Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Dimensionering af nyt pillefyr

Hvis du ikke ved hvor du skal stille dit spørgsmål, er du velkommen til at gøre det her
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Dimensionering af nyt pillefyr

Indlæg af triumph » 20 apr 2016 15:03

bentbuhl skrev:Mange tak for alle kommentarerne.

Jeg forsøgte bevidst, at stille et forsimplet spørgsmålet, da jeg godt er klar over, at der er mange faktorer, der spiller ind.

Da jeg fyrer med træpiller i forvejen, ved jeg jo, hvor stort mit forbrug er i dag, og så håber jeg, at et nyt fyr kan spare 10-15%, men nok heller ikke meget mere.

Hvis nogen har et tilsvarende årligt forbrug på 10 tons, og kan klare det med et 15kW fyr, bør jeg være home safe.

Men der er jo mange andre måder at sjusse sig frem på. Jeg kan jo omregne de 10-12 tons piller til 5000 liter olie, og en omregning her http://www.twinheat.dk/se/beregn/beregn ... d-til-olie siger så Beregnet kedelydelse = 20kW, altså en del mere end de 15 kW, der efter andre beregninger skulle være nok.

Men lige lidt flere facts, hvis nogen kan bruge det. Der er tale om et stuehus fra 1915, nænsomt isoleret, 150 m2 + udnyttet 1. sal. Fyret står i et 30 m2 fyrrum i udhuset, som dermed også varmes op. Fyret er slukket på varme sommerdage, da jeg har el patron i varmtvands beholderen, men tændt hvis det er en køling sommerdag, aht. gulvvarmen. Der er gulvvarme i 50 m2 af huset.

På en kold vinter uge, bruger jeg op til 50kg træpiller (Neova) om dagen.

Jeg har kigget på en MGM-Comfort Lux 15 kW, og nummeret større er 25 kW, så det er et stort spring.

Omvendt vil jeg hade, ikke at kunne varme huset ordentligt op på en kold vinterdag.
50 kg pr dag x 4,8 kwh/kg/24= 10 kw
et forbrug på 50 kg træpiller om dagen er ingenting for et 15 kw pillefyr. Der hvor der kan være en afvigelse, kan være hvis du køre meget pausefyring.


triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Dimensionering af nyt pillefyr

Indlæg af triumph » 20 apr 2016 19:24

Jeg fik måske ikke forklaret mig ordenligt.
50 kg piller/døgn, svare til en ydelse på 10 kw.
Hvis bare du har enkelte vinduer og døre i dit hus, er der ikke behov for 25 kw, til at varme 150 m2 hus op.
jeg har 220 m2 dårligt isoleret hus, i 2 bygninger. Her er 16 kw rigeligt. Jeg bruger 7½ tons/år (til 2 familier)
Dit forbrug på 10-12 tons piller om året er svært at forholde sig til.
Der er ikke den store forskel i forbruget på på Baxien, eller et nyt fyr. Hvis der køres med et ordenligt forbrug (fuld gas på baxien)
Men hvis et 25 kw baxi skal varme 150 m2 op, så må den have kørt meget pausefyring i lange perioder af året, og det kan sagens have resulteret i et væsentligt højere forbrug, end du vil opleve med et fyr der kan tænde og slukke. (Specielt hvis dit nye fyr benytter rumtermostat/termostat i vvb)

Samtidigt er en baxi noget pernipel med indstillinger, end en ny pillegnasker. Min kammerat indstillede sin 12 kw multiheat efter baxi´s forskifter.
Men efter doktor Thy havde hjulpet med at optimere indstillinger, blev forbruget halveret. Det er endnu være hvis man har et fyr der er for stort.
Min kammerats multiheat bruger ca 1½ tons mere end mig, og han varmer kun 90 m2 op, mod mine 220 m2.
Det skal dog siges at han holder gulvarme på badeværelset hele året / fyret køre konstant.
Mit fyr køre kun når det er koldt indenfor/der mangler vv. Så jeg har ikke konstant gulvarme

Personligt kan jeg ikke forestille mig at 15 kw ikke skulle være nok til at varme 150 m2 op

PS.
Du må kunne få et ordenlig energitilskud ved at skifte din 2enhalver ud med et fyr i passende størrelse. Min fars hus er ca 150 m2. Derudover holder han ca. 10 c på 100 m2 værksted. Det bruger han 5 tons piller på. Jeg har ikke fantasi til at forestille mig at du kan komme til at bruge mere end 7 tons = 4 tons besparelse => energitilskud på: 4 tons x 20.000 KWH besparelse * 0,3 kr/KWh =6000 kr

Hvis du kigger på MGM tror jeg sagten Karsten fra MGM kan hjælpe med en beregning

Besvar