Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Universel styring

Hvis du ikke ved hvor du skal stille dit spørgsmål, er du velkommen til at gøre det her
Brugeravatar
J-B
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1548
Tilmeldt: 27 feb 2012 10:28
Mit fyr: HS Tarm Woody 10kw V10 pt.
Areal: 85 Kvm
Brændsel: Varga træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7950
Årligt forbrug: 3.222,4kg.
Geografisk sted: Thorup Mors
Givet likes: 50 gange
Modtaget likes: 39 gange

Re: Universel styring

Indlæg af J-B » 29 mar 2016 22:05

Jeps, Aaen har bygget en Scotte V7 styring på hans Baxi tpk, det er dog en pillefyr og selve brænderen har Baxi "kopieret" fra NBE :wink:


xkfc

Re: Universel styring

Indlæg af xkfc » 29 mar 2016 22:05

lassehald skrev:Tråden er her, og den afkræfter din tese om at tingene ikke føres ud i livet ;-)
Baxi tpk med NBE v. 7 Styring
Men er Baxi tbk ikke et pillefyr?
J-B skrev:Jeps, Aaen har bygget en Scotte V7 styring på hans Baxi tpk, det er dog en pillefyr og selve brænderen har Baxi "kopieret" fra NBE :wink:
Det gør det jo nemt, når det er to ting der ligner hinanden :great:

Straks vanskeligere at bygge en raket motor på en Chevrolet Spark, og få den synet.

xkfc

Re: Universel styring

Indlæg af xkfc » 29 mar 2016 22:17

lassehald skrev:Så vidt jeg lige kan læse mig til, så støder jeg på problemer med at mit Powermatic kun har een kæmpe snegl, som er trukket af en stor trefaset motor. Kan ikke se, at Scotte-styringen dels kan trække sådan en fætter og ej heller at jeg kan sætte den op til kun at have een snegl. Ser ud som om at den er bundet til to snegle?
Det er umiddelbart to meget forskellige teknikker, og der vil blive ganske mange udfordringer bare at få det til at virke nogenlunde, der er jo også sikkerheden at tænke på.

De fleste forhindringer kan løses, og din 380V snegl kan man jo bare smide et relæ på, lysføler kan erstattes af temperaturkontakt i røgafgangen, det vil dog nok give en lang og kvalmende opstart. Spørgsmålet er om det er bare lidt fornuftigt at bygge en Stoker om til et pillefyr, jeg er sikker på at din skorstensfejer som skal godkende kedelinstallation vil mene nej.

Personligt mener jeg heller ikke det er fornuftigt. Nu er alt jo ikke fornuft, har man en masse penge, tid og en stor teknisk indsigt er sådanne projekter ganske sjove :great:

Brugeravatar
J-B
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1548
Tilmeldt: 27 feb 2012 10:28
Mit fyr: HS Tarm Woody 10kw V10 pt.
Areal: 85 Kvm
Brændsel: Varga træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7950
Årligt forbrug: 3.222,4kg.
Geografisk sted: Thorup Mors
Givet likes: 50 gange
Modtaget likes: 39 gange

Re: Universel styring

Indlæg af J-B » 29 mar 2016 22:21

Til trådstarter, der er lidt styringer her der måske kan bruges, http://hedestoker.dk/pillefyrs_dele-sto ... inger.html
Inden du laver alt for meget, så prøv at høre hedestoker efter hvad tilskud du kan få for at skifte til en ny pillefyr.

lassehald
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 21
Tilmeldt: 03 mar 2013 19:14
Mit fyr: Ikke udfyldt
Givet likes: 5 gange
Modtaget likes: 3 gange
Kontakt:

Re: Universel styring

Indlæg af lassehald » 29 mar 2016 22:23

Jamen jeg er helt enig. Jeg må også sande at når jeg ser på Scottefyrets generelle opbygning, vedligeholdelse og ikke mindst udbredelse og dermed nem adgang til reservedele og viden, så tror jeg bare at jeg skal have et Scotte installeret!


xkfc

Re: Universel styring

Indlæg af xkfc » 29 mar 2016 22:29

J-B skrev:Til trådstarter, der er lidt styringer her der måske kan bruges, http://hedestoker.dk/pillefyrs_dele-sto ... inger.html
Inden du laver alt for meget, så prøv at høre hedestoker efter hvad tilskud du kan få for at skifte til en ny pillefyr.
Jeg tror ikke at en ny styring sparer piller, det er jo automatisk start/stop der efterspørges.

De fleste stokere er slet ikke egnet til den driftsform, de er designet med stor volumen/masse til at stabilisere driften mens det lille pillefyr reagerer meget hurtigt på ændringer og derfor er modulerende hvor i mod stokere ofte kører 2-5 trin + pause.

