Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Køb af nyt fyr RTB eller MGM ?

Hvis du ikke ved hvor du skal stille dit spørgsmål, er du velkommen til at gøre det her
SuperCoffee
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 23 aug 2016 21:36
Mit fyr: Multiheat 1,5
Areal: Ca 200
Brændsel: Træpiller 8 mm
Givet likes: 5 gange

Køb af nyt fyr RTB eller MGM ?

Indlæg af SuperCoffee » 23 aug 2016 21:45

Hej ville høre jer herinde hvad jeres ud meldinger for og imod måtte være jeg har i 15 år kørt med en Multiheat 15kw som kun har haft 1 fejl på en temp måler så den har jo gjort det godt.
Jeg vil nu gerne opgradere så det hele bliver lidt nemmere samt sikre mig en besparelse på piller da Multiheaten er for stor til sommerdrift.
Har nu set på de 2 fyr ved forhandler og er blevet godt i tvivl RTB 10 kwmed 730 liters Mafa silo kontra MGM comfort 15 med Mafa silo også.
Synes jo det lyder tiltagende med luft rensen i RTB men kunnne fornemme på smeden at det måske var en lidt pyntet sandhed ? har jo også læst om noget støj ved askerensning herinde ? MGM hvordan med den køre den bare ? synes måske ikke den er lige så pæn men hvis det er driftstabil er det vel heller ikke det det kommer an på. vil gerne høre jeres meninger om det for og imod.


Alex fs
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 654
Tilmeldt: 18 okt 2013 21:18
Mit fyr: MGM comfort 15
Areal: 164
Brændsel: Træpiller + brændrn
Geografisk sted: Hjørring
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 24 gange

Re: Køb af nyt fyr RTB eller MGM ?

Indlæg af Alex fs » 24 aug 2016 06:37

Hej
Mgm er super stabil, jeg har kigget 1 gang på mit fra maj til august. der var der fuldstændig stoppet med aske.

Om vinteren kigger jeg på det når det er så fuld af aske igen, ca. 1 gang om måneden her. Hvis ellers der er piller på, så er det skide kedeligt :)
Landmand og Jølrøv' af guds nåde

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9827
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Re: Køb af nyt fyr RTB eller MGM ?

Indlæg af pille bruger » 24 aug 2016 06:49

SuperCoffee skrev:Hej ville høre jer herinde hvad jeres ud meldinger for og imod måtte være jeg har i 15 år kørt med en Multiheat 15kw som kun har haft 1 fejl på en temp måler så den har jo gjort det godt.
Jeg vil nu gerne opgradere så det hele bliver lidt nemmere samt sikre mig en besparelse på piller da Multiheaten er for stor til sommerdrift.
Har nu set på de 2 fyr ved forhandler og er blevet godt i tvivl RTB 10 kwmed 730 liters Mafa silo kontra MGM comfort 15 med Mafa silo også.
Synes jo det lyder tiltagende med luft rensen i RTB men kunnne fornemme på smeden at det måske var en lidt pyntet sandhed ? har jo også læst om noget støj ved askerensning herinde ? MGM hvordan med den køre den bare ? synes måske ikke den er lige så pæn men hvis det er driftstabil er det vel heller ikke det det kommer an på. vil gerne høre jeres meninger om det for og imod.
RTB skal efterses 1 gang årligt, og ellers skal der bare fyldes piller på.
Der er fuld kontrol over fyret via internettet.
Når du ser hvor mange der er solgt, så vil der altid være nogle med et problem.
Det bør kunne klares ved en henvendelse til forhandleren.
Se mere om RTB her http://www.nbe.dk/rtb-5/
Får du brug for hjælp/spørgsmål, så er der hurtig hjælp her på fora eller gennem StokerCloud.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Blinky
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 155
Tilmeldt: 29 okt 2012 01:26
Mit fyr: MGM Comfort 15 KW
Areal: 200 + 60
Brændsel: DLG Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7100
Årligt forbrug: ca. 8 ton.
Geografisk sted: Vejle
Givet likes: 23 gange
Modtaget likes: 10 gange

Re: Køb af nyt fyr RTB eller MGM ?

Indlæg af Blinky » 24 aug 2016 10:43

Hvorfor sammenligner du RTB 10 KW med MGM 15 KW ?
De er jo ikke ens i størrelse.
Jeg er enig i at MGM er et super stabilt fyr, der ikke har indstillingsbehov, og som bare kører fra dag et. Mit har kørt i mere end 3 år uden et eneste driftsstop.
Prøv at indhente tilbud på begge fyr med installation og evt. ekstraudstyr.
Jeg tror at MGM vil vise sig at være det billigste.
Hvordan vil du tilslutte en Mefa silo på et MGM fyr. Er det med en særskilt snegl til opfyldning af beholderen på fyret ,- for så vil der nok være større prislighed på den samlede installation.
Lad os høre nærmere om resultatet.

