Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Baxi tpk med NBE v. 7 Styring

Hvis du ikke ved hvor du skal stille dit spørgsmål, er du velkommen til at gøre det her
Besvar
thomasnp
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 19 mar 2014 10:00
Mit fyr: Baxi Tpk 24 - Scandpell brænder
Areal: 420 -ca 200 opvarmet
Brændsel: Verdo Heatless
Fremviser gerne i postnummer: 8700

Re: Baxi tpk med NBE v. 7 Styring

Indlæg af thomasnp » 13 apr 2016 19:39

Aaen skrev:Den er offline, fordi jeg er ved at få lavet noget el om i fyrrummet, jeg mangler simpelhen 230 volt til en switch.
:-)

Det forklare det :great:

Jeg synes ikke at være faldet over, hvorvidt om du har automatisk røgrørs rens på, med Nbe styringen. Ved du om det kan lade sig gøre?


Brugeravatar
J-B
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1548
Tilmeldt: 27 feb 2012 10:28
Mit fyr: HS Tarm Woody 10kw V10 pt.
Areal: 85 Kvm
Brændsel: Varga træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7950
Årligt forbrug: 3.222,4kg.
Geografisk sted: Thorup Mors
Givet likes: 50 gange
Modtaget likes: 39 gange

Re: Baxi tpk med NBE v. 7 Styring

Indlæg af J-B » 14 apr 2016 00:32

JFinderup skrev:Bare af ren nysgerrighed, kan NBE styringen også styre en start/stop brænder med kun en ekstern snegl og faldrør? (aka Atmos A25)
Ja det kan den.
Måden styringen/brænder virker på, er at ekstern snegl dosere efter størrelse på brænder, 10kw brænder giver sneglen 10 gram per kørsel og 16kw 16 gram osv. og intern snegl deler så den dosering op i mindre bidder.
Nyeste version af styring har dog overvågning af strømforbrug på de forskellige udgange, men det burde ikke være noget problem.
Hvis du vil prøve en anden styring, så er blæser, eltænder og intern snegl forsynet med 230volt, og der skal være en fotocelle og en skakt temperatur føler.

dannidines

Re: Baxi tpk med NBE v. 7 Styring

Indlæg af dannidines » 14 apr 2016 05:37

J-B skrev:Ja det kan den.
Måden styringen/brænder virker på, er at ekstern snegl dosere efter størrelse på brænder, 10kw brænder giver sneglen 10 gram per kørsel og 16kw 16 gram osv. og intern snegl deler så den dosering op i mindre bidder.
Nyeste version af styring har dog overvågning af strømforbrug på de forskellige udgange, men det burde ikke være noget problem.
Hvis du vil prøve en anden styring, så er blæser, eltænder og intern snegl forsynet med 230volt, og der skal være en fotocelle og en skakt temperatur føler.
Har du et faktisk eksempel på det virker?! Jeg mindes, som jeg skrev, at det har været oppe og vende det etop ikke virker i de nye styringer ifm. intern/ext. snegl..

Brugeravatar
JFinderup
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 994
Tilmeldt: 24 mar 2013 17:09
Mit fyr: Atmos D14P & A25
Areal: 146 + 94 kælder Opv.
Brændsel: Solvarme og Derome træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3100
Dagligt forbrug: 12
Årligt forbrug: 7,5 ton
Geografisk sted: Hornbæk
Givet likes: 58 gange
Modtaget likes: 39 gange

Re: Baxi tpk med NBE v. 7 Styring

Indlæg af JFinderup » 14 apr 2016 07:04

J-B skrev:Ja det kan den.
Måden styringen/brænder virker på, er at ekstern snegl dosere efter størrelse på brænder, 10kw brænder giver sneglen 10 gram per kørsel og 16kw 16 gram osv. og intern snegl deler så den dosering op i mindre bidder.
Nyeste version af styring har dog overvågning af strømforbrug på de forskellige udgange, men det burde ikke være noget problem.
Hvis du vil prøve en anden styring, så er blæser, eltænder og intern snegl forsynet med 230volt, og der skal være en fotocelle og en skakt temperatur føler.
For Atmos'en kan jeg hakke af på alle de punkter.
Udgangen til den interne snegl skal bare ikke bruges - eller skal styringen snydes til at der er en ... Kan man alternativt konfigurere styringen til ikke at forholde sig til en intern snegl?
Vedr. dosering via ekstern snegl, kan man så ikke justere kørsel/pause perioderne? Min er pt. justeret til 5 s kørsel med 14 s pause. Det giver 19g per kørsel og en beregnet effekt på 9,5 kW

@Aaen- Undskyld jeg kaprer din tråd, men ser dog du også har interessen :? Skal vi flytte til ny tråd?
Hilsen Finderup

Solvarme: VVFS; 80 H-rør & 500l akkutank, 2 stk. TA-UVR63 Styringer, TA DL-BC, TA CMI Data Logger.
Pillefyr: Atmos D14P, A25 brænder, 1000 l pilletank

Brugeravatar
Aaen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1392
Tilmeldt: 16 mar 2012 17:12
Mit fyr: Fjernvarme/brændeovn
Areal: 200
Fremviser gerne i postnummer: 9330
Geografisk sted: 9330 Dronninglund
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange
Kontakt:

Re: Baxi tpk med NBE v. 7 Styring

Indlæg af Aaen » 15 apr 2016 18:47

Bare fortsæt i denne tråd :-)