# lassehald, jeg kan anbefale dig at besøge en der har et pillefyr, hvis du bor i nærheden af 6683 er du meget velkommen.

Brugeravatar
J-B
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1548
Tilmeldt: 27 feb 2012 10:28
Mit fyr: HS Tarm Woody 10kw V10 pt.
Areal: 85 Kvm
Brændsel: Varga træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7950
Årligt forbrug: 3.222,4kg.
Geografisk sted: Thorup Mors
Givet likes: 50 gange
Modtaget likes: 39 gange

Re: Universel styring

Indlæg af J-B » 29 mar 2016 22:34

lassehald skrev:Jamen jeg er helt enig. Jeg må også sande at når jeg ser på Scottefyrets generelle opbygning, vedligeholdelse og ikke mindst udbredelse og dermed nem adgang til reservedele og viden, så tror jeg bare at jeg skal have et Scotte installeret!
Det vil du ikke fortryde, jeg har en kammerat der har skiftet til en 16kw Scotte mini og med tilskud til nyt fyr kostede fyret knap 7k.
Du skal ikke makke ret meget med ny styring mv. før du ender med at have smidt flere penge i din eksisterende fyr og stadig have noget der ikke er som du gerne vil have det :wink:

Brugeravatar
J-B
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1548
Tilmeldt: 27 feb 2012 10:28
Mit fyr: HS Tarm Woody 10kw V10 pt.
Areal: 85 Kvm
Brændsel: Varga træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7950
Årligt forbrug: 3.222,4kg.
Geografisk sted: Thorup Mors
Givet likes: 50 gange
Modtaget likes: 39 gange

Re: Universel styring

Indlæg af J-B » 29 mar 2016 22:35

xkfc skrev:Jeg tror ikke at en ny styring sparer piller, det er jo automatisk start/stop der efterspørges.

De fleste stokere er slet ikke egnet til den driftsform, de er designet med stor volumen/masse til at stabilisere driften mens det lille pillefyr reagerer meget hurtigt på ændringer og derfor er modulerende hvor i mod stokere ofte kører 2-5 trin + pause.

# lassehald, jeg kan anbefale dig at besøge en der har et pillefyr, hvis du bor i nærheden af 6683 er du meget velkommen.
Enig :great:

lassehald
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 21
Tilmeldt: 03 mar 2013 19:14
Mit fyr: Ikke udfyldt
Givet likes: 5 gange
Modtaget likes: 3 gange
Kontakt:

Re: Universel styring

Indlæg af lassehald » 29 mar 2016 22:58

Tak for input! Det er simpelthen bare guld værd!

dannidines

Re: Universel styring

Indlæg af dannidines » 30 mar 2016 08:56

Hej Lasse,

Hvis du beslutter dig for at skifte den gamle stoker ud med et moderne pillefyr (anbefales), så ring rundt til lidt forskellige energiselskaber m.v. og få en beregning på hvad de mener du vil opnå i Co2 realisering samt hvad de vil betale for den. Når du så taler med en forhandler og får hans beregning / hvad han vil give for den, så kan du se om der er overensstemmelse mellem beløbene...

HVIS du vælger at skifte din stoker ud, så tag dog tiden til at undersøge mærkerne på markedet i Scotte prisklassen og klassen lige over (+10.000kr). Når du ved hvor mange penge du får i Co2 realisering (husk at få alle variabler med, isolering af rør m.v.) så ved du om du holder dig til det billigste fyr, eller hopper en klasse op - det er en langtidsbeslutning..

Jeg er stor fortaler for NBE's produkter pga. udbredelse, funktioner, pris m.v., men som med alt andet er der fordele/ulemper ved de enkelte fyr alt efter brugerens behov. Jeg er meget glad for online delen, men mindre begejstret for valg af eltænder, hvor MGM har en stærkere blæsertænder eller VØLUND som har en med større flade/effekt (som jeg lige husker det)

Hvis jeg skulle vælge fyr i 17000-30000kr klassen, før Co2 realiseringen trækkes fra, ville jeg kigge på følgende

VØLUND (evt. deres exclusive udgave)*
MGM (samme som VØLUND)*
NBE Scotte (forskellige modeller efter behov)
MGM (forskellige modeller efter behov)
NBE RTB (Scottens automatiske storebror)

*samme fyr under to mærker - søg bedste pris :)

Men jeg ville gøre det i følgende rækkefølge:

1. Kontakte energiselskaber og bede om Co2 realiseringens beregning
2. Kontakte forhandlere og få tilbud på ovenstående og/eller andre fyr - pris med OG uden realisering
3. Bruge lidt tid i fyrrummet og gennemtænke før evt. valg

Held og lykke med det - husk det er en langtidsbeslutning, og med det moderne pillefyr skal tilvalg som VVB prioritering ikke fravælge, det er med til at spare piller/el til elpatron i VVB om sommeren.


Besvar