Side 1 af 1

Passat c2+ sat sammen med halmfyr

: 20 feb 2016 22:23
af Klokker
Hej alle
Jeg har for nyligt fået installeret mit nye passat c2+
Umiddelbart er der ikke så meget cirkus ved det. Det kører egentligt fint, men nu melder alle spørgsmålene sig i forhold til finjusteringerne.
Det specielle ved mit setup er at pillefyret er koblet sammen med det eksisterende anlæg (Reka halmfyr med 3000 liters accumuleringstank )
Det nye anlæg er koblet ind i toppen af accumuleringstanken og kører på den måde at hvis jeg fyrer op i halmfyret slår pillefyret naturligvis automatisk fra. Det er ikke raketvidenskab og umiddelbart kører det fornuftigt som sagt.
Jeg funderer nu lidt over hvad der er mest økonomisk når jeg ikke har fået fyldt halm på krematoriet.
Skal jeg sætte fyret på Max ydelse og lade det hamre temperaturen relativt højt op for derefter at slukke eller er det bedre at finde en middel ydelse og lade den køre ved lav effekt nærmest hele tiden.
Fyret er på 23kw så jeg burde have "krudt" nok til at varme mit gamle, ret dårligt isolerede, hus på CA 160 kvm op
I den forgangne uge har jeg haft ret travlt og derfor er har jeg ikke fyret i halmbrænderen. Der har forbruget ligget på CA 25 kilo om dagen +-5 kilo det kunne være meget værre og egentlig er jeg ok tilfreds med forbruget, men jeg ville da gerne endnu længere ned hvis muligt :lol:

Re: Passat c2+ sat sammen med halmfyr

: 22 feb 2016 22:48
af PellX21
Fuld styrke er mit bud - det drejer sig alligevel om en vandmængde i aku-tanken på 300-400l - hvis det er mindre ville jeg nok overveje at gå længere ned i effekt.

Jeg har forstået at en p23 brænder har trinløs modulation - men betyder det ikke bare at man selv skal sætte en fast kw ydelse og så kører den over termostat eller temperaturføler i aku-tanken. Altså ligesom min Pellx.

Re: Passat c2+ sat sammen med halmfyr

: 22 feb 2016 23:35
af Klokker
Helt korrekt @Pellx21
Jeg har forsøgt med både høj og lav ydelse og må erkende der nok er mere cirkus med det end først antaget. Ideen med at koble det på det eksisterende anlæg fejler ikke noget, men praksis er en anden sag, så jeg er faktisk i gang med projekt motorventil så pillefyret kører udenom akkumuleringstanken.
En forsigtig udregning fortæller mig at selvom jeg har koblet pillefyret ind ret højt i den eksisterende tank, så tænker jeg at jeg nok varmer nærmere 6oo liter op end 300 liter og det er ALT for meget. Desuden er der den faktor at akkumuleringstanken ligger ned så jeg er bange for vandet laver turbolens inde midt i tanken så potentielt skal jeg varme, om muligt, endnu mere vand op.
Det bliver sku for dyrt.
Min kedeltemperatur har været for lav så da jeg satte den op til hvad de anbefaler fra fabrikken gik pilleforbruget amok, som i en tredobling.. :-(
Umiddelbart er det ikke vanskeligt at montere den motor-trevejsventil, så det er planen.
Forøvrigt har jeg nærmest løjet om mit forbrug. Jeg kan se jeg fejlagtigt har medregnet de dage hvor jeg har haft ild i mit halmfyr også. Det giver en alvorlig skævvridning af billedet. De dage hvor jeg udelukkende har fyret med piller ligger forbruget nærmere 45 kilo om dagen

Re: Passat c2+ sat sammen med halmfyr

: 23 feb 2016 02:28
af PellX21
45kg lyder forholdsvist højt - og ja med en vandretliggende 3000l kedel risikerer du det, du beskriver om. Så du må ned i effekt og evt. også benytte dig af et døgnur, så den ikke står og tænder/slukker 15-17 gange i døgnet.

Re: Passat c2+ sat sammen med halmfyr

: 23 feb 2016 07:55
af newpas
Det var godt at du rettede dit forbrug. Med 25kg/dag blev jeg pludselig meget ked af mit! :( :( :great:

Re: Passat c2+ sat sammen med halmfyr

: 23 feb 2016 22:40
af Klokker
De 25 kilo er indenfor rækkevidde. Dog nok ikke med mit nuværende setup.
Min montør har sat et fyr op, som mit, i et hus der ligner mit i størrelse og alder, men dog med moderat bedre isolering. Han har et dagligt pilleforbrug på ca 15 kilo

Sagen med mit er, at hvis jeg blot fyrer en enkelt gang om dagen i mit halm-krematorie, så kan jeg sagtens holde forbruget nede. 10-15 kilo piller om dagen. Tidligere, inden jeg fik pillefyret sat op fyrede jeg 3-4 gange om dagen, så det er en klar forbedring. Problemet er, at når jeg så er doven eller væk fra hjemmet, så eksploderer pilleforbruget.
Jeg havde i dag besøg af et familiemedlem, der er uddannet vvsér han kunne konstatere at fremløb og retur sad ALT for tæt på hinanden i akkumuleringstanken, så jeg skaber den turbolens jeg skrev om længere oppe i tråden , så jeg varmer nok nærmest halvdelen af min akkumuleringstank op med pillefyret :( :( :(
I praksis betyder det, at mit fyr aldrig stopper, det kører simpelthen kontinuerligt ( medmindre selvfølgelig at der er gang i bålet i halmfyret). Jeg kan selvfølgelig justere det ind så det kører mest hensigtsmæssigt i forhold til det faktum (så lav KW-ydelse som muligt i forhold til den vandmængde) men forbruget vil ALTID være for højt.
Spørgsmålet er nu om jeg skal rode med løsninger såsom flytning af tilgange i tanken, motorventiler eller blot bide i det sure æble og så skrotte mit gamle halm-krematorie nogen år før tid. Rekaen har 25 års jubilæum i år og det begynder at bære præg af at være blevet brugt. Tidligere ejer brændte bildæk af i det når det var koldt, så det har efterhånden aftjent sin værnepligt.

Jeg ved sku ikke rigtigt hvad der er bedst. Problemet er at man ikke kan få det hele for ingenting. Jeg er klar over hvis jeg vil have koblet mit pillefyr sammen med det eksisterende anlæg, så må det nødvendigvis koste lidt ekstra, idet det ikke er en optimal opsætning.