Brugeravatar
Aaen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1392
Tilmeldt: 16 mar 2012 17:12
Mit fyr: Fjernvarme/brændeovn
Areal: 200
Fremviser gerne i postnummer: 9330
Geografisk sted: 9330 Dronninglund
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange
Kontakt:

Re: Baxi tpk med NBE v. 7 Styring

Indlæg af Aaen » 16 apr 2016 17:11


Brugeravatar
J-B
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1548
Tilmeldt: 27 feb 2012 10:28
Mit fyr: HS Tarm Woody 10kw V10 pt.
Areal: 85 Kvm
Brændsel: Varga træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7950
Årligt forbrug: 3.222,4kg.
Geografisk sted: Thorup Mors
Givet likes: 50 gange
Modtaget likes: 39 gange

Re: Baxi tpk med NBE v. 7 Styring

Indlæg af J-B » 17 apr 2016 00:55

JFinderup skrev:For Atmos'en kan jeg hakke af på alle de punkter.
Udgangen til den interne snegl skal bare ikke bruges - eller skal styringen snydes til at der er en ... Kan man alternativt konfigurere styringen til ikke at forholde sig til en intern snegl?
Vedr. dosering via ekstern snegl, kan man så ikke justere kørsel/pause perioderne? Min er pt. justeret til 5 s kørsel med 14 s pause. Det giver 19g per kørsel og en beregnet effekt på 9,5 kW

@Aaen- Undskyld jeg kaprer din tråd, men ser dog du også har interessen :? Skal vi flytte til ny tråd?
Sådan jeg har forstået de nyeste styringer, så er overvågningen af strømforbruget kun til at give en advarsel hvis den falder uden for det den plejer at bruge.
Ekstern snegl doserer efter autoberegningen i styringen og du kan selv vælge hvor mange gram den skal give af gangen, mængden brænderen bliver fodret med pr. minut/time er altid efter den effekt brænderen har behov for pt., det er køre/pause tid du styrer der.
Intern snegl kører så x antal gange i minuttet, valgfri antal gange for at dele doseringen op i mindre bidder, det skal du se bort fra da du kan justere ekstern snegl i 1 grams interval og der er pause tiden der ændrer sig efter den effekt der pt. er brug for.

Brugeravatar
JFinderup
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 994
Tilmeldt: 24 mar 2013 17:09
Mit fyr: Atmos D14P & A25
Areal: 146 + 94 kælder Opv.
Brændsel: Solvarme og Derome træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3100
Dagligt forbrug: 12
Årligt forbrug: 7,5 ton
Geografisk sted: Hornbæk
Givet likes: 58 gange
Modtaget likes: 39 gange

Re: Baxi tpk med NBE v. 7 Styring

Indlæg af JFinderup » 17 apr 2016 10:41

J-B skrev: Intern snegl kører så x antal gange i minuttet, valgfri antal gange for at dele doseringen op i mindre bidder, det skal du se bort fra da du kan justere ekstern snegl i 1 grams interval og der er pause tiden der ændrer sig efter den effekt der pt. er brug for.
Så kan formentlig sætte den interne til at køre 0 gange - hvis styringen tillader det. Jeg var nu mere bekymret om styringen ville melde fejl hvis der ikke var noget tilsluttet porten.

Nogen der har link til manualen? Jeg syntes ikke jeg kan finde det på NBE hjemmesiden.
Fandt dog denne hos Pillestoker -> http://pillestoker.dk/img/cms/nbe-pille ... ion-10.pdf
Hilsen Finderup

Solvarme: VVFS; 80 H-rør & 500l akkutank, 2 stk. TA-UVR63 Styringer, TA DL-BC, TA CMI Data Logger.
Pillefyr: Atmos D14P, A25 brænder, 1000 l pilletank

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Re: Baxi tpk med NBE v. 7 Styring

Indlæg af pille bruger » 17 apr 2016 11:47

JFinderup skrev:Så kan formentlig sætte den interne til at køre 0 gange - hvis styringen tillader det. Jeg var nu mere bekymret om styringen ville melde fejl hvis der ikke var noget tilsluttet porten.

Nogen der har link til manualen? Jeg syntes ikke jeg kan finde det på NBE hjemmesiden.
Fandt dog denne hos Pillestoker -> http://pillestoker.dk/img/cms/nbe-pille ... ion-10.pdf
Her er et link til en V7 manual http://www.nbe.dk/wp-content/uploads/20 ... 15-lo1.pdf
Når der ikke er en snegl tilsluttet som intern snegl, så er indstillingen uden betydning.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Brugeravatar
JFinderup
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 994
Tilmeldt: 24 mar 2013 17:09
Mit fyr: Atmos D14P & A25
Areal: 146 + 94 kælder Opv.
Brændsel: Solvarme og Derome træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3100
Dagligt forbrug: 12
Årligt forbrug: 7,5 ton
Geografisk sted: Hornbæk
Givet likes: 58 gange
Modtaget likes: 39 gange

Re: Baxi tpk med NBE v. 7 Styring

Indlæg af JFinderup » 17 apr 2016 11:56

pille bruger skrev: Når der ikke er en snegl tilsluttet som intern snegl, så er indstillingen uden betydning.
Takker - og ja det er uden betydning :? Den brokker sig ikke over den mangler?
Hilsen Finderup

Solvarme: VVFS; 80 H-rør & 500l akkutank, 2 stk. TA-UVR63 Styringer, TA DL-BC, TA CMI Data Logger.
Pillefyr: Atmos D14P, A25 brænder, 1000 l pilletank


Besvar