Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hvad er mest økonomisk?

Hvis du ikke ved hvor du skal stille dit spørgsmål, er du velkommen til at gøre det her
Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1749
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Modtaget likes: 17 gange

Re: Hvad er mest økonomisk?

Indlæg af kovas » 29 feb 2016 18:31

Hej dannidines.
Der er ikke en tilslutning i styringen som kan den løsning. Man kunne teoretisk godt bare sætte lysnetstrømmen over en termostat, men jeg finder at det er en dårlig løsning. Dels fordi det hele stopper, røgsuger, når termostaten slår fra, derudover synes jeg der må være noget som gør at fyret ikke kommer til at tænde og slukke alt efter om solen nu står på eller om der kommer en sky. + at jeg forventer at vvb styre som 1. prioitet så der altid er varmt vand også selvom der ikke er koldt i huset. Der er så ur-styring tilbage. Umiddelbart har jeg droppet den igen fordi vores vaner mht vv-forbrug ikke er ens weekend og hverdag. Så her har jeg manglet en ugekalender. Har dog her tænkt på at man måske kunne sætte opstart så sent på dagen at det også passer til weekenden. Der er også en on/off funktion hvor man kan sætte i hvilket område fyret skal køre. men så modulere det ikke men køre fast der hvor du har sat det. Så derfor er jeg nået frem til at begrænse ydelsen og lade fyret modulere ned til 1,2kw. Indtil det bliver sommer.
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh


dannidines

Re: Hvad er mest økonomisk?

Indlæg af dannidines » 29 feb 2016 18:39

:great: okay, jeg troede der var samme mulighed på Ekoheat som på Scotte mht. Rumtermostat/indeføler.. syntes der er blevet forklaret til mig af en VVS som solgte "fantaen." Enig med dig i løsningen hvor strømmen kappes ikke er en god løsning.

Men så Scotte der er urstyring opdelt i urstyring kedel og urstyring VVB, begge med ugekalender, og VVB har 1st prioritet = altid varmt vand, med mindre urstyring VVB er sat til ikke at lave det i en given periode.

Ugekalender er også en super god feature ifm. forskellige varmebehov hverdage / weekend
kovas skrev:Hej dannidines.
Der er ikke en tilslutning i styringen som kan den løsning. Man kunne teoretisk godt bare sætte lysnetstrømmen over en termostat, men jeg finder at det er en dårlig løsning. Dels fordi det hele stopper, røgsuger, når termostaten slår fra, derudover synes jeg der må være noget som gør at fyret ikke kommer til at tænde og slukke alt efter om solen nu står på eller om der kommer en sky. + at jeg forventer at vvb styre som 1. prioitet så der altid er varmt vand også selvom der ikke er koldt i huset. Der er så ur-styring tilbage. Umiddelbart har jeg droppet den igen fordi vores vaner mht vv-forbrug ikke er ens weekend og hverdag. Så her har jeg manglet en ugekalender. Har dog her tænkt på at man måske kunne sætte opstart så sent på dagen at det også passer til weekenden. Der er også en on/off funktion hvor man kan sætte i hvilket område fyret skal køre. men så modulere det ikke men køre fast der hvor du har sat det. Så derfor er jeg nået frem til at begrænse ydelsen og lade fyret modulere ned til 1,2kw. Indtil det bliver sommer.

Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1749
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Modtaget likes: 17 gange

Re: Hvad er mest økonomisk?

Indlæg af kovas » 29 feb 2016 18:51

dannidines skrev::great: okay, jeg troede der var samme mulighed på Ekoheat som på Scotte mht. Rumtermostat/indeføler.. syntes der er blevet forklaret til mig af en VVS som solgte "fantaen." Enig med dig i løsningen hvor strømmen kappes ikke er en god løsning.

Men så Scotte der er urstyring opdelt i urstyring kedel og urstyring VVB, begge med ugekalender, og VVB har 1st prioritet = altid varmt vand, med mindre urstyring VVB er sat til ikke at lave det i en given periode.

Ugekalender er også en super god feature ifm. forskellige varmebehov hverdage / weekend
Ja på de her områder lader ekoen virkelig meget tilbage at ønske. Især fordi det i salgsmaterialet i foråret 2012 stod som noget der ville komme til efteråret, og derfor var medvirkende til min beslutning. Og iltstyring et år senere. desværre er der intet sket. :(
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh

calle

Re: Hvad er mest økonomisk?

Indlæg af calle » 29 feb 2016 20:06

Der er jo også denne tråd, som er fra dengang far var dreng her på Stoker Pro. Nogen vil sikkert påstå, at jeg stadig er en dreng, og godt det samme :)

http://stokerpro.dk/viewtopic.php?f=137 ... +effektivt

Venlig hilsen


Besvar