret)
På Atmos'en er de lige til at trække ud når man åbner frontlågen til f.eks. rensning af herd.
Hilsen Finderup

Solvarme: VVFS; 80 H-rør & 500l akkutank, 2 stk. TA-UVR63 Styringer, TA DL-BC, TA CMI Data Logger.
Pillefyr: Atmos D14P, A25 brænder, 1000 l pilletank
Flemmingth
Stoker XV
Stoker XV
14
Indlæg: 1034
Tilmeldt: 20 mar 2010 20:25
Mit fyr: MGM Comfort 15 + Passat Ventum VG-40
Areal: 210
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Roust, 6818 Årre
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 34 gange

Re: Farve af sod på retardere

Indlæg af Flemmingth »

JFinderup skrev:Det lyder som det optimale er kun lige lige at få spidsen af dem hvide (den del der er tættest på brændkammeret)
På Atmos'en er de lige til at trække ud når man åbner frontlågen til f.eks. rensning af herd.
Altså - jeg kender overhovedet intet til Atmos P14 kedlen, men har lige prøvet at google den. Hvis det er den hvor pillerne bliver brændt af nederst i forbrændingskammeret, og røgen derfra kommer op langs frontlågen og forsvinder ind i 3 store røgrør, vil jeg mene, at røgrørene ikke skal have hvid/lysegrå farve, for flammen fra pilleafbrændingen bør ikke komme i nærheden af røgrørene.
Det der gør at retardere i Baxi og MGM bliver lyse er, at de i større eller mindre grad er flammepåvirket.
Men - ovennævnte er kun mine antagelser, som ikke bør danne grundlag for justeringer, uden opbakning fra anden side.
Med varm hilsen
Flemming Thomsen
Hvad kan udskydes til imorgen, skal ikke laves idag - thi imorgen er det måske overflødigt
Brugeravatar
J-B
Stoker XVI
Stoker XVI
12
Indlæg: 1548
Tilmeldt: 27 feb 2012 10:28
Mit fyr: HS Tarm Woody 10kw V10 pt.
Areal: 85 Kvm
Brændsel: Varga træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7950
Årligt forbrug: 3.222,4kg.
Geografisk sted: Thorup Mors
Har takket: 50 gange
Blevet takket: 39 gange

Re: Farve af sod på retardere

Indlæg af J-B »

Den erfaring jeg har med min opstilling er, at det kun er hvor det varmeste fra flammen rammer der må være grålig.
Derefter skifter farven fra kaffegrumsbrun, som asken, til næsten sort ved røgrøret.
Du kan prøve at sænke luft med 1 til 2% og se resultatet efter en god uges tid.

Brugeravatar
JFinderup
Stoker XIV
Stoker XIV
11
Indlæg: 994
Tilmeldt: 24 mar 2013 17:09
Mit fyr: Atmos D14P & A25
Areal: 146 + 94 kælder Opv.
Brændsel: Solvarme og Derome træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3100
Dagligt forbrug: 12
Årligt forbrug: 7,5 ton
Geografisk sted: Hornbæk
Har takket: 58 gange
Blevet takket: 39 gange

Re: Farve af sod på retardere

Indlæg af JFinderup »

Tak for input. Jeg prøver at begrænse luften og se hvad der sker.
Hilsen Finderup

Solvarme: VVFS; 80 H-rør & 500l akkutank, 2 stk. TA-UVR63 Styringer, TA DL-BC, TA CMI Data Logger.
Pillefyr: Atmos D14P, A25 brænder, 1000 l pilletank

Besvar