SuperCoffee
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 23 aug 2016 21:36
Mit fyr: Multiheat 1,5
Areal: Ca 200
Brændsel: Træpiller 8 mm
Givet likes: 5 gange

Re: Køb af nyt fyr RTB eller MGM ?

Indlæg af SuperCoffee » 24 aug 2016 17:05

Blinky skrev:Hvorfor sammenligner du RTB 10 KW med MGM 15 KW ?
De er jo ikke ens i størrelse.
Jeg er enig i at MGM er et super stabilt fyr, der ikke har indstillingsbehov, og som bare kører fra dag et. Mit har kørt i mere end 3 år uden et eneste driftsstop.
Prøv at indhente tilbud på begge fyr med installation og evt. ekstraudstyr.
Jeg tror at MGM vil vise sig at være det billigste.
Hvordan vil du tilslutte en Mefa silo på et MGM fyr. Er det med en særskilt snegl til opfyldning af beholderen på fyret ,- for så vil der nok være større prislighed på den samlede installation.
Lad os høre nærmere om resultatet.
Hej årsagen til jeg spørge på MGM 15 kw er at smeden mente det var den rigtige for mig da den kan gå ned til 3 kw men er også lidt usikker på om den er for stor. MGM kan ifølge smeden styre en ekstern snegl fra et andet magasin med sin indbygget følere så alt man behøver er at lave et hul i låget til pille slangen :)


SuperCoffee
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 23 aug 2016 21:36
Mit fyr: Multiheat 1,5
Areal: Ca 200
Brændsel: Træpiller 8 mm
Givet likes: 5 gange

Re: Køb af nyt fyr RTB eller MGM ?

Indlæg af SuperCoffee » 24 aug 2016 17:08

Alex fs skrev:Hej
Mgm er super stabil, jeg har kigget 1 gang på mit fra maj til august. der var der fuldstændig stoppet med aske.

Om vinteren kigger jeg på det når det er så fuld af aske igen, ca. 1 gang om måneden her. Hvis ellers der er piller på, så er det skide kedeligt :)
Kan se du fyre på lidt mindre areal med fyret kan du sommerperioden nøjes med at køre til vandvarmeren eller har du mere igang ?

SuperCoffee
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 23 aug 2016 21:36
Mit fyr: Multiheat 1,5
Areal: Ca 200
Brændsel: Træpiller 8 mm
Givet likes: 5 gange

Re: Køb af nyt fyr RTB eller MGM ?

Indlæg af SuperCoffee » 24 aug 2016 17:10

pille bruger skrev:RTB skal efterses 1 gang årligt, og ellers skal der bare fyldes piller på.
Der er fuld kontrol over fyret via internettet.
Når du ser hvor mange der er solgt, så vil der altid være nogle med et problem.
Det bør kunne klares ved en henvendelse til forhandleren.
Se mere om RTB her http://www.nbe.dk/rtb-5/
Får du brug for hjælp/spørgsmål, så er der hurtig hjælp her på fora eller gennem StokerCloud.
Nu du har RTB en hvad er så din erfaring med kompressorrensen kan det holde den pæn og ren eller skal man skille det lidt oftere end den 1 gang om året ? :D

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9827
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Re: Køb af nyt fyr RTB eller MGM ?

Indlæg af pille bruger » 24 aug 2016 17:17

SuperCoffee skrev:Nu du har RTB en hvad er så din erfaring med kompressorrensen kan det holde den pæn og ren eller skal man skille det lidt oftere end den 1 gang om året ? :D

Sidst jeg rensede kedel var der en tekop aske oppe i kedlen.
Så rigtigt indstillet, så er et årligt eftersyn ok.
Last edited by 1 on pille bruger; edited 24 times in total
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

dannidines

Re: Køb af nyt fyr RTB eller MGM ?

Indlæg af dannidines » 24 aug 2016 17:18

SuperCoffee skrev:Nu du har RTB en hvad er så din erfaring med kompressorrensen kan det holde den pæn og ren eller skal man skille det lidt oftere end den 1 gang om året ? :D
Jeg har RTB, og kompressorrens holder brænderen fint ren.. Min askesnegl kan godt pibe lidt (metal / metal lyd), men ellers intet

Sammenlignet med andre autorens, så er det stadig det mest lydløse system jeg har oplevet

Brugeravatar
vinther2
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 441
Tilmeldt: 07 okt 2011 14:09
Mit fyr: Scotte 10 kw
Areal: 150
Brændsel: Vida Pellets
Årligt forbrug: Ca. 6 tons
Geografisk sted: Lolland
Givet likes: 50 gange
Modtaget likes: 47 gange

Re: Køb af nyt fyr RTB eller MGM ?

Indlæg af vinther2 » 24 aug 2016 18:00

Dannidines, helt fint kommentar. Men hvor mange autorens, har du oplevet, som du kan sammenligne med? Og hvilke?


Besvar