Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Universel styring

Hvis du ikke ved hvor du skal stille dit spørgsmål, er du velkommen til at gøre det her
lassehald
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 21
Tilmeldt: 03 mar 2013 19:14
Mit fyr: Ikke udfyldt
Givet likes: 5 gange
Modtaget likes: 3 gange
Kontakt:

Universel styring

Indlæg af lassehald » 29 mar 2016 19:10

Hej, jeg har et 10 år gammelt Powermatic, som ikke er født med eltænder og derfor i foråret og efteråret bruger relativt mange piller på at holde sig kørende.

Jeg vil gerne opgradere styringen og i den forbindelse montere eltænder og fotosensor så jeg kan køre mere effektivt og måske endda lade det køre om sommeren. Jeg har søgt efter universal-controllers og ikke fundet ret meget - er dog stødt på denne her:

http://www.naturela-bg.com/en/product/4 ... i-i-kotli/

Nogen, der kender den eller har kendskab til andre universelle styringer, så jeg kan lave en opgradering?

Vh Lasse


triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Universel styring

Indlæg af triumph » 29 mar 2016 19:19

Hvad med den her, den kan næsten alt ?
https://biostoker.dk/butik/52/
Du kan jo også bare købe en Scotte styring.
Hvor let det lige er at montere eltænding og fotosensor på et fyr der ikke er født med det, det ved jeg intet om. Heller ikke om blæser er 1 faset, osv. Jeg ved intet om Powermatic. Men jeg ved at man kan få en ny scotte for 17 kilo. Så jeg er ikke sikker på det er ulejligheden værd at ombygge powermaticen

lassehald
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 21
Tilmeldt: 03 mar 2013 19:14
Mit fyr: Ikke udfyldt
Givet likes: 5 gange
Modtaget likes: 3 gange
Kontakt:

Re: Universel styring

Indlæg af lassehald » 29 mar 2016 19:25

Tak for input - idéen med en Scotte styring er rigtig god! Og ja, jeg overvejer selvfølgelig også bare at skifte helt, men fyret kører egentligt fint, jeg er bare træt af det der tomgangsfyring.

xkfc

Re: Universel styring

Indlæg af xkfc » 29 mar 2016 20:46

Jeg er ikke helt med på hvad #powermagic# er for en størrelse, hvis det er en stoker er det altså ikke sådan lige til at bygge om, det drejer sig jo ikke kun om en eltænder, der skal jo også renses inden genstart. Det kræver jo to snegle at lave det nummer.

Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 47 gange

Re: Universel styring

Indlæg af HR LUCCA » 29 mar 2016 20:51

lassehald skrev:Tak for input - idéen med en Scotte styring er rigtig god! Og ja, jeg overvejer selvfølgelig også bare at skifte helt, men fyret kører egentligt fint, jeg er bare træt af det der tomgangsfyring.
Vil tro du kan finde en Brugt Scotte V6 styring til en fornuftig pris , jeg fandt en til en af mine kollega sidste år for 800 kr og den er fin til det du skal bruge den til . og mener at hvis du finder en Vers 6.30 og frem kan du få Varmt vands priotering på , dvs fyret starter kun hvis VVB kalder på varme :wink:


Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 47 gange

Re: Universel styring

Indlæg af HR LUCCA » 29 mar 2016 21:03

xkfc skrev:Jeg er ikke helt med på hvad #powermagic# er for en størrelse, hvis det er en stoker er det altså ikke sådan lige til at bygge om, det drejer sig jo ikke kun om en eltænder, der skal jo også renses inden genstart. Det kræver jo to snegle at lave det nummer.
Kan huske at der er en her på forum der har bygget en Scotte styring på en Baxi , så det kan lade sig gøre icon_cheesygrin.gif

xkfc

Re: Universel styring

Indlæg af xkfc » 29 mar 2016 21:37

HR LUCCA skrev:Kan huske at der er en her på forum der har bygget en Scotte styring på en Baxi , så det kan lade sig gøre icon_cheesygrin.gif
Hvis du snubler over tråden igen så smid lige et link, der kommer nemlig ofte meget alternative tråde, desværre vender folk aldrig tilbage med hvordan det endte, jeg sidder med en ide om at det er fordi den aldrig er ført ud i livet.

Nu skriver du bare Baxi, hvis det er et Baxi pillefyr kan det sikkert krejles, men er det en Multi stoker bliver det direkte bøvlet, den vil med en Scotte styring jo køre piller ind når den forsøger at stoppe, ganske uøkonomisk. Der mangler også et køligt sted til lysføleren, dette kan måske klares ved at bruge en termostat i røgen. Så skal eltænderen også monteres et fornuftigt sted.

Alt kan lade sig gøre hvis man er kreativ nok, og hvis et middelmådigt resultat er tilfredsstillende.

Hvis man har en ældre stoker med dårlig virkningsgrad hjælper start/stop jo ikke alverden det koster jo også piller at starte og stoppe.

Derimod har jeg ved selvsyn jo konstateret at det kan svare sig at udskifte hele stokeren, 6år har tilbagebetalingen taget, men det er naturlig ganske individuelt alt efter hvor meget energi man bruger, hvordan man varmer vand og om man skal låne penge til fyr og installation.

lassehald
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 21
Tilmeldt: 03 mar 2013 19:14
Mit fyr: Ikke udfyldt
Givet likes: 5 gange
Modtaget likes: 3 gange
Kontakt:

Re: Universel styring

Indlæg af lassehald » 29 mar 2016 21:55

Tråden er her, og den afkræfter din tese om at tingene ikke føres ud i livet ;-)
Baxi tpk med NBE v. 7 Styring

bennylar
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 587
Tilmeldt: 09 dec 2014 19:11
Mit fyr: scotte 16kw 2004, v4.99
Areal: opvarmer 240kvm.
Brændsel: piller
Årligt forbrug: ca 5 ton.
Geografisk sted: sønderjylland
Givet likes: 104 gange
Modtaget likes: 42 gange

Re: Universel styring

Indlæg af bennylar » 29 mar 2016 21:57

HR LUCCA skrev:Kan huske at der er en her på forum der har bygget en Scotte styring på en Baxi , så det kan lade sig gøre icon_cheesygrin.gif
Det var vist Aaen han hed.. ?
intet er umuligt for den der ikke skal lave det selv... spar på strømmen, kør en rigtig (4.2 td diesel) bil.. icon_cheesygrin.gif

lassehald
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 21
Tilmeldt: 03 mar 2013 19:14
Mit fyr: Ikke udfyldt
Givet likes: 5 gange
Modtaget likes: 3 gange
Kontakt:

Re: Universel styring

Indlæg af lassehald » 29 mar 2016 22:03

Så vidt jeg lige kan læse mig til, så støder jeg på problemer med at mit Powermatic kun har een kæmpe snegl, som er trukket af en stor trefaset motor. Kan ikke se, at Scotte-styringen dels kan trække sådan en fætter og ej heller at jeg kan sætte den op til kun at have een snegl. Ser ud som om at den er bundet til to snegle?


Besvar